FSD 12
Moderator: Redaktion
Re: FSD 12
Som vanligt med Tesla blir man lätt imponerad av vad de gör om man inte förstår vad t ex Waymo har för teknikstack eller hur de jobbar. Det här är svåra grejer.
I praktiken kan FSD inte ens förstå när det är rött ljus på ett konsekvent sätt som man ser i videon.
Men det enda som räknas är resultat och prestanda. Resten är marknadsföring. Tesla gör inget fundamentalt annorlunda än någon annan förutom att man har en hårdvarubudget för bilarna som är otillräcklig för autonomi. Tyvärr kommer denna version av FSD vara ungefär lika bra som den idag eller kanske 10x bättre om vi har tur. Men det är för lite. Det behövs minst en 1000x förbättring från där man är idag för att ta bort föraren.
End to end betyder att man har ett enda stort neuralt nät som tar sensorinput och skickar ut styrinstruktioner:
"We define end-to-end autonomous driving systems as fully differentiable programs that take raw sensor data as
input and produce a plan and/or low-level control actions as output"
Man kan läsa om fördelar och nackdelar med e2e här: https://arxiv.org/pdf/2306.16927.pdf
Tesla har högst troligen fortfarande en modulär arkitektur eftersom end to end system har för stora nackdelar (black box, går inte att validera delar osv).
Det som vore fantastiskt vore om det skulle skulle bli autonomt någon gång men det kommer inte att hända på dagens bilar i någon meningsfull ODD. Jag har noll nytta av att sitta som en körskolelärare och övervaka bilen som en hök i Stockholm. Jag skulle få magsår på en halvtimme.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 7 gång.
Re: FSD 12
Här är listan men konkreta fördelar/punkter man listar i videon:
• Can theoretically run at 50fps
Bra om dom frigör npu/gpu/cpu-utrymme eftersom hw3 är maxutnyttjad sedan länge.
• V12 is ASS! (Actually Smart Summon)
Så Smart summon. Det dom sålde 2016. Är det autonomt eller ej? Tar Tesla ansvar för funktionen?
• Capable of running w/o map, data
Bullshit. Definiera "running". Med vilken reliabilitet då?
• Ability to "figure it out" on the fly
Det gör alla autonoma bilar. Annars har man ingen lösning som man kan deploya autonomt.
• Can understand signs without reading
Kanske extremt vanliga skyltar genom imitationsinlärning annars behöver dom träningsdata från 80-90% av vägnätet på alla tidet på dygnet, vilket uppenbarligen inte kommer att hända.
Tilläggsskyltar med tidsintervaller behöver man lägga i kartdata, vilket man uppenbarligen inte har idag.
När tror ni att en Tesla klarar av datumparkering, eller följa regler på en parkeringsplats (reserverad plats t ex). Aldrig är min gissning.
• C++/Python still used to curate data
• Humans have final say on data
• System continually trains itself
• Certain clips automatically selected
Normal ML-pipeline. För några år sedan pratade Tesla om autolabling och man sparkade nästan alla labelers i Buffalo. Nu har man ett lika stort team igen.
• Not running on Hardware 4
Spännande. Kan dom inte återanvända träningsdata kommer vi inte att se FSD på HW4 på ett år.
• Can theoretically run at 50fps
Bra om dom frigör npu/gpu/cpu-utrymme eftersom hw3 är maxutnyttjad sedan länge.
• V12 is ASS! (Actually Smart Summon)
Så Smart summon. Det dom sålde 2016. Är det autonomt eller ej? Tar Tesla ansvar för funktionen?
• Capable of running w/o map, data
Bullshit. Definiera "running". Med vilken reliabilitet då?
• Ability to "figure it out" on the fly
Det gör alla autonoma bilar. Annars har man ingen lösning som man kan deploya autonomt.
• Can understand signs without reading
Kanske extremt vanliga skyltar genom imitationsinlärning annars behöver dom träningsdata från 80-90% av vägnätet på alla tidet på dygnet, vilket uppenbarligen inte kommer att hända.
