Det de skriver om att bms har programvara för att slippa lithium plating när man snabbladdar ett kallt batteri tror jag inte är hela sanningen.
Jag tror det finns en balansgång mellan rimlig laddtid och risk för längre köer/väntan vid laddstationer.
Jag tror EV-tillverkarna krämar på en del.
Lithium plating skadar dessutom batteriet mer än degradering. Till slut blir det kortis i cellerna och de dör. Det finns nog en hel del exempel i Teslor även i Sverige.
Det finns sannolikt en anledning att Tesla skriver
Använd endast DC-snabbladdning (som Supercharging) när det är nödvändigt, som under långa resor.
Det de skriver om att bms har programvara för att slippa lithium plating när man snabbladdar ett kallt batteri tror jag inte är hela sanningen.
Jag tror det finns en balansgång mellan rimlig laddtid och risk för längre köer/väntan vid laddstationer.
Jag tror EV-tillverkarna krämar på en del.
Lithium plating skadar dessutom batteriet mer än degradering. Till slut blir det kortis i cellerna och de dör. Det finns nog en hel del exempel i Teslor även i Sverige.
Det finns sannolikt en anledning att Tesla skriver
Använd endast DC-snabbladdning (som Supercharging) när det är nödvändigt, som under långa resor.
Mycket möjligt. Framförallt om man inte ställer in navigationen så att batteriet inte förvärms. Det var ju dock lite av en sidodiskussion, fokus här låg ju på just degradering.
Mycket möjligt. Framförallt om man inte ställer in navigationen så att batteriet inte förvärms. Det var ju dock lite av en sidodiskussion, fokus här låg ju på just degradering.
Jag menar att artikeln skulle kunna lura folk att snabbladda mer än de borde.
Mycket möjligt. Framförallt om man inte ställer in navigationen så att batteriet inte förvärms. Det var ju dock lite av en sidodiskussion, fokus här låg ju på just degradering.
Jag menar att artikeln skulle kunna lura folk att snabbladda mer än de borde.
Ja den risken finns absolut. Samtidigt tycker jag de är ganska tydliga med att degradering inte är allt samt varningar typ:
"Similarly, precondition the battery before fast charging in extreme cold. Often, driving a bit before fast charging is enough to warm up the battery, or get to the fast charger using your car’s navigation. "
Finns det i din mening någon sanning i detta: Avoid fast charging your EV at very low states or very high states of charge, since battery resistance will be higher.
Mycket möjligt. Framförallt om man inte ställer in navigationen så att batteriet inte förvärms. Det var ju dock lite av en sidodiskussion, fokus här låg ju på just degradering.
Jag menar att artikeln skulle kunna lura folk att snabbladda mer än de borde.
Ja den risken finns absolut. Samtidigt tycker jag de är ganska tydliga med att degradering inte är allt samt varningar typ:
"Similarly, precondition the battery before fast charging in extreme cold. Often, driving a bit before fast charging is enough to warm up the battery, or get to the fast charger using your car’s navigation. "
Finns det i din mening någon sanning i detta: Avoid fast charging your EV at very low states or very high states of charge, since battery resistance will be higher.
Vad är i så fall problematiken med det?
Nej, vad jag läst/lärt mig gör det inte det.
Det finns forskning som visar att mjukstart i laddningen är bra, och det gör redan tesla.
Alltså, slår inte på 250kW direkt utan rampar upp laddningen.
Det här är bullshit:
Often, driving a bit before fast charging is enough to warm up the battery,
Är det kallt tar det väldigt länge att få någon vettig temp i batteriet.
Har man Tesla med värmepump sker det aldrig då ev. överskott från batteriet värmer kupen.
Mycket möjligt. Framförallt om man inte ställer in navigationen så att batteriet inte förvärms. Det var ju dock lite av en sidodiskussion, fokus här låg ju på just degradering.
Jag menar att artikeln skulle kunna lura folk att snabbladda mer än de borde.
Ja den risken finns absolut. Samtidigt tycker jag de är ganska tydliga med att degradering inte är allt samt varningar typ:
"Similarly, precondition the battery before fast charging in extreme cold. Often, driving a bit before fast charging is enough to warm up the battery, or get to the fast charger using your car’s navigation. "
Finns det i din mening någon sanning i detta: Avoid fast charging your EV at very low states or very high states of charge, since battery resistance will be higher.
Vad är i så fall problematiken med det?
Nej, vad jag läst/lärt mig gör det inte det.
Det finns forskning som visar att mjukstart i laddningen är bra, och det gör redan tesla.
Alltså, slår inte på 250kW direkt utan rampar upp laddningen.
Det här är bullshit:
Often, driving a bit before fast charging is enough to warm up the battery,
Är det kallt tar det väldigt länge att få någon vettig temp i batteriet.
Har man Tesla med värmepump sker det aldrig då ev. överskott från batteriet värmer kupen.
Bra! De skriver ju iofs "EV" generellt, så kanske finns en poäng med det i en eventuell EV som inte "rampar" laddningen då? Men texten handlar ju från början specifikt om Tesla, så de borde ju iaf lagt till att det bara gäller om BMS inte hanterar det på rätt sätt...
