Hjälper en vän som har batteriproblem med sin P85D 2015. Vi kommer troligtvis försöka fixa den själva.
Började med att bilen hade ca 10-15 mil laddning när den parkerades. Några timmar senare så hade den 0 km laddning. Stolen och ratten var varm flera timmar efter att bilen parkerades. Funderat lite på detta och misstänker att bilen tömt batteriet genom stolen och rattvärmen. Kan det stämma?
Nu har vi i alla fall kollat batteriet med Scan my tesla.
Lite värden:
Cell imbalance: 1280 mV
Nominal full pack: 26,6 kWh
Cell avg: 3,544 Vcd
Cell min: 2,901 Vcd
För mig säger det att batteriet är kasst. Dvs cell min som är cell 41 som har 2,901 Vcd är den som gör att batteriet inte tar emot laddning längre.
Vad är nästa steg? Demontera batteriet och leta upp cell 41? Någon som hittat ett bra schema på den fysiska positionen av cellerna i 85 kWh batteriet?
Går det mäta sig fram till vilken cell det är med multimeter eller behöver man specialverktyg? Tanken är att öppna batteriet och klippa tråden till cell 41.
Om man byter hel modul så behöver det vara samma kapacitet på nya modulen och det vet jag inte riktigt ännu hur man avgör. Någon som vet?
Andra bra tips på vägen?
Re: Nästa steg vid dåligt batteri?
Postat: 23 aug 2023 23:40
av AAKEE
Nominal full pack 26 kWh. P85D hade 81.5 kWh batteri som nytt.
Det är ju en tredjedel av nyvärdet. Inte bra!
Cell 41 är väldigt låg, cell 42 är fulladdad vilket är konstigt om Det stämmer. Det låter inte som batteriet dragits ut som du beskriver.
Övriga celler ligger kring 25% SOC.
Det brukar inte gå byta moduler. De som försöker brukar misslyckas. En annan modul, om man byter, har slitits så att den inte fungerar ihop med de gamla modulerna. Det blir obalans i cellspänningen rätt fort och sen kommer det felkoder när bilen upptäcker att det är mycket obalans som bilen inte kan fixa.
Det har nog vart så att 0.2V är max obalans en tesla kan fixa.
Det har vart vanligt att ventiler i batteriet blivit dåliga och släppt in vatten utifrån.
Batteriet har laddats 75000 kWh, det är grovt cirka 1000 cykler (det som scan my tesla visar är fel, den dividerar total laddning med aktuell kapacitet.
Har bilen gått runt 30.000 mil?
Rekommenderar att du läser på lite på Teslamotorsklubb.com. Speciellt en forummedlem som heter Wk057. Hans företag fixar Teslor med dåliga batterier. De har slutat försöka byta batterimoduler då det misslyckas i 100% av fallen.
(Min gissning är att batteriet är kört, och behöver bytas, men jag är på inget sätt säker).
Re: Nästa steg vid dåligt batteri?
Postat: 24 aug 2023 09:36
av Richardk
Tack för svar. Hoppades att du skulle svara Aakee.
Bilen har gått ca 22000 mil. Ska kolla med Evrepair och läsa på lite mer. Men ni tror inte det går att bara klippa bort tråden till cell 41?
Re: Nästa steg vid dåligt batteri?
Postat: 24 aug 2023 09:49
av fth
Är bilen utanför garanti?
Gamla S/X batterigaranti gäller ju åtta år och obegränsade mil, men den här bilen kanske är mer än åtta år?
Annars skall ju Tesla byta batteriet kostnadsfritt.
/fth
Re: Nästa steg vid dåligt batteri?
Postat: 24 aug 2023 10:02
av juristen
Just sådana här problem gör mig fundersam på elbilars totalekonomi i nuläget.
Nu är detta ett något anekdotiskt antagande med uppskattat cirkapris, men om bilarna behöver ett utbytesbatteri vid ca 20 000 mil och det kostar ca 150 000 kr att byta batteri så är det en kostnad om 7,50 kr/mil som ägaren behöver betala i en klumpsumma.