Tilläggsskyltar med tidsintervaller behöver man lägga i kartdata, vilket man uppenbarligen inte har idag.
När tror ni att en Tesla klarar av datumparkering, eller följa regler på en parkeringsplats (reserverad plats t ex). Aldrig är min gissning.
• C++/Python still used to curate data
• Humans have final say on data
• System continually trains itself
• Certain clips automatically selected
Normal ML-pipeline. För några år sedan pratade Tesla om autolabling och man sparkade nästan alla labelers i Buffalo. Nu har man ett lika stort team igen.
• Not running on Hardware 4
Spännande. Kan dom inte återanvända träningsdata kommer vi inte att se FSD på HW4 på ett år.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Re: FSD 12
En annan sak man kan fråga sig vad Tesla har för lokaliseringstrategi för olika världsdelar och länder.
Ska dom börja om när dom ska skicka ut detta i EU (och där det finns stora skillnader mellan olika länder) eller i Kina. Hur ska man hantera Japan, UK eller AUS med vänstertrafik?
Vilket data kan dom ha kvar? Har de förberett för detta?
Ska dom börja om när dom ska skicka ut detta i EU (och där det finns stora skillnader mellan olika länder) eller i Kina. Hur ska man hantera Japan, UK eller AUS med vänstertrafik?
Vilket data kan dom ha kvar? Har de förberett för detta?
Re: FSD 12
Så är det ju.
Har följt någon tråd i TMC och diskuterat med någon som har FSD Beta över där…som tycker det är rätt kass och beskriver att den bilen gör samma försök att döda honom med jämna mellanrum som min M3P gjorde, och min MSP med HW4.
Version 12 är säkert lite bättre (med betoning på lite), medan nyhetsreleasen sätter det väl ovanför månlandingarna i tekniksprång för mänskligheten.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: FSD 12
Ju bättre FSD blir, ju farligare blir det fram till den punkt när den når level4 på riktigt. Ett FSD som uppenbart kräver förarens engagemang är ju inte på långa vägar så farligt som ett FSD som får föraren att slappna av så mycket att reaktionstiden blir för lång.
Jag tror autonoma bilar blir nästa stora skandal likt dieselgate. Det kan knäcka ett företag ekonomiskt.
Jag tror autonoma bilar blir nästa stora skandal likt dieselgate. Det kan knäcka ett företag ekonomiskt.
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 860
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: FSD 12
Jag är för korkad för att förstå allt som sägs och skrivs, så jag tackar alla er som skriver och beskriver så att jag kan förstå delar av allt!
Jag håller med föregående, att folk ska sitta och semi-övervaka körningen av en opålitlig bil i innerstan och kring folk är det sista jag önskar.
Jag håller med föregående, att folk ska sitta och semi-övervaka körningen av en opålitlig bil i innerstan och kring folk är det sista jag önskar.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: FSD 12
De som uppskattar FSD säger att de kan slappna av mer när de bara behöver titta på och ibland ingripa, ex med stödgas. Tror detta passar olika människor. Jag tycker om autopiloten även om den ibland bromsar för en osynlig hastighetsbegränsning eller en person som joggar på vägen, medan min sambo tycker sånt är så jobbigt att autopiloten bör aldrig användas.
Re: FSD 12
Dom slappnar ju troligen av eftersom dom litar på systemet.Lurkern skrev: ↑27 aug 2023 19:10De som uppskattar FSD säger att de kan slappna av mer när de bara behöver titta på och ibland ingripa, ex med stödgas. Tror detta passar olika människor. Jag tycker om autopiloten även om den ibland bromsar för en osynlig hastighetsbegränsning eller en person som joggar på vägen, medan min sambo tycker sånt är så jobbigt att autopiloten bör aldrig användas.
