Mina Hankook har fungerat bra. Kört några olika varianter.Syntax skrev: ↑01 maj 2024 21:15Är det för att Tesla dumt nog valt sunkiga sydkoreanska Hankook (galet namn) däck till 19" hjulen? Man får ju fina Michelin däck med 18" hjulen... Jag har aldrig haft problem med Michelin däck, men däremot med diverse andra fabrikat som biltillverkare envisas med att använda...
Vibrationer i Highland
Moderator: Redaktion
Re: Vibrationer i Highland
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Re: Vibrationer i Highland
Jag trodde att man fattade att jag menade att vissa drivaxlar kunde ha en obalans
Re: Vibrationer i Highland
Ja, det skulle förstås kunna vara ett tillverkningsfel på en drivaxel.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Vibrationer i Highland
Intressant. Har kört med vinterhjul sedan december då jag hämtade ut Model 3 Highland. Inte märk något alls ang detta. Nu efter påsk när sommarhjulen åkte på så märke jag direkt vibrationer vid 110-120 km/h. Tänkte att det var obalanserade hjul (helt nya och oanvända från leverans). Jag har Nova-fälgarna med de där svarta plastbitarna man clipsar på runt fälgen. Uppfattar dock att det blivit lite bättre nu efter ca 60 mil.
- maxhallden
- Teslaägare
- Inlägg: 108
- Blev medlem: 10 okt 2023 19:00
Re: Vibrationer i Highland
Jag hade vibrationer med sommarhjul vid leverans. Michelin E-primacy 18 tum.
Lade direkt på vinterdäck på fälgarna och hade då noll vibrationer.
Originaldäcken från Michelin har jag nu på ett par nya eftermarknadsfälgar som efter montering och balansering i princip är fria från vibrationer. I mitt fall är jag rätt säker på att däcken inte är helt bra. Michelin E-primacy har dessutom fått mycket kritik för att vara dåliga på mycket och även svåra att balansera i många tester.
Bland annat här: https://www.tyrereviews.com/Article/202 ... e-Test.htm
Efter att jag lade över dem på nya fälgar och fick ombalanserat är det så lite vibrationer att det inte är störande alls.
Men när de är slut kommer jag att köpa vanliga däck igen tex. Michelin Pilot Sport 5 eller liknande. De har lite högre rullmotstånd men är bättre på i princip allt utom möjligen livslängd. Ecodäcken offrar ofta våtgrepp till förmån för att vara lättrullat.
Lade direkt på vinterdäck på fälgarna och hade då noll vibrationer.
Originaldäcken från Michelin har jag nu på ett par nya eftermarknadsfälgar som efter montering och balansering i princip är fria från vibrationer. I mitt fall är jag rätt säker på att däcken inte är helt bra. Michelin E-primacy har dessutom fått mycket kritik för att vara dåliga på mycket och även svåra att balansera i många tester.
Bland annat här: https://www.tyrereviews.com/Article/202 ... e-Test.htm
Efter att jag lade över dem på nya fälgar och fick ombalanserat är det så lite vibrationer att det inte är störande alls.
Men när de är slut kommer jag att köpa vanliga däck igen tex. Michelin Pilot Sport 5 eller liknande. De har lite högre rullmotstånd men är bättre på i princip allt utom möjligen livslängd. Ecodäcken offrar ofta våtgrepp till förmån för att vara lättrullat.
