Sida 1 av 2

Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 18 jan 2024 12:33
av P_EL
Idag går SEB ut med att de sätter värdet av Polestar till noll i värderingen av Volvoaktien, och att Polestar kommer att dra 14-15 mdr på kassaflödet från Volvo under 2024. Enda logiska vore väl att göra "kommando tillbaka" och avveckla Polestar som fristående bolag, skära bort hälften av personalen och lägga in bilarna som en produktlinje inom Volvo-organisationen. Tycker man har hittat på ett existensberättigande som inte finns. Mycket är ett Volvo-arv i bilarna och Polestar skulle funka fint som en produktlinje där - tex var Polestar 2 länge en Volvo internt innan "marketing-falangen" fick fritt spelrum och skapa egna Apple inspirerade "brand values" kring ett nytt varumärke som i praktiken bara urvattande Volvo då det nedgraderades till "classic legacy brand". Ställer man det på sin spets positionerade man de som tjänar pengarna som de långsamma/tråkiga, och de som bränner pengarna som de progressiva/coola...

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 18 jan 2024 13:35
av Verdi_
Ja fast det är ju inte Volvo som bestämmer längre utan kineserna. Och de satsar på Zeekr istället.

Hade Volvo varit självbestämmande hade de ju kunnat göra som Mercedes gjorde med Maybach 2012 när de la ner det som eget bilmärke och istället lät varumärket betyda "extra lyxig S-klass". En lyxens motsvarighet till AMG.

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 18 jan 2024 13:46
av chaffis75
Känns som kineserna (Geely) skjutet i alla riktningar och hoppas något ska träffa, dvs volvo, Polestar, zeeker, lync co och har de inte ytt rörigare något märke som alla bygger mer eller mindre på volvo teknik.
Jag är tveksam de är rätt metod.

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 18 jan 2024 13:54
av P_EL
Volvo är kinakontrollerat sedan länge. Det är inte nationaliteten på ägandet jag funderar över utan vad bolaget Volvo i sin tur ska göra med sitt innehav i ett värdelöst Polestar som drar 14-15 mdr av kassaflödet (har en reservation på en P3). Volvo är ju trots allt börsnoterat och publikt idag, och aktieägarna ser sin tillgång rasa pga Polestar...

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 18 jan 2024 14:01
av Xyborg
P_EL skrev: 18 jan 2024 13:54
Volvo är kinakontrollerat sedan länge. Det är inte nationaliteten på ägandet jag funderar över utan vad bolaget Volvo i sin tur ska göra med sitt innehav i ett värdelöst Polestar som drar 14-15 mdr av kassaflödet (har en reservation på en P3). Volvo är ju trots allt börsnoterat och publikt idag, och aktieägarna ser sin tillgång rasa pga Polestar...
Men den absoluta majoriteten av ägandet är ju Geely. Så det spelar ingen roll vad de andra aktieägarna tycker då de sammanlagt representerar runt 20% av ägandet.

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 18 jan 2024 14:05
av P_EL
Xyborg skrev: 18 jan 2024 14:01
P_EL skrev: 18 jan 2024 13:54
Volvo är kinakontrollerat sedan länge. Det är inte nationaliteten på ägandet jag funderar över utan vad bolaget Volvo i sin tur ska göra med sitt innehav i ett värdelöst Polestar som drar 14-15 mdr av kassaflödet (har en reservation på en P3). Volvo är ju trots allt börsnoterat och publikt idag, och aktieägarna ser sin tillgång rasa pga Polestar...
Men den absoluta majoriteten av ägandet är ju Geely. Så det spelar ingen roll vad de andra aktieägarna tycker då de sammanlagt representerar runt 20% av ägandet.
Absolut, jag tror dock kinesiska aktieägare blir "lika ledsna" som andra när deras aktier går ner... :roll: Det här forumet fastnar ofta i kinafrågan, jag vill komma vidare till affären och den strategiska frågeställningen för Volvos ledning/styrelse/ägare - vad ska vi göra med Polestar?

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 18 jan 2024 14:13
av mikebike
Verdi_ skrev: 18 jan 2024 13:35
Ja fast det är ju inte Volvo som bestämmer längre utan kineserna. Och de satsar på Zeekr istället.

Hade Volvo varit självbestämmande hade de ju kunnat göra som Mercedes gjorde med Maybach 2012 när de la ner det som eget bilmärke och istället lät varumärket betyda "extra lyxig S-klass". En lyxens motsvarighet till AMG.
Det var ju det Polestar var förut, en sportig uppgradering av Volvobilar.

