Varning för potthål i södra Sverige...

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5632
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Varning för potthål i södra Sverige...

Inlägg av SwedishAdvocate »

...] I år verkar de dessutom vara ovanligt många. Den tidiga och mycket kalla vintern ses som förklaring.

– Vi har haft en tidig vinter och en kall vinter. Det gör att vi haft väder som man annars mest ser i Mellansverige och det har bidragit till de många skadorna, säger Pajtim Sulejmani som jobbar för Malmö stad till SVT Nyheter Skåne.

De stora temperaturväxlingarna tros också ha bidragit till potthålens framfart. [...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VP ... ch-potthal
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1152
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Varning för potthål i södra Sverige...

Inlägg av bjornnilsson »

Inte bara söderut. Räknade till ett tiotal potthål mellan Örnsköldsvik och Stockholm för ett par dagar sedan varav några som var rejält djupa som jag fick väja för. Har inte sett vägarna i så dåligt skick tidigare.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2272
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Varning för potthål i södra Sverige...

Inlägg av frippe »

Mycket potthål på väldigt nylagda slitbanor, mycket underligt faktiskt, lite som att det är fellagt eller slarv bakom.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2286
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Varning för potthål i södra Sverige...

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Att dessa otäcka hål kallas för potthål måste väl bero på att Trafikverket skiter i dem?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4962
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Varning för potthål i södra Sverige...

Inlägg av chaffis75 »

bjornnilsson skrev: 28 jan 2024 13:14
Inte bara söderut. Räknade till ett tiotal potthål mellan Örnsköldsvik och Stockholm för ett par dagar sedan varav några som var rejält djupa som jag fick väja för. Har inte sett vägarna i så dåligt skick tidigare.
10 potthål hitta jag mellan två avfarter på e6 i Skåne.. man har även tillfälligt stängt vägen vid något tillfälle förr veckan för de var för många som fick punktering av potthålen.

Glöm inte att detta är en sveriges mest trafikerade motorvägar utanför städerna och undrar om de inte kan var dem med mest lastbilar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 287
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Varning för potthål i södra Sverige...

Inlägg av Thed75 »

Saltlaken förbättrar inte situationen heller, förutom att fräta på bilarna så sipprar den in i vägbanan som fryser sönder vid kallare väder
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Varning för potthål i södra Sverige...

Inlägg av AAKEE »

…och en anledning till är att vägunderhållet ligger flera hundra miljarder back. 300st sist jag kollade…

Fast är är nog inte lika populärt att säga att vägarna är dåliga som att det är den globala uppvärmningens fel.

Vi har sparat in 300 miljarder som egentligen behövde läggas på vägunderhåll.

Nu säger VV att det saknas 71 miljarder till 2039, och hade begjort två miljarder extra.
De fick en.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1366
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Varning för potthål i södra Sverige...

Inlägg av Verdi_ »

AAKEE skrev: 28 jan 2024 18:24
…och en anledning till är att vägunderhållet ligger flera hundra miljarder back. 300st sist jag kollade…

Fast är är nog inte lika populärt att säga att vägarna är dåliga som att det är den globala uppvärmningens fel.

Vi har sparat in 300 miljarder som egentligen behövde läggas på vägunderhåll.

Nu säger VV att det saknas 71 miljarder till 2039, och hade begjort två miljarder extra.
De fick en.
Att det beror på nån global uppvärmning är ju bara bullshit. Sverige är ett avlångt land och har och har haft alla möjliga sorters vintrar...
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2272
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Varning för potthål i södra Sverige...

Inlägg av frippe »

Jag vet inte vad det kan beror på med alla dessa skador på slitytan på vägen. Tycker nog inte det är potthål det är gott om men många ställen där översta lagret av slitytan försvunnit, så det blir en 5cm djup grop, område utan slityta. Detta har hänt på relativt nylagda vägavsnitt. Så om det beror på slarv eller brist på pengar eller vintern tycker jag är oklart. Men att det är fler än vanligt verkar det som.
Model Y LR.
Model S70D
Lurkern
Inlägg: 920
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Varning för potthål i södra Sverige...

Inlägg av Lurkern »

Har nog fuskats dit en och annan slitbana till fullpris för skattebetalarna.
ObscureEconomist
Inlägg: 374
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Varning för potthål i södra Sverige...

Inlägg av ObscureEconomist »

Vad kul att ni i södra sverige får märka av hur vägarna ser ut uppe i norr varje år.

Skämt åsido, det är tragiskt att trafikverket inte kan göra en vettig långsiktig plan att sälja in till regeringen så att vägarna underhålls.
BMW i4 M50 -22
Melon Must
Inlägg: 221
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Varning för potthål i södra Sverige...

Inlägg av Melon Must »

Verdi_ skrev: 29 jan 2024 00:03
AAKEE skrev: 28 jan 2024 18:24
…och en anledning till är att vägunderhållet ligger flera hundra miljarder back. 300st sist jag kollade…

Fast är är nog inte lika populärt att säga att vägarna är dåliga som att det är den globala uppvärmningens fel.

