"Total självkörningsförmåga" vs FSD 12

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

psy7302

"Total självkörningsförmåga" vs FSD 12

Inlägg av psy7302 »

Hej alla erfarna Teslaägare.

Har jag förstått det rätt: Om man köper uppgraderingen "Total självkörningsförmåga" för 77700kr - ingår då FSD för all framtid för den bil man har köpt detta för?

Efter att ha sett FSD12-videon i helgen som kördes på HW3 blev jag lite golvad. Det här ser verkligen ut att hända och när FSD verkligen släpps i en mer robust version så kanske Tesla höjer priset?

Någon som vet?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: "Total självkörningsförmåga" vs FSD 12

Inlägg av mikebike »

psy7302 skrev: 29 aug 2023 15:03
Hej alla erfarna Teslaägare.

Har jag förstått det rätt: Om man köper uppgraderingen "Total självkörningsförmåga" för 77700kr - ingår då FSD för all framtid för den bil man har köpt detta för?

Efter att ha sett FSD12-videon i helgen som kördes på HW3 blev jag lite golvad. Det här ser verkligen ut att hända och när FSD verkligen släpps i en mer robust version så kanske Tesla höjer priset?

Någon som vet?
Ja, det är knutet till bilen. Nej, det kommer inte hända innan du bytt bil. ;)
100-hand-set-fire-to-match-17245523.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
psy7302

Inlägg av psy7302 »

Det låter inte som om du har sett och begrundat de här två videorna ordentligt. Men vad vet jag. Jag vill bara säkerställa att jag kan köpa FSD till dagens pris för min HW3.

Elon pratar med Whole Mars innan sin live tweet video demo av FSD12'
Elons live video demo av FSD12 på HW3
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Ja, Tesla har sagt att de kommer höja priset för FSD. De har redan höjt det ett antal gånger i takt med att den blev bättre.

Nej, FSD betyder trots namnet inte Full Self Driving. Under överskådlig framtid kommer man behöva övervaka körningen. Enligt många är det tveksamt om den någonsin kommer bli helt självkörande.

Nej, det ser mörkt ut för FSD i Europa. EU har hittills satt effektivt stopp för alla autonoma funktioner i våra bilar. Till och med Teslas vanliga autopilot är mycket mer kapabel i USA.

Innan du pungar ut med 77 tusen eller mer bör du förstå dessa fakta.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Innan du bränner så mycket pengar så rekomnderar jag att du sätter sig in i den begränsade funktionalitet som FSD medför och att du är medveten om att FSD aldrig kommer innebära självkörning på riktigt med hw3. Det du kommer få är i bösta fall riktigt avancerat förarstöd men som kräver konstant övervakning. Glöm möjligheten att kunna sova i bilen eller ens att kunna läsa en bok medan bilen kör, FSD med nuvarande hårdvara kommer aldrig innebära det.

Om du tycker att det FSD erbjuder idag är värt pengarna så är det förstås bara att köpa och hoppas att det inte begränsas ytterligare av Tesla. Som jagvhar förstått det så har FSD de senaste åren FSD fått mindre funktionalitet, inte mer.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Jag har köpt FSD till båda mina senaste bilar. FSD’n som vi känner den i Sverige är dock en stympad version av den som tesla-bilarna kör omkring med i amerikat pga EU-regler som sägs ha tillkommit för att skydda den tyska bilindustrin från att bli överkörda helt och hållet. Förhoppningen står nu till att våra tyska vänner propsar på att låsa upp möjligheterna som FSD’n ger som fullt implementerad när nu deras egna bilindustri tycker att det börjar bli dags för sina egna bilmodeller. Typ så här har jag förstått det hela.

