Tänkte fråga lite hur ni brukar göra med årlig bromsservice (Smörjning av bromsok).
Gör du det själv / lämnar in till verkstad / struntar i det?
Om du gör det själv, vad för produkter skulle du rekommendera (Bromsfett, bromsrengöringsmedel etc)?
Jag har en hydraulisk domkraft som jag brukar använda för däckbyte men det skulle kännas skönt med något som gick att rent mekaniskt låsa då det tar lite längre tid att göra detta.
Har kollat lite på "Safe Jack" finns det liknande att köpa i Sverige?
Om du lämnar in den, är det tills Teslas egna verkstad eller kör du på någon annan?
Vad brukar det kosta?
Re: Årlig bromsservice
Postat: 03 mar 2024 10:57
av Elix747
Skall göra bromsservice på onsdag.
Byte bromsvätska, smörjning och rengöring av ok.
Det kostar:
Totalt 4800 kr (hjul remove/reinstall 480, bromsvätskebyte 2890kr, bromsok 1440kr)
Tänkte fråga lite hur ni brukar göra med årlig bromsservice (Smörjning av bromsok).
Gör du det själv / lämnar in till verkstad / struntar i det?
Om du gör det själv, vad för produkter skulle du rekommendera (Bromsfett, bromsrengöringsmedel etc)?
Jag har en hydraulisk domkraft som jag brukar använda för däckbyte men det skulle kännas skönt med något som gick att rent mekaniskt låsa då det tar lite längre tid att göra detta.
Har kollat lite på "Safe Jack" finns det liknande att köpa i Sverige?
Om du lämnar in den, är det tills Teslas egna verkstad eller kör du på någon annan?
Vad brukar det kosta?
Gör själv, använder Brembos bromsfett (iom Brembo-bromsar).
Hur man gör finns beskrivet i teslas servicemanualer online.
Ids inte lägga en dag på att åka 2x300 km för det, dessutom litar jag mer på att det blir ordentligt rent när jag gör det själv. Inget accord när jag gör det.
Se till att ha pallbockar under bilen. Inget arbete under med bara domkraft, det är livsfarligt!
Tänkte fråga lite hur ni brukar göra med årlig bromsservice (Smörjning av bromsok).
Gör du det själv / lämnar in till verkstad / struntar i det?
Om du gör det själv, vad för produkter skulle du rekommendera (Bromsfett, bromsrengöringsmedel etc)?
Jag har en hydraulisk domkraft som jag brukar använda för däckbyte men det skulle kännas skönt med något som gick att rent mekaniskt låsa då det tar lite längre tid att göra detta.
Har kollat lite på "Safe Jack" finns det liknande att köpa i Sverige?
Om du lämnar in den, är det tills Teslas egna verkstad eller kör du på någon annan?
Vad brukar det kosta?
Gör själv, använder Brembos bromsfett (iom Brembo-bromsar).
Hur man gör finns beskrivet i teslas servicemanualer online.
Ids inte lägga en dag på att åka 2x300 km för det, dessutom litar jag mer på att det blir ordentligt rent när jag gör det själv. Inget accord när jag gör det.
Se till att ha pallbockar under bilen. Inget arbete under med bara domkraft, det är livsfarligt!
Absolut, var placerar du pallbockarna? Som jag förstår det så finns det bara en lyftpunkt i vardera hörn?
Skall göra bromsservice på onsdag.
Byte bromsvätska, smörjning och rengöring av ok.
Det kostar:
Totalt 4800 kr (hjul remove/reinstall 480, bromsvätskebyte 2890kr, bromsok 1440kr)
Skall göra bromsservice på onsdag.
Byte bromsvätska, smörjning och rengöring av ok.
Det kostar:
Totalt 4800 kr (hjul remove/reinstall 480, bromsvätskebyte 2890kr, bromsok 1440kr)
Är det på ett Tesla ServiceCenter?
Ja. Stämmer. Ca 3km från jobbet, så lite närmare än AAKEE. Jag hade inte heller åkt 30 mil .
Du kan lägga in en förfrågan och få prisförslag och sedan tacka nej , eller gå vidare att boka tid.
