Det kan vara så att man från Teslas sida helt enkelt väljer att installera en standardkontakt vid varje ny superladdarstation för att slippa diskussionen huruvida de är tvungna att göra det eller inte. Fast ännu coolare vore det om de gjorde det som en goodwillgrej för att få andra elbilsägare att hänga mer med sekten och bli övertygade att de egentligen borde ha en Tesla
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Om jag förstod Elon rätt så kommer det att finnas 2 typer av kontakter på SuC i framtiden, Teslas egna modifierade typ-2 och CCS.
CCS standarden är vad jag förstår inte satt för de laddeffekter som Tesla använder idag, så det skall bli intressant att se vad som händer när man sätter den.
CCS är ju en Typ-2 kontakt där man har lagt till 2 st extra stift under kontakten.
Förhoppningsvis så får vi se en CCS kontakt på Model 3 bilarna, med teslas modifierade Typ-2 del, så att bilarna kan ladda både med dagens SUC och med CCS
Det enklaste borde ju ha varit om Tesla hade krävt att alla biltillverkarna som vill ansluta sig till SuC nätverket antingen använder Teslas typ-2 kontakt, eller Teslas CCS kontakt i bilarna.
Vet vi egentligen exakt vilken kontakt som kommer att sitta i model x i Europa?
Skulle det inte kunna bli en Tesla modifierad CCS kontakt?
Men hur har de isåfall tänkt kring betalning? Vad jag förstår så har man inbyggt att bilen som ska laddas är registrerad hos Tesla för laddning. Alltså finns det i handskakningsprotokollet nån slags info om att detta är en Tesla som köptes med laddning på SuC förbetalt. (I början kunde man ju köpa Tesla utan att kunna ladda på SuC.) Om man nu ska lägga till CCS så kan de ju inte bara låta folk med en CCS-kontakt i bilen ladda där utan att betala för sig. Då måste det till mer omfattande ombyggnad av SuC med betalfunktion för icke Teslaägare.
Men hur har de isåfall tänkt kring betalning? Vad jag förstår så har man inbyggt att bilen som ska laddas är registrerad hos Tesla för laddning. Alltså finns det i handskakningsprotokollet nån slags info om att detta är en Tesla som köptes med laddning på SuC förbetalt. (I början kunde man ju köpa Tesla utan att kunna ladda på SuC.) Om man nu ska lägga till CCS så kan de ju inte bara låta folk med en CCS-kontakt i bilen ladda där utan att betala för sig. Då måste det till mer omfattande ombyggnad av SuC med betalfunktion för icke Teslaägare.
Ja, man kan ju hoppas på kreditkortsläsare
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Vet vi egentligen exakt vilken kontakt som kommer att sitta i model x i Europa?
Skulle det inte kunna bli en Tesla modifierad CCS kontakt?
Inte troligt att det skulle sitta en CCS-kontakt i Model X eftersom det inte gör det i den amerikanska. De har ju i princip samma kontakt i USA fast de kör med en SAE J1772 istället för Mennekes. Det lär inte heller finnas plats för CCS i dagens Model X utan att större förändringar görs på laddluckan.
Skulle CCS sitta i Model 3 så skulle Tesla kunna göra så att Model 3 kan ladda DC både från dagens kontakt och därmed kunna använda dagens Superchargers samt CCS för att kunna använda alla CCS-laddare. Dessutom skulle det underlätta att få andra biltillverkare till Supercharger-nätverket. Just nu råder det lite splittring mellan Chademo och CCS där en del biltillverkare anammat CCS och andra kör på Chademo.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Kan ju kännas ganska sunkigt att som Teslaägare tvingas betala 25.000kr extra för sin bil för att få ladda på SuC som inte kommer att vara så värst tillgängliga längre pga alla andra "billiga" elbilar som står i kö för att ladda där.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Kan ju kännas ganska sunkigt att som Teslaägare tvingas betala 25.000kr extra för sin bil för att få ladda på SuC som inte kommer att vara så värst tillgängliga längre pga alla andra "billiga" elbilar som står i kö för att ladda där.
Om de sätter upp en extra kontakt vid varje anläggning för att slippa diskussionen om laddkontaktsdirektiv så lär det inte påverka särskilt mycket. Om det istället är så att de andra också betalar 20 000 kr per fordon så lär det ju bara hjälpa utbyggnaden
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Kan ju kännas ganska sunkigt att som Teslaägare tvingas betala 25.000kr extra för sin bil för att få ladda på SuC som inte kommer att vara så värst tillgängliga längre pga alla andra "billiga" elbilar som står i kö för att ladda där.
Om de sätter upp en extra kontakt vid varje anläggning för att slippa diskussionen om laddkontaktsdirektiv så lär det inte påverka särskilt mycket. Om det istället är så att de andra också betalar 20 000 kr per fordon så lär det ju bara hjälpa utbyggnaden
Fast det finns ju ingenstans att ställa bilen på trots att det finns en ledig kontakt.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Kan ju kännas ganska sunkigt att som Teslaägare tvingas betala 25.000kr extra för sin bil för att få ladda på SuC som inte kommer att vara så värst tillgängliga längre pga alla andra "billiga" elbilar som står i kö för att ladda där.
Om de sätter upp en extra kontakt vid varje anläggning för att slippa diskussionen om laddkontaktsdirektiv så lär det inte påverka särskilt mycket. Om det istället är så att de andra också betalar 20 000 kr per fordon så lär det ju bara hjälpa utbyggnaden
Fast det finns ju ingenstans att ställa bilen på trots att det finns en ledig kontakt.
Om de sätter upp en typ-2-kontakt i närheten behöver det inte inskränka på antalet tillgängliga superladdare. Fast det är ju bara spekulationer i alla fall. Vi vet ju inte vad han menar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Kan ju kännas ganska sunkigt att som Teslaägare tvingas betala 25.000kr extra för sin bil för att få ladda på SuC som inte kommer att vara så värst tillgängliga längre pga alla andra "billiga" elbilar som står i kö för att ladda där.
Om de sätter upp en extra kontakt vid varje anläggning för att slippa diskussionen om laddkontaktsdirektiv så lär det inte påverka särskilt mycket. Om det istället är så att de andra också betalar 20 000 kr per fordon så lär det ju bara hjälpa utbyggnaden
Fast det finns ju ingenstans att ställa bilen på trots att det finns en ledig kontakt.
Om de sätter upp en typ-2-kontakt i närheten behöver det inte inskränka på antalet tillgängliga superladdare. Fast det är ju bara spekulationer i alla fall. Vi vet ju inte vad han menar.
Nä allt är bara spekulationer, och det är vi ju ganska duktiga på.
Jag såg framför mig att alla platserna på en SuC fick två sladdar i framtiden. Och då skulle det snabbt kunna bli fullt när även andra tillverkare börjar sälja bilar för långfärder.
Det bästa skulle väl vara om Elon får med sig andra biltillverkare som också tar betalt för SuC vid nybilsförsäljningen. Och att de fortsätter att bygga ut nätverket av SuC i samma takt som det säljs bilar, så att det finns laddare över hela landet. Detta skulle väl iofs vara mardrömmen för aktörerna som försöker bygga komersiella laddnätverk. Men som det är nu så duger inte dessa aktörers "snabbladdare" för bilar med hyggligt stora batterier.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Nu har jag lyckats att se intervjun med Elon. Av någon anledning har det tidigare idag uppstått ett fel i webbläsaren varje gång jag försökt se det.
Det han säger om SuC är ju ingenting nytt alls, vilket han själv även påtalar. Han säger att Tesla inte har för avsikt att ha ett eget exklusivt laddnätverk, eller för den delen använda det som en marknadsfördel mot andra elbilstillverkare. Han välkomnar återigen andra elbilstillverkare att vara med i SuC-nätverket precis som han gjort tidigare.
Dock kan man anta att de andra biltillverkarna som vill vara med måste acceptera konceptet som Tesla har kring snabbladdning med engångsbetalning och sedan "fri" laddning resten av bilens livstid. Tydligen var det på just den punkten som det planerade samarbetet med Nissan föll på, för något år sedan. Nissan ville inte ta ut en engångssumma utan istället ha betalt av sina kunder varje gång de använde SuCen.
Vi vet ju också sedan tidigare att diskussioner kring SuC pågår med en europeisk biltillverkare som inte är tysk.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Jag tror att han egentligen har visionen att de traditionella mackarna ersätts med pluggar för el-bilar oavsett märke. Han har bara svårt att formulera sig. Med den övervakning som ändå är möjlig med dagens teknik så borde det inte vara så svårt att debitera flitiga suc-användare och ge återbäring till hemmaladdarna. Att det i framtiden kommer att kosta, visserligen blygsamt, men ändock...för att ladda externt, är bara en tidsfråga enligt principen "money talks" så njut medan det är gratis....
Vadå "njut medan det är gratis"?
Det är betalt en gång och skulle Tesla få för sig att ta betalt en gång till, så gör nog Elon bäst i att boka första bästa lediga plats till Mars
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Det blir svåra gränsdragningar eftersom näringsidkare ex taxi i stockholm, verkar tycka att de har tillgång till suc eftersom de redan betalt för tjänsten. Vi andra som kanske nyttjar möjligheten såsom det ursprungligen varit avsett. Då spelar det ingen roll om vi redan betalt. Strömmen kostar antagligen Tesla en peng. Om pengen är Slut, måste den tas tillbaka på något sätt. Svårare än så kan det knappast va.
Kan det möjligen vara så att den europeiska icke-tyska tillverkaren inte vill använda Teslas moddade type 2-kontakt utan istället vill ha en helt vanlig standardkontakt i sina bilar, så Tesla bygger in även denna i SuC för att det ska funka?