Sida 1 av 1

Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över

Postat: 13 sep 2023 20:51
av Off Grid Byggaren
Är det så illa?

VW får nöja sig med att sälja bensinbilar.

https://www.dagensps.se/motor/volkswage ... agit-over/

Re: Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över

Postat: 13 sep 2023 20:58
av iAkita
Off Grid Byggaren skrev: 13 sep 2023 20:51
Är det så illa?

VW får nöja sig med att sälja bensinbilar.

https://www.dagensps.se/motor/volkswage ... agit-over/
Ja, i Kina. Samtidigt verkar han ju inte särskilt orolig för det, iallafall utåt:
”Vi är på alerten, men vi är inte oroliga. 90 procent av konkurrenterna tjänar inga pengar och volymspelet är ett tufft spel” förklarar Schäfer

Re: Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över

Postat: 13 sep 2023 21:03
av SwedishAdvocate
Off Grid Byggaren skrev: 13 sep 2023 20:51
Är det så illa? [...
Så tolkar inte jag artikeln.

Det citatet är ju rätt fristående i förhållande till resten av texten.

Det han säger är att kineserna nu dominerar elbilsmarknaden i Kina, och att det inte är särskilt unikt att inhemska märken säljer bra på sin hemmamarknad.

EDIT: iAkita han före...

Re: Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över

Postat: 14 sep 2023 11:29
av tesla newbie
Fast i Kina har inte inhemska märken dominerat förut. De bäst säljande märkena har alla varit icke-kinesiska (Volkswagen, Honda, Toyota), inhemska märken har ansetts vara dåliga jämfört med t.ex tyska bilar. Men nu så domineras försäljningen av ett inhemskt märke, BYD. Det har inte hänt på länge i Kina.

Re: Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över

Postat: 14 sep 2023 11:42
av martinot
tesla newbie skrev: 14 sep 2023 11:29
Fast i Kina har inte inhemska märken dominerat förut. De bäst säljande märkena har alla varit icke-kinesiska (Volkswagen, Honda, Toyota), inhemska märken har ansetts vara dåliga jämfört med t.ex tyska bilar. Men nu så domineras försäljningen av ett inhemskt märke, BYD. Det har inte hänt på länge i Kina.
Man har gjort olika åtgärder från CCP/regimen att gynna inhemska bilar med miljörabatter (något som tagits efter av USA, men mer transparent där), och samtidigt åtgärder för att missgynna inte bara utländska bilar som importeras, men även utländska elbilar som tillverkas i Kina. Min gissning är att även Tesla kommer så småningom missgynnas av dessa nya policy. CCP vill ge fördelar till kinesiska "pure players".

Re: Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över

Postat: 15 sep 2023 11:42
av nek0

Re: Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över

Postat: 15 sep 2023 19:01
av iAkita
nek0 skrev: 15 sep 2023 11:42
Är det verkligen ett problem ens värt att nämnas när VW väljer att göra sig av med 269 av 540 anställda på tillfälliga kontrakt, i en fabrik med 10 700 anställda? Det känns om om det är lite väl mycket negativ sensationsjournalistik kring VW just nu. Man skulle även kunna välja att göra det till en positiv nyhet, genom att sätta rubriken "Volkswagen ger mer än 50% av tillfälligt anställda vid Zwickau fabriken permanent anställning".

Re: Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över

Postat: 15 sep 2023 19:15
av taliz
iAkita skrev: 15 sep 2023 19:01
nek0 skrev: 15 sep 2023 11:42
Är det verkligen ett problem ens värt att nämnas när VW väljer att göra sig av med 269 av 540 anställda på tillfälliga kontrakt, i en fabrik med 10 700 anställda? Det känns om om det är lite väl mycket negativ sensationsjournalistik kring VW just nu. Man skulle även kunna välja att göra det till en positiv nyhet, genom att sätta rubriken "Volkswagen ger mer än 50% av tillfälligt anställda vid Zwickau fabriken permanent anställning".
Skulle inte förvåna mig om VWs lobbyorganisationer är delvis involverade i detta.
De vill ha stöd samt importtariffer mot Kinabilar.

