Vad kommer att hända med Polestar?
Moderator: Redaktion
Vad kommer att hända med Polestar?
Idag går SEB ut med att de sätter värdet av Polestar till noll i värderingen av Volvoaktien, och att Polestar kommer att dra 14-15 mdr på kassaflödet från Volvo under 2024. Enda logiska vore väl att göra "kommando tillbaka" och avveckla Polestar som fristående bolag, skära bort hälften av personalen och lägga in bilarna som en produktlinje inom Volvo-organisationen. Tycker man har hittat på ett existensberättigande som inte finns. Mycket är ett Volvo-arv i bilarna och Polestar skulle funka fint som en produktlinje där - tex var Polestar 2 länge en Volvo internt innan "marketing-falangen" fick fritt spelrum och skapa egna Apple inspirerade "brand values" kring ett nytt varumärke som i praktiken bara urvattande Volvo då det nedgraderades till "classic legacy brand". Ställer man det på sin spets positionerade man de som tjänar pengarna som de långsamma/tråkiga, och de som bränner pengarna som de progressiva/coola...
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Model Y LR - 24
Re: Vad kommer att hända med Polestar?
Ja fast det är ju inte Volvo som bestämmer längre utan kineserna. Och de satsar på Zeekr istället.
Hade Volvo varit självbestämmande hade de ju kunnat göra som Mercedes gjorde med Maybach 2012 när de la ner det som eget bilmärke och istället lät varumärket betyda "extra lyxig S-klass". En lyxens motsvarighet till AMG.
Hade Volvo varit självbestämmande hade de ju kunnat göra som Mercedes gjorde med Maybach 2012 när de la ner det som eget bilmärke och istället lät varumärket betyda "extra lyxig S-klass". En lyxens motsvarighet till AMG.
Re: Vad kommer att hända med Polestar?
Känns som kineserna (Geely) skjutet i alla riktningar och hoppas något ska träffa, dvs volvo, Polestar, zeeker, lync co och har de inte ytt rörigare något märke som alla bygger mer eller mindre på volvo teknik.
Jag är tveksam de är rätt metod.
Jag är tveksam de är rätt metod.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Vad kommer att hända med Polestar?
Volvo är kinakontrollerat sedan länge. Det är inte nationaliteten på ägandet jag funderar över utan vad bolaget Volvo i sin tur ska göra med sitt innehav i ett värdelöst Polestar som drar 14-15 mdr av kassaflödet (har en reservation på en P3). Volvo är ju trots allt börsnoterat och publikt idag, och aktieägarna ser sin tillgång rasa pga Polestar...
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Model Y LR - 24
- Xyborg
- Teslaägare
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
- Referralkod: ts.la/robin28307
Re: Vad kommer att hända med Polestar?
Men den absoluta majoriteten av ägandet är ju Geely. Så det spelar ingen roll vad de andra aktieägarna tycker då de sammanlagt representerar runt 20% av ägandet.P_EL skrev: ↑18 jan 2024 13:54Volvo är kinakontrollerat sedan länge. Det är inte nationaliteten på ägandet jag funderar över utan vad bolaget Volvo i sin tur ska göra med sitt innehav i ett värdelöst Polestar som drar 14-15 mdr av kassaflödet (har en reservation på en P3). Volvo är ju trots allt börsnoterat och publikt idag, och aktieägarna ser sin tillgång rasa pga Polestar...
Re: Vad kommer att hända med Polestar?
Absolut, jag tror dock kinesiska aktieägare blir "lika ledsna" som andra när deras aktier går ner... Det här forumet fastnar ofta i kinafrågan, jag vill komma vidare till affären och den strategiska frågeställningen för Volvos ledning/styrelse/ägare - vad ska vi göra med Polestar?Xyborg skrev: ↑18 jan 2024 14:01Men den absoluta majoriteten av ägandet är ju Geely. Så det spelar ingen roll vad de andra aktieägarna tycker då de sammanlagt representerar runt 20% av ägandet.P_EL skrev: ↑18 jan 2024 13:54Volvo är kinakontrollerat sedan länge. Det är inte nationaliteten på ägandet jag funderar över utan vad bolaget Volvo i sin tur ska göra med sitt innehav i ett värdelöst Polestar som drar 14-15 mdr av kassaflödet (har en reservation på en P3). Volvo är ju trots allt börsnoterat och publikt idag, och aktieägarna ser sin tillgång rasa pga Polestar...
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Model Y LR - 24
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 8308
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Vad kommer att hända med Polestar?
Det var ju det Polestar var förut, en sportig uppgradering av Volvobilar.Verdi_ skrev: ↑18 jan 2024 13:35Ja fast det är ju inte Volvo som bestämmer längre utan kineserna. Och de satsar på Zeekr istället.
Hade Volvo varit självbestämmande hade de ju kunnat göra som Mercedes gjorde med Maybach 2012 när de la ner det som eget bilmärke och istället lät varumärket betyda "extra lyxig S-klass". En lyxens motsvarighet till AMG.
Fortfarande faktiskt: https://www.volvocars.com/se/l/polestar-engineered/
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Xyborg
- Teslaägare
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
- Referralkod: ts.la/robin28307
Re: Vad kommer att hända med Polestar?
Fast grejen är ju inte att de är "kineser". Poängen jag (och troligtvis de andra) försöker föra fram är att Geely (som äger ca 80% av Volvo) också äger Zeekr, Polestar etc. Så de bestämmer - de kan ju ha i planerna att Zeekr ska prioriteras på europeiska marknaden på sikt, eller något helt annat. Kanske ska Polestar bli störst - och det får ta 30 år om det krävs. För dem spelar det nog ingen som helst roll om Volvo finns kvar om 20 år. De vill sälja i Europa och tjäna pengar på det. Om det då slutar med att Volvo tynar bort efter att de fått ut det tekniska kunnandet och ridit på varumärket ett tag så struntar de i det, förutsatt att koncernen som helhet tjänar på det.P_EL skrev: ↑18 jan 2024 14:05Absolut, jag tror dock kinesiska aktieägare blir "lika ledsna" som andra när deras aktier går ner... Det här forumet fastnar ofta i kinafrågan, jag vill komma vidare till affären och den strategiska frågeställningen för Volvos ledning/styrelse/ägare - vad ska vi göra med Polestar?Xyborg skrev: ↑18 jan 2024 14:01Men den absoluta majoriteten av ägandet är ju Geely. Så det spelar ingen roll vad de andra aktieägarna tycker då de sammanlagt representerar runt 20% av ägandet.P_EL skrev: ↑18 jan 2024 13:54Volvo är kinakontrollerat sedan länge. Det är inte nationaliteten på ägandet jag funderar över utan vad bolaget Volvo i sin tur ska göra med sitt innehav i ett värdelöst Polestar som drar 14-15 mdr av kassaflödet (har en reservation på en P3). Volvo är ju trots allt börsnoterat och publikt idag, och aktieägarna ser sin tillgång rasa pga Polestar...
Re: Vad kommer att hända med Polestar?
Jo det har i denna riktning jag också tänkte.. även om jag skrev Kina så var de inte poängen som jag tänkte på utan mer de här att de har ett gäng nya märken inom koncernen, där är ju volvo såklart undantaget.Xyborg skrev: ↑18 jan 2024 14:33Fast grejen är ju inte att de är "kineser". Poängen jag (och troligtvis de andra) försöker föra fram är att Geely (som äger ca 80% av Volvo) också äger Zeekr, Polestar etc. Så de bestämmer - de kan ju ha i planerna att Zeekr ska prioriteras på europeiska marknaden på sikt, eller något helt annat. Kanske ska Polestar bli störst - och det får ta 30 år om det krävs. För dem spelar det nog ingen som helst roll om Volvo finns kvar om 20 år. De vill sälja i Europa och tjäna pengar på det. Om det då slutar med att Volvo tynar bort efter att de fått ut det tekniska kunnandet och ridit på varumärket ett tag så struntar de i det, förutsatt att koncernen som helhet tjänar på det.P_EL skrev: ↑18 jan 2024 14:05Absolut, jag tror dock kinesiska aktieägare blir "lika ledsna" som andra när deras aktier går ner... Det här forumet fastnar ofta i kinafrågan, jag vill komma vidare till affären och den strategiska frågeställningen för Volvos ledning/styrelse/ägare - vad ska vi göra med Polestar?Xyborg skrev: ↑18 jan 2024 14:01Men den absoluta majoriteten av ägandet är ju Geely. Så det spelar ingen roll vad de andra aktieägarna tycker då de sammanlagt representerar runt 20% av ägandet.P_EL skrev: ↑18 jan 2024 13:54Volvo är kinakontrollerat sedan länge. Det är inte nationaliteten på ägandet jag funderar över utan vad bolaget Volvo i sin tur ska göra med sitt innehav i ett värdelöst Polestar som drar 14-15 mdr av kassaflödet (har en reservation på en P3). Volvo är ju trots allt börsnoterat och publikt idag, och aktieägarna ser sin tillgång rasa pga Polestar...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Vad kommer att hända med Polestar?