Gör själv, använder Brembos bromsfett (iom Brembo-bromsar).
Hur man gör finns beskrivet i teslas servicemanualer online.
Ids inte lägga en dag på att åka 2x300 km för det, dessutom litar jag mer på att det blir ordentligt rent när jag gör det själv. Inget accord när jag gör det.
Se till att ha pallbockar under bilen. Inget arbete under med bara domkraft, det är livsfarligt!
Skall göra bromsservice på onsdag.
Byte bromsvätska, smörjning och rengöring av ok.
Det kostar:
Totalt 4800 kr (hjul remove/reinstall 480, bromsvätskebyte 2890kr, bromsok 1440kr)
Är det på ett Tesla ServiceCenter?
Ja. Stämmer. Ca 3km från jobbet, så lite närmare än AAKEE. Jag hade inte heller åkt 30 mil .
Du kan lägga in en förfrågan och få prisförslag och sedan tacka nej , eller gå vidare att boka tid.
Haha nej det är lite väl långt
Jag har 6 mil till närmsta så det är väl inte orimligt. Får man någon grov tidsuppskattning när man får hämta ut bilen?
Ursäkta för alla dumma frågor, stort tack att du tar dig tid att svara
Skall göra bromsservice på onsdag.
Byte bromsvätska, smörjning och rengöring av ok.
Det kostar:
Totalt 4800 kr (hjul remove/reinstall 480, bromsvätskebyte 2890kr, bromsok 1440kr)
Är det på ett Tesla ServiceCenter?
Ja. Stämmer. Ca 3km från jobbet, så lite närmare än AAKEE. Jag hade inte heller åkt 30 mil .
Du kan lägga in en förfrågan och få prisförslag och sedan tacka nej , eller gå vidare att boka tid.
Haha nej det är lite väl långt
Jag har 6 mil till närmsta så det är väl inte orimligt. Får man någon grov tidsuppskattning när man får hämta ut bilen?
Ursäkta för alla dumma frågor, stort tack att du tar dig tid att svara
Ja. Man får tidsuppskattning. Det brukar stämma bra.
För snabba jobba brukar jag sitta kvar och arbeta, finns enkelt ”fika rum” att sitta och jobba i. (har ett jobb där jag kan göra en del jobb med dator. Om det är heldag åker jag tillbaka till jobbet.
Tänkte fråga lite hur ni brukar göra med årlig bromsservice (Smörjning av bromsok).
Gör du det själv / lämnar in till verkstad / struntar i det?
Om du gör det själv, vad för produkter skulle du rekommendera (Bromsfett, bromsrengöringsmedel etc)?
Jag har en hydraulisk domkraft som jag brukar använda för däckbyte men det skulle kännas skönt med något som gick att rent mekaniskt låsa då det tar lite längre tid att göra detta.
Har kollat lite på "Safe Jack" finns det liknande att köpa i Sverige?
Om du lämnar in den, är det tills Teslas egna verkstad eller kör du på någon annan?
Vad brukar det kosta?
Gör själv, använder Brembos bromsfett (iom Brembo-bromsar).
Hur man gör finns beskrivet i teslas servicemanualer online.
Ids inte lägga en dag på att åka 2x300 km för det, dessutom litar jag mer på att det blir ordentligt rent när jag gör det själv. Inget accord när jag gör det.
Se till att ha pallbockar under bilen. Inget arbete under med bara domkraft, det är livsfarligt!
Absolut, var placerar du pallbockarna? Som jag förstår det så finns det bara en lyftpunkt i vardera hörn?
Varierar, ofta kan man lyfta hela (höger/vänster) sidan så man får en pallbock på den andra lyftpunkten. Brukar kunna ha en pallbock i hjulupphängningens i fästning eller motsv.
Det kan vara svårt att hitta något riktigt ”snyggt” ställe när man lyfter på sista punkten om man lyfter hela bilen till fura pallbockar men då kan domkraften vara kvar på sista lyftpunkten och pallbocken kan sitta någonstans där den säkrar ditt liv (det är viktigare än bilen så en liten skada under bilen är lätt acceptabelt om domkraften sviker, så länge du klarar livhanken).
