Bästa vinterelbilen?
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 566
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Bästa vinterelbilen?
Vilken elbilsmodell är bäst anpassad för våra vintrar?
Några kriterier:
- Stabil och förutsägbar väghållning oavsett väder.
- Batterikemi som även funkar bra i kyla, dvs tex inte LFP.
- Automatisk och manuell förvärmning av batteri före snabbladdning.
- Pålitlig fjärrstyrning av kupévärme, rattvärme, stolsvärme och defroster.
- Möjligt att fjärrstarta kupévärme även ner till 20% SoC.
- Baksätesvärme.
- Defroster för laddluckan.
- En värmepump som även är effektiv vid minusgrader.
- Backkamera skyddad från snö/slask.
- Även bakrutetorkare förstås.
- ..nåt mer jag glömt?
Några kriterier:
- Stabil och förutsägbar väghållning oavsett väder.
- Batterikemi som även funkar bra i kyla, dvs tex inte LFP.
- Automatisk och manuell förvärmning av batteri före snabbladdning.
- Pålitlig fjärrstyrning av kupévärme, rattvärme, stolsvärme och defroster.
- Möjligt att fjärrstarta kupévärme även ner till 20% SoC.
- Baksätesvärme.
- Defroster för laddluckan.
- En värmepump som även är effektiv vid minusgrader.
- Backkamera skyddad från snö/slask.
- Även bakrutetorkare förstås.
- ..nåt mer jag glömt?
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2330
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Bästa vinterelbilen?
Audi Q8 E-tron 55 bockar för de flesta punkterna.
Jag tycker den funkar väldigt bra som vinterbil, och 4-hjulsdriften är mycket effektiv.
Baksätesvärme är dock ett tillbehör som inte alla bockat för, säljs i ett paket med 4-zon klimatreglering för drygt 10 000:-
.
Jag tycker den funkar väldigt bra som vinterbil, och 4-hjulsdriften är mycket effektiv.
Baksätesvärme är dock ett tillbehör som inte alla bockat för, säljs i ett paket med 4-zon klimatreglering för drygt 10 000:-
.
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Bästa vinterelbilen?
Svårt att hitta nån med alla kriterier.BEV[e-Rage] skrev:Vilken elbilsmodell är bäst anpassad för våra vintrar?
Några kriterier:
- Stabil och förutsägbar väghållning oavsett väder.
- Batterikemi som även funkar bra i kyla.
- Automatisk och manuell förvärmning av batteri före snabbladdning.
- Pålitlig fjärrstyrning av kupévärme, rattvärme, stolsvärme och defroster.
- Möjligt att fjärrstarta kupévärme även ner till 20% SoC.
- Baksätesvärme.
- Defroster för laddluckan.
- En värmepump som även är effektiv vid minusgrader.
- Backkamera skyddad från snö/slask.
- Även bakrutetorkare förstås.
- ..nåt mer jag glömt?
Defroster för laddlucka vet jag inte om jag sett?
En Polestar 2 har mycket av det men saknar:
* Manuell förvärmning av batteriet innanladdning. (man förvärmer genom att navigera till snabbladdare, men det finns ingen knapp att manuellt starta förvärmningen.)
* Deftroster laddlucka
*backkameran blir lätt smutsig i snöslask
* bakrutetorkare (skulle se sjukt fult ut på den...) däremot tycker jag bakrutan klarar sig riktigt bra från smuts, inte alls som på t.ex V70 och V60 där det geggade igen så snart det var lite fuktigt på vägen.
Värmepumpar funkar dåligt i alla bilar under ca 7-10 minusgrader. Det finns då inte tillräckligt med värme i luften att "ta ut".
Jag har inte värmepump alls i min, men det finns i de nya om man vill. Skillnaden blir några mils extra räckvidd vid 0-gradigt eller några plusgrader. För värmen i bilen gör den ingen skillnad. Lika snabbt eller snabbare att få värme via PTC-elementen. Tar ca 30-45s från att man satt sig i bilen till att det blåser full värme.
Körmässigt är den fantastiskt att köra i vinterväglag. Hur stabil som helst.