Sen får man inte ett nytt batteri utan ett utbytesbatteri med okänd livslängd och 4 års eller 8 000 mils garanti (vilket som nu inträffar först). I värsta fall kommer alltså nästa kostnad på utbytesbatteri redan efter ytterligare 8 000 mil, vilket ger en milkostnad på 18,75 kr/mil bara för batteriet.
Min gamla Model S 85 2014 behövde byta batteri redan vid 9 000 mil. Det verkar inte vara helt ovanligt med batteribyten i övrigt heller, men man hör inte så mycket om det så länge bilarna är inom garanti.
Visst, det är oklart hur utbrett problemet är men det är stora risker förknippade med bilar utanför garantin, och det verkar inte finnas något direkt utbud på prisvärda lösningar i nuläget. Jag är rädd för att detta kommer bli ett problem som bromsar omställningen om inte batterierna blir hållbarare eller åtminstone billigare att reparera.
Just sådana här problem gör mig fundersam på elbilars totalekonomi i nuläget.
Nu är detta ett något anekdotiskt antagande med uppskattat cirkapris, men om bilarna behöver ett utbytesbatteri vid ca 20 000 mil och det kostar ca 150 000 kr att byta batteri så är det en kostnad om 7,50 kr/mil som ägaren behöver betala i en klumpsumma.
Sen får man inte ett nytt batteri utan ett utbytesbatteri med okänd livslängd och 4 års eller 8 000 mils garanti (vilket som nu inträffar först). I värsta fall kommer alltså nästa kostnad på utbytesbatteri redan efter ytterligare 8 000 mil, vilket ger en milkostnad på 18,75 kr/mil bara för batteriet.
Min gamla Model S 85 2014 behövde byta batteri redan vid 9 000 mil. Det verkar inte vara helt ovanligt med batteribyten i övrigt heller, men man hör inte så mycket om det så länge bilarna är inom garanti.
Visst, det är oklart hur utbrett problemet är men det är stora risker förknippade med bilar utanför garantin, och det verkar inte finnas något direkt utbud på prisvärda lösningar i nuläget. Jag är rädd för att detta kommer bli ett problem som bromsar omställningen om inte batterierna blir hållbarare eller åtminstone billigare att reparera.
Frågan är dock hur vanligt det faktiskt är?
Jag har bara hört talas om enstaka fall där batteriet behövts byta, och jag har själv kört >20000 mil med min X med minimal degradering och inga batteriproblem (ta i trä).
Det är förstås ingen tröst om man själv är drabbad, men jag misstänker att det är väldigt ovanligt att batterierna behöver bytas, vilket bör innebära att "snitt-TCO" inte påverkas nämnvärt.
Det är väl inte heller omöjligt att det blir vanligare med tredjepartslösningar för bilar utanför garanti, det finns ju redan några sådana alternativ.
Tack för svar. Hoppades att du skulle svara Aakee.
Bilen har gått ca 22000 mil. Ska kolla med Evrepair och läsa på lite mer. Men ni tror inte det går att bara klippa bort tråden till cell 41?
Batteriet där har 7104 celler, fördelade på 96 celler i serie x 74 parallellkopplade.
När du läser 2.9V på cell 41 är det 2.9 V på alla 74 parallellkopplade celler. Det skulle kunna vara (troligt) att nån eller några celler är döda/kortslutna och drar ned spänningen på cell 41.
Om du klipper bort den/de kortslutna blir det sannolikt inte bättre än nu.
Budet för länge sen från tesla var att man skulle kunna koppla bort en enskild cell, men i realiteten räcker det med att en död cell klipps bort för att bilen inte ska klara att balansera batteriet. Den obalans du ser nu kommer nog från just att batteriet inte klarar att balansera.
Eftersom du har 4.18V i cell 42 vilket är i princip fulladdat kommer du inte kunna ladda batteriet heller. När du börjar ladda kommer cell 42 nå 4.20V och då stoppas laddningen.
