Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över
Är det så illa?
VW får nöja sig med att sälja bensinbilar.
https://www.dagensps.se/motor/volkswage ... agit-over/
VW får nöja sig med att sälja bensinbilar.
https://www.dagensps.se/motor/volkswage ... agit-over/
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över
Ja, i Kina. Samtidigt verkar han ju inte särskilt orolig för det, iallafall utåt:Off Grid Byggaren skrev: ↑13 sep 2023 20:51Är det så illa?
VW får nöja sig med att sälja bensinbilar.
https://www.dagensps.se/motor/volkswage ... agit-over/
”Vi är på alerten, men vi är inte oroliga. 90 procent av konkurrenterna tjänar inga pengar och volymspelet är ett tufft spel” förklarar Schäfer
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
-
- Inlägg: 7448
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över
Så tolkar inte jag artikeln.
Det citatet är ju rätt fristående i förhållande till resten av texten.
Det han säger är att kineserna nu dominerar elbilsmarknaden i Kina, och att det inte är särskilt unikt att inhemska märken säljer bra på sin hemmamarknad.
EDIT: iAkita han före...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 770
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över
Fast i Kina har inte inhemska märken dominerat förut. De bäst säljande märkena har alla varit icke-kinesiska (Volkswagen, Honda, Toyota), inhemska märken har ansetts vara dåliga jämfört med t.ex tyska bilar. Men nu så domineras försäljningen av ett inhemskt märke, BYD. Det har inte hänt på länge i Kina.
Re: Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över
Man har gjort olika åtgärder från CCP/regimen att gynna inhemska bilar med miljörabatter (något som tagits efter av USA, men mer transparent där), och samtidigt åtgärder för att missgynna inte bara utländska bilar som importeras, men även utländska elbilar som tillverkas i Kina. Min gissning är att även Tesla kommer så småningom missgynnas av dessa nya policy. CCP vill ge fördelar till kinesiska "pure players".tesla newbie skrev: ↑14 sep 2023 11:29Fast i Kina har inte inhemska märken dominerat förut. De bäst säljande märkena har alla varit icke-kinesiska (Volkswagen, Honda, Toyota), inhemska märken har ansetts vara dåliga jämfört med t.ex tyska bilar. Men nu så domineras försäljningen av ett inhemskt märke, BYD. Det har inte hänt på länge i Kina.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över
Nya problem för Volkswagen.
https://europe.autonews.com/automakers/ ... au-germany
https://europe.autonews.com/automakers/ ... au-germany
Re: Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över
Är det verkligen ett problem ens värt att nämnas när VW väljer att göra sig av med 269 av 540 anställda på tillfälliga kontrakt, i en fabrik med 10 700 anställda? Det känns om om det är lite väl mycket negativ sensationsjournalistik kring VW just nu. Man skulle även kunna välja att göra det till en positiv nyhet, genom att sätta rubriken "Volkswagen ger mer än 50% av tillfälligt anställda vid Zwickau fabriken permanent anställning".nek0 skrev: ↑15 sep 2023 11:42Nya problem för Volkswagen.
https://europe.autonews.com/automakers/ ... au-germany
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över
Skulle inte förvåna mig om VWs lobbyorganisationer är delvis involverade i detta.iAkita skrev: ↑15 sep 2023 19:01Är det verkligen ett problem ens värt att nämnas när VW väljer att göra sig av med 269 av 540 anställda på tillfälliga kontrakt, i en fabrik med 10 700 anställda? Det känns om om det är lite väl mycket negativ sensationsjournalistik kring VW just nu. Man skulle även kunna välja att göra det till en positiv nyhet, genom att sätta rubriken "Volkswagen ger mer än 50% av tillfälligt anställda vid Zwickau fabriken permanent anställning".nek0 skrev: ↑15 sep 2023 11:42Nya problem för Volkswagen.
https://europe.autonews.com/automakers/ ... au-germany
De vill ha stöd samt importtariffer mot Kinabilar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över
En tanke jag inte ens tänkt, men som definitivt är värd att ha i beaktande.taliz skrev: ↑15 sep 2023 19:15Skulle inte förvåna mig om VWs lobbyorganisationer är delvis involverade i detta.iAkita skrev: ↑15 sep 2023 19:01Är det verkligen ett problem ens värt att nämnas när VW väljer att göra sig av med 269 av 540 anställda på tillfälliga kontrakt, i en fabrik med 10 700 anställda? Det känns om om det är lite väl mycket negativ sensationsjournalistik kring VW just nu. Man skulle även kunna välja att göra det till en positiv nyhet, genom att sätta rubriken "Volkswagen ger mer än 50% av tillfälligt anställda vid Zwickau fabriken permanent anställning".nek0 skrev: ↑15 sep 2023 11:42Nya problem för Volkswagen.
https://europe.autonews.com/automakers/ ... au-germany
De vill ha stöd samt importtariffer mot Kinabilar.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över
Vad trodde de? Att de skulle kunna förlägga stora delar av sin produktion i Kina och sen förvänta sig att hålla ip och know-how hemligt? Tacka fan för att kineserna kommer ikapp när de har lärt sig av VW, Ford, Toyota, Volvo, Tesla…
Till stora delar är informationsflödet varken olagligt eller oetiskt utan handlar helt enkelt om att folk byter jobb och tar med sig erfarenheterna. I andra fall handlar det förstås om rent industrispionage.
Till stora delar är informationsflödet varken olagligt eller oetiskt utan handlar helt enkelt om att folk byter jobb och tar med sig erfarenheterna. I andra fall handlar det förstås om rent industrispionage.
Re: Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över
Exakt. Lägg där till att att du som utländskt bolag kommer att ha svårt att ta strid i kinesisk domstol om du vill stämma en kinesisk partner för att tagit dina affärshemligheter/IP utan licens och lov.Jerka skrev: ↑15 sep 2023 22:06Vad trodde de? Att de skulle kunna förlägga stora delar av sin produktion i Kina och sen förvänta sig att hålla ip och know-how hemligt? Tacka fan för att kineserna kommer ikapp när de har lärt sig av VW, Ford, Toyota, Volvo, Tesla…
Till stora delar är informationsflödet varken olagligt eller oetiskt utan handlar helt enkelt om att folk byter jobb och tar med sig erfarenheterna. I andra fall handlar det förstås om rent industrispionage.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över
Japp, jag tror du har rätt här. Det gynnar VAG (och europeisk/tysk bilindustri) att pumpa upp dessa svårigheter i media, för att påverka politiker och väljare.taliz skrev: ↑15 sep 2023 19:15Skulle inte förvåna mig om VWs lobbyorganisationer är delvis involverade i detta.iAkita skrev: ↑15 sep 2023 19:01Är det verkligen ett problem ens värt att nämnas när VW väljer att göra sig av med 269 av 540 anställda på tillfälliga kontrakt, i en fabrik med 10 700 anställda? Det känns om om det är lite väl mycket negativ sensationsjournalistik kring VW just nu. Man skulle även kunna välja att göra det till en positiv nyhet, genom att sätta rubriken "Volkswagen ger mer än 50% av tillfälligt anställda vid Zwickau fabriken permanent anställning".nek0 skrev: ↑15 sep 2023 11:42Nya problem för Volkswagen.
https://europe.autonews.com/automakers/ ... au-germany
De vill ha stöd samt importtariffer mot Kinabilar.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över
Vw köpte ju precis in sig i Xpeng
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3665
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över
Med tanke på hur storföretag har betett sig i andra sammanhang, där de mycket mer i det fördolda försökt påverka politiken, framstår detta som mer transparent.martinot skrev: ↑16 sep 2023 18:37Japp, jag tror du har rätt här. Det gynnar VAG (och europeisk/tysk bilindustri) att pumpa upp dessa svårigheter i media, för att påverka politiker och väljare.taliz skrev: ↑15 sep 2023 19:15Skulle inte förvåna mig om VWs lobbyorganisationer är delvis involverade i detta.iAkita skrev: ↑15 sep 2023 19:01Är det verkligen ett problem ens värt att nämnas när VW väljer att göra sig av med 269 av 540 anställda på tillfälliga kontrakt, i en fabrik med 10 700 anställda? Det känns om om det är lite väl mycket negativ sensationsjournalistik kring VW just nu. Man skulle även kunna välja att göra det till en positiv nyhet, genom att sätta rubriken "Volkswagen ger mer än 50% av tillfälligt anställda vid Zwickau fabriken permanent anställning".nek0 skrev: ↑15 sep 2023 11:42Nya problem för Volkswagen.
https://europe.autonews.com/automakers/ ... au-germany
De vill ha stöd samt importtariffer mot Kinabilar.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.