Är det fult att gilla bilar?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Banane

Är det fult att gilla bilar?

Inlägg av Banane »

Alla trådar med där man ska "räkna hem" bilar och vara billigaste alternativet osv osv fick mig att reflektera över det här med bil som statussymbol. Eller snarare tvärtom nuförtiden. Absolut högst status har den som inte har bil överhuvudtaget.

Varför anses det nästan fult att vara intresserad av och vilja betala lite extra för en bil som har egenskaper som man är nöjd med?

Att betala lite extra görs ju i närmast alla andra sammanhang utan att motsvarigheten till koketterande "jag vill bara ta mig från A till B så billigt som möjligt"-människor dyker upp. Och helst ingen bil alls då.

"Jag ska köpa en soffa och behöver bara kunna sitta så det blir den fulaste, billigaste och mest obekväma." Sa ingen nånsin.

Nej, ingen säger så om något annat, så varför om bilar?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Är det fult att gilla bilar?

Inlägg av fth »

Det är väl helt enkelt på grund av att bilen efter bostaden är det inköp som har störst inverkan på ekonomi, klimat, miljö etc?

Dina livstidsinköp av soffor har nog en högst marginell effekt jämfört med dina bilinköp.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Banane

Inlägg av Banane »

fth skrev: 11 sep 2023 15:00
Det är väl helt enkelt på grund av att bilen efter bostaden är det inköp som har störst inverkan på ekonomi, klimat, miljö etc?

Dina livstidsinköp av soffor har nog en högst marginell effekt jämfört med dina bilinköp.

/fth
Varför anses det då ändå fortfarande ha hög status med ett dyrt boende på en fin adress?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Lite "bonnigt" tror jag det anses helt klart.

Men jag gillar på och skiter i vad andra anser om saken ;) För mig är bilarna mycket viktigare än huset, tyvärr känner inte frugan samma sak :lol:
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Mina två senaste/sista avgasbilar hade 329 hkr.
De drog 10 respektive 10,5 l/100km.
Det gör även bränslebesparingen större. :mrgreen:

Jag blev headhuntad till mitt andra jobb 1988. Lockbetet var att jag fritt fick välja tjänstebil (med löneavdrag). Det blev en Alfa Romeo GTV6, 1984 års modell. ;)

Jo, jag har ett visst bilintresse. :lol:
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Banane skrev: 11 sep 2023 15:03
Varför anses det då ändå fortfarande ha hög status med ett dyrt boende på en fin adress?
En orsak är nog att en bostad i dom allra flesta fall är en god investering, vilket ett bilinköp extremt sällan kan sägas vara.

Att köpa ny dyr bil ses nog av många som rent slöseri i jämförelse med att lägga pengarna på boende.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Intressant fråga! Jag funderade en sväng på det eftersom jag själv är en person som har svårt att förstå när man lägger en massa pengar på en bil som t.ex. faller inom facken utseende och prestanda (alltså prestanda som inte krävs utan bara är kul att ha).

Jag ser bilen som ett transportmedel som täcker mina behov. Därför är t.ex. dragkrok ett tillbehör som är ett måste för mig. Jag ser också bra prestanda som elbilar har som något bra och nödvändigt för att den ger säkrare omkörningar och ökar förmågan att ta sig ut i en hårt trafikerad korsning t.ex. Däremot skulle jag aldrig i livet betala för att sänka acc från 0-100 med X antal sekunder eller tiondelar utöver standard. Visst, det var kul i början att visa sina bekanta hur snabbt en Tesla accelererar, men model 3 SR+ räcker för det. P skulle jag aldrig betala för. Där går en gräns för vad jag anser vara värt att lägga pengar på. Sedan 2-3 år har jag aldrig visat nån hur snabbt min bil accelererar.

Jag vill helst ha en traditionell kombi, men den verkar vara utrotningshotad som bilmodell. Den ska vara robust och oöm. Hur den ser ut bryr jag mig inte särskilt mycket om. Visst finns det bilar som är riktigt fula och det finns de som är lite snyggare än andra men är en bil tillräckligt praktisk och möter mina behov så kan jag ta det mesta i frågan om utseende. Dessutom förstår jag ofta inte när andra pekar på en bil och säger att den är ful eller snygg, eller att nosen på nya model 3 är finare eller fulare än den gamla etc.