Utöver detta väcker ordet FSD en hel del känslor här på forumet då vissa menar att funktionerna är ett lost case som aldrig kommer fungera på dagens hårdvara. Detta tror jag själv är fel såtillvida att jag tror man har god chans att på i alla fall HW4 dra nytta av några av funktionerna när de så småningom blir upplåsta inom EU. Men även om det nu funkar på HW3 i staterna (och verkar funka bäst där) så tror jag personligen att FSD på HW3 är ett lost case i alla fall i Sverige om vi leker med tanken på att upplåsning är 3-4 år bort (?) och att all utveckling då förmodligen då har fokuserats på HW4, dvs när det väl är dags för oss att få någonting liknande som amerikanarna kan njuta av idag. Jag tillhör alltså den skara personer som tror detta kommer inträffa inom inte alltför många år. Sedan är det massor med annat som påverkar som siktbegränsning i skitsprutet vintertid osv. FSD i Sverige är inte ultimat. Men om nu tesla lyckas bygga en robot som ska torka oss alla i baken på hemmet en dag så varför ska de då inte kunna bygga självkörande bilar..
Senast redigerad av bjornnilsson, redigerad totalt 1 gånger.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Maw skrev: 29 aug 2023 15:41
Om du tycker att det FSD erbjuder idag är värt pengarna så är det förstås bara att köpa och hoppas att det inte begränsas ytterligare av Tesla. Som jagvhar förstått det så har FSD de senaste åren FSD fått mindre funktionalitet, inte mer.
Tyvärr kan man inte ens väga fördelar mot kostnad så i och med att FSD är totalt förbjudet i Europa. EU lagstiftningen tillåter inga av funktionerna. Till och med autopiloten i våra bilar är lobotomerad i Europa, kan inte byta fil och ta tvära svängar som Teslorna i USA kan.
Så frågan är inte enbart är FSD värt pengarna för mig? Frågan är även när tror jag FSD kan bli tillåtet i EU?

https://teslaclubsweden.se/sjalvkorande-teslor-i-usa/
https://teslaclubsweden.se/eu-tvingar-b ... ina-bilar/
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

I USA kan man ju prenumerera på FSD, 200 USD/mån eller ngt sånt.
Finns inte det här? Då kan man ju testa och se om man tycker det är värt pengarna.

Köp aldrig något baserat på möjliga framtida uppdateringar. Köp baserat på vad du får idag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

psy7302 skrev: 29 aug 2023 15:22
Det låter inte som om du har sett och begrundat de här två videorna ordentligt. Men vad vet jag. Jag vill bara säkerställa att jag kan köpa FSD till dagens pris för min HW3.

Elon pratar med Whole Mars innan sin live tweet video demo av FSD12'
Elons live video demo av FSD12 på HW3
FSD som man kan köpa i Sverige är inte värt pengarna i dagläget. Det tror jag alla är överens om.
Som flera skrivit så är FSDb inte tillgängligt utanför USA och Kanada. Vidare så är det bra att du förstår att det systemet behöver övervakas konstant och är inte autonomt. Systemet gör allvarliga fel ofta.

Jag äger FSD och det var ett misstag att betala för det 2019. Jag tror fortfarande att det är ett misstag att köpa det "på chans". Teslas system kommer inte att bli autonomt på befintlig hårdvara, och de kan inte sätta priser hur dom vill eftersom konkurrenterna kommer. Det finns åtminstone fyra andra "självkörande" Level 2-system som är i paritet med Teslas.

Det pågår arbete att godkänna "avancerade förarstödsystem" i UNECE (FN, som gör regler för bl a fordonsindustrin). Efter det är klart kommer EU att ta ställning til de nya reglerna. Står alla stjärnor rätt kan det vara klart kanske i slutet av 2024 eller början av 2025. Om Tesla är redo att leverera ett "fungerande" system till Sverige då. Fråga dig också hur många månader av året du kan använda det (snö, slask, regn, etc).

Provkör innan du köper är mitt råd. Tro inte att det Elon säger stämmer. Han har lovat självkörande bilar i åtta år inom 6-12 månader. Befintliga bilar kommer inte att bli någon robotaxi om du har fått för dig det.

Dirty Tesla tycker jag är en av de mest ärliga YT-kanalerna.