Jag har koll på några såna händelser där domkraften sviker eller motsv. och som regel överlever inte den som är under bilen :-/
Gör själv, använder Brembos bromsfett (iom Brembo-bromsar).
Hur man gör finns beskrivet i teslas servicemanualer online.
Ids inte lägga en dag på att åka 2x300 km för det, dessutom litar jag mer på att det blir ordentligt rent när jag gör det själv. Inget accord när jag gör det.
Se till att ha pallbockar under bilen. Inget arbete under med bara domkraft, det är livsfarligt!
Byter du bromsvätskan själv också?
Ja. Den byts ju inte varje år. Förr var standard efter två till fyra år och därefter vartannat år.
Numera brukar bilfirmor testa vätskan för funt i behållaren och är det tillräckligt lågt byts inte bromsvätskan.
Jag byter vartannat år på bilarna jag äger, byter oavsett och möter inte fukthalten.
Det är inte svårt, man behöver et system som fyller på och trycksätter. Brukar kosta 500:- men finns säkert som snik på Biltema.
Jag har några exempel på när det jag skulle kalla seriösa pålitliga bilverkstäder har ”glömt” att byta bromsvätska. Jag skulle inte riktigt lita på alla verkstäder idag, tyvärr.
Skall göra bromsservice på onsdag.
Byte bromsvätska, smörjning och rengöring av ok.
Det kostar:
Totalt 4800 kr (hjul remove/reinstall 480, bromsvätskebyte 2890kr, bromsok 1440kr)
Är det på ett Tesla ServiceCenter?
Ja. Stämmer. Ca 3km från jobbet, så lite närmare än AAKEE. Jag hade inte heller åkt 30 mil .
Du kan lägga in en förfrågan och få prisförslag och sedan tacka nej , eller gå vidare att boka tid.
Haha nej det är lite väl långt
Jag har 6 mil till närmsta så det är väl inte orimligt. Får man någon grov tidsuppskattning när man får hämta ut bilen?
Ursäkta för alla dumma frågor, stort tack att du tar dig tid att svara
Ja. Man får tidsuppskattning. Det brukar stämma bra.
För snabba jobba brukar jag sitta kvar och arbeta, finns enkelt ”fika rum” att sitta och jobba i. (har ett jobb där jag kan göra en del jobb med dator. Om det är heldag åker jag tillbaka till jobbet.
Kanon!
Det lutar nog åt att boka ett besök på ett SC för mig.
Stort tack och fortsatt trevlig helg!
Tänkte fråga lite hur ni brukar göra med årlig bromsservice (Smörjning av bromsok).
Gör du det själv / lämnar in till verkstad / struntar i det?
Om du gör det själv, vad för produkter skulle du rekommendera (Bromsfett, bromsrengöringsmedel etc)?
Jag har en hydraulisk domkraft som jag brukar använda för däckbyte men det skulle kännas skönt med något som gick att rent mekaniskt låsa då det tar lite längre tid att göra detta.
Har kollat lite på "Safe Jack" finns det liknande att köpa i Sverige?
Om du lämnar in den, är det tills Teslas egna verkstad eller kör du på någon annan?
Vad brukar det kosta?
Gör själv, använder Brembos bromsfett (iom Brembo-bromsar).
Hur man gör finns beskrivet i teslas servicemanualer online.
Ids inte lägga en dag på att åka 2x300 km för det, dessutom litar jag mer på att det blir ordentligt rent när jag gör det själv. Inget accord när jag gör det.
Se till att ha pallbockar under bilen. Inget arbete under med bara domkraft, det är livsfarligt!
Absolut, var placerar du pallbockarna? Som jag förstår det så finns det bara en lyftpunkt i vardera hörn?
Varierar, ofta kan man lyfta hela (höger/vänster) sidan så man får en pallbock på den andra lyftpunkten. Brukar kunna ha en pallbock i hjulupphängningens i fästning eller motsv.
Det kan vara svårt att hitta något riktigt ”snyggt” ställe när man lyfter på sista punkten om man lyfter hela bilen till fura pallbockar men då kan domkraften vara kvar på sista lyftpunkten och pallbocken kan sitta någonstans där den säkrar ditt liv (det är viktigare än bilen så en liten skada under bilen är lätt acceptabelt om domkraften sviker, så länge du klarar livhanken).
