Öppna ny flick vid klick på länkar?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bo99
elbilist
Inlägg: 159
Blev medlem: 09 jul 2021 07:05
Ort: Höör

Öppna ny flick vid klick på länkar?

Inlägg av Bo99 »

Hej!

Jag tycker att standard borde vara att en ny flick i webbläsaren öppnas när jag klickar på en länk i en kommentar. Nu ersätts sidan jag är på. Jo det går att högerklicka på länken och öppna i ny flik om man vill men det känns fel enligt mig.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7687
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Öppna ny flick vid klick på länkar?

Inlägg av mikebike »

Bo99 skrev: 08 jan 2024 11:49
Hej!

Jag tycker att standard borde vara att en ny flick i webbläsaren öppnas när jag klickar på en länk i en kommentar. Nu ersätts sidan jag är på. Jo det går att högerklicka på länken och öppna i ny flik om man vill men det känns fel enligt mig.
Håller med. Det har mer än en gång hänt att jag stängt ned efter att ha tittat på den länkade sidan och sedan konstaterat att jag måste öppna en ny flik med Teslaforumet.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Blond Bimbo
Inlägg: 10
Blev medlem: 05 jan 2024 01:45
Ort: Småland/Öland

Re: Öppna ny flick vid klick på länkar?

Inlägg av Blond Bimbo »

Generellt, om man klickar på en länk som ligger under samma DOMÄN dvs att det är en sida som består av samma sida som man redan befinner sig på så ska den INTE öppnas i ny flik eller liknande. Är även mycket tveksam till att länkar som går till andra domäner dvs ANDRA hemsidor ska öppnas i NYA flikar eller fönster.

Däremot, om den klickbara länken är att beteckna som en ren "reklamlänk" (typ ex spelföretag och andra skitsajter) så SKA den öppnas i ny länk alt nytt fönster. Åtminstone knackar jag hemsidor på det sättet. :oops:
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3698
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Öppna ny flick vid klick på länkar?

Inlägg av jonasl »

I min värld är standard att externa länkar öppnas i ny flik. Det av rent egostisika skäl, du vill inte skicka vidare dina besökare till andra sidor utan behålla dem så länge som möjligt.

Men det är ingen stor sak, jag har vant mig vid att hålla inne ctrl när jag följer länkar här.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Öppna ny flick vid klick på länkar?

Inlägg av bylund »

Jag anmäler avvikande åsikt. Jag vill bestämma själv vad som ska öppnas i ny flik och kommando-klickar när jag vill ha en ny flik, och har stängt av att webbläsaren öppnar nya fönster och flikar annat än om jag explicit ber om det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
ulpaknulpa56
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 30 jul 2023 22:07

Re: Öppna ny flick vid klick på länkar?

Inlägg av ulpaknulpa56 »

Det var väl 20 år sedan med html som sidor gjordes så felaktigt. Vill man ha en ny flik högerklickar man och väljer öppna ny flik manuellt, följ webbstandard!
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3698
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Öppna ny flick vid klick på länkar?

Inlägg av jonasl »

Gjorde en snabb koll på ett antal större nyhetssajter och samtliga öppnar externa länkar i ny flik. På vilket sätt avviker det från standard?

Men som sagt, för mig spelar det ingen roll hur det funkar här.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1397
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Öppna ny flick vid klick på länkar?

Inlägg av Verdi_ »

ulpaknulpa56 skrev: 08 jan 2024 13:30
Det var väl 20 år sedan med html som sidor gjordes så felaktigt. Vill man ha en ny flik högerklickar man och väljer öppna ny flik manuellt, följ webbstandard!
Externa länkar öppnas i princip alltid i en ny flik. Vilken "webbstandard" är det du hänvisar till?
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1397
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Öppna ny flick vid klick på länkar?

