Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Är det så illa?

VW får nöja sig med att sälja bensinbilar.

https://www.dagensps.se/motor/volkswage ... agit-over/
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
iAkita
elbilist
Inlägg: 2773
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över

Inlägg av iAkita »

Off Grid Byggaren skrev: 13 sep 2023 20:51
Är det så illa?

VW får nöja sig med att sälja bensinbilar.

https://www.dagensps.se/motor/volkswage ... agit-over/
Ja, i Kina. Samtidigt verkar han ju inte särskilt orolig för det, iallafall utåt:
”Vi är på alerten, men vi är inte oroliga. 90 procent av konkurrenterna tjänar inga pengar och volymspelet är ett tufft spel” förklarar Schäfer
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
SwedishAdvocate
Inlägg: 7448
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över

Inlägg av SwedishAdvocate »

Off Grid Byggaren skrev: 13 sep 2023 20:51
Är det så illa? [...
Så tolkar inte jag artikeln.

Det citatet är ju rätt fristående i förhållande till resten av texten.

Det han säger är att kineserna nu dominerar elbilsmarknaden i Kina, och att det inte är särskilt unikt att inhemska märken säljer bra på sin hemmamarknad.

EDIT: iAkita han före...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
tesla newbie
Inlägg: 770
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över

Inlägg av tesla newbie »

Fast i Kina har inte inhemska märken dominerat förut. De bäst säljande märkena har alla varit icke-kinesiska (Volkswagen, Honda, Toyota), inhemska märken har ansetts vara dåliga jämfört med t.ex tyska bilar. Men nu så domineras försäljningen av ett inhemskt märke, BYD. Det har inte hänt på länge i Kina.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över

Inlägg av martinot »

tesla newbie skrev: 14 sep 2023 11:29
Fast i Kina har inte inhemska märken dominerat förut. De bäst säljande märkena har alla varit icke-kinesiska (Volkswagen, Honda, Toyota), inhemska märken har ansetts vara dåliga jämfört med t.ex tyska bilar. Men nu så domineras försäljningen av ett inhemskt märke, BYD. Det har inte hänt på länge i Kina.
Man har gjort olika åtgärder från CCP/regimen att gynna inhemska bilar med miljörabatter (något som tagits efter av USA, men mer transparent där), och samtidigt åtgärder för att missgynna inte bara utländska bilar som importeras, men även utländska elbilar som tillverkas i Kina. Min gissning är att även Tesla kommer så småningom missgynnas av dessa nya policy. CCP vill ge fördelar till kinesiska "pure players".
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4479
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över

Inlägg av nek0 »

iAkita
elbilist
Inlägg: 2773
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över

Inlägg av iAkita »

nek0 skrev: 15 sep 2023 11:42
Är det verkligen ett problem ens värt att nämnas när VW väljer att göra sig av med 269 av 540 anställda på tillfälliga kontrakt, i en fabrik med 10 700 anställda? Det känns om om det är lite väl mycket negativ sensationsjournalistik kring VW just nu. Man skulle även kunna välja att göra det till en positiv nyhet, genom att sätta rubriken "Volkswagen ger mer än 50% av tillfälligt anställda vid Zwickau fabriken permanent anställning".
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över

Inlägg av taliz »

iAkita skrev: 15 sep 2023 19:01
nek0 skrev: 15 sep 2023 11:42
Är det verkligen ett problem ens värt att nämnas när VW väljer att göra sig av med 269 av 540 anställda på tillfälliga kontrakt, i en fabrik med 10 700 anställda? Det känns om om det är lite väl mycket negativ sensationsjournalistik kring VW just nu. Man skulle även kunna välja att göra det till en positiv nyhet, genom att sätta rubriken "Volkswagen ger mer än 50% av tillfälligt anställda vid Zwickau fabriken permanent anställning".
Skulle inte förvåna mig om VWs lobbyorganisationer är delvis involverade i detta.
De vill ha stöd samt importtariffer mot Kinabilar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2773
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över

