Inga bromsar efter start

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Inga bromsar efter start

Inlägg av Jwe »

Hej
Nu har det hänt 3 ggr i rad:
Ingen bromsverkan vid första broms efter start (obs avser inte regen, utan riktiga bromsen) otäckt.
Sedan fungerar det som vanligt när bromsen motionerats.
Känns som det är själva bromskraften som saknas och inte bara isbeläggning som skall bort,
Får kontrollera detta på måndag, men tacksam för att höra om andra haft liknande erfarenheter och vad som varit fel och vad som behövt åtgärdas.
S85D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av bylund »

Eller ring Teslas tekniska support redan idag. De svarar på lördagar också. Även om de inte kan fixa det idag kanske de kan ha något tips eller förklaring.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av Svenssons »

Jag tänkte också tips om Teslas support. Vad jag förstår det så är Tesla väldigt mån om säkerheten så de kommer garanterat vilja kolla på detta. I och med regen så är det ju inte säkert att man använder bromsen förrän den verkligen behövs och då vill man ju att den ska fungera...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av Alx »

Jag har liknande dock bara efter tvätt! Aldrig haft så på någon annan bil!
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av Martinen »

Inget jag har märkt, och det hade märkts tydligt nu eftersom regen vissa dagar har varit helt avaktiverat.
kontakten2

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av kontakten2 »

Är det någon som bromsar hårt med teslan för att motionera bromsarna? Det är enorma bromsar och dessa ska motioneras som på bilar med liknande bromsar.
Ut o värm utan regen. :!:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av LarsL »

Håller med motionera bromsarna viktigt för att hålla dem fräscha/fungerande. Jag gissar alltså först på att det är snö och fukt som är problemet, ungefär som Vuskwagen hade för några år sedan, särskilt om det uppkommer efter vätt.
Men för säkerhets skull låt Tesla kolla systemet, det är ju ändå bromsar. Fast bli inte chockad om de inte hittar något fel.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av leiflodde »

Jag har haft samma problem 2 ggr vid jul och riktigt obehagligt :o och gissar på att det fanns kvar ca 25% bromskraft och pedalen kunde nästan tryckas i botten, men efter lite motionerande kom bromskraften tillbaks.

Det har ej hänt fler ggr (ännu) och jag har ej heller kontaktat Tesla men har service nu på måndag så de får kolla då.
Användarvisningsbild
Yngve
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 okt 2014 16:15
Ort: Smögen

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av Yngve »

Vanligt fel på dom flesta bilmodeller med skivbromsar ( finns ju i stort sett bara i dag ) vid ogynnsam väderlek ( hög luftfuktighet )
eller efter tvätt, speciellt om bilen stå en stund t.ex. över natten.
Anledningen är en "hinna" som stör bromsfriktionen, lite beroende på material i skivor och belägg.
S 85 D, strax S 100 D, har även en E-Golf senaste mod.
Solcellsanläggningar 14Kw på mitt hus och 60Kw på min industribyggnad, ( trevligare elräkningar numera )
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av miksch »

Jepp, Yngve. Dette har jeg også lært. Ikke så uvanlig og ikke Tesla-spesifikt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 11 feb 2015 16:45
Ort: Djursholm

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av TeslaMartin »

Hänt mig med, efter tvätt men även vid första inbromsning med kall bil/batteri när regen är noll. Läskigt inför korsningar..

Brukar köra med "låg" på regen så jag får motionera bromsarna åtminstone några gånger per resa till jobbet per dag. Men skulle ibland vilja kunna stänga av regen helt för att motionera lättare. Som det är nu måste jag accelera upp ganska mycket för att kunna bromsa rejält, då även låg regen bromsar så mycket att det är svårt att kunna använda bromsarna effektivt.
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare
Inlägg: 339
Blev medlem: 27 jun 2014 23:35

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av sondell »

Går pedalen i botten? Är det nya bromsarna? Har haft nästan sådana problem. Efter att jag kört i djup snö och inte bromsat på 10 mil. Det är stora bromsar som ligger öppet så inte så konstigt egentligen.
Jag har bil på servicen nu och de har bytt allt med bromsarna. Ny typ belägg och sköld runt. Men fortfarande inte ny typ då. Har en lånebil P85+ nu och bromsarna var så sjukt mkt bättre att jag tvärnitar varje gång.
Kunde ju varit nån påminnelse i bilen om att man inte bromsat på si och så länge. För i en nödsituation kan det vara ganska negativt...
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av SR-71-BlackBird »

På min förra 2014 S85 byttes skivor och bromsbelägg när jag påtalade detta problem förra vintern. På nuvarande 2015 90D har jag inte upplevt detta.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 892
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av Delta »

Har för mig att man i ett visst skede ändrade servosystem, så att Model S finns med både ett konventionellt systen och ett anpassat system. Är inte helt säker, men tror att det är så.
Har själv varit nära att krocka vid infart till en rondell i Gävle. Jag kom på något sätt åt bromspedal och gaspedal med samma högerfot. Var ganska trött efter en 60 mils resa och är nu en erfarenhet rikare.
Vatten och asfalt/olje blandat smuts på belägg och skivor kan säkert behöva brännas av då och då, så det är en god idé att ta lite 0-100-0 tests på någon glest trafikerad industrigata ibland.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av hybris »

