När jag började leasa min Zoe 2016 så fanns det inte många olika elbilar att välja mellan. Tesla model S, Zoe och Nissan Leaf var väl allt? Jo, BMW i3 fanns väl också men var alldeles för dyr och Kia e-Soul? Men jag kom snabbt fram till att jag inte ville ha Chademo och då blev det en Zoe. (Och Mercedes hade ju byggt en elbil.)
Så att säga att det bara fanns 3 elbilar 2016 är kanske fel men det blev en snyggare rubrik. Jag såg nämligen en artikel i flödet från Allt om elbil där det stod att det nu finns 103 olika elbilsmodeller på [den amerikanska] marknaden.
Nåväl, det är fantastiskt att vi är där idag. 2016 blev man närmast utskrattad om man sa att snart tar elbilarna över!
När började kurvan över antalet olika elbilsmodeller att stiga på allvar? Det är väl på den här sidan 2020?
Såg i en FB-tråd om detta med att Cirkel K infört Autocharge på sina laddare att man räknade upp vilka elbilar som inte kunde utnyttja detta. Det var nåt dussintal. Då undrade nån varför man inte istället räknade upp dem som gick att ladda med Autocharge. Svaret: Det är långt fler.
Det går bra nu!
Från 3 till 103 elbilsmodeller
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Från 3 till 103 elbilsmodeller
När jag köpte min Leaf för ganska prick 10 år sedan kom folk fram
väldigt ofta och var väldigt nyfikna
då fanns det inte många elbilar på
vägarna kan man lugnt säga…
Tesla model S hade precis börjat tillverkas men ytterst få exemplar i Sverige då,
och annars var det ju ”trillingarna” som kom då och Zoe fanns ju, i övrigt inte mycket.
1,5 år senare köpte jag min första Tesla och DÅ snackar vi uppmärksamhet alltså!
speciellt
häromkring, kidsen filmade och vinkade och man kunde knappt parkera utan att folk kom fram
och ville prata
Det fanns då fortfarande inte något mer att välja på vad jag minns men BMW i3
hade väl kommit iaf…
väldigt ofta och var väldigt nyfikna

vägarna kan man lugnt säga…
Tesla model S hade precis börjat tillverkas men ytterst få exemplar i Sverige då,
och annars var det ju ”trillingarna” som kom då och Zoe fanns ju, i övrigt inte mycket.
1,5 år senare köpte jag min första Tesla och DÅ snackar vi uppmärksamhet alltså!

häromkring, kidsen filmade och vinkade och man kunde knappt parkera utan att folk kom fram
och ville prata

hade väl kommit iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
De flesta nya modeller har ju kommit nu på 20-talet. Var stort när I-Pace kom. Och E-Tron. Men nu rasslar det in nya elbilar hela tiden.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Tror e-golf fanns 2016 också.
Ca 11,5 år sedan jag hämtade första Leafen i Sthlm, 20 mil hem i -15 grader
"snabb" laddade 16A enfas halvvägs. EVSEn kostade 10kkr och bilen 369-40.
Då fanns det bara tre snabbladdare 50kW i Sverige, hos Nissan i Sthlm/Gbg/Malmö.
Det var en grym bil på den tiden jämfört med till exempel den Toyota Prius som jag hade innan, även om den också var bra.
Men biltidningar ratade bilen, de var väl köpta av oljebolagen.
Jämfört med priusen var fördelarna
- mycket piggare
- tystare
- bättre navigator
- LED halvljus
- stolsvärme även bak
- Starta värme och kolla laddning från app
- Inget servicebehov egentligen
- instant pedalrespons
- inga avgaser
- billig att tanka
- inga fel
Enda nackdelen var räckvidden men jag hade inget behov av långt räckvidd. Laddade hemma och gratis på jobbet i 8 år! Körde 3000 mil per år.
Ca 11,5 år sedan jag hämtade första Leafen i Sthlm, 20 mil hem i -15 grader
Då fanns det bara tre snabbladdare 50kW i Sverige, hos Nissan i Sthlm/Gbg/Malmö.
Det var en grym bil på den tiden jämfört med till exempel den Toyota Prius som jag hade innan, även om den också var bra.
Men biltidningar ratade bilen, de var väl köpta av oljebolagen.
Jämfört med priusen var fördelarna
- mycket piggare
- tystare
- bättre navigator
- LED halvljus
- stolsvärme även bak
- Starta värme och kolla laddning från app
- Inget servicebehov egentligen
- instant pedalrespons
- inga avgaser
- billig att tanka
- inga fel
Enda nackdelen var räckvidden men jag hade inget behov av långt räckvidd. Laddade hemma och gratis på jobbet i 8 år! Körde 3000 mil per år.
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Här är car.info en bra sida, där kan man enkelt ta fram vilka som var de vanligaste elbilarna på svenska vägarna i januari 2016. Det är faktiskt några fler modeller än som nämns här men de är samtidigt förståligt om de har glömts bort.
Mitsubishi iMev var verkligen en märklig elbil, förståligt att den aldrig såldes i några stora mängder och även C30 gjordes i få exemplar. Men eUp såldes ändå under ganska lång tid och skåpbilarna från Nissan och Renault såldes under lång tid.
Mitsubishi iMev var verkligen en märklig elbil, förståligt att den aldrig såldes i några stora mängder och även C30 gjordes i få exemplar. Men eUp såldes ändå under ganska lång tid och skåpbilarna från Nissan och Renault såldes under lång tid.
Kangoo, Nissan NV200 och Berlingo räknade jag inte med eftersom det var rena transportbilar och det fanns inte i mitt urval. Inte heller Twizy, eftersom det mer är en motorcykel än bil. E-Golfen har jag för mig var väldigt dyr. Fanns det verkligen el-Clio att köpa då? Jag visste att den fanns tidigare.vigge50 skrev: ↑28 sep 2023 20:02Här är car.info en bra sida, där kan man enkelt ta fram vilka som var de vanligaste elbilarna på svenska vägarna i januari 2016. Det är faktiskt några fler modeller än som nämns här men de är samtidigt förståligt om de har glömts bort.
412E24DE-9027-4B27-83C3-5C7D0DCF8535.png
Hur som helst, inte var det många elbilar att välja mellan då, och ju fler rutor som skulle bockas i så krympte snabbt alternativen för mig ned till Zoe. Privatleasing 3 år i väntan på Tesla model 3!