Elektrisk ATV eller liknande

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 29 okt 2019 14:34

Elektrisk ATV eller liknande

Inlägg av alvenzo »

Vad finns det för alternativ om man behöver en elektrisk ATV/fyrhjuling/trädgårdstraktor som kan montera en plog? Har sett flera elektriska ATVs, bland annat på "hemfint", men det är osäkert om det går att montera plog.

Edit
Det gäller främst plogning av egen tomt/uppfart, inga jättejobb.
Senast redigerad av alvenzo, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Elektrisk ATV eller liknande

Inlägg av tor-ake »

De billiga kinesiska leksaksmaskinerna har blybatteri och mopedmotor på bara några få kW. Har aldrig plogat snö med en ATV men gissar att 10kW motor och 5kWh litiumjonbatteri är ett absolut minimum om maskinen skall kunna utföra något annat arbete än att frakta en person på slät väg.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
lawe
Inlägg: 263
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Elektrisk ATV eller liknande

Inlägg av lawe »

Elbil blev ju helt plötsligt billigt! 😊
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Elektrisk ATV eller liknande

Inlägg av mikebike »

Husqvarna har ett par modeller vill jag minnas.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 29 okt 2019 14:34

Re: Elektrisk ATV eller liknande

Inlägg av alvenzo »

tor-ake skrev: 14 feb 2024 18:00
De billiga kinesiska leksaksmaskinerna har blybatteri och mopedmotor på bara några få kW. Har aldrig plogat snö med en ATV men gissar att 10kW motor och 5kWh litiumjonbatteri är ett absolut minimum om maskinen skall kunna utföra något annat arbete än att frakta en person på slät väg.
Hmm. Det är ju lite svårt att veta vad du menar. Vad är "billiga" det finns t.ex. maskiner med lithiumbatteri för 50k. Gissa kan jag ju även göra själv, jag hade hoppats på råd och erfarenheter ;)
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 29 okt 2019 14:34

Re: Elektrisk ATV eller liknande

Inlägg av alvenzo »

Oj, det är lite overkill för mina behov.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Elektrisk ATV eller liknande

Inlägg av tor-ake »

alvenzo skrev: 16 feb 2024 08:34
tor-ake skrev: 14 feb 2024 18:00
De billiga kinesiska leksaksmaskinerna har blybatteri och mopedmotor på bara några få kW. Har aldrig plogat snö med en ATV men gissar att 10kW motor och 5kWh litiumjonbatteri är ett absolut minimum om maskinen skall kunna utföra något annat arbete än att frakta en person på slät väg.
Hmm. Det är ju lite svårt att veta vad du menar. Vad är "billiga" det finns t.ex. maskiner med lithiumbatteri för 50k. Gissa kan jag ju även göra själv, jag hade hoppats på råd och erfarenheter ;)
Ok, låt mig förtydliga:
En fyrhjuling med 3kW motor och 1,5 kWh batteri kommer aldrig någonsin att kunna ploga snö på ett meningsfullt sätt. Därför är det mycket svårt att hitta någon som har erfarenhet av det. De maskinerna som klarar snöplogning kostar 150.000 och upp.

En snöskoter, som ska dra bara sig själv genom snö har minimum 20kW motor, som referens.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 29 okt 2019 14:34

Re: Elektrisk ATV eller liknande

Inlägg av alvenzo »

tor-ake skrev: 16 feb 2024 08:57


Ok, låt mig förtydliga:
En fyrhjuling med 3kW motor och 1,5 kWh batteri kommer aldrig någonsin att kunna ploga snö på ett meningsfullt sätt. Därför är det mycket svårt att hitta någon som har erfarenhet av det. De maskinerna som klarar snöplogning kostar 150.000 och upp.

En snöskoter, som ska dra bara sig själv genom snö har minimum 20kW motor, som referens.
Det var lite tydligare, tack för din input. Men är en snöskoter verkligen bra referens? Såg en bensin-ATV för plogning som hade 8kW. Men det är oavsett drivmedel svårt att bedöma hur mycket effekt som behövs för ett vanligt husbehov tycker jag.
Användarvisningsbild
Gralle
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 05 feb 2018 20:00

Re: Elektrisk ATV eller liknande

Inlägg av Gralle »

Hemfint har billiga små ATV:s men jag vill bestämt varna för att dem hjälper ej till med reservdelar när det väl behövs. Detta trots att jag frågade speciellt om det vid inköpet. Jag bråkade med dem i ett halvår innan jag slutligen gav upp :(
Model S85D
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 29 okt 2019 14:34

Re: Elektrisk ATV eller liknande

Inlägg av alvenzo »

Gralle skrev: 16 feb 2024 20:03
Hemfint har billiga små ATV:s men jag vill bestämt varna för att dem hjälper ej till med reservdelar när det väl behövs. Detta trots att jag frågade speciellt om det vid inköpet. Jag bråkade med dem i ett halvår innan jag slutligen gav upp :(
Hmm ok, det är ju ett problem. Men funkar de annars?
Användarvisningsbild
Gralle
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 05 feb 2018 20:00

Re: Elektrisk ATV eller liknande

Inlägg av Gralle »

Jag köpte en 1200W grönmålad för 5-6år sedan för 15300kr och har haft mycket nytta av den. Använder den dagligen till arbete på hästgård. Skaffade en ATV-släp från Biltema för 1600:- och kan lasta den med 200kg och dra med fyrhjulingen.
Klipper också framgångsrikt gräs mellan staketstolparna m h a Kellfris Kantklippare ATV 35-SR620.
Ploga är däremot inte att tänka på och vintertid är det lite klent med endast bakhjulsdrift. Kör lätt fast i snön.

Tidens tand nöter på den men den är fortfarande körbar.
Blinkerreglaget slutade fungera. Blinkersglasen lossnade.
Givaren till hastighetsmätaren slutade fungera.
Skruvarna som håller ihop drivaxlarna till motorn lossnade så splinesen på axlarna nöttes delvis av. Lyckades rädda den ändå.
Ett gott råd är att byta ut alla skruvar brickor och muttrar till rfr. Dem rostar efter ett år.

Jag var även i kontakt med den tjeckiska leverantören HECHT i jakten på reservdelar. De var snabba att svara men hänvisade till Hemfint och där får man ingen hjälp.
Model S85D
Skriv svar