Fortfarande faktiskt: https://www.volvocars.com/se/l/polestar-engineered/

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 18 jan 2024 14:33
av Xyborg
P_EL skrev: 18 jan 2024 14:05
Xyborg skrev: 18 jan 2024 14:01
P_EL skrev: 18 jan 2024 13:54
Volvo är kinakontrollerat sedan länge. Det är inte nationaliteten på ägandet jag funderar över utan vad bolaget Volvo i sin tur ska göra med sitt innehav i ett värdelöst Polestar som drar 14-15 mdr av kassaflödet (har en reservation på en P3). Volvo är ju trots allt börsnoterat och publikt idag, och aktieägarna ser sin tillgång rasa pga Polestar...
Men den absoluta majoriteten av ägandet är ju Geely. Så det spelar ingen roll vad de andra aktieägarna tycker då de sammanlagt representerar runt 20% av ägandet.
Absolut, jag tror dock kinesiska aktieägare blir "lika ledsna" som andra när deras aktier går ner... :roll: Det här forumet fastnar ofta i kinafrågan, jag vill komma vidare till affären och den strategiska frågeställningen för Volvos ledning/styrelse/ägare - vad ska vi göra med Polestar?
Fast grejen är ju inte att de är "kineser". Poängen jag (och troligtvis de andra) försöker föra fram är att Geely (som äger ca 80% av Volvo) också äger Zeekr, Polestar etc. Så de bestämmer - de kan ju ha i planerna att Zeekr ska prioriteras på europeiska marknaden på sikt, eller något helt annat. Kanske ska Polestar bli störst - och det får ta 30 år om det krävs. För dem spelar det nog ingen som helst roll om Volvo finns kvar om 20 år. De vill sälja i Europa och tjäna pengar på det. Om det då slutar med att Volvo tynar bort efter att de fått ut det tekniska kunnandet och ridit på varumärket ett tag så struntar de i det, förutsatt att koncernen som helhet tjänar på det.

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 18 jan 2024 15:05
av chaffis75
Xyborg skrev: 18 jan 2024 14:33
P_EL skrev: 18 jan 2024 14:05
Xyborg skrev: 18 jan 2024 14:01
P_EL skrev: 18 jan 2024 13:54
Volvo är kinakontrollerat sedan länge. Det är inte nationaliteten på ägandet jag funderar över utan vad bolaget Volvo i sin tur ska göra med sitt innehav i ett värdelöst Polestar som drar 14-15 mdr av kassaflödet (har en reservation på en P3). Volvo är ju trots allt börsnoterat och publikt idag, och aktieägarna ser sin tillgång rasa pga Polestar...
Men den absoluta majoriteten av ägandet är ju Geely. Så det spelar ingen roll vad de andra aktieägarna tycker då de sammanlagt representerar runt 20% av ägandet.
Absolut, jag tror dock kinesiska aktieägare blir "lika ledsna" som andra när deras aktier går ner... :roll: Det här forumet fastnar ofta i kinafrågan, jag vill komma vidare till affären och den strategiska frågeställningen för Volvos ledning/styrelse/ägare - vad ska vi göra med Polestar?
Fast grejen är ju inte att de är "kineser". Poängen jag (och troligtvis de andra) försöker föra fram är att Geely (som äger ca 80% av Volvo) också äger Zeekr, Polestar etc. Så de bestämmer - de kan ju ha i planerna att Zeekr ska prioriteras på europeiska marknaden på sikt, eller något helt annat. Kanske ska Polestar bli störst - och det får ta 30 år om det krävs. För dem spelar det nog ingen som helst roll om Volvo finns kvar om 20 år. De vill sälja i Europa och tjäna pengar på det. Om det då slutar med att Volvo tynar bort efter att de fått ut det tekniska kunnandet och ridit på varumärket ett tag så struntar de i det, förutsatt att koncernen som helhet tjänar på det.
Jo det har i denna riktning jag också tänkte.. även om jag skrev Kina så var de inte poängen som jag tänkte på utan mer de här att de har ett gäng nya märken inom koncernen, där är ju volvo såklart undantaget.

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 19 jan 2024 20:09
av Honkan
Verkar väldigt konstigt att ha snart tre bolag inom samma koncern som konkurerar med varandra och bara en massa overhead, Zeekr , Polestar och Volvo har ju snart snarlika produkter… men men vi får väl se den kanske låter tiden gå lite och den som är mest framgångsrik satsar de på

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 19 jan 2024 20:22
av Mickep
Jag skulle gissa att polestar blir premiemärket, volvo blir mellan segmanentet och zeekr blir budget märket.
Fast samma grundplatta, det är inredning och funktioner som komer göra skillnaden.