Jag har koll på några såna händelser där domkraften sviker eller motsv. och som regel överlever inte den som är under bilen :-/
Helt rätt, inget man ska ta lätt på.
För närvarande känner jag att jag inte riktigt har nödvändig utrustning för att göra jobbet säkert så det blir nog ett besök på ett SC i alla fall detta år.
Re: Årlig bromsservice
Postat: 03 mar 2024 14:46
av Tellus
Bromsservice onödig enligt mig, gör några hårda bromsningar i neutral per månad så håller sig skivorna fina och med jämnt slitage.
Efter 5 år kan man mäta fukthalten i bromsvätskan som ej bör vara över 2% och det tar nog 5-10 år innan man når dit.
Bankörning undantaget.
Har hört många berättelser om folk som fått problem med bromsarna efter/fast dom gjort uppsmörjning.
Ägde Leaf i 10 år utan bromsservice, inga problem.
Tesla 5 år. Volvo 740 15 år, plus ~ 70 bilar till kortare period utan bromsservice.
Körts på saltad e18 vintertid.
Förstår att det är svårt att tro på ovanstående men jag har rätt många mil, bilar och forumberättelser som det bygger på.
Skulle hellre byta olja i slutväxeln
Re: Årlig bromsservice
Postat: 03 mar 2024 16:48
av AAKEE
Det beror ju öå lite var och hyr man kör, hur mycket saltad väg och hur ofta man tvättar bilen.
Anvönder man inte bromsarna alls går det nog fort att få problem.
Jag ser bromsservicen som bra och förebyggande men då måste man ju regn-göra ordentligt och smörja ordentligt.
Aluminium som bromsokskolvarna brukar vara av korroderar lätt i saltig miljö och tar man inte hand om det kommer man sannolikt få problem förr eller senare.
Jag håller inte med och tycker det är ett dåligt tips att ge. Faktiskt.
Jag har inga problem att tro dig, men iom 70 bilar har du sannolikt inte haft alla bilarna flera år.
Det är vanligt med poster om förstörda bromsar på tex Facebook-grupperna, har nog sett någon här med.
Elbilar är känsligare eftersom många aldrig använder bromsarna.
Bromsarna måste användas men det räcker inte för att inte kolvarna ska korrodera och fastna i oken på lite längre sikt.
Så receptet för att inte få problem är att använda bromsarna med jämna mellanrum och att göra bromsservice årligen.
Det är nog ingen som inte kör på saltade vägar numera.
Re: Årlig bromsservice
Postat: 03 mar 2024 19:59
av Tellus
På nissan leaf och andra elbilar har ägare som gjort bromsservice ofta fått problem, dom bilarna har idag rullat 12 år. De som hoppat service har rullat mest problemfritt.
Antagligen för att jobbet ej har gjorts korrekt. När man också börjar slipa eller sandpappra på anläggningsytor för att den ska glida lättare kan leda till att ny rost fäster bättre.
Belägget hamnar i fel läge och snedslitning uppstår.
Tror det är svårt att få en bilmek att lägga ner flera timmar, de flesta sprayar lite och sen fakturerar.
Teslabjorn gjorde nyss bromsservice på en Tesla, efter några månader var det snedslitning på skivorna...
Så vill man slippa problem, skippa bromsservice, utöver vätskan när det behövs.
Gör "bromsservice" OM du får problem med snedslitning trots hård bromsning ibland.
Re: Årlig bromsservice
Postat: 03 mar 2024 20:19
av Fredrik j
Skivbromsbelägg ska röra sig lagom lätt. För stort spel så finns det risk för tjutande bromsar och snedslitna belägg. Sitter dom fast slits dom fort.
Belägg som hela tiden rör sig har minst risk att ställa till med problem. Fila ska man nog generellt undvika. Stålborste.