Re: Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över

Postat: 15 sep 2023 19:26
av iAkita
taliz skrev: 15 sep 2023 19:15
iAkita skrev: 15 sep 2023 19:01
nek0 skrev: 15 sep 2023 11:42
Är det verkligen ett problem ens värt att nämnas när VW väljer att göra sig av med 269 av 540 anställda på tillfälliga kontrakt, i en fabrik med 10 700 anställda? Det känns om om det är lite väl mycket negativ sensationsjournalistik kring VW just nu. Man skulle även kunna välja att göra det till en positiv nyhet, genom att sätta rubriken "Volkswagen ger mer än 50% av tillfälligt anställda vid Zwickau fabriken permanent anställning".
Skulle inte förvåna mig om VWs lobbyorganisationer är delvis involverade i detta.
De vill ha stöd samt importtariffer mot Kinabilar.
En tanke jag inte ens tänkt, men som definitivt är värd att ha i beaktande.

Re: Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över

Postat: 15 sep 2023 22:06
av Jerka
Vad trodde de? Att de skulle kunna förlägga stora delar av sin produktion i Kina och sen förvänta sig att hålla ip och know-how hemligt? Tacka fan för att kineserna kommer ikapp när de har lärt sig av VW, Ford, Toyota, Volvo, Tesla…

Till stora delar är informationsflödet varken olagligt eller oetiskt utan handlar helt enkelt om att folk byter jobb och tar med sig erfarenheterna. I andra fall handlar det förstås om rent industrispionage.

Re: Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över

Postat: 16 sep 2023 18:35
av martinot
Jerka skrev: 15 sep 2023 22:06
Vad trodde de? Att de skulle kunna förlägga stora delar av sin produktion i Kina och sen förvänta sig att hålla ip och know-how hemligt? Tacka fan för att kineserna kommer ikapp när de har lärt sig av VW, Ford, Toyota, Volvo, Tesla…

Till stora delar är informationsflödet varken olagligt eller oetiskt utan handlar helt enkelt om att folk byter jobb och tar med sig erfarenheterna. I andra fall handlar det förstås om rent industrispionage.
Exakt. Lägg där till att att du som utländskt bolag kommer att ha svårt att ta strid i kinesisk domstol om du vill stämma en kinesisk partner för att tagit dina affärshemligheter/IP utan licens och lov.

Re: Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över

Postat: 16 sep 2023 18:37
av martinot
taliz skrev: 15 sep 2023 19:15
iAkita skrev: 15 sep 2023 19:01
nek0 skrev: 15 sep 2023 11:42
Är det verkligen ett problem ens värt att nämnas när VW väljer att göra sig av med 269 av 540 anställda på tillfälliga kontrakt, i en fabrik med 10 700 anställda? Det känns om om det är lite väl mycket negativ sensationsjournalistik kring VW just nu. Man skulle även kunna välja att göra det till en positiv nyhet, genom att sätta rubriken "Volkswagen ger mer än 50% av tillfälligt anställda vid Zwickau fabriken permanent anställning".
Skulle inte förvåna mig om VWs lobbyorganisationer är delvis involverade i detta.
De vill ha stöd samt importtariffer mot Kinabilar.
Japp, jag tror du har rätt här. Det gynnar VAG (och europeisk/tysk bilindustri) att pumpa upp dessa svårigheter i media, för att påverka politiker och väljare.

Re: Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över

Postat: 16 sep 2023 18:48
av Honkan
Vw köpte ju precis in sig i Xpeng

Re: Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över

Postat: 16 sep 2023 19:07
av Niklas Z
martinot skrev: 16 sep 2023 18:37
taliz skrev: 15 sep 2023 19:15
iAkita skrev: 15 sep 2023 19:01
nek0 skrev: 15 sep 2023 11:42
Är det verkligen ett problem ens värt att nämnas när VW väljer att göra sig av med 269 av 540 anställda på tillfälliga kontrakt, i en fabrik med 10 700 anställda? Det känns om om det är lite väl mycket negativ sensationsjournalistik kring VW just nu. Man skulle även kunna välja att göra det till en positiv nyhet, genom att sätta rubriken "Volkswagen ger mer än 50% av tillfälligt anställda vid Zwickau fabriken permanent anställning".
Skulle inte förvåna mig om VWs lobbyorganisationer är delvis involverade i detta.
De vill ha stöd samt importtariffer mot Kinabilar.
Japp, jag tror du har rätt här. Det gynnar VAG (och europeisk/tysk bilindustri) att pumpa upp dessa svårigheter i media, för att påverka politiker och väljare.
Med tanke på hur storföretag har betett sig i andra sammanhang, där de mycket mer i det fördolda försökt påverka politiken, framstår detta som mer transparent.