Även grym som dragbil, kör husvagn sommartid. Ca 1500kg bakom känns knappt.
Precis kommit hem från 10 mil motorväg på saltad slaskig E4. Så här ser bakrutan ut. Nästan ingen "smuts" alls. Full synlighet bak.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Bästa vinterelbilen?
Håller med joel80. Polestar 2 är grym som vinterbil med få nackdelar. Rejäla handtag och väl byggd.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Bästa vinterelbilen?
Kan bara hålla med om P2. Min fjärde vinter nu. Plus för dörrar med fönsterramar och riktiga handtag. Före P2:an har jag haft ett antal quattros och det här är den bästa vinterbilen. Det är bara räckvidden som var bättre i dieslarna. Det jag saknar från Audi är spolning av bakkameran. Laddluckan inga problem.
Sedan finns det förstås många andra aspekter på en bil, men det här var mina åsikter om hur den funkar på vintern.
Sedan finns det förstås många andra aspekter på en bil, men det här var mina åsikter om hur den funkar på vintern.
Re: Bästa vinterelbilen?
Håller med om att den bockar av listan, men en sak som saknas på listan som är e-trons stora svaghet imo är förbrukningen. Den är hög på långresa, men framförallt så är den verkligen absurd vid korta körningar vintertid.Off Grid Byggaren skrev: ↑21 jan 2024 12:18Audi Q8 E-tron 55 bockar för de flesta punkterna.
Jag tycker den funkar väldigt bra som vinterbil, och 4-hjulsdriften är mycket effektiv.
Baksätesvärme är dock ett tillbehör som inte alla bockat för, säljs i ett paket med 4-zon klimatreglering för drygt 10 000:-
.
Elbil_Vinter(1).jpg
På fullt allvar så tror jag vår GT drar dubbelt så mycket energi som vår Plaid på resor <10 km. Upplevde samma sak med "Fatboy".
Dock massor av fördelar också såklart, är jättenöjd med vår GT totalt sett hittills.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 6396
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Bästa vinterelbilen?
Ett rostskydd som är 'branschnormalt' motståndskraftigt mot en vanlig salt/slaskig svensk vinter?...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Bästa vinterelbilen?
Får hålla med om att e-tron 55, q8 e-tron är en riktigt bra vinterbil. Ett tillval på den som jag inte hade är uppvärmda torkare. Tror jag är bra, trist med isbildning på torkarna. En annan grej som är bra är spolare till strålkastarna som jag saknar på GT:n. GTn är å andra sidan snäppet bättre gällande stabilitet på halt underlag. Lätt den bästa vinterbilen körmässigt jag haft och det innefattar utöver e-tron 55 en hel del större audi quattros.
Den drar en del vid korta resor men pga värmning av batteriet men kör du långt så är det riktigt bra på vintern. Jag låg aldrig över 3kwh per mil på vintern, inte ens med takbox. Å andra sidan låg man sällan långt under på vintern.
Den drar en del vid korta resor men pga värmning av batteriet men kör du långt så är det riktigt bra på vintern. Jag låg aldrig över 3kwh per mil på vintern, inte ens med takbox. Å andra sidan låg man sällan långt under på vintern.
Re: Bästa vinterelbilen?
Får hålla med dig där om GT, nästan så att man trott det varit ngt fel på bilen när man kört korta sträckor. Lät bilen förvärma via appen i en timme och det drog 10%! av batteriet. Så värmaren måste vara rätt brutal. Allt säkert för att man ska kunna få ut effekten enligt specifikation. Gissar att det är porsche-kravat.Legato skrev: ↑21 jan 2024 16:32Håller med om att den bockar av listan, men en sak som saknas på listan som är e-trons stora svaghet imo är förbrukningen. Den är hög på långresa, men framförallt så är den verkligen absurd vid korta körningar vintertid.Off Grid Byggaren skrev: ↑21 jan 2024 12:18Audi Q8 E-tron 55 bockar för de flesta punkterna.
Jag tycker den funkar väldigt bra som vinterbil, och 4-hjulsdriften är mycket effektiv.