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 19 jan 2024 20:34
av Fredrik j
Mickep skrev: 19 jan 2024 20:22
Jag skulle gissa att polestar blir premiemärket, volvo blir mellan segmanentet och zeekr blir budget märket.
Fast samma grundplatta, det är inredning och funktioner som komer göra skillnaden.
Av dom tre är det helt klart polestar som intresserar mig mest. Lyckad design. Särskilt polestar2 som ju i grunden delar mycket med c40.

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 19 jan 2024 20:36
av Magnus71
Som jag ser det är hela Polestar/ Zeeker/ Radar och även Volvos börsintroduktion bara ett sätt att maximera bolagsvärden. Därför har man valt att skapa märkena som egna bolag att noteras enskilt. .
Man släpper en mindre del aktier i dessa bolag som till stor del köps av egna bolag inom Geelykoncernen eller av stora underleverantörer till Geely. Därmed kan man hävda att bolagen är värda så fantastiskt mycket till övriga intressenter. Sedan pantar man aktier och tar lån för att pumpa in i Geely och nya äventyr.

Tex har ju nu Geely sålt aktier både i Volvo Cars (till underpris) och Mercedes lastvagnar (Daimler Trucks) för att betala tillbaka lån som förfaller. Som kreditmarknaden ser ut nu tror jag Polestar kommer få mycket svårt att attrahera pengar utanför Geely / Volvokoncernen.
Visar man inte resultat inom närmsta två åren så tror jag inte tålamodet finns kvar för att fortsätta att pumpa in pengar.


Hoppas dock att jag har fel.

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 19 jan 2024 21:26
av martinot
chaffis75 skrev: 18 jan 2024 13:46
Känns som kineserna (Geely) skjutet i alla riktningar och hoppas något ska träffa, dvs volvo, Polestar, zeeker, lync co och har de inte ytt rörigare något märke som alla bygger mer eller mindre på volvo teknik.
Jag är tveksam de är rätt metod.
Jo, upplever att det går nästan inflation i Geelys alla varumärken som de försöker skapa. När vissa av de dessutom slängs ut på börsen, så känns det som det är ett medvetet sätt för ägarna att snabbt chasha in på ett varumärke, som i sig inte äger tekniken och IP bakom. Blir lite av tomma värden i de bolagen, med lite strukturkapital bakom.

Personligne så tror jag inte det kommer bli lättare att lansera Zeekr som ett varumärke att bli starkare än Polestar. Det kostar enormt mycket i marknadsföringsbudget att bygga kända varumärken (speciellt när det i många fall bara är "badge engeneering" på Geelys olika teknikplattformar). Skall inte säga att man direkt stammar aktieköparna, men tror knappast att de nya aktieägarna i Polestar fått mycket värde för sina pengar.

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 19 jan 2024 21:28
av martinot
mikebike skrev: 18 jan 2024 14:13
Verdi_ skrev: 18 jan 2024 13:35
Ja fast det är ju inte Volvo som bestämmer längre utan kineserna. Och de satsar på Zeekr istället.

Hade Volvo varit självbestämmande hade de ju kunnat göra som Mercedes gjorde med Maybach 2012 när de la ner det som eget bilmärke och istället lät varumärket betyda "extra lyxig S-klass". En lyxens motsvarighet till AMG.
Det var ju det Polestar var förut, en sportig uppgradering av Volvobilar.

Fortfarande faktiskt: https://www.volvocars.com/se/l/polestar-engineered/
Det logiska vore för Volvo att ta tillbaka varumärket Polestar som föreslagits i tråden (precis som Mercedes har AMG och BMW M-series, etc).

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 19 jan 2024 21:38
av martinot
Magnus71 skrev: 19 jan 2024 20:36
Som jag ser det är hela Polestar/ Zeeker/ Radar och även Volvos börsintroduktion bara ett sätt att maximera bolagsvärden. Därför har man valt att skapa märkena som egna bolag att noteras enskilt. .
Man släpper en mindre del aktier i dessa bolag som till stor del köps av egna bolag inom Geelykoncernen eller av stora underleverantörer till Geely. Därmed kan man hävda att bolagen är värda så fantastiskt mycket till övriga intressenter. Sedan pantar man aktier och tar lån för att pumpa in i Geely och nya äventyr.

Tex har ju nu Geely sålt aktier både i Volvo Cars (till underpris) och Mercedes lastvagnar (Daimler Trucks) för att betala tillbaka lån som förfaller. Som kreditmarknaden ser ut nu tror jag Polestar kommer få mycket svårt att attrahera pengar utanför Geely / Volvokoncernen.
Visar man inte resultat inom närmsta två åren så tror jag inte tålamodet finns kvar för att fortsätta att pumpa in pengar.
Samtidigt så har den stora nergången och crashen av den kinesiska ekonomin lett till att Geely inte längre kan pumpa in kapital i Volvo Cars som tidigare. Samtidigt så behöver Volvo kapital för att kunna investera i att förbättra sina elektriska drivlinor. Man ligger i dag efter inte bara Tesla, men även efter BMW och Mercedes som har mycket mer energisnåla elektriska drivlinor än Volvo och Polestar.

Såg nu senast att Volvo Cars, för att försöka stärka sin kapitalförsörjning, fått lån från EiB (europeiska investeringsbanken) på ca 4 miljarder. Men detta räcker bara till en viss del för att täcka kapital/investeringsbehov hos VCC. Skulle misstänka att det även kan komma andra varianter för att få in mera kapital nu när det kinesiska torkat upp, som tex. kanske nyemissioner (och den risken tynger nog även ner kursen på dagens aktier).

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 20 jan 2024 12:16
av Sportbilsentusiasten
Verdi_ skrev: 18 jan 2024 13:35
Ja fast det är ju inte Volvo som bestämmer längre utan kineserna. Och de satsar på Zeekr istället.
Har samma intryck.
Ser mörkt ut för Polestar.

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 20 jan 2024 14:59
av TiborBlomhall
martinot skrev: 19 jan 2024 21:26
chaffis75 skrev: 18 jan 2024 13:46
Känns som kineserna (Geely) skjutet i alla riktningar och hoppas något ska träffa, dvs volvo, Polestar, zeeker, lync co och har de inte ytt rörigare något märke som alla bygger mer eller mindre på volvo teknik.
Jag är tveksam de är rätt metod.
Jo, upplever att det går nästan inflation i Geelys alla varumärken som de försöker skapa. När vissa av de dessutom slängs ut på börsen, så känns det som det är ett medvetet sätt för ägarna att snabbt chasha in på ett varumärke, som i sig inte äger tekniken och IP bakom. Blir lite av tomma värden i de bolagen, med lite strukturkapital bakom.

Personligne så tror jag inte det kommer bli lättare att lansera Zeekr som ett varumärke att bli starkare än Polestar. Det kostar enormt mycket i marknadsföringsbudget att bygga kända varumärken (speciellt när det i många fall bara är "badge engeneering" på Geelys olika teknikplattformar). Skall inte säga att man direkt stammar aktieköparna, men tror knappast att de nya aktieägarna i Polestar fått mycket värde för sina pengar.
Kineser är vana vid att det pumpas ut ständigt nya varumärken som tillverkar elbilar. Finns över hundra biltillverkare i Kina, de flesta av dem högst några år gamla. Kineser gillar nya häftiga varumärken som tillverkar nya häftiga bilar. De förstår inte västvärldens besatthet av anrika varumärken.

https://teslaclubsweden.se/kineserna-har-inte-fattat/

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 20 jan 2024 15:16
av SwedishAdvocate
TiborBlomhall skrev: 20 jan 2024 14:59
martinot skrev: 19 jan 2024 21:26
chaffis75 skrev: 18 jan 2024 13:46
Känns som kineserna (Geely) skjutet i alla riktningar och hoppas något ska träffa, dvs volvo, Polestar, zeeker, lync co och har de inte ytt rörigare något märke som alla bygger mer eller mindre på volvo teknik.
Jag är tveksam de är rätt metod.
Jo, upplever att det går nästan inflation i Geelys alla varumärken som de försöker skapa. När vissa av de dessutom slängs ut på börsen, så känns det som det är ett medvetet sätt för ägarna att snabbt chasha in på ett varumärke, som i sig inte äger tekniken och IP bakom. Blir lite av tomma värden i de bolagen, med lite strukturkapital bakom.

Personligne så tror jag inte det kommer bli lättare att lansera Zeekr som ett varumärke att bli starkare än Polestar. Det kostar enormt mycket i marknadsföringsbudget att bygga kända varumärken (speciellt när det i många fall bara är "badge engeneering" på Geelys olika teknikplattformar). Skall inte säga att man direkt stammar aktieköparna, men tror knappast att de nya aktieägarna i Polestar fått mycket värde för sina pengar.
Kineser är vana vid att det pumpas ut ständigt nya varumärken som tillverkar elbilar. Finns över hundra biltillverkare i Kina, de flesta av dem högst några år gamla. Kineser gillar nya häftiga varumärken som tillverkar nya häftiga bilar. De förstår inte västvärldens besatthet av anrika varumärken.

https://teslaclubsweden.se/kineserna-har-inte-fattat/
Personligen tror jag nog mer på att det handlar om samma faktor som gör att tyska bilar säljer 'ganska bra' i Tyskland... Det kombinerat med Kinas 'lite speciella' 'politiska system' host, host...

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 22 jan 2024 19:02
av martinot
TiborBlomhall skrev: 20 jan 2024 14:59
martinot skrev: 19 jan 2024 21:26
chaffis75 skrev: 18 jan 2024 13:46
Känns som kineserna (Geely) skjutet i alla riktningar och hoppas något ska träffa, dvs volvo, Polestar, zeeker, lync co och har de inte ytt rörigare något märke som alla bygger mer eller mindre på volvo teknik.
Jag är tveksam de är rätt metod.
Jo, upplever att det går nästan inflation i Geelys alla varumärken som de försöker skapa. När vissa av de dessutom slängs ut på börsen, så känns det som det är ett medvetet sätt för ägarna att snabbt chasha in på ett varumärke, som i sig inte äger tekniken och IP bakom. Blir lite av tomma värden i de bolagen, med lite strukturkapital bakom.

Personligne så tror jag inte det kommer bli lättare att lansera Zeekr som ett varumärke att bli starkare än Polestar. Det kostar enormt mycket i marknadsföringsbudget att bygga kända varumärken (speciellt när det i många fall bara är "badge engeneering" på Geelys olika teknikplattformar). Skall inte säga att man direkt stammar aktieköparna, men tror knappast att de nya aktieägarna i Polestar fått mycket värde för sina pengar.
Kineser är vana vid att det pumpas ut ständigt nya varumärken som tillverkar elbilar. Finns över hundra biltillverkare i Kina, de flesta av dem högst några år gamla. Kineser gillar nya häftiga varumärken som tillverkar nya häftiga bilar. De förstår inte västvärldens besatthet av anrika varumärken.

https://teslaclubsweden.se/kineserna-har-inte-fattat/
Ekonomin i Kina rasar just nu. Hela ekonomin kollapsar och arbetslösheten stiger. Kommer bli ett blodbad på den kinesiska elbilsmarknaden de kommande 1-3 åren. Gissar att 3/4 delar av alla kinesiska elbilstillverkare inte finns kvar om fem år. BYD och SAIC, och några tiotal andra stora kommer klara sig, men med resten är det ett enormt osäkert läge.

Kommer bli en veritabel slakt på den kinesiska EV-marknaden. BYD kommer vara vinnaren, och många av de andra förlorare.

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 26 jan 2024 19:30
av martinot
Polestar varslar 450 anställda – drar ner 15 procent

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... i-goteborg
Elbilstillverkaren Polestar varslar 15 procent av den globala personalen för att minska kostnaderna.
Totalt berör varslet 450 personer, varav 250 tjänstemän i Göteborg och Sverige.

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 30 jan 2024 10:38
av Airlift
Polestar sänker priset rejält för PS2 med två motorer.

Kommer PS finnas kvar om ett par år, eller flyttar Geely över det av värde till exempelvis Zeekr?

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 30 jan 2024 10:45
av Trevlig
Airlift skrev: 30 jan 2024 10:38
Polestar sänker priset rejält för PS2 med två motorer.

Kommer PS finnas kvar om ett par år, eller flyttar Geely över det av värde till exempelvis Zeekr?
Tror Polestar kommer finnas kvar, de behöver få ut sina bilar och V2G produkter.

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 30 jan 2024 10:57
av Legato
Airlift skrev: 30 jan 2024 10:38
Polestar sänker priset rejält för PS2 med två motorer.

Kommer PS finnas kvar om ett par år, eller flyttar Geely över det av värde till exempelvis Zeekr?
Ja det är verkligen en rejäl sänkning. 110.000:-!

För mig känns det dock som PS2 kommer vara en död modell när PS4 lanseras. Tycker de är alldeles för lika för att kunna leva vidare parallellt.

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 30 jan 2024 11:08
av Airlift
Legato skrev: 30 jan 2024 10:57
Airlift skrev: 30 jan 2024 10:38
Polestar sänker priset rejält för PS2 med två motorer.

Kommer PS finnas kvar om ett par år, eller flyttar Geely över det av värde till exempelvis Zeekr?
Ja det är verkligen en rejäl sänkning. 110.000:-!

För mig känns det dock som PS2 kommer vara en död modell när PS4 lanseras. Tycker de är alldeles för lika för att kunna leva vidare parallellt.
Den borde definitivt upphöra, kanske är prissänkning mer en lagerrensning? Men det var ju inte så längesedan den uppdaterades.