Snabbladdning ökar inte degradering (?)
Moderator: Redaktion
Snabbladdning ökar inte degradering (?)
Ganska stort underlag med 12500 Model 3 och Model Y i studien.
Ingen signifikant skillnad i degradering mellan de som nästan enbart snabbladdar (90%+) vs de som nästan aldrig snabbladdar (10%-)...
https://www.recurrentauto.com/research/ ... -charging
Ingen signifikant skillnad i degradering mellan de som nästan enbart snabbladdar (90%+) vs de som nästan aldrig snabbladdar (10%-)...
https://www.recurrentauto.com/research/ ... -charging
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Snabbladdning ökar inte degradering (?)
Det de skriver om att bms har programvara för att slippa lithium plating när man snabbladdar ett kallt batteri tror jag inte är hela sanningen.
Jag tror det finns en balansgång mellan rimlig laddtid och risk för längre köer/väntan vid laddstationer.
Jag tror EV-tillverkarna krämar på en del.
Lithium plating skadar dessutom batteriet mer än degradering. Till slut blir det kortis i cellerna och de dör. Det finns nog en hel del exempel i Teslor även i Sverige.
Det finns sannolikt en anledning att Tesla skriver
Jag tror det finns en balansgång mellan rimlig laddtid och risk för längre köer/väntan vid laddstationer.
Lithium plating skadar dessutom batteriet mer än degradering. Till slut blir det kortis i cellerna och de dör. Det finns nog en hel del exempel i Teslor även i Sverige.
Det finns sannolikt en anledning att Tesla skriver
Använd endast DC-snabbladdning (som Supercharging) när det är nödvändigt, som under långa resor.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mycket möjligt. Framförallt om man inte ställer in navigationen så att batteriet inte förvärms. Det var ju dock lite av en sidodiskussion, fokus här låg ju på just degradering.AAKEE skrev: ↑29 aug 2023 23:28Det de skriver om att bms har programvara för att slippa lithium plating när man snabbladdar ett kallt batteri tror jag inte är hela sanningen.
Det finns sannolikt en anledning att Tesla skriverAnvänd endast DC-snabbladdning (som Supercharging) när det är nödvändigt, som under långa resor.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jag menar att artikeln skulle kunna lura folk att snabbladda mer än de borde.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Ja den risken finns absolut. Samtidigt tycker jag de är ganska tydliga med att degradering inte är allt samt varningar typ:
"Similarly, precondition the battery before fast charging in extreme cold. Often, driving a bit before fast charging is enough to warm up the battery, or get to the fast charger using your car’s navigation. "
Finns det i din mening någon sanning i detta:
Avoid fast charging your EV at very low states or very high states of charge, since battery resistance will be higher.
Vad är i så fall problematiken med det?
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Nej, vad jag läst/lärt mig gör det inte det.Legato skrev: ↑30 aug 2023 09:05Ja den risken finns absolut. Samtidigt tycker jag de är ganska tydliga med att degradering inte är allt samt varningar typ:
"Similarly, precondition the battery before fast charging in extreme cold. Often, driving a bit before fast charging is enough to warm up the battery, or get to the fast charger using your car’s navigation. "
Avoid fast charging your EV at very low states or very high states of charge, since battery resistance will be higher.
Det finns forskning som visar att mjukstart i laddningen är bra, och det gör redan tesla.
Alltså, slår inte på 250kW direkt utan rampar upp laddningen.
Det här är bullshit:
Är det kallt tar det väldigt länge att få någon vettig temp i batteriet.Often, driving a bit before fast charging is enough to warm up the battery,
Har man Tesla med värmepump sker det aldrig då ev. överskott från batteriet värmer kupen.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Bra! De skriver ju iofs "EV" generellt, så kanske finns en poäng med det i en eventuell EV som inte "rampar" laddningen då? Men texten handlar ju från början specifikt om Tesla, så de borde ju iaf lagt till att det bara gäller om BMS inte hanterar det på rätt sätt...AAKEE skrev: ↑30 aug 2023 09:13Nej, vad jag läst/lärt mig gör det inte det.Legato skrev: ↑30 aug 2023 09:05Ja den risken finns absolut. Samtidigt tycker jag de är ganska tydliga med att degradering inte är allt samt varningar typ:
Det finns forskning som visar att mjukstart i laddningen är bra, och det gör redan tesla.
Alltså, slår inte på 250kW direkt utan rampar upp laddningen.
Det här är bullshit:Är det kallt tar det väldigt länge att få någon vettig temp i batteriet.Often, driving a bit before fast charging is enough to warm up the battery,
Har man Tesla med värmepump sker det aldrig då ev. överskott från batteriet värmer kupen.
Ja verkligen. "Driving a bit" är ju verkligen trams. Hade de skrivit "a few aggressive accelerations" så hade det ju iaf funnits lite sanning i det (för bilar utan VP).
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Du(Legato) har/hade väl en 2021 LR med 22k mil som använts som taxi? Hur ser SMT ut på den?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Kan ju också vara så som Björn sammanfattar det. Det är inte säkert att det är snabbladdningen i sig som ger den där bilen stor degradering utan den kan ju också vara att batteriet har rätt mycket tid i hög SOC i kombination med hög temp pga snabbladdningen. Dvs att den stått med hög SOC i väntan på köruppdrag t.ex.
Ioniq 5 FE AWD
Kör inte SMT, men Tessie justerat för korrekt batteri indikerar ganska exakt 10% degradering vilket känns bra med nästan 23k mil.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ja det tror jag också. Hög SOC och hög temp under lång tid är ingen bra kombo.MrRun skrev: ↑30 aug 2023 13:53Kan ju också vara så som Björn sammanfattar det. Det är inte säkert att det är snabbladdningen i sig som ger den där bilen stor degradering utan den kan ju också vara att batteriet har rätt mycket tid i hög SOC i kombination med hög temp pga snabbladdningen. Dvs att den stått med hög SOC i väntan på köruppdrag t.ex.
Kan också vara så att de tex ofta startat på morgonen med att snabbladda, utan att hinna förvärma. Dvs motsatt, de har laddat ofta med kallt batteri.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Tessie använder oftast fel ursprungskapacitet. Det får man justera själv genom att trycka på siffran i mätaren. Bruttokapacitet ska det vara.
Ja, Tessie beräknar Nominal Full Pack rätt bra, inte alltid men ofta. Notera att det är bruttovärdet man får fram. James på Tessie visste inte detta så vi/jag har utövat en påverkanskampanj för att han inte ska lura folk - nu står det "capacity" istället för "usable capacity".
Så man får ta batterikapaciteten utifrån regbeviset eller transportstyrelsen från "Variant", tex E3LD eller E5D osv.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Ja det tror jag också. Hög SOC och hög temp under lång tid är ingen bra kombo.taliz skrev: ↑30 aug 2023 14:56
Kan ju också vara så som Björn sammanfattar det. Det är inte säkert att det är snabbladdningen i sig som ger den där bilen stor degradering utan den kan ju också vara att batteriet har rätt mycket tid i hög SOC i kombination med hög temp pga snabbladdningen. Dvs att den stått med hög SOC i väntan på köruppdrag t.ex.
Kan också vara så att de tex ofta startat på morgonen med att snabbladda, utan att hinna förvärma. Dvs motsatt, de har laddat ofta med kallt batteri.
[/quote]
Ja, ungefär så.
70-80% och högre sliter en hel del med calendar aging.
Snabbladdning ska inte göras på kallt batteri om man frågar mig.
Snabbladdning = varmt batteri är bra.
Calendar aging = kallt är bra.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Kollade en snutt av videon, ca 11.6% degradering enligt bilen BMS själv.
En del av det kommer säkerligen från snabbladdningen, en lika stor del från att man sannolikt kört stora cykler(?)
Det är ju ingen varmt klimat i Norge, 25C i snitt över tiden och 80% skulle ge cirka 7% calendar aging.
( 5.5% första året och 2.5 år).
Körde den bilen i min excelkalk. för degradering. Räknar med storlek på cykler och SOC-snittet över dygnet.
Är ju en del gissningar inblandat men tänkte att 90% nog kan vara snittet på laddad SOC, och 30% innan laddning.
En del av det kommer säkerligen från snabbladdningen, en lika stor del från att man sannolikt kört stora cykler(?)
Det är ju ingen varmt klimat i Norge, 25C i snitt över tiden och 80% skulle ge cirka 7% calendar aging.
( 5.5% första året och 2.5 år).
Körde den bilen i min excelkalk. för degradering. Räknar med storlek på cykler och SOC-snittet över dygnet.
Är ju en del gissningar inblandat men tänkte att 90% nog kan vara snittet på laddad SOC, och 30% innan laddning.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Jo, det var därför jag skrev"justerat för korrekt batteri"AAKEE skrev: ↑30 aug 2023 14:58Tessie använder oftast fel ursprungskapacitet. Det får man justera själv genom att trycka på siffran i mätaren. Bruttokapacitet ska det vara.
Ja, Tessie beräknar Nominal Full Pack rätt bra, inte alltid men ofta. Notera att det är bruttovärdet man får fram. James på Tessie visste inte detta så vi/jag har utövat en påverkanskampanj för att han inte ska lura folk - nu står det "capacity" istället för "usable capacity".
Så man får ta batterikapaciteten utifrån regbeviset eller transportstyrelsen från "Variant", tex E3LD eller E5D osv.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
För några år sedan var det iaf rätt många som matade in data på sina model S och
då såg det ju ut som att dom som laddade mycket på SuC snarare klarade sig bättre
än dom som inte gjorde det (Tibor hade också en artikel då om det)…
Med åren så har väl den tråden fallit i glömska kanske, plus att Tesla mixtrade
en hel del med bilarna då också (OTA-”fixar” osv).
då såg det ju ut som att dom som laddade mycket på SuC snarare klarade sig bättre
än dom som inte gjorde det (Tibor hade också en artikel då om det)…
Med åren så har väl den tråden fallit i glömska kanske, plus att Tesla mixtrade
en hel del med bilarna då också (OTA-”fixar” osv).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19