Baksätesvärme är dock ett tillbehör som inte alla bockat för, säljs i ett paket med 4-zon klimatreglering för drygt 10 000:-
.
Elbil_Vinter(1).jpg
På fullt allvar så tror jag vår GT drar dubbelt så mycket energi som vår Plaid på resor <10 km. Upplevde samma sak med "Fatboy".
Dock massor av fördelar också såklart, är jättenöjd med vår GT totalt sett hittills.
När jag igår körde till landet (15 mil) med mest motorväg i ca 110-120 och mellan -10 till -7 så blev förbrukningen 2.5 och hem idag runt nollan 2.33. Så den lugnar ner sig när man kört en bit, det är tydligt.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2330
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Bästa vinterelbilen?
Ja det stämmer att e-tron slår på full batterivärme varje gång bilen startas.Legato skrev: ↑21 jan 2024 16:32Håller med om att den bockar av listan, men en sak som saknas på listan som är e-trons stora svaghet imo är förbrukningen. Den är hög på långresa, men framförallt så är den verkligen absurd vid korta körningar vintertid.Off Grid Byggaren skrev: ↑21 jan 2024 12:18Audi Q8 E-tron 55 bockar för de flesta punkterna.
Jag tycker den funkar väldigt bra som vinterbil, och 4-hjulsdriften är mycket effektiv.
Baksätesvärme är dock ett tillbehör som inte alla bockat för, säljs i ett paket med 4-zon klimatreglering för drygt 10 000:-
.
Elbil_Vinter(1).jpg
På fullt allvar så tror jag vår GT drar dubbelt så mycket energi som vår Plaid på resor <10 km. Upplevde samma sak med "Fatboy".
Dock massor av fördelar också såklart, är jättenöjd med vår GT totalt sett hittills.
På korta resor blir förbrukningen mycket hög räknat per km.
Men det blir oftast inte så många minuter körning, så det spelar inte så stor roll.
Värmen verkar ta 8-9 kW effekt när det är kyligt och värmepumpen inte kan producera.
Om jag förvärmer med ström från elnätet påverkas inte räckvidden så mycket.
Batteriet verkar må bra av detta värmande, har inte märkt någon degradering på de snart 5 år jag haft bilen.
Re: Bästa vinterelbilen?
Som redan nämnt polestar 2 men också xc40 har allt ovan förutom manuell påslagning av batterivärme. Har en rwd ex -24 sedan två veckor tillbaka. Bra värme även i -30, trevlig kupé och bra sitthöjd. Relativt bra markfrigång för att vara bev. Formen är inget under av aerodynamik men körde Sthlm - Umeå i regn, slask och snö på 2.35kwh/mil. Ej hög fart pga all trafik och eländigt före. Höll inte koll på all laddning då jag passade på att äta eller fika under laddstoppen men såg som hastigast att den låg på 180+kW strax efter laddstart i Gävle. Om rwd är tillräckligt stabil för TS vet jag inte men för mig funkar det. Annars finns awd. Knappast ”bäst”, vad det nu är, men det lilla jag ägt den funkar den lika bra eller bättre än min tidigare xc70 på vintern förutom att xc40 har kortare räckvidd.BEV[e-Rage] skrev: ↑21 jan 2024 12:00Vilken elbilsmodell är bäst anpassad för våra vintrar?
Några kriterier:
- Stabil och förutsägbar väghållning oavsett väder.
- Batterikemi som även funkar bra i kyla, dvs tex inte LFP.
- Automatisk och manuell förvärmning av batteri före snabbladdning.
- Pålitlig fjärrstyrning av kupévärme, rattvärme, stolsvärme och defroster.
- Möjligt att fjärrstarta kupévärme även ner till 20% SoC.
- Baksätesvärme.
- Defroster för laddluckan.
- En värmepump som även är effektiv vid minusgrader.
- Backkamera skyddad från snö/slask.
- Även bakrutetorkare förstås.
- ..nåt mer jag glömt?
-
- Inlägg: 396
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: Bästa vinterelbilen?
I4an klickar i allt förutom att backkameran blir skitig. Den är uppvärmd däremot så den tinar bort snö efter en stund.
BMW i4 M50 -22