Re: Årlig bromsservice
Postat: 03 mar 2024 22:16
av skarj
Om man har möjlighet är det givetvis bara positivt att själv se över bromsarna årligen, demontera och rengör, se över ev. gummin till glidpinnarna och fetta in glidpinnarna med korrekt fett (tex silikonfett), ta alltså loss bromsbeläggen och rengör ytorna, fett är inte nödvändigt om det inte kärvar. Körs detta i samband med hjulbyte är meriten ca 30 min/år. Är skivorna dåliga för att bromsarna aldrig används (bromsa hårt då och då) hjälper inte bromsservice, då är det byte som gäller.
Kan/vill man inte göra detta själv, har man två val, köra bara kör, eller ta hjälp. Används bromsarna och bilen tvättas kommer det att fungera felfritt flera år, om inte något är felaktigt. Om bromsarna däremot inte används och bilen är saltad efter behag, då kan problemen komma relativt snabbt, men även då bör man klara sig fram tills första besiktningen om man aldrig letar fel.
Angående bromsvätskan så gör an bäst i att följa tillverkarens rekommendationer, känner man sig vågad så är 5 år inga problem med originalvätskan...
Re: Årlig bromsservice
Postat: 03 mar 2024 22:42
av AAKEE
Tesla beskriver ju väldigt bra att man inte ska göra mer våld än nö(r)den kräver.
Det beskrivs i flera olika steg beroende på hur mycket rost det är.
Det samlas en hel del damm som bygger fuktfällor i Brembo på M3P.
Jag har alltid spolat frikostigt med vatten vid tvätt men när man tar loss klossarna blir det uppenbart att det dammet från bromsarna fångar fukt som ger korrosion och att man inte blur av med det under normal tvätt.
Gör man det årligen krävs ingen stålborste, då slipper man förstöra ytor mm och helt rent med ett tunt lager bromsfett vid glidytorna för klossarna kommer fungera perfekt.
Re: Årlig bromsservice
Postat: 07 mar 2024 13:36
av Bo99
Min VW e-up har varit på service en gång om året sedan 2021. Någon bromsservice med uppsmörjning av bromsar har aldrig gjorts. Nu senast var det 7 888 mil som bilen rullat. De har kontrollerat så att allt löper som det ska fram med skivbromsarna men ingen smörjning. Bromsvätskan bytes vartannat år. Jag antar att trumbromsarna bak ignoreras helt (bortsätt från att de verkligen bromsar) då de inte på något sätt är utsatta som skivbromsar. Bromsskivorna fram borde bytas sa dom på grund av rost (men inte tvunget denna gången) vilket kan bero på att bilen varit i princip stillastående i 6 månader utomhus och det tar ju på skivorna när de inte använts alls.
Re: Årlig bromsservice
Postat: 15 mar 2024 19:13
av Elix747
Gjorde bromsservice förra veckan på Tesla SC.
Första bromsservice på SC efter nästan 20000 mil.
Bromsvätska ok. Rengöring och mindre justering. Oken var ok. Bara att köra vidare. Ganska bra efter så lång körsträcka.
Gjorde bromsservice förra veckan på Tesla SC.
Första bromsservice på SC efter nästan 20000 mil.
Bromsvätska ok. Rengöring och mindre justering. Oken var ok. Bara att köra vidare. Ganska bra efter så lång körsträcka.
Kostade?
Re: Årlig bromsservice
Postat: 15 mar 2024 21:49
av jonasl
När jag köpte Subaru var det en servicepunkt på varje service att gå igenom bromsarna, var 1250:e mil.
Körde mycket mer då runt 5000 mil per år så det blev service ofta men aldrig några problem med bromsarna. Behövde beläggen bytas kostade det bara material eftersom det ändå var isär.
Gjorde bromsservice förra veckan på Tesla SC.
Första bromsservice på SC efter nästan 20000 mil.
Bromsvätska ok. Rengöring och mindre justering. Oken var ok. Bara att köra vidare. Ganska bra efter så lång körsträcka.
Kollade bromsvätskan på min efter 23k mil. Behövde inte heller bytas. Har inte heller bytt varken belägg eller skivor
Bromsvätskekollen kostade 200 pix om jag minns rätt. Lite skillnad mot att betala tusenlappar för bromsvätskebyte varje service som på flera andra...