Vi har sparat in 300 miljarder som egentligen behövde läggas på vägunderhåll.

Nu säger VV att det saknas 71 miljarder till 2039, och hade begjort två miljarder extra.
De fick en.
Att det beror på nån global uppvärmning är ju bara bullshit. Sverige är ett avlångt land och har och har haft alla möjliga sorters vintrar...
Om det beror på den globala uppvärmningen vet jag inte men att det är en konsekvens av väder är knappast bullshit, trodde alla visste att potthål bildas när marken tinar. I år har det varit ovanligt växlande väder med 20 minus ena veckan och 5 plusgrader med regn och och blåst andra veckan. När utan tinar samtidigt som det är tjäle så kommer potthål bildas. Hur snabbt det åtgärdas är en annan fråga.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Varning för potthål i södra Sverige...

Inlägg av Nicke Nyfiken »

ObscureEconomist skrev: 29 jan 2024 08:59
Vad kul att ni i södra sverige får märka av hur vägarna ser ut uppe i norr varje år.
Som en norrländsk kompis sa till mig på fullt allvar:
Det är viktigt att alla har det lika dåligt.
:lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4962
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Varning för potthål i södra Sverige...

Inlägg av chaffis75 »

Nicke Nyfiken skrev: 29 jan 2024 09:24
ObscureEconomist skrev: 29 jan 2024 08:59
Vad kul att ni i södra sverige får märka av hur vägarna ser ut uppe i norr varje år.
Som en norrländsk kompis sa till mig på fullt allvar:
Det är viktigt att alla har det lika dåligt.
:lol:
Säger han de om elpriserna också? 😝

Obs ett skämt så snöa nu inte in på detta i denna tråden.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Varning för potthål i södra Sverige...

Inlägg av Bjelke »

frippe skrev: 29 jan 2024 07:28
Jag vet inte vad det kan beror på med alla dessa skador på slitytan på vägen. Tycker nog inte det är potthål det är gott om men många ställen där översta lagret av slitytan försvunnit, så det blir en 5cm djup grop, område utan slityta. Detta har hänt på relativt nylagda vägavsnitt. Så om det beror på slarv eller brist på pengar eller vintern tycker jag är oklart. Men att det är fler än vanligt verkar det som.
Offentlig upphandling heter det :evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2272
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Varning för potthål i södra Sverige...

Inlägg av frippe »

Bjelke skrev: 29 jan 2024 19:43
frippe skrev: 29 jan 2024 07:28
Jag vet inte vad det kan beror på med alla dessa skador på slitytan på vägen. Tycker nog inte det är potthål det är gott om men många ställen där översta lagret av slitytan försvunnit, så det blir en 5cm djup grop, område utan slityta. Detta har hänt på relativt nylagda vägavsnitt. Så om det beror på slarv eller brist på pengar eller vintern tycker jag är oklart. Men att det är fler än vanligt verkar det som.
Offentlig upphandling heter det :evil:
Inte omöjligt faktiskt. Med tanke på att vi haft en hel del danska entreprenörer nere i södra Sverige är min misstanke att deras kompetens på vägar som drabbas av tjäle är ganska låg, men billig.
Model Y LR.
Model S70D
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: Varning för potthål i södra Sverige...

Inlägg av mikaELbil »

På E65 mellan Ystad och Malmö var det igår en bil som kört ner i ett rejält potthål, detta så illa att hjulupphängningen havererade och bilen gick ner i diket. Föraren klarade sig utan skador, verkar det som. Det lär väl bli en sak som Trafikverket får ersätta bilägaren för.

Idag var en entreprenör ute och reparerade vägen. Vi räknade runt åtta rejäla hål, och några mindre.

Det gäller att hålla rejält avstånd till bilen framför så man hinner placera bilen vid sidan om hålen. Bilen bakom oss låg väldigt nära och körde ner i ett av potthålen. Hans bil studsade till ordentligt! Sedan låg han inte så nära längre. :roll:
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2286
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Varning för potthål i södra Sverige...

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Så här ser det ut i Stockholm nu.

Några meter bort ligger stora sjok med asfalt i plogvallen.

Verkar som köldknäppen skapat många tjälskott, som sedan plogbilen hyvlar bort och sliter upp stora hål.

20240130_114214.jpg
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4962
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Varning för potthål i södra Sverige...

Inlägg av chaffis75 »

Off Grid Byggaren skrev: 30 jan 2024 14:51
Så här ser det ut i Stockholm nu.

Några meter bort ligger stora sjok med asfalt i plogvallen.

Verkar som köldknäppen skapat många tjälskott, som sedan plogbilen hyvlar bort och sliter upp stora hål.


20240130_114214.jpg
Inte bra men skillnad om du har liknade hål på E6 genom Skåne (eller annan motorväg såklart) där de är en fartgräns på 110.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Dreas89
elbilist
Inlägg: 23
Blev medlem: 06 jan 2024 01:32

Re: Varning för potthål i södra Sverige...