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
TM3 RWD Vit/svart 2024
- martinsson
- elbilist
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
- Ort: Göteborg
Re: Vibrationer i Highland
Det var ju dagens roligaste (min åsikt)Maw skrev: ↑01 maj 2024 21:16Nej, det är Nordens största teknikpodd. Den har en egen avdelning här på forumet och hette tidigare Teslapodden
https://teslaclubsweden.se/forum/viewforum.php?f=58
Och då har ju dagen bara funnits i knappt 1,5 timmar när jag skrev detta
Jag gillar ju inte Tesla längre men forumet är i alla fall kul. 5/5 poäng. (min åsikt)
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Re: Vibrationer i Highland
Vad var roligt?martinsson skrev: ↑11 maj 2024 01:27Det var ju dagens roligaste (min åsikt)Maw skrev: ↑01 maj 2024 21:16Nej, det är Nordens största teknikpodd. Den har en egen avdelning här på forumet och hette tidigare Teslapodden
https://teslaclubsweden.se/forum/viewforum.php?f=58
Och då har ju dagen bara funnits i knappt 1,5 timmar när jag skrev detta
Jag gillar ju inte Tesla längre men forumet är i alla fall kul. 5/5 poäng. (min åsikt)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Vibrationer i Highland
Högst oklart verkligen.taliz skrev: ↑11 maj 2024 09:22Vad var roligt?martinsson skrev: ↑11 maj 2024 01:27Det var ju dagens roligaste (min åsikt)Maw skrev: ↑01 maj 2024 21:16Nej, det är Nordens största teknikpodd. Den har en egen avdelning här på forumet och hette tidigare Teslapodden
https://teslaclubsweden.se/forum/viewforum.php?f=58
Och då har ju dagen bara funnits i knappt 1,5 timmar när jag skrev detta
Jag gillar ju inte Tesla längre men forumet är i alla fall kul. 5/5 poäng. (min åsikt)
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Vibrationer i Highland
Tesla levererade min M3P med dåligt balanserade hjul.maxhallden skrev: ↑10 maj 2024 16:05Jag hade vibrationer med sommarhjul vid leverans. Michelin E-primacy 18 tum.
Lade direkt på vinterdäck på fälgarna och hade då noll vibrationer.
Originaldäcken från Michelin har jag nu på ett par nya eftermarknadsfälgar som efter montering och balansering i princip är fria från vibrationer. I mitt fall är jag rätt säker på att däcken inte är helt bra. Michelin E-primacy har dessutom fått mycket kritik för att vara dåliga på mycket och även svåra att balansera i många tester.
Bland annat här: https://www.tyrereviews.com/Article/202 ... e-Test.htm
Efter att jag lade över dem på nya fälgar och fick ombalanserat är det så lite vibrationer att det inte är störande alls.
Men när de är slut kommer jag att köpa vanliga däck igen tex. Michelin Pilot Sport 5 eller liknande. De har lite högre rullmotstånd men är bättre på i princip allt utom möjligen livslängd. Ecodäcken offrar ofta våtgrepp till förmån för att vara lättrullat.
Jag monterade nya fälgar med eprimacy igår (245/40-20) och det fungerar klockrent, inga balanseringsproblem. Har inte heller läst att det skulle vara något sånt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Vibrationer i Highland
Har haft e-primacy både på förra bilen och nu den nya. Inga problem, förutom att man kanske skall vara lite försiktig när man kör på grusvägAAKEE skrev: ↑11 maj 2024 21:58Tesla levererade min M3P med dåligt balanserade hjul.maxhallden skrev: ↑10 maj 2024 16:05Jag hade vibrationer med sommarhjul vid leverans. Michelin E-primacy 18 tum.
Lade direkt på vinterdäck på fälgarna och hade då noll vibrationer.
Originaldäcken från Michelin har jag nu på ett par nya eftermarknadsfälgar som efter montering och balansering i princip är fria från vibrationer. I mitt fall är jag rätt säker på att däcken inte är helt bra. Michelin E-primacy har dessutom fått mycket kritik för att vara dåliga på mycket och även svåra att balansera i många tester.
Bland annat här: https://www.tyrereviews.com/Article/202 ... e-Test.htm
Efter att jag lade över dem på nya fälgar och fick ombalanserat är det så lite vibrationer att det inte är störande alls.
Men när de är slut kommer jag att köpa vanliga däck igen tex. Michelin Pilot Sport 5 eller liknande. De har lite högre rullmotstånd men är bättre på i princip allt utom möjligen livslängd. Ecodäcken offrar ofta våtgrepp till förmån för att vara lättrullat.
