taliz skrev: ↑04 dec 2023 14:02
mykie skrev: ↑04 dec 2023 12:17
Måste säga att räckvidden är sämre än jag förväntade mig med LFP batterier, vet förvisso inte hur räckvidden ser ut på LR?
Men att bara få ut kring 20 mil på vintern på en laddning är klart sämre än förra bilen som var en Kia e-Niro.
Åkte till jobbet i morse och hade då 39% kom fram med 17% kvar.
Hade tänkt åka hem utan att ladda men fegade ur och kopplade in mig här på jobbet för att få lite mer marginal.
Laddade i fredags till 100%, har kört massa korta resor under milen i helgen mellan barnkalas, träningar, julmarknad m.m.
Så jag fattar att räckvidden blir bättre utan alla dessa korta resor!
Men faktum är att med gamla e-Niron hade jag haft minst 30 mils räckvidd med samma körmönster. Det jag vill ha sagt är att jag inte läst på tillräckligt ang. räckvidden med LFP, vinterklimat och blandad körning med massa korta turer.
Tesla_kortur.jpg
Tesla_park.jpg
Har du haft sentry mode eller förvärmt eller ngt annat som dragit extra ström?
Kian har väl 67kwh, vs 60kwh i Teslan. Dvs Kian bör gå ca 10% längre förutsatt ungefär samma förbrukning. Men det bör definitivt inte vara 50% längre, då är det något som skiljer i användningsmömstret.. Det har väl tex varit rejält kallt på sistone, kanske var det inte riktigt lika kallt när du körde Kian? Kanske under respektive överestimerar du lite?
Ingen sentry mode eller förvärmning, men som sagt, många korta resor från 100% till 40%
Här är resorna från senaste laddningen i fredags (Autoplan GPS-puck).
Sista turen till arbetet idag 44.7km vilket då landade på 17% vid arrival. Ser ut som Tesla överapporterar lite på km?
Kian har 67.5 Li-ion med 64 kWh netto (om jag minns rätt).
Men faktum är att Kian var väldigt snål i lägre hastigheter även på vintern, tror helt enkelt att det är LFP batterierna som gör den stora skillnaden vid kallare väder plus att Kian förmodligen också har en väldigt effektiv värmepump.
Kian har t.ex. full regenerativ-broms från typ 98%, det är bara när batteriet är laddat till 100% som regen är reducerad.
På Teslan blev jag förvånad över hur reducerad regen faktisk är vid kallt batteri!
Men hade Kian från Feb-2020, så jag kunde den nästan utan och innan gällande förbrukning. Teslan drar absolut mycket mer vid kallt väder och korta resor. Dock har jag bara haft den i 2 veckor och inte kört mer än 50 mil, så jag håller fortfarande på att lära mig mönstret med den. Laddade upp till 27% på jobbet nu för att ta mig hem igen utan att känna mig nervös.