Efter att kronan stigit kraftigt de senaste två månaderna, och under samma period förbättrats med 6,8% mot Euron, borde det snart vara dags för Tesla att justera sina priser lite i Sverige - precis som de varit duktiga på att justera priset tidigare medan kronan föll djupt mot avgrunden. Om man räknar om de svenska priserna idag till Euro, och jämför dem med priserna i västra delen av Europa (minus Norge) så är det nästan ett hån mot Sverige - svensk vagnskadegaranti kan inte längre förklara prisskillnaden!
Hur mycket mer måste kronkursen förbättras innan en prisjustering kan motiveras? Vad tänker folk som planerar att beställa en ny bil inom den närmaste tiden?
Diskussionen om att Tesla är mer premium än premium och därför redan är billig kan tas upp i en annan tråd. Denna tråden handlar om kronkurs och prissättning
Gissar att Teslas svenska verksamhet har fått ökade kostnader i och med Metalls strejk och konfliktåtgärder. Tesla kanske ser även det som en faktor i sin svenska prissättning så länge den här konflikten pågår. Hur mkt det skulle kunna påverka kan jag dock inte bedöma.
Gissar att Teslas svenska verksamhet har fått ökade kostnader i och med Metalls strejk och konfliktåtgärder. Tesla kanske ser även det som en faktor i sin svenska prissättning så länge den här konflikten pågår. Hur mkt det skulle kunna påverka kan jag dock inte bedöma.
Tror du att Tesla tar så mycket betalt att det bara ska täcka kostnaderna? Det spelar ingen roll vad de har för kostnader. De tar så mycket betalt de kan för att ändå sälja slut på sin tilldelning. Varken mer eller mindre.
Gissar att Teslas svenska verksamhet har fått ökade kostnader i och med Metalls strejk och konfliktåtgärder. Tesla kanske ser även det som en faktor i sin svenska prissättning så länge den här konflikten pågår. Hur mkt det skulle kunna påverka kan jag dock inte bedöma.
Tror du att Tesla tar så mycket betalt att det bara ska täcka kostnaderna? Det spelar ingen roll vad de har för kostnader. De tar så mycket betalt de kan för att ändå sälja slut på sin tilldelning. Varken mer eller mindre.
"sin tilldelning"?... Jag tror inte den tilldelningen är statisk. Tesla kan väl lika gärna "sälja" någon annanstans. Tesla levererar väl de bilar till Sverige som människor i Sverige beställer. Poängen med mitt inlägg var att strejken kanske blir 'en negativ faktor' som gör att de inte justerar priset på samma sätt som de annars skulle ha gjort. Men det är så klart bara en spekulation från min sida.
Gissar att Teslas svenska verksamhet har fått ökade kostnader i och med Metalls strejk och konfliktåtgärder. Tesla kanske ser även det som en faktor i sin svenska prissättning så länge den här konflikten pågår. Hur mkt det skulle kunna påverka kan jag dock inte bedöma.
Tror du att Tesla tar så mycket betalt att det bara ska täcka kostnaderna? Det spelar ingen roll vad de har för kostnader. De tar så mycket betalt de kan för att ändå sälja slut på sin tilldelning. Varken mer eller mindre.
"sin tilldelning"?... Jag tror inte den tilldelningen är statisk. Tesla kan väl lika gärna "sälja" någon annanstans. Tesla levererar väl de bilar till Sverige som människor i Sverige beställer. Poängen med mitt inlägg var att strejken kanske blir 'en negativ faktor' som gör att de inte justerar priset på samma sätt som de annars skulle ha gjort. Men det är så klart bara en spekulation från min sida.
Verkar ju som att Sverige tilldelas ett antal "lagerbilar" men om de syns även i andra länder vet jag inte.
Gissar att Teslas svenska verksamhet har fått ökade kostnader i och med Metalls strejk och konfliktåtgärder. Tesla kanske ser även det som en faktor i sin svenska prissättning så länge den här konflikten pågår. Hur mkt det skulle kunna påverka kan jag dock inte bedöma.
Tror du att Tesla tar så mycket betalt att det bara ska täcka kostnaderna? Det spelar ingen roll vad de har för kostnader. De tar så mycket betalt de kan för att ändå sälja slut på sin tilldelning. Varken mer eller mindre.
"sin tilldelning"?... Jag tror inte den tilldelningen är statisk. Tesla kan väl lika gärna "sälja" någon annanstans. Tesla levererar väl de bilar till Sverige som människor i Sverige beställer. Poängen med mitt inlägg var att strejken kanske blir 'en negativ faktor' som gör att de inte justerar priset på samma sätt som de annars skulle ha gjort. Men det är så klart bara en spekulation från min sida.
Verkar ju som att Sverige tilldelas ett antal "lagerbilar" men om de syns även i andra länder vet jag inte.
Tesla säljer väl samma spec på bilarna i hela EU så rimligt annonserar man ut bilar som är på väg i hela unionen och sen styr om till det land där bilarna blir sålda.
Det här är ju tesla extremt duktiga på.
Ja, vad jag förstår så innebär "lagerbil" bara en bil som inte har en köpare än (eller längre om den blivit avbeställd). Den kan stå på en fartyg på väg till Europa, och då syns den nog överallt.
Min gissning är att de bara syns dit de är rimliga att transportera, så om en bil har hamnat i Umeå men inte blivit levererad så kanske de inte satsar på att sälja den i Lissabon.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Gissar att Teslas svenska verksamhet har fått ökade kostnader i och med Metalls strejk och konfliktåtgärder. Tesla kanske ser även det som en faktor i sin svenska prissättning så länge den här konflikten pågår. Hur mkt det skulle kunna påverka kan jag dock inte bedöma.
Tror du att Tesla tar så mycket betalt att det bara ska täcka kostnaderna? Det spelar ingen roll vad de har för kostnader. De tar så mycket betalt de kan för att ändå sälja slut på sin tilldelning. Varken mer eller mindre.
"sin tilldelning"?... Jag tror inte den tilldelningen är statisk. Tesla kan väl lika gärna "sälja" någon annanstans. Tesla levererar väl de bilar till Sverige som människor i Sverige beställer. Poängen med mitt inlägg var att strejken kanske blir 'en negativ faktor' som gör att de inte justerar priset på samma sätt som de annars skulle ha gjort. Men det är så klart bara en spekulation från min sida.
Verkar ju som att Sverige tilldelas ett antal "lagerbilar" men om de syns även i andra länder vet jag inte.
Många av Model Y lagerbilar saknar ju dragkrok, vilket indikerar att de inte är tilldelade till Sverige.