Inlägg av iAkita »

taliz skrev: 15 sep 2023 19:15
iAkita skrev: 15 sep 2023 19:01
nek0 skrev: 15 sep 2023 11:42
Är det verkligen ett problem ens värt att nämnas när VW väljer att göra sig av med 269 av 540 anställda på tillfälliga kontrakt, i en fabrik med 10 700 anställda? Det känns om om det är lite väl mycket negativ sensationsjournalistik kring VW just nu. Man skulle även kunna välja att göra det till en positiv nyhet, genom att sätta rubriken "Volkswagen ger mer än 50% av tillfälligt anställda vid Zwickau fabriken permanent anställning".
Skulle inte förvåna mig om VWs lobbyorganisationer är delvis involverade i detta.
De vill ha stöd samt importtariffer mot Kinabilar.
En tanke jag inte ens tänkt, men som definitivt är värd att ha i beaktande.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Jerka
Inlägg: 976
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över

Inlägg av Jerka »

Vad trodde de? Att de skulle kunna förlägga stora delar av sin produktion i Kina och sen förvänta sig att hålla ip och know-how hemligt? Tacka fan för att kineserna kommer ikapp när de har lärt sig av VW, Ford, Toyota, Volvo, Tesla…

Till stora delar är informationsflödet varken olagligt eller oetiskt utan handlar helt enkelt om att folk byter jobb och tar med sig erfarenheterna. I andra fall handlar det förstås om rent industrispionage.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över

Inlägg av martinot »

Jerka skrev: 15 sep 2023 22:06
Vad trodde de? Att de skulle kunna förlägga stora delar av sin produktion i Kina och sen förvänta sig att hålla ip och know-how hemligt? Tacka fan för att kineserna kommer ikapp när de har lärt sig av VW, Ford, Toyota, Volvo, Tesla…

Till stora delar är informationsflödet varken olagligt eller oetiskt utan handlar helt enkelt om att folk byter jobb och tar med sig erfarenheterna. I andra fall handlar det förstås om rent industrispionage.
Exakt. Lägg där till att att du som utländskt bolag kommer att ha svårt att ta strid i kinesisk domstol om du vill stämma en kinesisk partner för att tagit dina affärshemligheter/IP utan licens och lov.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över

Inlägg av martinot »

taliz skrev: 15 sep 2023 19:15
iAkita skrev: 15 sep 2023 19:01
nek0 skrev: 15 sep 2023 11:42
Är det verkligen ett problem ens värt att nämnas när VW väljer att göra sig av med 269 av 540 anställda på tillfälliga kontrakt, i en fabrik med 10 700 anställda? Det känns om om det är lite väl mycket negativ sensationsjournalistik kring VW just nu. Man skulle även kunna välja att göra det till en positiv nyhet, genom att sätta rubriken "Volkswagen ger mer än 50% av tillfälligt anställda vid Zwickau fabriken permanent anställning".
Skulle inte förvåna mig om VWs lobbyorganisationer är delvis involverade i detta.
De vill ha stöd samt importtariffer mot Kinabilar.
Japp, jag tror du har rätt här. Det gynnar VAG (och europeisk/tysk bilindustri) att pumpa upp dessa svårigheter i media, för att påverka politiker och väljare.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 958
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över

Inlägg av Honkan »

Vw köpte ju precis in sig i Xpeng
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över

Inlägg av Niklas Z »

martinot skrev: 16 sep 2023 18:37
taliz skrev: 15 sep 2023 19:15
iAkita skrev: 15 sep 2023 19:01
nek0 skrev: 15 sep 2023 11:42
Är det verkligen ett problem ens värt att nämnas när VW väljer att göra sig av med 269 av 540 anställda på tillfälliga kontrakt, i en fabrik med 10 700 anställda? Det känns om om det är lite väl mycket negativ sensationsjournalistik kring VW just nu. Man skulle även kunna välja att göra det till en positiv nyhet, genom att sätta rubriken "Volkswagen ger mer än 50% av tillfälligt anställda vid Zwickau fabriken permanent anställning".
Skulle inte förvåna mig om VWs lobbyorganisationer är delvis involverade i detta.
De vill ha stöd samt importtariffer mot Kinabilar.
Japp, jag tror du har rätt här. Det gynnar VAG (och europeisk/tysk bilindustri) att pumpa upp dessa svårigheter i media, för att påverka politiker och väljare.
Med tanke på hur storföretag har betett sig i andra sammanhang, där de mycket mer i det fördolda försökt påverka politiken, framstår detta som mer transparent.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Skriv svar