Re: FSD 12
Det är ju skillnad på motorväg/landsväg och i stadstrafik även som körskolelärare. Jag gillar AP i de förstnämnda miljöerna. Ser inte poängen med FSDb "city streets", men just ju blir man väl nöjd vad man än får om jag orkar ha bilen kvar till produkten jag köpte 2019 levereras... Skulle aldrig betala 70 papp för det igen. Kanske 25k.Lurkern skrev: ↑27 aug 2023 19:10De som uppskattar FSD säger att de kan slappna av mer när de bara behöver titta på och ibland ingripa, ex med stödgas. Tror detta passar olika människor. Jag tycker om autopiloten även om den ibland bromsar för en osynlig hastighetsbegränsning eller en person som joggar på vägen, medan min sambo tycker sånt är så jobbigt att autopiloten bör aldrig användas.
Re: FSD 12
Nu är jag en novis på självkörande teknologi men ett par observationer har jag kunnat göra.
Waymo kanske inte är det bästa alternativet till fsd då de inte kör på motorvägar och är beroende av en sensorsvit som får ett spionplan att bli grön av avund. De verkar vara beroende av jätteexakta kartor. Det känns som waymo har någon form av geofencing som gör det möjligt för dem att köra.
Fsd körs på mycket enklare sensorer och är väldigt mycket enklare att skala upp! Tesla verkar ha tagit en mer generell approach till självkörning. Säkert är det mycket svårare att få att fungera men en bättre lösning än att försöka hårdkoda hela planeten i högupplöst 3dkartor…
Mina två ören!
Waymo kanske inte är det bästa alternativet till fsd då de inte kör på motorvägar och är beroende av en sensorsvit som får ett spionplan att bli grön av avund. De verkar vara beroende av jätteexakta kartor. Det känns som waymo har någon form av geofencing som gör det möjligt för dem att köra.
Fsd körs på mycket enklare sensorer och är väldigt mycket enklare att skala upp! Tesla verkar ha tagit en mer generell approach till självkörning. Säkert är det mycket svårare att få att fungera men en bättre lösning än att försöka hårdkoda hela planeten i högupplöst 3dkartor…
Mina två ören!
Re: FSD 12
Ja fast frågan är om FSD någonsin kommer fungera alls?jongut skrev: ↑28 aug 2023 09:13Nu är jag en novis på självkörande teknologi men ett par observationer har jag kunnat göra.
Waymo kanske inte är det bästa alternativet till fsd då de inte kör på motorvägar och är beroende av en sensorsvit som får ett spionplan att bli grön av avund. De verkar vara beroende av jätteexakta kartor. Det känns som waymo har någon form av geofencing som gör det möjligt för dem att köra.
Fsd körs på mycket enklare sensorer och är väldigt mycket enklare att skala upp! Tesla verkar ha tagit en mer generell approach till självkörning. Säkert är det mycket svårare att få att fungera men en bättre lösning än att försöka hårdkoda hela planeten i högupplöst 3dkartor…
Mina två ören!
Waymo har sina begränsningar och massor med sensorer, men tänk om det är det som krävs?
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7422
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: FSD 12
Personligen ser jag fram emot FSDb "suburb streets". Att bilen hjälpligt tar sig fram inte enbart på motorväg och motortrafikled utan även på typiska förorts- och småstadsgator. Lugna smågator utan trafikkaos. Det är faktiskt oftast sådana jag själv personligen åker på. Den ska klara svänga rätt i korsningar, nån enstaka rondell och trafikljus lite här och där. Att jag måste övervaka den som typ man gör med AP i dag har jag inga problem med. Att den inte klarar rondellen vid Triumfbågen i Paris eller att köra helt själv kan jag stå ut med.spacecoin skrev: ↑27 aug 2023 21:21Det är ju skillnad på motorväg/landsväg och i stadstrafik även som körskolelärare. Jag gillar AP i de förstnämnda miljöerna. Ser inte poängen med FSDb "city streets", men just ju blir man väl nöjd vad man än får om jag orkar ha bilen kvar till produkten jag köpte 2019 levereras... Skulle aldrig betala 70 papp för det igen. Kanske 25k.Lurkern skrev: ↑27 aug 2023 19:10De som uppskattar FSD säger att de kan slappna av mer när de bara behöver titta på och ibland ingripa, ex med stödgas. Tror detta passar olika människor. Jag tycker om autopiloten även om den ibland bromsar för en osynlig hastighetsbegränsning eller en person som joggar på vägen, medan min sambo tycker sånt är så jobbigt att autopiloten bör aldrig användas.
Jag har precis "gett Tesla en chans till", överfört FSD från min gamla Model 3 till nya Model Y-n. (Kan tillägga att jag fick FSD på köpet när jag köpte Model 3, betalade för advanced AP eller vad det nu hette, sen sänkte de priset och som kompensation för oss som redan betalat fick vi FSD utan extra kostnad istället.) Nu har Tesla några år till på sig att få ihop funktionen och släppa den i EU också (lycka till med det).
Re: FSD 12
Det märks tyvärr att du har dålig koll. Waymo kör i motorvägsfart, men inte förarlöst eller med kunder (det har dom gjort sedan 10 år - innan Chris Urmson's TED talk 2015). Räkna med att det kommer att göras förarlöst inom kort. Jag skulle tro i år, eftersom det är en nyckel till bred kommersialisering för flygplatser och man ser testbilar regelbundet på motorväg nu för tiden både i Arizona och Kalifornien. Man kör upp till 45 mph (70km/h) i SF. Cruise 25-30 mph (ca 50 km/h) tror jag.jongut skrev: ↑28 aug 2023 09:13Nu är jag en novis på självkörande teknologi men ett par observationer har jag kunnat göra.
Waymo kanske inte är det bästa alternativet till fsd då de inte kör på motorvägar och är beroende av en sensorsvit som får ett spionplan att bli grön av avund. De verkar vara beroende av jätteexakta kartor. Det känns som waymo har någon form av geofencing som gör det möjligt för dem att köra.
Fsd körs på mycket enklare sensorer och är väldigt mycket enklare att skala upp! Tesla verkar ha tagit en mer generell approach till självkörning. Säkert är det mycket svårare att få att fungera men en bättre lösning än att försöka hårdkoda hela planeten i högupplöst 3dkartor…
Mina två ören!
Angående sensorsviten så kan jag konstatera att det finns noll förarlösa fordon med billig hårdvara från Tesla och tiotusentals förarlösa fordon med bra hårdvara från andra. FSDb klarar ofta inte en resa utan en disengagement och man behöver trycka den i genom många korsningar med pedal (en intervention). Man får aldrig zona ut av eller ta ögonen från vägen i en Tesla. Waymo har 1000 bilar som kör omkring dag efter dag förarlösa i tre städer. Det är som att jämföra knatteligan med elit. Det går inte ens att jämföra. På så sätt har du rätt. Tesla har ett system för förare och Waymo har ett system som ersätter förare.
Vad får dig att tro att Waymo Driver generaliserar sämre än Tesla? Man har testat i 10-15 städer och här är en test nyligen i Austin där man kommer att rulla ut snart:
När det gäller "hårdkoda hela planeten i högupplöst 3dkartor" så är det en fördom och inte en hög kostnad. Man mappar initialt i två veckor i en ny stad där man ska erbjuda robotaxi och sedan uppdateras de automatiskt av flottan. Waymo använder HD-kartor för att öka säkerheten, inte för att dom inte kan köra utan.
Drago Anguelov förklarar det och mycket annat från märket till 33:20:
Här är ett par exempel på där kartan inte stämmer:
Re: FSD 12
Man bör se den här videon https://www.youtube.com/watch?v=GvMe3FVTknU i anslutning till Elon's FSD12 live tweet för mer context.
Mind blowing.
FSD12 kördes på HW3, körde till slumpmässiga koordinater i Palo Alto på en kod som reducerats till 3000 rader, med endast en intervention under 45 minuter och som endast utgår ifrån 8 kameror/ögon och är helt oberoende av internetuppkoppling, pre-mapping osv.
I videon ovan berättar Elon mer om lokalisering (de har betapiloter ute i alla världsdelar inkl Norge) mm. De är compute constrained och framförallt kurerad data constrained. Det sista är talande eftersom en av Teslas främsta fördelar är att de har tillgång till den mest omfattande och bästa datan genom sin approach.
Nu köper jag FSD till min MYP för priset kommer gå upp.