Varför det är 4.18V i cellen bredvid den misstänkt trasiga vet jag inte. Har inte läst på speciellt mycket men ändå hamnat i att se trådar om det på TMC.
Wk057 har tidigare gjort ”bortklippningar” av celler men slutat då det aldrig fungerar på sikt. Batteriet utvecklar obalans och kan inte laddas.
Just sådana här problem gör mig fundersam på elbilars totalekonomi i nuläget.
Nu är detta ett något anekdotiskt antagande med uppskattat cirkapris, men om bilarna behöver ett utbytesbatteri vid ca 20 000 mil och det kostar ca 150 000 kr att byta batteri så är det en kostnad om 7,50 kr/mil som ägaren behöver betala i en klumpsumma.
Sen får man inte ett nytt batteri utan ett utbytesbatteri med okänd livslängd och 4 års eller 8 000 mils garanti (vilket som nu inträffar först). I värsta fall kommer alltså nästa kostnad på utbytesbatteri redan efter ytterligare 8 000 mil, vilket ger en milkostnad på 18,75 kr/mil bara för batteriet.
Min gamla Model S 85 2014 behövde byta batteri redan vid 9 000 mil. Det verkar inte vara helt ovanligt med batteribyten i övrigt heller, men man hör inte så mycket om det så länge bilarna är inom garanti.
Visst, det är oklart hur utbrett problemet är men det är stora risker förknippade med bilar utanför garantin, och det verkar inte finnas något direkt utbud på prisvärda lösningar i nuläget. Jag är rädd för att detta kommer bli ett problem som bromsar omställningen om inte batterierna blir hållbarare eller åtminstone billigare att reparera.
Problemet är ju att det inte finns någon utbredd eftermarknadslösning än.
Tillverkarna byter hela packen eftersom de flesta har garanti, och det är så standardproceduren ser ut i nuläget.
Det finns ingen riktig eftermarknad eftersom det inte finns så många gamla elbilar med dåliga celler. Än.
Jag är övertygad om att det kommer på sikt, men det lär bli några år där det tyvärr blir ett vakuum.
Det finns några små firmor som kan göra lite inofficiella fixar, och det är ju dessa man får vända sig till tillsvidare(om man nu saknar garanti).
Själv skulle jag inte köpa/köra en dyr elbil utan garanti närmaste åren, tills det där vakuumet är fyllt..
Hur känsligt är det att lödda batterier tror ni? Såg ut som att det var en liten tråd som stack ut från cellen, så det borde kanske inte bli så varmt med vanlig lödkolv? Eller finns det något liknande den laser svetsen att köpa för privat bruk?
Stor skillnad eller samma princip mellan Model S och Model 3 batteri?
Tips på vart man köper celler som är från liknande batteri pack med samma ålder, kapacitet, spänning osv? Lär väl räcka med några fåtal celler om man ska göra som i videon.
Just sådana här problem gör mig fundersam på elbilars totalekonomi i nuläget.
Nu är detta ett något anekdotiskt antagande med uppskattat cirkapris, men om bilarna behöver ett utbytesbatteri vid ca 20 000 mil och det kostar ca 150 000 kr att byta batteri så är det en kostnad om 7,50 kr/mil som ägaren behöver betala i en klumpsumma.
Sen får man inte ett nytt batteri utan ett utbytesbatteri med okänd livslängd och 4 års eller 8 000 mils garanti (vilket som nu inträffar först). I värsta fall kommer alltså nästa kostnad på utbytesbatteri redan efter ytterligare 8 000 mil, vilket ger en milkostnad på 18,75 kr/mil bara för batteriet.
Min gamla Model S 85 2014 behövde byta batteri redan vid 9 000 mil. Det verkar inte vara helt ovanligt med batteribyten i övrigt heller, men man hör inte så mycket om det så länge bilarna är inom garanti.