Min gissning är att priset kommer att gå ner till 30-40k inom 3 år. Sannolikheten att Teslas system blir autonomt ens på motorväg eller enkla vägar är nära noll, men det är det enda som jag tror skulle få priset att gå upp markant.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 7 gång.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev: 29 aug 2023 15:51
I USA kan man ju prenumerera på FSD, 200 USD/mån eller ngt sånt.
Finns inte det här? Då kan man ju testa och se om man tycker det är värt pengarna.

Köp aldrig något baserat på möjliga framtida uppdateringar. Köp baserat på vad du får idag.
Eftersom det man får idag i utanför USA inte är FSD, utan EAP, finns det ingen sub i EU.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

TiborBlomhall skrev: 29 aug 2023 15:48
Maw skrev: 29 aug 2023 15:41
Tyvärr kan man inte ens väga fördelar mot kostnad så i och med att FSD är totalt förbjudet i Europa. EU lagstiftningen tillåter inga av funktionerna. Till och med autopiloten i våra bilar är lobotomerad i Europa, kan inte byta fil och ta tvära svängar som Teslorna i USA kan.
Så frågan är inte enbart är FSD värt pengarna för mig? Frågan är även när tror jag FSD kan bli tillåtet i EU?

https://teslaclubsweden.se/sjalvkorande-teslor-i-usa/
https://teslaclubsweden.se/eu-tvingar-b ... ina-bilar/
Jag avsåg de få funktioner som man får med FSD i Sverige idag och om man tycker de är värda pengarna.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
psy7302

Inlägg av psy7302 »

Tack för all feedback.

Jag vill inte har råd om huruvida det är värt pengarna eller inte. Jag är med i princip på det ni skriver.

Jag vill bara förstå att OM funktionaliteten släpps för HW3 i EU, att min betalning för Total självkörningsförmåga omfattar FSD så som den är idag, och så som den är i all framtid för just den bil jag har. Ingenting annat.

Som jag förstår det är svaret ja på detta.

(Och ja, efter att ha sett FSD12 och med den kunskap jag har om NN så tror jag att det blir en tillräckligt bra funktionalitet också i HW3 för att motivera pengarna, och ja, jag tror att tekniken vinner över EU-politiker när den väl blir uppenbar).
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

En annan datapunkt är FSD Community Tracker:
https://www.teslafsdtracker.com/

Tyvärr är reliabiliteten (hur ofta bilen gör fel) mer eller mindre platt sedan man börjande crowdsourca statistik på den här sidan, mellan 5-20 miles.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

psy7302 skrev: 29 aug 2023 16:12
Tack för all feedback.

Jag vill inte har råd om huruvida det är värt pengarna eller inte. Jag är med i princip på det ni skriver.

Jag vill bara förstå att OM funktionaliteten släpps för HW3 i EU, att min betalning för Total självkörningsförmåga omfattar FSD så som den är idag, och så som den är i all framtid för just den bil jag har. Ingenting annat.

Som jag förstår det är svaret ja på detta.

(Och ja, efter att ha sett FSD12 och med den kunskap jag har om NN så tror jag att det blir en tillräckligt bra funktionalitet också i HW3 för att motivera pengarna, och ja, jag tror att tekniken vinner över EU-politiker när den väl blir uppenbar).
Jag är nyfiken på vad det är som du tror att du köper? Vad har du för förväntningar på vad du ska få?

Jag är hyggligt påläst på autonoma fordon och neurala nätverk och jag bedömer chansen att HW3 eller HW4 blir autonom (så du inte behöver titta på vägen) är väldigt nära noll.

Tror du på FSD-robotaxi är det väl en bättre hedge att köpa Teslaaktier för samma belopp?
psy7302

Inlägg av psy7302 »

Jag vill köpa optionen. För jag tror jag har överskattat compute requirement på inference.

Jag äger Tesla sedan 2018.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

psy7302 skrev: 29 aug 2023 16:21
Jag vill köpa optionen. För jag tror jag har överskattat compute requirement på inference.