Kläder tycker jag är totalt ointressant. Hatar att behöva ägna tid åt att välja vad jag ska ta på mig för dagen. Funderar seriöst på att utarbeta nån slags personlig "uniform" och så skaffar jag det antal exemplar av de olika klädesplaggen som behövs för att funka så att jag hela tiden har rena plagg att ta på mig vid behov. Men för omvärlden skulle det inte synas nån skillnad från dag till dag.

Däremot är min syn på hus annorlunda. Jag sysslar ju själv med att renovera och göra hus vackrare. Där har jag en väldigt tydlig inre kompass som säger mig vilka hus jag tycker är fina eller fula och jag kan verkligen må dåligt av att se vissa hus för att de är så fula. Och omvänt så blir jag alldeles varm inuti av att se ett vackert hus. Jag kan lägga ner en hel del "onödig" arbetstid på att göra mitt hus vackrare genom att lägga till en massa totalt onödiga detaljer.

Så det handlar väl om intresse?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mikebike skrev: 11 sep 2023 15:28
Jo, jag har ett visst bilintresse. :lol:
Jag ser mig inte som "bilintresserad". Men nöden har tvingat mig att genom åren lägga åtskillig tid på att själv meka med de bilar jag har ägt. Så jag har lärt mig en hel del om bilar.

I helgen var jag på Autoseum i Simrishamn med mina två vuxna barn. Sonen har ett visst bilintresse men dottern kan absolut inget om bilar och har aldrig ägnat dem nån större tankeverksamhet, mer än den som krävs för att köra dem. Så jag berättade om bilarna, lyfte fram kuriosa, förklarade vad som är speciellt med just den bilen eller bilmodellen, pratade en del allmänt om bilens historia, skillnaden mellan olika typer av motorer, varför det finns raka resp. V-motorer, hur en förbränningsmotor fungerar, varför formel-1-bilar ser ut som de gör och om fenomenet "depåstopp", berättade historien om Rolls-Royce osv. När vi såg några gamla SAAB:ar så berättade jag om hur det kom sig att den började tillverkas, berättade om rallyföraren Karlsson på Taket. Vid Volvo så berättade jag om min morfars Amazon med B18-motor som spann som en symaskin när den gick på tomgång osv. osv. Jag kunde berätta om skillnaden mellan olika sorters förgasare och direktinsprutning, om olika typer av fjädring och hur långt före sin tid Citroëns "Padda" var rent tekniskt. Vi skrattade åt att vissa engelska bilar hade plusjord.

Jag var en mycket kunnig guide i detta fina bilmuseum, och jag ser inte ens mig själv som bilintresserad! :lol:
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Jo men nog är det fult med många andra dyra saker.
Jag brukar föredra business class på långa resor om jag anser mig ha råd och det faller sällan bra in i hur man borde vara. Där är det många som tycker jag vill bara åka från A till B så billigt som möjligt.
Samma sak när (enda gången jag haft tillfälle till något så dyrt) jag i förra veckan åt en middag för 5 tkr. Det är något som jag själv aldrig skulle valt och säkert skulle talat om för någon annan innan jag själv haft upplevelsen, nu känner jag nästan ett begär av att kanske få bjuda frun på något liknande vid något speciellt tillfälle.

Är säker på att det finns flera exempel, så jag tror att det finns många andra saker som kostar extra och som anses lite fult att gilla här i samhället. Men lika väl kan man snabbt ändra åsikt och inse att om folk gillar något så kan man förstå att dom vill betala för det.

Det jag själv har mest svårt för är när folk inte kan se att om man prioriterar bort landställe, båt och motorcykel så kan man ha råd med något annat, det först anses på något sätt vara en mänsklig rättighet medan andra saker inte är det trots att kostnaden blir den samma.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Min V70 som jag "stajlade" en smula. Såpass att nuvarande chefredaktören för Teknikens Värld tyckte att den såg ut som något från The fast and the furious. :oops:
VST.SAM.1.JPG
VST.SAM.2.JPG
motorrum.JPG

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Min Z3 som jag hade några år...
Hogerfram4.jpg
Interior.JPG

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Pontus skrev: 11 sep 2023 16:02
Jag brukar föredra business class på långa resor om jag anser mig ha råd och det faller sällan bra in i hur man borde vara. Där är det många som tycker jag vill bara åka från A till B så billigt som möjligt.
Samma sak när (enda gången jag haft tillfälle till något så dyrt) jag i förra veckan åt en middag för 5 tkr. Det är något som jag själv aldrig skulle valt och säkert skulle talat om för någon annan innan jag själv haft upplevelsen, nu känner jag nästan ett begär av att kanske få bjuda frun på något liknande vid något speciellt tillfälle.

Är säker på att det finns flera exempel, så jag tror att det finns många andra saker som kostar extra och som anses lite fult att gilla här i samhället. Men lika väl kan man snabbt ändra åsikt och inse att om folk gillar något så kan man förstå att dom vill betala för det.

Det jag själv har mest svårt för är när folk inte kan se att om man prioriterar bort landställe, båt och motorcykel så kan man ha råd med något annat, det först anses på något sätt vara en mänsklig rättighet medan andra saker inte är det trots att kostnaden blir den samma.
Dyra middagar tycker jag inte folk generellt har några problem med alls. Är ju dessutom fullsatt konstant på Stockholms dyrare krogar. Lite fascinerande i dessa tider av höga räntor IMO. Trots att priserna på stjärnrestaurangerna i Stockholm stigit extremt de senaste åren så verkar "upplevelser", inklusive resor, fortfarande ha hög accept medan "prylar" som bilar ej gillas IMO.

Business class kan jag tänka mig sticker mer i ögonen. Ingen aning om varför dock.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

Legato skrev: 11 sep 2023 16:29

Dyra middagar tycker jag inte folk generellt har några problem med alls. Är ju dessutom fullsatt konstant på Stockholms dyrare krogar. Lite fascinerande i dessa tider av höga räntor IMO. Trots att priserna på stjärnrestaurangerna i Stockholm stigit extremt de senaste åren så verkar "upplevelser", inklusive resor, fortfarande ha hög accept medan "prylar" som bilar ej gillas IMO.

Business class kan jag tänka mig sticker mer i ögonen. Ingen aning om varför dock.
Såg på TV4 morgon att ha en ”stjärnkock” inte är dragplåster längre. Folk vill ha maten och atmosfären framför att någon semi kändis komponerat rätten.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Banane skrev: 11 sep 2023 14:55
Alla trådar med där man ska "räkna hem" bilar och vara billigaste alternativet osv osv fick mig att reflektera över det här med bil som statussymbol. Eller snarare tvärtom nuförtiden. Absolut högst status har den som inte har bil överhuvudtaget.

Varför anses det nästan fult att vara intresserad av och vilja betala lite extra för en bil som har egenskaper som man är nöjd med?

Att betala lite extra görs ju i närmast alla andra sammanhang utan att motsvarigheten till koketterande "jag vill bara ta mig från A till B så billigt som möjligt"-människor dyker upp. Och helst ingen bil alls då.

"Jag ska köpa en soffa och behöver bara kunna sitta så det blir den fulaste, billigaste och mest obekväma." Sa ingen nånsin.

Nej, ingen säger så om något annat, så varför om bilar?
Det är inte fult att ha eller att äga en dyr och fin bil. Det är ”fult” i sociala sammanhang att vara omedveten om bilens påverkan på miljön och samhället.
Så om man är medveten och har trygghet i sina val är det svårt att känna skammen och ångesten så som många medelklassens tjänsteman ofta känner när denna blir påkommen om att vara ”omedveten” vid; fika på jobbet, föräldrar samtal på skolgården, middagar med ”vänner”, på barnens helgaktiviteter….
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
VilkenElbilBlirDet

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

Som någon påpekade är ju bilen ofta största köpet efter huset.

Har inte upplevt att det är fult med bilintresse, men om det ska jämföras mellan dom två största inköpen är det väl att:

1. Hus ökar oftast i värde, bilar oftast inte.
2. Köpa ett hus har noll klimatpåverkan, köpa en ny bil har stor klimatpåverkan.

På punkt två kan man väl till viss del kontra med att det iaf är en elbil.
Kriper

Inlägg av Kriper »

Min förra granne, en BMW-ägande snubbe med tolkningsföreträde i alla frågor, slutatde prata med mig när jag köpte min Ferrari. Skönt för honom att han flyttat då han förmodligen hade fått slag om han sett Teslan också.
IMG_1606.jpeg
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Kriper skrev: 11 sep 2023 17:15
Min förra granne, en BMW-ägande snubbe med tolkningsföreträde i alla frågor, slutatde prata med mig när jag köpte min Ferrari. Skönt för honom att han flyttat då han förmodligen hade fått slag om han sett Teslan också.IMG_1606.jpeg
Härlig bil!
Jag gillar bilar med karaktär och historia eller att de erbjuder något annat.
Din Ferrari har historia och karaktär
och något annat är det jag tycker att Teslas bilar har/gör.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Lerumsexpressen skrev: 11 sep 2023 16:35
Legato skrev: 11 sep 2023 16:29

Såg på TV4 morgon att ha en ”stjärnkock” inte är dragplåster längre. Folk vill ha maten och atmosfären framför att någon semi kändis komponerat rätten.
Då har de riktigt dålig koll. Priserna är som sagt rekordhöga och stjärnrestaurangerna fulla...

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

VilkenElbilBlirDet skrev: 11 sep 2023 17:08

Har inte upplevt att det är fult med bilintresse, men om det ska jämföras mellan dom två största inköpen är det väl att:

2. Köpa ett hus har noll klimatpåverkan, köpa en ny bil har stor klimatpåverkan.

Att bygga hus har i allra högsta grad miljöpåverkan. Efterfrågar folk mindre hus kommer miljöpåverkan minskas.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Banane

Inlägg av Banane »

VilkenElbilBlirDet skrev: 11 sep 2023 17:08

Du har fel på punkt två.

Bryr sig folk på riktigt om miljön så att det har en reell effekt? Får ofta känslan av att miljösamvetet är läpparnas bekännelse. Sen åker man glatt på sin flygresa ändå.
Kriper

Inlägg av Kriper »

Lerumsexpressen skrev: 11 sep 2023 17:30
Kriper skrev: 11 sep 2023 17:15
Min förra granne, en BMW-ägande snubbe med tolkningsföreträde i alla frågor, slutatde prata med mig när jag köpte min Ferrari. Skönt för honom att han flyttat då han förmodligen hade fått slag om han sett Teslan också.IMG_1606.jpeg
Härlig bil!
Jag gillar bilar med karaktär och historia eller att de erbjuder något annat.
Din Ferrari har historia och karaktär
och något annat är det jag tycker att Teslas bilar har/gör.
Trång och bullrig är den, till skillnad från Teslan.
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev: 11 sep 2023 17:33
Då har de riktigt dålig koll. Priserna är som sagt rekordhöga och stjärnrestaurangerna fulla...
Ja, krävs att man hänger på låset ifall man skall in på hemsidan och boka t.ex. Frantzén idag, borden är slut 45 sekunder efter de släpps. Även enstjärnorna är fulla en vanlig torsdag så det verkar vara många som har råd fortfarande.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev: 11 sep 2023 17:54
Legato skrev: 11 sep 2023 17:33
Ja, krävs att man hänger på låset ifall man skall in på hemsidan och boka t.ex. Frantzén idag, borden är slut 45 sekunder efter de släpps. Även enstjärnorna är fulla en vanlig torsdag så det verkar vara många som har råd fortfarande.
Ja det är galet. Var på enstjärnig med frun i fredags. Gick loss på 9000:-. För dryga 5 år sedan var standard ca 4000:-.

Trots det svårt att få bord som du säger.

Frun bokade en annan enstjärnig för vår bröllopsdag en vardag. Tider släpptes vid midnatt och 07:00 på morgonen fanns bara ett par strötider kvar.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Bilen har en samhällsviktig funktion iaf, även om man klarar sig med en mindre bil i de flesta lägen.

Sägs finnas 355500 hästar i sverige, siffran är nog gammal. Där pratar vi resurser som förbrukas och utsläpp till ingen nytta.

Allt ovan utan hänsyn till intressens värde.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Lurkern skrev: 11 sep 2023 19:22
Bilen har en samhällsviktig funktion iaf, även om man klarar sig med en mindre bil i de flesta lägen.

Sägs finnas 355500 hästar i sverige, siffran är nog gammal. Där pratar vi resurser som förbrukas och utsläpp till ingen nytta.
Ja, de äts inte ens upp. Av "personliga skäl", samt p.g.a. medicinering i livets slutskede.

Skriv svar