Visst, det är oklart hur utbrett problemet är men det är stora risker förknippade med bilar utanför garantin, och det verkar inte finnas något direkt utbud på prisvärda lösningar i nuläget. Jag är rädd för att detta kommer bli ett problem som bromsar omställningen om inte batterierna blir hållbarare eller åtminstone billigare att reparera.
Problemet är ju att det inte finns någon utbredd eftermarknadslösning än.
Tillverkarna byter hela packen eftersom de flesta har garanti, och det är så standardproceduren ser ut i nuläget.
Det finns ingen riktig eftermarknad eftersom det inte finns så många gamla elbilar med dåliga celler. Än.
Jag är övertygad om att det kommer på sikt, men det lär bli några år där det tyvärr blir ett vakuum.
Det finns några små firmor som kan göra lite inofficiella fixar, och det är ju dessa man får vända sig till tillsvidare(om man nu saknar garanti).
Själv skulle jag inte köpa/köra en dyr elbil utan garanti närmaste åren, tills det där vakuumet är fyllt..
Håller med! Vakuum just nu på marknaden och känner en viss rädsla på min egen P85 från 2014 i och med detta fel.
Hur känsligt är det att lödda batterier tror ni? Såg ut som att det var en liten tråd som stack ut från cellen, så det borde kanske inte bli så varmt med vanlig lödkolv? Eller finns det något liknande den laser svetsen att köpa för privat bruk?
Man svetsar. Bara det.
Undrar om inte caset är aluminium, så du inte ens kan löda.
Stor skillnad eller samma princip mellan Model S och Model 3 batteri?
Tips på vart man köper celler som är från liknande batteri pack med samma ålder, kapacitet, spänning osv? Lär väl räcka med några fåtal celler om man ska göra som i videon.
Ska du köpa bör de nog komma från en Teslapack. Enligt det som beskrivs så kommer det inte fungera.
Hur känsligt är det att lödda batterier tror ni? Såg ut som att det var en liten tråd som stack ut från cellen, så det borde kanske inte bli så varmt med vanlig lödkolv? Eller finns det något liknande den laser svetsen att köpa för privat bruk?
Man svetsar. Bara det.
Undrar om inte caset är aluminium, så du inte ens kan löda.
Stor skillnad eller samma princip mellan Model S och Model 3 batteri?
Tips på vart man köper celler som är från liknande batteri pack med samma ålder, kapacitet, spänning osv? Lär väl räcka med några fåtal celler om man ska göra som i videon.
Ska du köpa bör de nog komma från en Teslapack. Enligt det som beskrivs så kommer det inte fungera.
Du behöver inte bygga den själv, du kan köpa spot welders för en femhundring på Ali, jag har en själv som det går alldeles utmärkt att svetsa batterier med.
/fth
Re: Nästa steg vid dåligt batteri?
Postat: 24 aug 2023 22:49
av fth
P.S. den här köpte jag för ett par år sedan, den tuffar på bra fortfarande:
Började med att bilen hade ca 10-15 mil laddning när den parkerades. Några timmar senare så hade den 0 km laddning. Stolen och ratten var varm flera timmar efter att bilen parkerades. Funderat lite på detta och misstänker att bilen tömt batteriet genom stolen och rattvärmen. Kan det stämma?
Nu har vi i alla fall kollat batteriet med Scan my tesla.
Lite värden:
Cell imbalance: 1280 mV
Nominal full pack: 26,6 kWh
Cell avg: 3,544 Vcd
Cell min: 2,901 Vcd
Någon uppfattning om vad SOC-procenten var när bilen parkerades? Verkade den stämma mot räckvidden, inte 90% eller så?
Ett alternativ skulle i så fall kunna vara att det blivit något fel i elektroniken (oklart vad och hur, men toretiskt iaf..) vid mätpunkten mellan cell 41 och 42. Eftersom summan av cellspänningarna 41+42 (delat med 2) blir nästan exakt cellmedelvärdet skulle ju faktiskt battericellerna kunna vara ok och att felet ligger i elektroniken.