Verkar väldigt konstigt att ha snart tre bolag inom samma koncern som konkurerar med varandra och bara en massa overhead, Zeekr , Polestar och Volvo har ju snart snarlika produkter… men men vi får väl se den kanske låter tiden gå lite och den som är mest framgångsrik satsar de på
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Re: Vad kommer att hända med Polestar?
Jag skulle gissa att polestar blir premiemärket, volvo blir mellan segmanentet och zeekr blir budget märket.
Fast samma grundplatta, det är inredning och funktioner som komer göra skillnaden.
Fast samma grundplatta, det är inredning och funktioner som komer göra skillnaden.
Re: Vad kommer att hända med Polestar?
Av dom tre är det helt klart polestar som intresserar mig mest. Lyckad design. Särskilt polestar2 som ju i grunden delar mycket med c40.
Re: Vad kommer att hända med Polestar?
Som jag ser det är hela Polestar/ Zeeker/ Radar och även Volvos börsintroduktion bara ett sätt att maximera bolagsvärden. Därför har man valt att skapa märkena som egna bolag att noteras enskilt. .
Man släpper en mindre del aktier i dessa bolag som till stor del köps av egna bolag inom Geelykoncernen eller av stora underleverantörer till Geely. Därmed kan man hävda att bolagen är värda så fantastiskt mycket till övriga intressenter. Sedan pantar man aktier och tar lån för att pumpa in i Geely och nya äventyr.
Tex har ju nu Geely sålt aktier både i Volvo Cars (till underpris) och Mercedes lastvagnar (Daimler Trucks) för att betala tillbaka lån som förfaller. Som kreditmarknaden ser ut nu tror jag Polestar kommer få mycket svårt att attrahera pengar utanför Geely / Volvokoncernen.
Visar man inte resultat inom närmsta två åren så tror jag inte tålamodet finns kvar för att fortsätta att pumpa in pengar.
Hoppas dock att jag har fel.
Man släpper en mindre del aktier i dessa bolag som till stor del köps av egna bolag inom Geelykoncernen eller av stora underleverantörer till Geely. Därmed kan man hävda att bolagen är värda så fantastiskt mycket till övriga intressenter. Sedan pantar man aktier och tar lån för att pumpa in i Geely och nya äventyr.
Tex har ju nu Geely sålt aktier både i Volvo Cars (till underpris) och Mercedes lastvagnar (Daimler Trucks) för att betala tillbaka lån som förfaller. Som kreditmarknaden ser ut nu tror jag Polestar kommer få mycket svårt att attrahera pengar utanför Geely / Volvokoncernen.
Visar man inte resultat inom närmsta två åren så tror jag inte tålamodet finns kvar för att fortsätta att pumpa in pengar.
Hoppas dock att jag har fel.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Re: Vad kommer att hända med Polestar?
Jo, upplever att det går nästan inflation i Geelys alla varumärken som de försöker skapa. När vissa av de dessutom slängs ut på börsen, så känns det som det är ett medvetet sätt för ägarna att snabbt chasha in på ett varumärke, som i sig inte äger tekniken och IP bakom. Blir lite av tomma värden i de bolagen, med lite strukturkapital bakom.
Personligne så tror jag inte det kommer bli lättare att lansera Zeekr som ett varumärke att bli starkare än Polestar. Det kostar enormt mycket i marknadsföringsbudget att bygga kända varumärken (speciellt när det i många fall bara är "badge engeneering" på Geelys olika teknikplattformar). Skall inte säga att man direkt stammar aktieköparna, men tror knappast att de nya aktieägarna i Polestar fått mycket värde för sina pengar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vad kommer att hända med Polestar?
Det logiska vore för Volvo att ta tillbaka varumärket Polestar som föreslagits i tråden (precis som Mercedes har AMG och BMW M-series, etc).mikebike skrev: ↑18 jan 2024 14:13Det var ju det Polestar var förut, en sportig uppgradering av Volvobilar.Verdi_ skrev: ↑18 jan 2024 13:35Ja fast det är ju inte Volvo som bestämmer längre utan kineserna. Och de satsar på Zeekr istället.