Mind blowing.
FSD12 kördes på HW3, körde till slumpmässiga koordinater i Palo Alto på en kod som reducerats till 3000 rader, med endast en intervention under 45 minuter och som endast utgår ifrån 8 kameror/ögon och är helt oberoende av internetuppkoppling, pre-mapping osv.
I videon ovan berättar Elon mer om lokalisering (de har betapiloter ute i alla världsdelar inkl Norge) mm. De är compute constrained och framförallt kurerad data constrained. Det sista är talande eftersom en av Teslas främsta fördelar är att de har tillgång till den mest omfattande och bästa datan genom sin approach.
Nu köper jag FSD till min MYP för priset kommer gå upp.
Re: FSD 12
Efter att ha varit skeptisk i fyra år blev jag blown away av prestandan på HW3 i FSD12. Jag tror att det kommer en version snabbare än man tror som blir riktigt användbar i USA. Därefter blir trycket hårt på EU - varför ska politiker bromsa funktionalitet som användare/kunder vill ha. Seeing is believing.
Re: FSD 12
FSDb12-videon ser ju ut som vilken FSDb11-video som helst... Vad är det för konkret skillnad menar du efter att ha sett en (1) demovideo som är på en rutt som man testkört i en enkel miljö? Funkar ok. Håller på att krocka efter 20 min. 10 miles mellan DE, oklart hur mycket Elon använde gaspedalen.psy7302 skrev: ↑29 aug 2023 16:14Efter att ha varit skeptisk i fyra år blev jag blown away av prestandan på HW3 i FSD12. Jag tror att det kommer en version snabbare än man tror som blir riktigt användbar i USA. Därefter blir trycket hårt på EU - varför ska politiker bromsa funktionalitet som användare/kunder vill ha. Seeing is believing.
Nytt konto som är "frälst" på FSD, känns om en aktiepumpning tbh. Jordad är det du?
För hundrade gången: UNECE är inte EU.
Re: FSD 12
Skillnaden är att 300k rader kod har reducerats till 3k och med mer ren AI som tränas mycket längre på mer kvalitetsdata (båda trång sektor) och mindre hårdkodade begränsningar så får man högre lokala maxima. Plus att HW3 verkar vara tillräcklig för inference på en nivå som är helt ok redan idag.
Re: FSD 12
Jag håller med dig, blev också imponerad tillskillnad från mycket annat som visats på youtube!psy7302 skrev: ↑29 aug 2023 17:42Skillnaden är att 300k rader kod har reducerats till 3k och med mer ren AI som tränas mycket längre på mer kvalitetsdata (båda trång sektor) och mindre hårdkodade begränsningar så får man högre lokala maxima. Plus att HW3 verkar vara tillräcklig för inference på en nivå som är helt ok redan idag.
Tror att de hittat en elegant lösning på att träna upp bilen.
Re: FSD 12
Jag tror det är en troligare lösning än att man köper fsd. Mer pengar till Tesla och kanske en möjlighet att skaffa sig det när man behöver det!!
Re: FSD 12
psy7302 skrev: ↑29 aug 2023 17:42Skillnaden är att 300k rader kod har reducerats till 3k och med mer ren AI som tränas mycket längre på mer kvalitetsdata (båda trång sektor) och mindre hårdkodade begränsningar så får man högre lokala maxima. Plus att HW3 verkar vara tillräcklig för inference på en nivå som är helt ok redan idag.
Vad betyder det och varför är färre rader kod bättre?
Re: FSD 12
Alla vet ju att få, långa och kryptiska kodrader är mycket bättre än många, korta och tydliga kodrader…Banane skrev: ↑29 aug 2023 23:12psy7302 skrev: ↑29 aug 2023 17:42Skillnaden är att 300k rader kod har reducerats till 3k och med mer ren AI som tränas mycket längre på mer kvalitetsdata (båda trång sektor) och mindre hårdkodade begränsningar så får man högre lokala maxima. Plus att HW3 verkar vara tillräcklig för inference på en nivå som är helt ok redan idag.
Vad betyder det och varför är färre rader kod bättre?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)