Jag äger Tesla sedan 2018.
Okej, lycka till. Det är inte compute som är problemet. Varken inferens eller träning. Om det vore sant skulle det här vara ett löst problem för fem år sedan. Ska du byta bil inom tre år kan du lika gärna bränna upp pengarna.
psy7302

Inlägg av psy7302 »

Håller med. Det är data som verkar vara problemet. Och att Training compute av data är trång sektor.

Säger inte emot dig på prognosen heller. Men säger inte heller att du har rätt för nu går det fort.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

spacecoin skrev:

Jag äger FSD och det var ett misstag att betala för det 2019.
Gjorde samma misstag. Men jag var riktigt bakom flötet när jag reserverade Model Y sommaren 2020 och gjorde samma misstag på den. Nu ska jag IOFS behålla den i många år till om inget oförutsett inträffar och om jag bara får lite fler funktioner till AP på motorvägen så kommer jag svälja 77000 kronor lite lättare. Men jag är inte redo att lägga några vad på den förhoppningen …
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

psy7302 skrev: 29 aug 2023 17:39
Håller med. Det är data som verkar vara problemet. Och att Training compute av data är trång sektor.

Säger inte emot dig på prognosen heller. Men säger inte heller att du har rätt för nu går det fort.
Vad är det som går fort? Tesla har samma MTBF som för två år sedan. Nej, det är inte data som är problemet heller. Det räcker inte som förklaring. Om mer data vore lösningen så skulle man se en tydlig förbättring over tid, i verkligheten är det i princip platt efter tre år: 5-20 miles per DE. Waymo har 40000 miles. Dvs 2000x bättre. Varför?

Jo, det behövs grundforskning för computer vision. Det är inte i närheten av redo för säkerhetskritiska tillämpningar och Tesla har ingen grundforsking alls. Annars skulle Tesla köra cirklar kring Waymo "the data advantage"..., men konstigt nog är det precis tvärt om. Hur kommer det sig? Jo för Tesla kopierar allt Waymo gör och försöker få det att funka med budgetsensorer och det räcker inte.

Det finns inga garantier för att Tesla får bättre prestanda med 3000 rader kod och bara NN än 300k rader kod och NN. Det enda som räknas är resultat och Tesla är just nu 5% resultat och 95% marknadsföring.

Titta på faktiskt resultat och släpp hajpen? v12 är bara ytterligare ett nytt försök (nummer fyra eller fem). Show me the data. Elons trötta "version X blows my mind" varje halvår har jag tröttnat på fyra år senare.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Lite snömos, men i huvudsak on point...

Me: Is computer vision alone ready for safety critical applications?

Bard: Computer vision is not yet ready for safety-critical applications on its own. There are a number of challenges that need to be addressed before it can be used in these applications, such as:

* Robustness to adversarial attacks. Adversarial attacks are designed to fool machine learning models, and they can be particularly effective against computer vision models. This is a major concern for safety-critical applications, where even a small failure rate can have catastrophic consequences.

* Explainability. It is important to be able to explain why a computer vision model made a particular decision. This is especially important in safety-critical applications, where it is important to be able to understand why the system failed.

* Data requirements. Computer vision models require a lot of data to train, and this data can be difficult and expensive to collect. This is a major challenge for safety-critical applications, where the data may be sensitive or difficult to obtain.

* Real-time performance. Computer vision models need to be able to make decisions in real time in order to be used in safety-critical applications. This can be a challenge for complex models, especially when the environment is changing rapidly.

Despite these challenges, there is a lot of research being done to address them. It is likely that computer vision will eventually be ready for safety-critical applications, but it will take some time before it is fully mature.

In the meantime, there are a number of ways to mitigate the risks associated with using computer vision in safety-critical applications. These include:

* Using multiple models to make decisions. This can help to reduce the risk of a single model being fooled by an adversarial attack.
* Using redundancy. This means having multiple sensors or systems that can corroborate each other's results.
* Using human oversight. This means having humans involved in the decision-making process, either to monitor the system or to make final decisions.

By taking these steps, it is possible to make computer vision systems more reliable and safe for use in safety-critical applications.
Skriv svar