Inlägg av Dreas89 »

chaffis75 skrev: 28 jan 2024 14:10
bjornnilsson skrev: 28 jan 2024 13:14
Inte bara söderut. Räknade till ett tiotal potthål mellan Örnsköldsvik och Stockholm för ett par dagar sedan varav några som var rejält djupa som jag fick väja för. Har inte sett vägarna i så dåligt skick tidigare.
10 potthål hitta jag mellan två avfarter på e6 i Skåne.. man har även tillfälligt stängt vägen vid något tillfälle förr veckan för de var för många som fick punktering av potthålen.

Glöm inte att detta är en sveriges mest trafikerade motorvägar utanför städerna och undrar om de inte kan var dem med mest lastbilar.
Kan tillägga att folk som bor nära motorvägen vittnar om att det börja dunsa och vibrera med ojämna mellanrum de senaste veckorna. Lastbilar som smäller i potthålen ger ingen liten kraft låter det som.

Kan tilläggas att jag kört förbi hål som verkar vara mer än decimetern djupa. Riktigt illa tyvärr.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2286
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Varning för potthål i södra Sverige...

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Undrar om det är bättre att köra 120 km/h över dem än att köra i 30 km/h?

Känns ju lite som att bilen flyger över potthålen i hög fart, men verkligen går ner djupt i dem vid lägre fart?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Varning för potthål i södra Sverige...

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Off Grid Byggaren skrev: 30 jan 2024 15:37
Undrar om det är bättre att köra 120 km/h över dem än att köra i 30 km/h?

Känns ju lite som att bilen flyger över potthålen i hög fart, men verkligen går ner djupt i dem vid lägre fart?
Vi har ju vittnesmål från E65 om bilar som slagit sönder hjulupphängningen och hamnat i diket, så hög fart gör inte saken bättre.
Model Y P
Model S P
Model S P
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4962
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Varning för potthål i södra Sverige...

Inlägg av chaffis75 »

Nicke Nyfiken skrev: 30 jan 2024 15:42
Off Grid Byggaren skrev: 30 jan 2024 15:37
Undrar om det är bättre att köra 120 km/h över dem än att köra i 30 km/h?

Känns ju lite som att bilen flyger över potthålen i hög fart, men verkligen går ner djupt i dem vid lägre fart?
Vi har ju vittnesmål från E65 om bilar som slagit sönder hjulupphängningen och hamnat i diket, så hög fart gör inte saken bättre.
Man fick även stänga E6 norrut mellan Landskrona och Helsingborg förra måndagen (tror jag de var), tydligen var de massor av bilar som fått punktering i ett eller flera potthål.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Varning för potthål i södra Sverige...

Inlägg av Nicke Nyfiken »

chaffis75 skrev: 30 jan 2024 15:58
Nicke Nyfiken skrev: 30 jan 2024 15:42
Off Grid Byggaren skrev: 30 jan 2024 15:37
Undrar om det är bättre att köra 120 km/h över dem än att köra i 30 km/h?

Känns ju lite som att bilen flyger över potthålen i hög fart, men verkligen går ner djupt i dem vid lägre fart?
Vi har ju vittnesmål från E65 om bilar som slagit sönder hjulupphängningen och hamnat i diket, så hög fart gör inte saken bättre.
Man fick även stänga E6 norrut mellan Landskrona och Helsingborg förra måndagen (tror jag de var), tydligen var de massor av bilar som fått punktering i ett eller flera potthål.
Samma sak vid Saxtorpsavfarten för 2 veckor sedan. Då var högerfilen norrgående fullständig sönderkörd några 100 meter.
Model Y P
Model S P
Model S P
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4962
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Varning för potthål i södra Sverige...

Inlägg av chaffis75 »

Nicke Nyfiken skrev: 30 jan 2024 16:39
chaffis75 skrev: 30 jan 2024 15:58
Nicke Nyfiken skrev: 30 jan 2024 15:42
Off Grid Byggaren skrev: 30 jan 2024 15:37
Undrar om det är bättre att köra 120 km/h över dem än att köra i 30 km/h?

Känns ju lite som att bilen flyger över potthålen i hög fart, men verkligen går ner djupt i dem vid lägre fart?
Vi har ju vittnesmål från E65 om bilar som slagit sönder hjulupphängningen och hamnat i diket, så hög fart gör inte saken bättre.
Man fick även stänga E6 norrut mellan Landskrona och Helsingborg förra måndagen (tror jag de var), tydligen var de massor av bilar som fått punktering i ett eller flera potthål.
Samma sak vid Saxtorpsavfarten för 2 veckor sedan. Då var högerfilen norrgående fullständig sönderkörd några 100 meter.
Ja mycket medveten om de.. blev att sitta där i kö dagligen under en veckas tid eller vad de nog tog innan de fixade vägen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar