Gamla vinterhjul på en refresh?
Moderator: Redaktion
Har precis provat att sätta mina gamla 19” vinterfälgar med 245/45-däck från min gamla MS 2018 på min nya MS 2023, de passade och inget itag så det verkar funka? Dock så skulle spacers behövas bak för att det inte ska se så illa ut, 8.5” 245 vs 10,5” 285 är ju viss skillnad…
Vad säger ni andra som har en refresh, kör någon med ”gamla” MS fälgar?
Annars är jag inne på att sälja de gamla hjulen och däcka om orginalfälgarna varje år tills sommardäcken är slut och sen köpa nya 20- eller 21” sommarfälgar och använda orginalfälgarna på vintern. Antar att fler är i samma sits som mig?
Vad säger ni andra som har en refresh, kör någon med ”gamla” MS fälgar?
Annars är jag inne på att sälja de gamla hjulen och däcka om orginalfälgarna varje år tills sommardäcken är slut och sen köpa nya 20- eller 21” sommarfälgar och använda orginalfälgarna på vintern. Antar att fler är i samma sits som mig?
Senast redigerad av Wagge, redigerad totalt 1 gånger.
Model S -23
Model S 100D -18
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Gamla vinterhjul på en refresh?
Gamm-fälgarna från förra bilen, 20-tummare från en MS Performance 2021, monterade på Plaiden. Funkar så bra i mina ögon att jag nog inte bryr mig om att göra något mer, annat än att kanske kosta på att byta TMPS.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- Gustafsson
- Teslaägare
Kör med mina gamla vinterhjul 19”. Funkar utmärkt, men de är ju rätt mycket smalare. Tom provat dem i snö idag. jag bryr mig dock inte om utseendet, så de får sitta på i alla fall denna vinter.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Det blir nog så för mig med, åtminstone tills sommardäcken är slut och man kostar på sig lite snygga sommarhjul… 
Model S -23
Model S 100D -18
Funkar utmärkt. Här ”gamla” arachnid med 265/30R21 bak och 245/35R21 fram som jag körde hela vintern med på min Plaid.
Visst, är du superkänslig och står och kollar noggrannt i olika vinklar, så är de ju 15 mm längre in i hjulhuset än original 19”, men inget som stör mig.
Visst, är du superkänslig och står och kollar noggrannt i olika vinklar, så är de ju 15 mm längre in i hjulhuset än original 19”, men inget som stör mig.

Model 3 Performance -21
Model S Plaid, röd
Har bara 245/45R19 så det blir ju lite värre, främst bak. Är dock skeptisk till spacers och är inte superkänslig så kommer nog leva med det… kanske drar upp lite mindre smuts efter sidorna som en positiv effekt iaf 
Rimlig skrev: ↑07 okt 2023 22:06Funkar utmärkt. Här ”gamla” arachnid med 265/30R21 bak och 245/35R21 fram som jag körde hela vintern med på min Plaid.
Visst, är du superkänslig och står och kollar noggrannt i olika vinklar, så är de ju 15 mm längre in i hjulhuset än original 19”, men inget som stör mig.![]()
Model S -23
Model S 100D -18
Vad är det för fälgar? Riktigt snygg med black on black
bjornnilsson skrev: ↑06 okt 2023 20:37Gamm-fälgarna från förra bilen, 20-tummare från en MS Performance 2021, monterade på Plaiden. Funkar så bra i mina ögon att jag nog inte bryr mig om att göra något mer, annat än att kanske kosta på att byta TMPS.
Model S -23
Model S 100D -18
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Tack!
EtaBeta Piuma Matt Black.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Jag sitter precis med samma fundering. Har staggered arachnids som jag tänkte sula om till vinterdäck men kundtjänst på däckfirman tyckte att det var lite vanskligt att gå ifrån korrekt rullomkrets eftersom elbilar med fyrhjulsdrift kan vara otroligt känsliga för skillnader i rullomkrets. Hon nämnde att försäkringar kanske inte skulle gälla. Jag som tänkte att det var ganska gött att få ner bredden lite på vinterdäcken
Just den skillnaden fram/bak spelar ju ingen roll på en Tesla Dual Motor.artscho skrev:Jag sitter precis med samma fundering. Har staggered arachnids som jag tänkte sula om till vinterdäck men kundtjänst på däckfirman tyckte att det var lite vanskligt att gå ifrån korrekt rullomkrets eftersom elbilar med fyrhjulsdrift kan vara otroligt känsliga för skillnader i rullomkrets. Hon nämnde att försäkringar kanske inte skulle gälla. Jag som tänkte att det var ganska gött att få ner bredden lite på vinterdäcken
Du kan ju alltid be henne förklara hur det skulle påverka.

Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Exakt!jpetters skrev: ↑12 okt 2023 12:17Just den skillnaden fram/bak spelar ju ingen roll på en Tesla Dual Motor.artscho skrev:Jag sitter precis med samma fundering. Har staggered arachnids som jag tänkte sula om till vinterdäck men kundtjänst på däckfirman tyckte att det var lite vanskligt att gå ifrån korrekt rullomkrets eftersom elbilar med fyrhjulsdrift kan vara otroligt känsliga för skillnader i rullomkrets. Hon nämnde att försäkringar kanske inte skulle gälla. Jag som tänkte att det var ganska gött att få ner bredden lite på vinterdäcken
Du kan ju alltid be henne förklara hur det skulle påverka.![]()
Det finns ingen koppling mellan axlarna och teslas original staggered har ju redan original lite diff på diameter fram och bak!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
De är inte "otroligt känsliga" för det är ingen gammal Volvo med Haldex.artscho skrev: ↑12 okt 2023 12:12Jag sitter precis med samma fundering. Har staggered arachnids som jag tänkte sula om till vinterdäck men kundtjänst på däckfirman tyckte att det var lite vanskligt att gå ifrån korrekt rullomkrets eftersom elbilar med fyrhjulsdrift kan vara otroligt känsliga för skillnader i rullomkrets. Hon nämnde att försäkringar kanske inte skulle gälla. Jag som tänkte att det var ganska gött att få ner bredden lite på vinterdäcken
Staggered på gamla Model S innebär 265/35-21 bak och 245/35-21 fram. Det skiljer 1,99% i rullomkrets, eller 14 mm i diameter.
- Gustafsson
- Teslaägare
Kör med mina gamla 245 19” och har även provat skarpt i värsta snöväglaget i norska fjällen. Funkar bra å känns bra att köra med. De som hade sommardäck var inte så lyckosamma dock.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Haldex är inte heller känsliga för skillnad i omkrets, myten lever kvar från tiden då bilar (Volvo) hade viscokoppling.Banane skrev: ↑12 okt 2023 12:22De är inte "otroligt känsliga" för det är ingen gammal Volvo med Haldex.artscho skrev: ↑12 okt 2023 12:12Jag sitter precis med samma fundering. Har staggered arachnids som jag tänkte sula om till vinterdäck men kundtjänst på däckfirman tyckte att det var lite vanskligt att gå ifrån korrekt rullomkrets eftersom elbilar med fyrhjulsdrift kan vara otroligt känsliga för skillnader i rullomkrets. Hon nämnde att försäkringar kanske inte skulle gälla. Jag som tänkte att det var ganska gött att få ner bredden lite på vinterdäcken
Staggered på gamla Model S innebär 265/35-21 bak och 245/35-21 fram. Det skiljer 1,99% i rullomkrets, eller 14 mm i diameter.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Ja just det, så hette det.mikebike skrev: ↑12 okt 2023 13:41Haldex är inte heller känsliga för skillnad i omkrets, myten lever kvar från tiden då bilar (Volvo) hade viscokoppling.Banane skrev: ↑12 okt 2023 12:22De är inte "otroligt känsliga" för det är ingen gammal Volvo med Haldex.artscho skrev: ↑12 okt 2023 12:12Jag sitter precis med samma fundering. Har staggered arachnids som jag tänkte sula om till vinterdäck men kundtjänst på däckfirman tyckte att det var lite vanskligt att gå ifrån korrekt rullomkrets eftersom elbilar med fyrhjulsdrift kan vara otroligt känsliga för skillnader i rullomkrets. Hon nämnde att försäkringar kanske inte skulle gälla. Jag som tänkte att det var ganska gött att få ner bredden lite på vinterdäcken

Hjulen är lika stora och sitter lika långt ut oavsett om det är 19" eller 21", men det är klart att det optiskt kommer se lite sämre ut, men det är för att det är en mindre fälg.Wagge skrev: ↑08 okt 2023 07:01Har bara 245/45R19 så det blir ju lite värre, främst bak. Är dock skeptisk till spacers och är inte superkänslig så kommer nog leva med det… kanske drar upp lite mindre smuts efter sidorna som en positiv effekt iaf
Rimlig skrev: ↑07 okt 2023 22:06Funkar utmärkt. Här ”gamla” arachnid med 265/30R21 bak och 245/35R21 fram som jag körde hela vintern med på min Plaid.
Visst, är du superkänslig och står och kollar noggrannt i olika vinklar, så är de ju 15 mm längre in i hjulhuset än original 19”, men inget som stör mig.![]()
Ja, så är det juBanane skrev: ↑12 okt 2023 13:47Hjulen är lika stora och sitter lika långt ut oavsett om det är 19" eller 21", men det är klart att det optiskt kommer se lite sämre ut, men det är för att det är en mindre fälg.Wagge skrev: ↑08 okt 2023 07:01Har bara 245/45R19 så det blir ju lite värre, främst bak. Är dock skeptisk till spacers och är inte superkänslig så kommer nog leva med det… kanske drar upp lite mindre smuts efter sidorna som en positiv effekt iaf
Model S -23
Model S 100D -18