Bromsa? För fegisar!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av kanylbullen »

Jag har haft samma en gång nu i vinter. Ska in på första service nu efter 3600 mil, så jag antar att det byts bromsbelägg då.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av bylund »

Delta skrev:
Har för mig att man i ett visst skede ändrade servosystem, så att Model S finns med både ett konventionellt systen och ett anpassat system. Är inte helt säker, men tror att det är så.
Har själv varit nära att krocka vid infart till en rondell i Gävle. Jag kom på något sätt åt bromspedal och gaspedal med samma högerfot. Var ganska trött efter en 60 mils resa och är nu en erfarenhet rikare.
Vatten och asfalt/olje blandat smuts på belägg och skivor kan säkert behöva brännas av då och då, så det är en god idé att ta lite 0-100-0 tests på någon glest trafikerad industrigata ibland.
Med autopiloten kom en ny typ av servosystem, med elektromekanisk styrning av bromsverkan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11885
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av HelectriC »

Jag upplever ofta att TACC inte klarar att hålla inställd hastighet i nedförsbacke när batteriet inte är tempererat. Verkar som bilen inte vill bromsa med vanliga bromsarna när man kör med TACC och det bara är små justeringar. Jag har en ganska brant backe ner i en tunnel fem minuter efter jag lämnar hemmet. Sätter ofta på autopiloten på 60, men så har jag börjat märka nu på vintern att den inte håller hastigheten trots att båda symbolerna är blå och den egentligen borde bromsa. I dessa situatione roar jag glöm förvärma och bilen har i stort sett 0 regen. Kommer ofta upp i 70 innan jag faktiskt får gå in och manuellt bromsa ner hastigheten.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
ironjack
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 10 mar 2014 21:18
Ort: Bålsta

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av ironjack »

TeslaMartin skrev:
Brukar köra med "låg" på regen så jag får motionera bromsarna åtminstone några gånger per resa till jobbet per dag. Men skulle ibland vilja kunna stänga av regen helt för att motionera lättare. Som det är nu måste jag accelera upp ganska mycket för att kunna bromsa rejält, då även låg regen bromsar så mycket att det är svårt att kunna använda bromsarna effektivt.
Jag brukar lägga i Neutral ibland före nåt stopptecken eller korsning typ, då kan man använda bara bromsarna helt.
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 11 feb 2015 16:45
Ort: Djursholm

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av TeslaMartin »

ironjack skrev:
TeslaMartin skrev:
Brukar köra med "låg" på regen så jag får motionera bromsarna åtminstone några gånger per resa till jobbet per dag. Men skulle ibland vilja kunna stänga av regen helt för att motionera lättare. Som det är nu måste jag accelera upp ganska mycket för att kunna bromsa rejält, då även låg regen bromsar så mycket att det är svårt att kunna använda bromsarna effektivt.
Jag brukar lägga i Neutral ibland före nåt stopptecken eller korsning typ, då kan man använda bara bromsarna helt.
Bra tips, skall prova!
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4355
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av dstr »

Hände mig några gånger en vecka för några veckor sedan.

Känslan var som vid motorhaveri i en bensinbil, bromsservot försvinner. Det gick att bromsa, men man fick trycka extra hårt.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av Martinen »

Verkar lite konstig att det skulle vara så mycket problem med bromsarna. Skulle gissa på att många använder bromsarna för lite.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4355
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av dstr »

Martinen skrev:
Verkar lite konstig att det skulle vara så mycket problem med bromsarna. Skulle gissa på att många använder bromsarna för lite.
Har inte märkt det innan 7.1 eller utan extrem kyla...

Jag har en rätt aktiv körstil också
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av leiflodde »

Idag hände precis samma sak igen efter start kunde trycka pedalen helt i botten och inte mycket bromskraft kvar kanske 10-20%, ca 3 plus grader.

Efter lite pumpande 20-30 ggr funkade det igen tur det är service dags imorgon.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Inga bromsar efter start

Inlägg av Bjelke »

Jag var bland dom första att påpeka detta i somras (sa dom iaf) och då hade det hänt 3 ggr och dom kunde inte hitta nåt fel (som tidigare sagts så bli inte chockad om dom inte hittar nåt fel) men bytte skivor och belägg och ett par sköldar oxo har jag för mig, detta för att passa bättre til vårt klimat och det gjorde dom tydligen på "alla" som var in på SC.
Jag hade detta bromskraftsproblem vid helt olika tillfällen och utan direkt logik men alltid direkt efter start och upplevde det oxo som att bromskraften låg på typ 10%... Har sedan dess hänt ytterligare 4-5 ggr kanske. Jag motionerar bromsarna relativt ofta och det känns inte som att det har direkt med beläggningar/fukt osv att göra utan med styrningen (har AP så alltså även "elektriska" bromsar).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar