Länkarmar - igen?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

oskarakerlund
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 nov 2021 10:35

Länkarmar - igen?

Inlägg av oskarakerlund »

Jag har varit på servicecenter och bytt länkarmar två gånger:
  • Maj 2022 (nedre, främre länkarmar) (Miltal ca 6800)
  • December 2021 (övre, främre länkarmar)
Nu har bilen gått över 8000 mil så garantitiden är slut. Men det har börjat knaka och knarra igen. Ska man behöva byta länkarmar så ofta?

Jag undrar om Tesla kan förväntas ersätta länkarmar på nytt som en garanti mot föregående jobb och delar. Även om det var gratis för mig då så bör det ju finnas någon slags garanti på att de nya delarna håller en rimlig tid framåt? Kan man använda konsumenttjänstlagen?

Jag undrar även om det kan vara riskabelt att köra vidare med knarret, åtminstone fram till sommaren. Det börjar nämligen bli tröttsamt att åka till servicecenter som ligger bra bit norrut, speciellt på vintern.
Användarvisningsbild
Squiddy
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 28 maj 2022 09:03

Re: Länkarmar - igen?

Inlägg av Squiddy »

Du har enligt konsumentköplagen tre års reklamationsrätt på dina reparationer oavsett om dessa är ersättningsfria grantiåtaganden eller ej. Dröj dock inte för länge med att påtala felet då detta enligt konsumentköplagen ska göras inom skälig tid (praxis säger två månader) från det att felet upptäckts.
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 260
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Länkarmar - igen?

Inlägg av sven-labil »

Jag fick nya drivaxlar fram efter att de som bytts ett halvår tidigare under de sista dagarna på garantin börjat låta igen. (Tredje bytet på 5000 mil!?)
Då sa mekanikern att de hade ett års reservdelsgaranti även när delar bytts på garanti.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Skriv svar