Jag monterade nya fälgar med eprimacy igår (245/40-20) och det fungerar klockrent, inga balanseringsproblem. Har inte heller läst att det skulle vara något sånt.
Re: Vibrationer i Highland
Hur är det, har Tesla börjat leverera nya 3P på någon marknad ännu? Min ska levereras om ungefär en månad enligt appen. Är ju nyfiken/oroad över om detta problem även kommer finnas på P.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 412
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Vibrationer i Highland
Varför grusväg?
Jag har alltid Michelin premiumdäck på mina bilar. Bästa däcket enl mig om man prioriterar kvalitet.
Primacy 3 på Mercan (deras originaldäck på AMG-fälgarna), Cup 2 på Miatan (baninriktat däck)
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Vibrationer i Highland
Jag skar upp sidan på ett e-primacy på en grusväg med lite grövre sten. Vad som slog mig var att fälgsidorna var väldigt tunnaSportbilsentusiasten skrev: ↑12 maj 2024 08:25Varför grusväg?
Jag har alltid Michelin premiumdäck på mina bilar. Bästa däcket enl mig om man prioriterar kvalitet.
Primacy 3 på Mercan (deras originaldäck på AMG-fälgarna), Cup 2 på Miatan (baninriktat däck)
- maxhallden
- Teslaägare
- Inlägg: 108
- Blev medlem: 10 okt 2023 19:00
Re: Vibrationer i Highland
Det var ju uppenbarligen dåligt balanserat och efter ombalansering fungerar de fint! Det var ADAC som i sitt test 2023 beskrev det som obalanserat, men det kan ju ha haft en annan innebörd. https://www.tyrereviews.com/Article/202 ... e-Test.htm
Var du ute efter lång livslängd och låg förbrukning när du valde detta däck? Våtgrepp är ju sämre i alla tester än "vanliga" däck. Förmodligen är det inget man märker av i vardagslivet ändå men på en Plaid tänker jag att man vill ha alla förutsättningar för att få ner kraften i backen.
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
TM3 RWD Vit/svart 2024
-
- Inlägg: 5672
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Vibrationer i Highland
Är det även sämre i den dimension som AAKEE har?maxhallden skrev: ↑13 maj 2024 08:39Det var ju uppenbarligen dåligt balanserat och efter ombalansering fungerar de fint! Det var ADAC som i sitt test 2023 beskrev det som obalanserat, men det kan ju ha haft en annan innebörd. https://www.tyrereviews.com/Article/202 ... e-Test.htm
Var du ute efter lång livslängd och låg förbrukning när däck? Våtgrepp är ju sämre i alla tester än "vanliga" däck. Förmodligen är det inget man märker av i vardagslivet ändå men på en Plaid tänker jag att man vill ha alla förutsättningar för att få ner kraften i backen.
I så fall hur mkt sämre?
Fick däcket betyg B istället för A? Och hur stor skillnad i praktiken handlar det i så fall om på en S Pläd med däckdimensionen 245/40-20?... Som jag förstått det är AAKEEs nya e-primacy smalare än original – och smalare däck ger ju bättre våtgrepp än bredare...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Vibrationer i Highland
Jag undrar lite över hjulen på nya M3P, däcken har så låg profil att både 19 fram och 20 bak ser små ut på bilen, frågan är om man behöver ha så extremt låg profil på däcken. ”Risken” är att bilen ser bättre ut med vinterdäck med mer normal profil.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
- maxhallden
- Teslaägare
- Inlägg: 108
- Blev medlem: 10 okt 2023 19:00
Re: Vibrationer i Highland
Exakta dimensioner har jag inte koll på, men i de tester jag läst i några olika dimensioner så är e-Primacy sämre på vått än motsvarande vanligt däck. Förmodligen inget som märks i vardagen överhuvudtaget så länge man inte behöver tvärnita.SwedishAdvocate skrev: ↑13 maj 2024 08:48Är det även sämre i den dimension som AAKEE har?
I så fall hur mkt sämre?
Fick däcket betyg B istället för A? Och hur stor skillnad i praktiken handlar det i så fall om på en S Pläd med däckdimensionen 245/40-20?... Som jag förstått det är AAKEEs nya e-primacy smalare än original – och smalare däck ger ju bättre våtgrepp än bredare...
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
TM3 RWD Vit/svart 2024
Re: Vibrationer i Highland
Första VIN är reggat på en bil som levereras till en person i Chicago hörde jag i något klipp på tuben, så inga i Europa än.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Vibrationer i Highland
Jag har såklart läst den testen (också)maxhallden skrev: ↑13 maj 2024 08:39[Det var ADAC som i sitt test 2023 beskrev det som obalanserat, men det kan ju ha haft en annan innebörd.
Balanserat i den kontexten betyder bra balans mellan de olika sakerna man testar, tex att den både kan bromsa och svänga bra både i vått och torrt och att rullmotstånd och ljudnivå är rimligt.
Exempel: Ett däck som går fortast på torr bana men låter högt och är kass på vått väglag har inte en bra balans för den vanlige bilisten.
Både rullmotstånd och lite livslängd. Tänker att jag kan ha dem monterade när jag gör längre resor där inte max prestanda är så viktigt.maxhallden skrev: ↑13 maj 2024 08:39Var du ute efter lång livslängd och låg förbrukning när du valde detta däck? Våtgrepp är ju sämre i alla tester än "vanliga" däck. Förmodligen är det inget man märker av i vardagslivet ändå men på en Plaid tänker jag att man vill ha alla förutsättningar för att få ner kraften i backen.
Dessutom skulle man bli svårslagen i SECC, om man skulle ställa upp.
Var på väg att vara med med min M3P redan för tre år sedan, isf hade det vart med e-Primacy på den med.
Kommer tillverka inserts i fälgarna jag köpt efter den forskning jag läst om avseende aerodynamik i fälgar/bilar så att det blir ”Aerokåpa plus”
Det blir förmodligen inte supersnyggt och det blir mer för att det är kul att testa men kombinationen däck som sparar ~15Wh/km och minskade pumpförluster i fälgen som kanske ger 5Wh/km i landsvägsfart torde ge en grym räckvidd.
De kommer nog inte sitta på mer än för test och att det är kul. När tester å mätvärden är klara åker de troligen av.
Troligen kommer 21” sitta på större delen av sommarhalvåret.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- maxhallden
- Teslaägare
- Inlägg: 108
- Blev medlem: 10 okt 2023 19:00
Re: Vibrationer i Highland
Då förstår jag ditt däckval!AAKEE skrev: ↑13 maj 2024 09:54Jag har såklart läst den testen (också)maxhallden skrev: ↑13 maj 2024 08:39[Det var ADAC som i sitt test 2023 beskrev det som obalanserat, men det kan ju ha haft en annan innebörd.
Balanserat i den kontexten betyder bra balans mellan de olika sakerna man testar, tex att den både kan bromsa och svänga bra både i vått och torrt och att rullmotstånd och ljudnivå är rimligt.
Exempel: Ett däck som går fortast på torr bana men låter högt och är kass på vått väglag har inte en bra balans för den vanlige bilisten.
Både rullmotstånd och lite livslängd. Tänker att jag kan ha dem monterade när jag gör längre resor där inte max prestanda är så viktigt.maxhallden skrev: ↑13 maj 2024 08:39Var du ute efter lång livslängd och låg förbrukning när du valde detta däck? Våtgrepp är ju sämre i alla tester än "vanliga" däck. Förmodligen är det inget man märker av i vardagslivet ändå men på en Plaid tänker jag att man vill ha alla förutsättningar för att få ner kraften i backen.
Dessutom skulle man bli svårslagen i SECC, om man skulle ställa upp.
Var på väg att vara med med min M3P redan för tre år sedan, isf hade det vart med e-Primacy på den med.