Hade Volvo varit självbestämmande hade de ju kunnat göra som Mercedes gjorde med Maybach 2012 när de la ner det som eget bilmärke och istället lät varumärket betyda "extra lyxig S-klass". En lyxens motsvarighet till AMG.
Fortfarande faktiskt: https://www.volvocars.com/se/l/polestar-engineered/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vad kommer att hända med Polestar?
Samtidigt så har den stora nergången och crashen av den kinesiska ekonomin lett till att Geely inte längre kan pumpa in kapital i Volvo Cars som tidigare. Samtidigt så behöver Volvo kapital för att kunna investera i att förbättra sina elektriska drivlinor. Man ligger i dag efter inte bara Tesla, men även efter BMW och Mercedes som har mycket mer energisnåla elektriska drivlinor än Volvo och Polestar.Magnus71 skrev: ↑19 jan 2024 20:36Som jag ser det är hela Polestar/ Zeeker/ Radar och även Volvos börsintroduktion bara ett sätt att maximera bolagsvärden. Därför har man valt att skapa märkena som egna bolag att noteras enskilt. .
Man släpper en mindre del aktier i dessa bolag som till stor del köps av egna bolag inom Geelykoncernen eller av stora underleverantörer till Geely. Därmed kan man hävda att bolagen är värda så fantastiskt mycket till övriga intressenter. Sedan pantar man aktier och tar lån för att pumpa in i Geely och nya äventyr.
Tex har ju nu Geely sålt aktier både i Volvo Cars (till underpris) och Mercedes lastvagnar (Daimler Trucks) för att betala tillbaka lån som förfaller. Som kreditmarknaden ser ut nu tror jag Polestar kommer få mycket svårt att attrahera pengar utanför Geely / Volvokoncernen.
Visar man inte resultat inom närmsta två åren så tror jag inte tålamodet finns kvar för att fortsätta att pumpa in pengar.
Såg nu senast att Volvo Cars, för att försöka stärka sin kapitalförsörjning, fått lån från EiB (europeiska investeringsbanken) på ca 4 miljarder. Men detta räcker bara till en viss del för att täcka kapital/investeringsbehov hos VCC. Skulle misstänka att det även kan komma andra varianter för att få in mera kapital nu när det kinesiska torkat upp, som tex. kanske nyemissioner (och den risken tynger nog även ner kursen på dagens aktier).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 614
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Vad kommer att hända med Polestar?
Har samma intryck.
Ser mörkt ut för Polestar.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7594
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Vad kommer att hända med Polestar?
Kineser är vana vid att det pumpas ut ständigt nya varumärken som tillverkar elbilar. Finns över hundra biltillverkare i Kina, de flesta av dem högst några år gamla. Kineser gillar nya häftiga varumärken som tillverkar nya häftiga bilar. De förstår inte västvärldens besatthet av anrika varumärken.martinot skrev: ↑19 jan 2024 21:26Jo, upplever att det går nästan inflation i Geelys alla varumärken som de försöker skapa. När vissa av de dessutom slängs ut på börsen, så känns det som det är ett medvetet sätt för ägarna att snabbt chasha in på ett varumärke, som i sig inte äger tekniken och IP bakom. Blir lite av tomma värden i de bolagen, med lite strukturkapital bakom.
Personligne så tror jag inte det kommer bli lättare att lansera Zeekr som ett varumärke att bli starkare än Polestar. Det kostar enormt mycket i marknadsföringsbudget att bygga kända varumärken (speciellt när det i många fall bara är "badge engeneering" på Geelys olika teknikplattformar). Skall inte säga att man direkt stammar aktieköparna, men tror knappast att de nya aktieägarna i Polestar fått mycket värde för sina pengar.
https://teslaclubsweden.se/kineserna-har-inte-fattat/
-
- Inlägg: 6396
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Vad kommer att hända med Polestar?
Personligen tror jag nog mer på att det handlar om samma faktor som gör att tyska bilar säljer 'ganska bra' i Tyskland... Det kombinerat med Kinas 'lite speciella' 'politiska system' host, host...TiborBlomhall skrev: ↑20 jan 2024 14:59Kineser är vana vid att det pumpas ut ständigt nya varumärken som tillverkar elbilar. Finns över hundra biltillverkare i Kina, de flesta av dem högst några år gamla. Kineser gillar nya häftiga varumärken som tillverkar nya häftiga bilar. De förstår inte västvärldens besatthet av anrika varumärken.martinot skrev: ↑19 jan 2024 21:26Jo, upplever att det går nästan inflation i Geelys alla varumärken som de försöker skapa. När vissa av de dessutom slängs ut på börsen, så känns det som det är ett medvetet sätt för ägarna att snabbt chasha in på ett varumärke, som i sig inte äger tekniken och IP bakom. Blir lite av tomma värden i de bolagen, med lite strukturkapital bakom.
Personligne så tror jag inte det kommer bli lättare att lansera Zeekr som ett varumärke att bli starkare än Polestar. Det kostar enormt mycket i marknadsföringsbudget att bygga kända varumärken (speciellt när det i många fall bara är "badge engeneering" på Geelys olika teknikplattformar). Skall inte säga att man direkt stammar aktieköparna, men tror knappast att de nya aktieägarna i Polestar fått mycket värde för sina pengar.
https://teslaclubsweden.se/kineserna-har-inte-fattat/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Vad kommer att hända med Polestar?
Ekonomin i Kina rasar just nu. Hela ekonomin kollapsar och arbetslösheten stiger. Kommer bli ett blodbad på den kinesiska elbilsmarknaden de kommande 1-3 åren. Gissar att 3/4 delar av alla kinesiska elbilstillverkare inte finns kvar om fem år. BYD och SAIC, och några tiotal andra stora kommer klara sig, men med resten är det ett enormt osäkert läge.TiborBlomhall skrev: ↑20 jan 2024 14:59Kineser är vana vid att det pumpas ut ständigt nya varumärken som tillverkar elbilar. Finns över hundra biltillverkare i Kina, de flesta av dem högst några år gamla. Kineser gillar nya häftiga varumärken som tillverkar nya häftiga bilar. De förstår inte västvärldens besatthet av anrika varumärken.martinot skrev: ↑19 jan 2024 21:26Jo, upplever att det går nästan inflation i Geelys alla varumärken som de försöker skapa. När vissa av de dessutom slängs ut på börsen, så känns det som det är ett medvetet sätt för ägarna att snabbt chasha in på ett varumärke, som i sig inte äger tekniken och IP bakom. Blir lite av tomma värden i de bolagen, med lite strukturkapital bakom.
Personligne så tror jag inte det kommer bli lättare att lansera Zeekr som ett varumärke att bli starkare än Polestar. Det kostar enormt mycket i marknadsföringsbudget att bygga kända varumärken (speciellt när det i många fall bara är "badge engeneering" på Geelys olika teknikplattformar). Skall inte säga att man direkt stammar aktieköparna, men tror knappast att de nya aktieägarna i Polestar fått mycket värde för sina pengar.
https://teslaclubsweden.se/kineserna-har-inte-fattat/
Kommer bli en veritabel slakt på den kinesiska EV-marknaden. BYD kommer vara vinnaren, och många av de andra förlorare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vad kommer att hända med Polestar?
Polestar varslar 450 anställda – drar ner 15 procent
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... i-goteborg
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... i-goteborg
Elbilstillverkaren Polestar varslar 15 procent av den globala personalen för att minska kostnaderna.
Totalt berör varslet 450 personer, varav 250 tjänstemän i Göteborg och Sverige.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vad kommer att hända med Polestar?
Polestar sänker priset rejält för PS2 med två motorer.
Kommer PS finnas kvar om ett par år, eller flyttar Geely över det av värde till exempelvis Zeekr?
Kommer PS finnas kvar om ett par år, eller flyttar Geely över det av värde till exempelvis Zeekr?
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Drömmer om en MS Palladium
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 808
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Re: Vad kommer att hända med Polestar?
Tror Polestar kommer finnas kvar, de behöver få ut sina bilar och V2G produkter.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Re: Vad kommer att hända med Polestar?
Ja det är verkligen en rejäl sänkning. 110.000:-!
För mig känns det dock som PS2 kommer vara en död modell när PS4 lanseras. Tycker de är alldeles för lika för att kunna leva vidare parallellt.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Vad kommer att hända med Polestar?
Den borde definitivt upphöra, kanske är prissänkning mer en lagerrensning? Men det var ju inte så längesedan den uppdaterades.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Drömmer om en MS Palladium