Någon uppfattning om vad SOC-procenten var när bilen parkerades? Verkade den stämma mot räckvidden, inte 90% eller så?
Ett alternativ skulle i så fall kunna vara att det blivit något fel i elektroniken (oklart vad och hur, men toretiskt iaf..) vid mätpunkten mellan cell 41 och 42. Eftersom summan av cellspänningarna 41+42 (delat med 2) blir nästan exakt cellmedelvärdet skulle ju faktiskt battericellerna kunna vara ok och att felet ligger i elektroniken.
Bara en tanke..
Det är helt klart möjligt att det blivit fel på någon elektronik, tex BMS.
Eftersom det är bra balans på alla celler utom 41 och 42 ska medelvärdet ju bli väldigt nära average. Det är helt korrekt och sätter man sig och räknar ihop alla celler och dividerar med 96 får man ju fram snittet så också. Eller ta hela packens spänning från BMS och dividera med 96.
Lär väl räcka med några fåtal celler om man ska göra som i videon.
Det jag vill säga är att man ska vara väldigt försiktig att öppna packet. När det är gjort blir fet inte tal om att få byta in det, så då är det externa lösningar (som kanske inte fungerar) eller att betala Tesla för ett batteri utan att få något betalt för sitt gamla.
Läs på vad de som håller på med batterifixar säger.
Re: Nästa steg vid dåligt batteri?
Postat: 25 aug 2023 14:33
av Richardk
Kloka ord! Tål att övervägas ytterligare en gång om batteriet ska öppnas.
Samtidigt så ska den enklaste lösningen på Evrepair kosta ca 53000kr i detta fallet. Vet inte riktigt vad dom gjorde då men misstänker byte/reparation av den modulen som strular. Då gäller garantin bara på det felet. Så man kan teoretiskt få ett liknande fel på en annan modul några veckor senare och behöva göra en reperation till på samma batteri
Bilen hade i alla fall ca 80 km laddning när den parkerades.
Re: Nästa steg vid dåligt batteri?
Postat: 25 aug 2023 14:58
av fnurra
Här finns ett reportage från en verkstad som reparerar/renoverar batterier i Finland, där man öppnar ett 85kWh batteri på en 10 år gammal Model S RWD som gått >600000km som Taxi, som jag tyckte var ganska intressant att följa.
Tyvärr är den på finska men sammanfattningsvis verkar det största problemet vara att det samlas vatten i batteriet (fukt eller rent vatteninträde). Vatten stänker upp från framhjulet mot batteriet. Det finns en metallist som täcker en rad övertrycksventiler och under denna samlas slask och smuts tills ventilerna går sönder och börjar läcka. I princip på alla trasiga batterier de reparerat har problemen orsakats av vatten eller fukt. De försöker alltid reparera ev trasiga moduler (vilket alltid gått bra hittills), däremot går det inte att byta ut modulerna eller cellerna mot nya då de orsakar obalans i systemet, i så fall måste man hitta en modul som är i samma skick och lika degraderad som de övriga. De har speciell mätutrustning för detta och ett lager med olika gamla moduler för detta ändamål också. Han säger inte vad som brukar vara fel i själva modulerna, men verkar ofta vara ett kretskort i modulen som lägger av då det kommer in fukt. Det är inte helt lätt att ens öppna batteriets hölje då det är fastskruvat med >200 skruvar och framförallt stenhårt fastlimmat så man får vara väldigt försiktig för att kunna återanvända höljet efteråt.
Re: Nästa steg vid dåligt batteri?
Postat: 25 aug 2023 16:01
av taliz
Jag hade dumpat den på nån auktionssajt.
Folk betalar galna pengar för gamla S.
Re: Nästa steg vid dåligt batteri?
Postat: 26 aug 2023 06:40
av Richardk
Tack för alla tips. Medelvärdet på cell 41 & 42 är också väldigt intressant.
Om vi öppnar batteriet , några tips på hur man laddar individuella moduler och/eller individuella celler? För att sedan följa upp och se om vad som händer med cell 41 & 42.