Frågor om finansiering

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Jo Su
elbilist

Frågor om finansiering

Inlägg av Jo Su »

Jag överväger en Tesla och undrar lite kring alternativet ”Privatavbetalning”.

Är detta detsamma som ett billån med restvärde?

Hur ska jag tänka kring kontantinsatsen? Vad är positivt med en högre kontantinsats förutom att månadskostnaden blir lägre? Hur ska man tänka med dagens höga räntor?

"Du kan ansöka om finansiering genom en föredragen partner efter att du har gjort din beställning."
Vad innebär detta? Behöver jag själv ta ett lån genom valfri bank eller får jag förslag från Tesla?

När avtalstiden går ut, kan jag då sälja bilen till vem som helst, privatperson eller företag, och lösa resterande skuld?
Om jag har förstått det rätt kan jag när jag vill sälja bilen, till skillnad mot leasing där man oftast är bunden i t ex tre år?

Körsträckan är inte lika viktig som vid t ex privatleasing? Kör jag fler mil än avtalet riskerar det endast att påverka restvärdet?

Tack!
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Frågor om finansiering

Inlägg av Dinsdale »

Ja det är billån med restvärde. Du kan välja på en massa olika avtalslängder, den längsta innebär att du inte har något restvärde (men å andra sidan slipper du bry dig om att lånet måste läggas om till betydligt sämre ränta när löptiden går ut).

Du får förslag via Tesla på slutet. Du kan sälja bilen till vem du vill när du vill, men personen måste antingen överta lånet eller så löser du lånet för pengarna du får. Körsträckan är bara för att amorteringen ska följa det antagna värdet på bilen lite bättre. Kontantinsats spelar ingen roll heller, du kan när som helst göra extraamortering om du upptäckte att kontantinsatsen var lite låg/räntekostnaden blir lite hög.

Om du tänkt låna till bilen, vänta till slutet av ett kvartal med att beställa. Då brukar man ha ränterabatter plus rabatt på lagerbilar. Det blir kanske inga för model 3 det här kvartalet då nya modellen precis lanserats, men till nästa kvartal (årsskiftet) blir det säkert som vanligt.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
AndIT
Teslaägare
Referralkod: ts.la/andreas51215

Inlägg av AndIT »

Jo Su skrev: 18 sep 2023 19:00
Jag överväger en Tesla och undrar lite kring alternativet ”Privatavbetalning”.

Är detta detsamma som ett billån med restvärde?

Hur ska jag tänka kring kontantinsatsen? Vad är positivt med en högre kontantinsats förutom att månadskostnaden blir lägre? Hur ska man tänka med dagens höga räntor?

"Du kan ansöka om finansiering genom en föredragen partner efter att du har gjort din beställning."
Vad innebär detta? Behöver jag själv ta ett lån genom valfri bank eller får jag förslag från Tesla?

När avtalstiden går ut, kan jag då sälja bilen till vem som helst, privatperson eller företag, och lösa resterande skuld?
Om jag har förstått det rätt kan jag när jag vill sälja bilen, till skillnad mot leasing där man oftast är bunden i t ex tre år?

Körsträckan är inte lika viktig som vid t ex privatleasing? Kör jag fler mil än avtalet riskerar det endast att påverka restvärdet?

Tack!
Utöver svaret ovan vill jag bara förtydliga att extra amortering eller förtida lösen är kostnadsfritt.

Överlåtelse kostar i storleksordningen 1000-2000kr och faller på köparens första räkning.

Extra amortering tycks ”default” innebära samma löptid, lägre belopp. Men som jag förstår det så går det att välja i kontakt med DnB om beloppet skall vara samma, och att löptiden kortas istället - om man önskar.

Att ha ett lån (med bra ränterabatt) att överlåta är ju en fördel vid försäljning dessutom.

Är det en Model 3 det lutar åt?
Model Y (lagerbilarna) är väldigt prisvärda just nu!
Tesla MS G/S -2023

Tesla MY RWD B/S -2023
Tesla MS Plaid G/V
Tesla MYP V/S -2022
Tesla MY LR AWD V/S -2021
Tesla M3 LR AWD FSD V/S -2019
Volvo XC60 D4 -2018
Volvo XC70 D4 -2015
Citroën C3 1,4 -2006
Volvo V50 1,8F -2006
Volvo V40 Classic 2.0 -2004
Jo Su
elbilist

Inlägg av Jo Su »

Tack för era svar!

Jag jämför även med privatleasing.

Nackdelar:
Låst i leasing (tillåter Tesla att man avslutar eller överlåter leasing i förtid?)

Fördelar:
Garanterat restvärde.

Räkneexempel privatavbetalning:
Månadskostnaden för 36 månader och 1000 mil/år med kontantinsats på 130 000 kr blir ca 5000 kr. Om jag lägger 130 000 kr i kontantinsats behöver jag själv spara ca 3600 kr per månad under 36 månader för att få ihop till en ny kontantinsats á 130 000 kr till nästa bil.

5000 + 3600 = 8600 kr per månad. Leasing hos Tesla är bara någon hundralapp dyrare.

Detta kan även jämföras med privatleasing hos annan aktör än Tesla där en likadan bil kostar ca 7400 kr/mån (med fast ränta).
Mats60

Inlägg av Mats60 »

Blir dyr mån kostnad med lån
Betalar man kontant märks det inte lika mycket
När säljer bilen då vet man vad den kostat
Ibland undrar man om det är värt att ha bil
Men kul också och nödvändigt ibland
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Jo Su skrev: 23 sep 2023 08:52
Tack för era svar!

Jag jämför även med privatleasing.

Nackdelar:
Låst i leasing (tillåter Tesla att man avslutar eller överlåter leasing i förtid?)

Fördelar:
Garanterat restvärde.

Räkneexempel privatavbetalning:
Månadskostnaden för 36 månader och 1000 mil/år med kontantinsats på 130 000 kr blir ca 5000 kr. Om jag lägger 130 000 kr i kontantinsats behöver jag själv spara ca 3600 kr per månad under 36 månader för att få ihop till en ny kontantinsats á 130 000 kr till nästa bil.

5000 + 3600 = 8600 kr per månad. Leasing hos Tesla är bara någon hundralapp dyrare.

Detta kan även jämföras med privatleasing hos annan aktör än Tesla där en likadan bil kostar ca 7400 kr/mån (med fast ränta).
Du kan i teorin överlåta leasingen till nån annan, men det är långt ifrån säkert att du hittar nån som vill ta över. Sänker Tesla priserna (vilket du via leasing skyddar dig emot) sjunker ju även leasingkostnaden. Och då blir det svårt att bli av med din bil.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Skriv svar