Inlägg av Verdi_ »

bylund skrev: 08 jan 2024 13:25
Jag anmäler avvikande åsikt. Jag vill bestämma själv vad som ska öppnas i ny flik och kommando-klickar när jag vill ha en ny flik, och har stängt av att webbläsaren öppnar nya fönster och flikar annat än om jag explicit ber om det.
Sluta besök de där skumma sajterna så behöver du inte stänga av det. ;)
larkar
elbilist
Inlägg: 49
Blev medlem: 04 okt 2019 10:10
Ort: Skellefteå

Re: Öppna ny flick vid klick på länkar?

Inlägg av larkar »

Är det bara jag som alltid klickar på länkar med scrollhjulsknappen för att de ska öppnas i ny flik?
Opel Corsa-e
Volvo TGB11
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7687
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Öppna ny flick vid klick på länkar?

Inlägg av mikebike »

larkar skrev: 08 jan 2024 15:26
Är det bara jag som alltid klickar på länkar med scrollhjulsknappen för att de ska öppnas i ny flik?
Jag har ingen sådan på min telefon. Jag besöker bara detta forum med telefonen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
ulpaknulpa56
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 30 jul 2023 22:07

Re: Öppna ny flick vid klick på länkar?

Inlägg av ulpaknulpa56 »

Verdi_ skrev: 08 jan 2024 14:12
ulpaknulpa56 skrev: 08 jan 2024 13:30
Det var väl 20 år sedan med html som sidor gjordes så felaktigt. Vill man ha en ny flik högerklickar man och väljer öppna ny flik manuellt, följ webbstandard!
Externa länkar öppnas i princip alltid i en ny flik. Vilken "webbstandard" är det du hänvisar till?
Typ netscape-tiden, webben var ju simpel på den tiden och webbsidor var ju tokiga med alla möjliga konstiga klick, tack o lov kom ju sen just standardiseringsregler så vi slipper sånt otyg som länkar som öppnas fel.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11706
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Öppna ny flick vid klick på länkar?

Inlägg av martinot »

mikebike skrev: 08 jan 2024 16:15
larkar skrev: 08 jan 2024 15:26
Är det bara jag som alltid klickar på länkar med scrollhjulsknappen för att de ska öppnas i ny flik?
Jag har ingen sådan på min telefon. Jag besöker bara detta forum med telefonen.
Nu föredrar jag datorer framför telefoner för att läsa/skriva i forum, men det borde garanterat finns även en lösning för er i telefoner att öppna i nytt fönster.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7687
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Öppna ny flick vid klick på länkar?

Inlägg av mikebike »

martinot skrev: 09 jan 2024 15:58
mikebike skrev: 08 jan 2024 16:15
larkar skrev: 08 jan 2024 15:26
Är det bara jag som alltid klickar på länkar med scrollhjulsknappen för att de ska öppnas i ny flik?
Jag har ingen sådan på min telefon. Jag besöker bara detta forum med telefonen.
Nu föredrar jag datorer framför telefoner för att läsa/skriva i forum, men det borde garanterat finns även en lösning för er i telefoner att öppna i nytt fönster.
Långt tryck = högerklick antar jag, men jag korttrycker reflexmässigt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bo99
elbilist
Inlägg: 159
Blev medlem: 09 jul 2021 07:05
Ort: Höör

Re: Öppna ny flick vid klick på länkar?

Inlägg av Bo99 »

larkar skrev: 08 jan 2024 15:26
Är det bara jag som alltid klickar på länkar med scrollhjulsknappen för att de ska öppnas i ny flik?
Det har jag faktiskt aldrig tänkt på. Jag kan inte kolla det just nu för musens klick med scrollhjulet har slutat att fungera på min Aliexpressmus för 29 kr.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11706
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Öppna ny flick vid klick på länkar?

Inlägg av martinot »

Bo99 skrev: 10 jan 2024 14:17
larkar skrev: 08 jan 2024 15:26
Är det bara jag som alltid klickar på länkar med scrollhjulsknappen för att de ska öppnas i ny flik?
Det har jag faktiskt aldrig tänkt på. Jag kan inte kolla det just nu för musens klick med scrollhjulet har slutat att fungera på min Aliexpressmus för 29 kr.
Constructed in China. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar