Hej,
Jag köpte en M3 2023 i maj. Nu har Tesla släppt en ny M3-modell. Tror ni att priserna på 2023-modellen kommer att sjunka mycket om jag vill saljä mina??
Du kommer nog alltid förlora pengar på att byta bilar. I Maj var det väll bra ränta? jag har ju 2,75 på min bil och tänker behålla den.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Antar att 2021-2023 kommer bli lite som 2019-2020 bilarna, de som vet skillnaden letar nyare modell de som bara vill köpa tesla vet inte skillnaden och köper den billigaste.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
highland är betydligt bättre interiörmässigt (framför allt baksätet). Den är redan effektiv (snål) så det är en marginell förbättring.
Men köpare kommer se direkt om det är en "gammal" bil m.h.a. av ljuslisten (som de snott från id bilarna, en sak som jag inte gillar) när de tittar på interiörbilder (förutom exteriören men de nya lampdesignen). Vet inte hur det var tidigare men hade baksätet individuell klimat? nu har de utblås och egen skärm.
highland är betydligt bättre interiörmässigt (framför allt baksätet). Den är redan effektiv (snål) så det är en marginell förbättring.
Men köpare kommer se direkt om det är en "gammal" bil m.h.a. av ljuslisten (som de snott från id bilarna, en sak som jag inte gillar) när de tittar på interiörbilder (förutom exteriören men de nya lampdesignen). Vet inte hur det var tidigare men hade baksätet individuell klimat? nu har de utblås och egen skärm.
Baksätet har egna utblås men det finns inga knappar så föraren måste styra temperaturen och eventuell sätesvärme framifrån. Det går inte ställa in annan temperatur på fläkten bak än vad man har fram såvitt jag vet, det finns bara på/av.
Antar att 2021-2023 kommer bli lite som 2019-2020 bilarna, de som vet skillnaden letar nyare modell de som bara vill köpa tesla vet inte skillnaden och köper den billigaste.
Instämmer, dock sjukt att det inte finns en enda Model 3 till salu under 300', oavsett mil.
Så de står sig bra, sen är det såklart att begärt pris sällan blir försäljningspriset. Men verkar finnas bra sug efter beggade teslor för drygt 300, eftersom de inte sjunker mer...
Beggade model 3 är väl nästan inte vatten värt i USA just nu?
Är det så?
Jag kollade på Ebay - Cars.
Billigaste jag hittade var en 2018 för 24 250$: Model 3 LR
Det är ju galet...
Kring 30K hos tesla, då får man 20-25k för den?
Det är väl jättebra betalt för en fem år gammal bil?
Jag kan förtydliga mitt tidigare, med galet menar jag att det är väldigt högt med tanke på att en ny kostar...
Men sedan kollade jag lite djupare, Tesla - USA listar ju priserna efter ev. federal tax credit och gas savings:
Så "listpriset" 36k USD är ju 47kk USD, då är ju 24 k USD för en beggad mer rimligt...
highland är betydligt bättre interiörmässigt (framför allt baksätet). Den är redan effektiv (snål) så det är en marginell förbättring.
Men köpare kommer se direkt om det är en "gammal" bil m.h.a. av ljuslisten (som de snott från id bilarna, en sak som jag inte gillar) när de tittar på interiörbilder (förutom exteriören men de nya lampdesignen). Vet inte hur det var tidigare men hade baksätet individuell klimat? nu har de utblås och egen skärm.
Baksätet har egna utblås men det finns inga knappar så föraren måste styra temperaturen och eventuell sätesvärme framifrån. Det går inte ställa in annan temperatur på fläkten bak än vad man har fram såvitt jag vet, det finns bara på/av.
Det var oväntat. På MS kan man styra baksätesvärmen från baksätesskärmen. Vad skulle kunna vara skälet att inte göra det på M3?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
highland är betydligt bättre interiörmässigt (framför allt baksätet). Den är redan effektiv (snål) så det är en marginell förbättring.
Men köpare kommer se direkt om det är en "gammal" bil m.h.a. av ljuslisten (som de snott från id bilarna, en sak som jag inte gillar) när de tittar på interiörbilder (förutom exteriören men de nya lampdesignen). Vet inte hur det var tidigare men hade baksätet individuell klimat? nu har de utblås och egen skärm.
Baksätet har egna utblås men det finns inga knappar så föraren måste styra temperaturen och eventuell sätesvärme framifrån. Det går inte ställa in annan temperatur på fläkten bak än vad man har fram såvitt jag vet, det finns bara på/av.
Det var oväntat. På MS kan man styra baksätesvärmen från baksätesskärmen. Vad skulle kunna vara skälet att inte göra det på M3?
highland är betydligt bättre interiörmässigt (framför allt baksätet). Den är redan effektiv (snål) så det är en marginell förbättring.
Men köpare kommer se direkt om det är en "gammal" bil m.h.a. av ljuslisten (som de snott från id bilarna, en sak som jag inte gillar) när de tittar på interiörbilder (förutom exteriören men de nya lampdesignen). Vet inte hur det var tidigare men hade baksätet individuell klimat? nu har de utblås och egen skärm.
Baksätet har egna utblås men det finns inga knappar så föraren måste styra temperaturen och eventuell sätesvärme framifrån. Det går inte ställa in annan temperatur på fläkten bak än vad man har fram såvitt jag vet, det finns bara på/av.
Det var oväntat. På MS kan man styra baksätesvärmen från baksätesskärmen. Vad skulle kunna vara skälet att inte göra det på M3?
Inlägget avsåg M3 före Highland.
Det förklarar saken...
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Antar att 2021-2023 kommer bli lite som 2019-2020 bilarna, de som vet skillnaden letar nyare modell de som bara vill köpa tesla vet inte skillnaden och köper den billigaste.
Instämmer, dock sjukt att det inte finns en enda Model 3 till salu under 300', oavsett mil.
Så de står sig bra, sen är det såklart att begärt pris sällan blir försäljningspriset. Men verkar finnas bra sug efter beggade teslor för drygt 300, eftersom de inte sjunker mer...
Så sjukt är det inte att det inte finns bilar för under 300k.
Bilen har nästan alltid haft ett nypris på mellan 590-750k.
Även om det är de billigaste och äldsta så brukar inte bilar tappa 50% på 4-5 år. Visst finns det såna också. Men det ska nog mycket till.
Antar att 2021-2023 kommer bli lite som 2019-2020 bilarna, de som vet skillnaden letar nyare modell de som bara vill köpa tesla vet inte skillnaden och köper den billigaste.
Instämmer, dock sjukt att det inte finns en enda Model 3 till salu under 300', oavsett mil.
Så de står sig bra, sen är det såklart att begärt pris sällan blir försäljningspriset. Men verkar finnas bra sug efter beggade teslor för drygt 300, eftersom de inte sjunker mer...
Så sjukt är det inte att det inte finns bilar för under 300k.
Bilen har nästan alltid haft ett nypris på mellan 590-750k.
Även om det är de billigaste och äldsta så brukar inte bilar tappa 50% på 4-5 år. Visst finns det såna också. Men det ska nog mycket till.
Det normala att räkna med är ju 50% efter 3 år och 6000 mil...
Många av dagens bilar har dessutom erhållit miljöbonus. Att bilarna inte tappat 50% ens efter 4,5 år och 20.000+ mil är i allra högsta grad extremt.
Dock är det helt logiskt att elbilar håller andrahandsvärdet bättre än fossiler. Ju äldre en bil blir desto större del av TCO är driftskostnader. För att TCOn ska falla i samma takt som fossilens med åldrande bil så är det helt logiskt att priset på elbilen bevaras bättre.
Det normala att räkna med är ju 50% efter 3 år och 6000 mil...
Yes 50% värdetapp på tre år har ju länge varit standard, iaf på fossilbilar. Men det har väl aldrig gällt för Tesla?
50% på fyra-fem år är väl mer rimligt här?
Mja, du får läsa hela inlägget
Jag menar alltså att Model 3 faktiskt har extremt starkt andrahandsvärde, kanske bilvärldens starkaste?
Men jag menar samtidigt att det är helt logiskt. En Model 3 med 20.000 mil för ca 300.000:- är en riktigt bra bil med extremt låg TCO. Med tanke på OTA så känns den ju inte heller gammal på samma sätt . Jag har ju själv en Model 3 med 23000 mil som dessutom kostar en bra bit över 300k (då det är en 21a).
Det normala att räkna med är ju 50% efter 3 år och 6000 mil...
Yes 50% värdetapp på tre år har ju länge varit standard, iaf på fossilbilar. Men det har väl aldrig gällt för Tesla?
50% på fyra-fem år är väl mer rimligt här?
Mja, du får läsa hela inlägget
Jag menar alltså att Model 3 faktiskt har extremt starkt andrahandsvärde, kanske bilvärldens starkaste?
Men jag menar samtidigt att det är helt logiskt. En Model 3 med 20.000 mil för ca 300.000:- är en riktigt bra bil med extremt låg TCO. Med tanke på OTA så känns den ju inte heller gammal på samma sätt . Jag har ju själv en Model 3 med 23000 mil som dessutom kostar en bra bit över 300k (då det är en 21a).
Ok yes jag håller med. Tror också att Model 3 håller andrahandsvärdet bäst av alla bilar.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
En Model 3 med 20.000 mil för ca 300.000:- är en riktigt bra bil med extremt låg TCO.
Till den dagen något dyrt pajar.
Då är det plötsligt inte så billigt längre.
Är ju det som är grejen med begagnade bilar med några år på nacken.
De har traditionellt varit billiga till stor del för att de saknar garanti och börjar bli slitna. Dvs servicekostnader ökar rejält.
Model 3 verkar bättre än S och X på den fronten, men det betyder knappast att den kommer hålla ihop forever…