Ja verkligen. "Driving a bit" är ju verkligen trams. Hade de skrivit "a few aggressive accelerations" så hade det ju iaf funnits lite sanning i det (för bilar utan VP).
Re: Snabbladdning ökar inte degradering (?)
Postat: 30 aug 2023 13:30
av taliz
Du(Legato) har/hade väl en 2021 LR med 22k mil som använts som taxi? Hur ser SMT ut på den?
Du(Legato) har/hade väl en 2021 LR med 22k mil som använts som taxi? Hur ser SMT ut på den?
Kan ju också vara så som Björn sammanfattar det. Det är inte säkert att det är snabbladdningen i sig som ger den där bilen stor degradering utan den kan ju också vara att batteriet har rätt mycket tid i hög SOC i kombination med hög temp pga snabbladdningen. Dvs att den stått med hög SOC i väntan på köruppdrag t.ex.
Du(Legato) har/hade väl en 2021 LR med 22k mil som använts som taxi? Hur ser SMT ut på den?
Kan ju också vara så som Björn sammanfattar det. Det är inte säkert att det är snabbladdningen i sig som ger den där bilen stor degradering utan den kan ju också vara att batteriet har rätt mycket tid i hög SOC i kombination med hög temp pga snabbladdningen. Dvs att den stått med hög SOC i väntan på köruppdrag t.ex.
Ja det tror jag också. Hög SOC och hög temp under lång tid är ingen bra kombo.
Kan också vara så att de tex ofta startat på morgonen med att snabbladda, utan att hinna förvärma. Dvs motsatt, de har laddat ofta med kallt batteri.
Kör inte SMT, men Tessie justerat för korrekt batteri indikerar ganska exakt 10% degradering vilket känns bra med nästan 23k mil.
Tessie använder oftast fel ursprungskapacitet. Det får man justera själv genom att trycka på siffran i mätaren. Bruttokapacitet ska det vara.
Ja, Tessie beräknar Nominal Full Pack rätt bra, inte alltid men ofta. Notera att det är bruttovärdet man får fram. James på Tessie visste inte detta så vi/jag har utövat en påverkanskampanj för att han inte ska lura folk - nu står det "capacity" istället för "usable capacity".
Så man får ta batterikapaciteten utifrån regbeviset eller transportstyrelsen från "Variant", tex E3LD eller E5D osv.
Kan ju också vara så som Björn sammanfattar det. Det är inte säkert att det är snabbladdningen i sig som ger den där bilen stor degradering utan den kan ju också vara att batteriet har rätt mycket tid i hög SOC i kombination med hög temp pga snabbladdningen. Dvs att den stått med hög SOC i väntan på köruppdrag t.ex.
Ja det tror jag också. Hög SOC och hög temp under lång tid är ingen bra kombo.
Kan också vara så att de tex ofta startat på morgonen med att snabbladda, utan att hinna förvärma. Dvs motsatt, de har laddat ofta med kallt batteri.
[/quote]
Ja, ungefär så.
70-80% och högre sliter en hel del med calendar aging.
Snabbladdning ska inte göras på kallt batteri om man frågar mig.
Snabbladdning = varmt batteri är bra.
Calendar aging = kallt är bra.
Re: Snabbladdning ökar inte degradering (?)
Postat: 30 aug 2023 15:16
av AAKEE
Kollade en snutt av videon, ca 11.6% degradering enligt bilen BMS själv.
En del av det kommer säkerligen från snabbladdningen, en lika stor del från att man sannolikt kört stora cykler(?)
Det är ju ingen varmt klimat i Norge, 25C i snitt över tiden och 80% skulle ge cirka 7% calendar aging.
( 5.5% första året och 2.5 år).
Körde den bilen i min excelkalk. för degradering. Räknar med storlek på cykler och SOC-snittet över dygnet.
Är ju en del gissningar inblandat men tänkte att 90% nog kan vara snittet på laddad SOC, och 30% innan laddning.
Kör inte SMT, men Tessie justerat för korrekt batteri indikerar ganska exakt 10% degradering vilket känns bra med nästan 23k mil.
Tessie använder oftast fel ursprungskapacitet. Det får man justera själv genom att trycka på siffran i mätaren. Bruttokapacitet ska det vara.
Ja, Tessie beräknar Nominal Full Pack rätt bra, inte alltid men ofta. Notera att det är bruttovärdet man får fram. James på Tessie visste inte detta så vi/jag har utövat en påverkanskampanj för att han inte ska lura folk - nu står det "capacity" istället för "usable capacity".
Så man får ta batterikapaciteten utifrån regbeviset eller transportstyrelsen från "Variant", tex E3LD eller E5D osv.
Jo, det var därför jag skrev"justerat för korrekt batteri"
Re: Snabbladdning ökar inte degradering (?)
Postat: 30 aug 2023 18:05
av Bjelke
För några år sedan var det iaf rätt många som matade in data på sina model S och
då såg det ju ut som att dom som laddade mycket på SuC snarare klarade sig bättre
än dom som inte gjorde det (Tibor hade också en artikel då om det)…
Med åren så har väl den tråden fallit i glömska kanske, plus att Tesla mixtrade
en hel del med bilarna då också (OTA-”fixar” osv).