Kommer tillverka inserts i fälgarna jag köpt efter den forskning jag läst om avseende aerodynamik i fälgar/bilar så att det blir ”Aerokåpa plus”
Det blir förmodligen inte supersnyggt och det blir mer för att det är kul att testa men kombinationen däck som sparar ~15Wh/km och minskade pumpförluster i fälgen som kanske ger 5Wh/km i landsvägsfart torde ge en grym räckvidd.
De kommer nog inte sitta på mer än för test och att det är kul. När tester å mätvärden är klara åker de troligen av.
Troligen kommer 21” sitta på större delen av sommarhalvåret.
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
TM3 RWD Vit/svart 2024
Re: Vibrationer i Highland
Ok, intressant även med USA-bilar. Troligast är nog ändå att det är ett systematiskt fel om nu felet finns... Får hålla utkik efter rapporter från USA helt enkelt
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 412
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Vibrationer i Highland
Har du jämfört med andra däck?wheels skrev: ↑12 maj 2024 10:25Jag skar upp sidan på ett e-primacy på en grusväg med lite grövre sten. Vad som slog mig var att fälgsidorna var väldigt tunnaSportbilsentusiasten skrev: ↑12 maj 2024 08:25Varför grusväg?
Jag har alltid Michelin premiumdäck på mina bilar. Bästa däcket enl mig om man prioriterar kvalitet.
Primacy 3 på Mercan (deras originaldäck på AMG-fälgarna), Cup 2 på Miatan (baninriktat däck)
Gillar Michelin pga kvaliteten.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Vibrationer i Highland
Är det någon som fått ordning på vibrationerna från sin Highland? Är det någon som testat att balansera om hjulen? Eftersom Tesla själva är så dåliga på att göra något åt problemet (sämsta kundupplevelse jag haft som nybilsägare) så funderar jag på att låta Euromaster balansera om hjulen.
Model 3 2024 Long Range, Stealth Grey, 19" Nova
Re: Vibrationer i Highland
Vibrationerna beror på däcken.
Däcken är inte runda, går att kolla med laser. Andrs tillverkare ställer bilen på styltor under transport / förvaring. Tror ej Tesla gör det och med detta däcket gick det inte bra ha bilen stående lång tid utan att trådarna deformeras.
Däcken är inte runda, går att kolla med laser. Andrs tillverkare ställer bilen på styltor under transport / förvaring. Tror ej Tesla gör det och med detta däcket gick det inte bra ha bilen stående lång tid utan att trådarna deformeras.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
-
- Inlägg: 5672
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Vibrationer i Highland
Om det är det här det beror på – är det i så fall inte konstigt att det här problemet inte uppstått tidigare med andra av Teslas bilar som transporterats från Kinafabriken eller Freemontfabriken? Har Tesla ställt upp sina bilar på styltor tidigare men slutat med det i och med Highland? Tidigare har det även skrivits på forumet om att Tesla haft extra högt däcktryck på bilar som transporterats med fartygstransport för att undvika ståplattor. Räcker inte det?current skrev: ↑21 maj 2024 20:41Vibrationerna beror på däcken.
Däcken är inte runda, går att kolla med laser. Andrs tillverkare ställer bilen på styltor under transport / förvaring. Tror ej Tesla gör det och med detta däcket gick det inte bra ha bilen stående lång tid utan att trådarna deformeras.
Även t.ex. här står det att det räcker med att höja däcktrycket:
Och som jag förstått det, så har det ju tydligen skrivits om de här vibrationerna även på det amerikanska forumet TMC. Är det bara européer som skrivit om det här på TMC? Är det inga amerikaner som skrivit om vibrationer på Highland? De amerikanska bilarna har väl inte tillverkats i Kina – eller?......] För massor av år sedan var det problem med ståplattor på en del japanska bilar. De stod på en båt till Europa i flera veckar med "normalt" lufttryck. Numera har de högre lufttryck under transporten och då är problemet borta. [...
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... ar-116489/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting