Blinkers- och växel-spak
Moderator: Redaktion
Blinkers- och växel-spak
Hej,
det är många ägare av MS/MX Facelift som är missnöjda med sin Yoke, men framförallt av att ha blivit av med sina blinkers- och växel-sparkar. Jag annulerade tom min leverans pga detta, efter att ha provkört en MX Plaid. Ovanan vid Yoke är bara en västanfläkt jmf med avsaknaden av spakar. En del ägare gillar ju tom Yoke, heter det iaf.
- När man kommer fram till en T-korsning med skymd sikt är det viktigt att snabbt kunna lägga i backen och "dra in nosen".
- Mitt i en rondell vill iaf jag (och kanske även lagen?) snabbt ändra blinkers och visa att jag är på väg ut.
Den vanliga ratten är tillbaka sen i vintras, och säljarna sa att de hoppas att spakarna ska komma tillbaka de med. Men nu är det augusti, och inte ett knyst har man hört om detta. Så min fråga är om det är någon i Europa som gör som entusiasten i USA; skruvar dit sina egna?
https://driveteslacanada.ca/model-s/tes ... dd-stalks/
Nya M3 Highland blir kanske en indikation på om Tesla fortsätter på den inslagna vägen eller ej. Det ryktas att även denna ska komma utan spakar.
det är många ägare av MS/MX Facelift som är missnöjda med sin Yoke, men framförallt av att ha blivit av med sina blinkers- och växel-sparkar. Jag annulerade tom min leverans pga detta, efter att ha provkört en MX Plaid. Ovanan vid Yoke är bara en västanfläkt jmf med avsaknaden av spakar. En del ägare gillar ju tom Yoke, heter det iaf.
- När man kommer fram till en T-korsning med skymd sikt är det viktigt att snabbt kunna lägga i backen och "dra in nosen".
- Mitt i en rondell vill iaf jag (och kanske även lagen?) snabbt ändra blinkers och visa att jag är på väg ut.
Den vanliga ratten är tillbaka sen i vintras, och säljarna sa att de hoppas att spakarna ska komma tillbaka de med. Men nu är det augusti, och inte ett knyst har man hört om detta. Så min fråga är om det är någon i Europa som gör som entusiasten i USA; skruvar dit sina egna?
https://driveteslacanada.ca/model-s/tes ... dd-stalks/
Nya M3 Highland blir kanske en indikation på om Tesla fortsätter på den inslagna vägen eller ej. Det ryktas att även denna ska komma utan spakar.
MX Raven 2021, 7sits
Såld: MS 100D 2018, extra allt
Såld: MS 100D 2018, extra allt
-
- Inlägg: 5666
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Blinkers- och växel-spak
Tycker det verkar som scenariot med T-korsningen kan gå att lösa med touch(?)-knapparna på mittkonsolen. Har dock inte testat själv...
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... 9287D.html
Ser att du verkar bo i Schweiz... Har Schweiz (och resten av Europa) godkänt en lösning utan blinkersspak så får de väl acceptera att det inte alltid kommer att gå att trafiksäkert blinka ut ur en rondell. Samma lösning med knappar på ratten finns väl fortf. även på Ferraris bilar...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5666
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Blinkers- och växel-spak
Forts.
Men i övrigt håller jag med om att det inte verkar vara så genomtänkt att ta bort blinkersspak samt växelspak. Det verkar vara ett ganska 'USA-centriskt' beslut...
Har dock inte testat den här lösningen för körriktningsval genom att dra på skärmen själv...
Men i övrigt håller jag med om att det inte verkar vara så genomtänkt att ta bort blinkersspak samt växelspak. Det verkar vara ett ganska 'USA-centriskt' beslut...
Har dock inte testat den här lösningen för körriktningsval genom att dra på skärmen själv...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Blinkers- och växel-spak
Jag har femhundra mil nu med yoke/utan vxl-spak.
Det är inget probem att få i backen när man rullar sakta framåt eller står still, jag gör det varje dag hemma innan jag backar in i garaget. Det går väcka nödknapparna på centerkonsollen med de ”sover” innan man trycker på dem. I låg fart eller stillastående är backraglaget framme på skärmen. Tar noll ”tid” extra jämfört med växelspak. Men man måste titta dit för att hitta den, växelspak kan man använda utan att titta vad man gör.
Hade gärna haft en växel för att ryggmärgen är så van. Men det är ingen issue, så för det är det ingen fara.
Blinkersspak: svårt hitta blinka ut ur en rondell med Teslas lösning = hål i huvudet hos Tesla som ju sparar någon krona eller USD på att göra bilen sämre.
Jag har monterat tryckkbapoar från S3XY buttons för blinkers på yokens baksida.
Tuta: svårt hitta utan att titta dit, på riktigt en trafiksäkerhetsfråga då det tar för långe att hitta tutan när man har bråttom.
Har lös det med en S3XY button under airbaken som borde vart tita. Hål i huvudet igen av tesla.
Hel och halvljustutan har jag ibte anvöbt nästan något än pga midnattssol men den är inte lätt att hitta än utan att detaljtitta på ratten. Man ska ju titta ut näran kör, inte vart reglagen är. Hål i….,igen.
Knappen för torkare och spolning går hyffsat
Används så ofta att det fungerar ok.
Yoken i sig var jag emot först, tyckte det var ett barnsligt tilltag som var mycket sämre än en rund ratt, men nu gillar jag den.
Har vant mig till 100% och för tillfället vill jag inte byta.
Det är inget probem att få i backen när man rullar sakta framåt eller står still, jag gör det varje dag hemma innan jag backar in i garaget. Det går väcka nödknapparna på centerkonsollen med de ”sover” innan man trycker på dem. I låg fart eller stillastående är backraglaget framme på skärmen. Tar noll ”tid” extra jämfört med växelspak. Men man måste titta dit för att hitta den, växelspak kan man använda utan att titta vad man gör.
Hade gärna haft en växel för att ryggmärgen är så van. Men det är ingen issue, så för det är det ingen fara.
Blinkersspak: svårt hitta blinka ut ur en rondell med Teslas lösning = hål i huvudet hos Tesla som ju sparar någon krona eller USD på att göra bilen sämre.
Jag har monterat tryckkbapoar från S3XY buttons för blinkers på yokens baksida.
Tuta: svårt hitta utan att titta dit, på riktigt en trafiksäkerhetsfråga då det tar för långe att hitta tutan när man har bråttom.
Har lös det med en S3XY button under airbaken som borde vart tita. Hål i huvudet igen av tesla.
Hel och halvljustutan har jag ibte anvöbt nästan något än pga midnattssol men den är inte lätt att hitta än utan att detaljtitta på ratten. Man ska ju titta ut näran kör, inte vart reglagen är. Hål i….,igen.
Knappen för torkare och spolning går hyffsat
Används så ofta att det fungerar ok.
Yoken i sig var jag emot först, tyckte det var ett barnsligt tilltag som var mycket sämre än en rund ratt, men nu gillar jag den.
Har vant mig till 100% och för tillfället vill jag inte byta.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1158
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Blinkers- och växel-spak
(Edit 1: Felaktig info, se de två inläggen närmast nedan.)
Touch-knapparna nere på mittkonsolen finns inte längre. Min Plaid som är uthämtad i Maj har dom i alla fall inte. Enbart "knappen" för varningstriangeln finns kvar.
(Edit 2: Ska tillägga att även jag är Pro-Yoke. För mig tog det några månader innan jag kände mig hemma. Blinka lär man sig göra. Funkar för mig oftast, men har ibland varit med om att blinkerknappen är "död" och inte ger respons och då spelar det ingen roll hur eller var den sitter när den inte fungerar att trycka på... Ska felanmäla till Tesla.)
Touch-knapparna nere på mittkonsolen finns inte längre. Min Plaid som är uthämtad i Maj har dom i alla fall inte. Enbart "knappen" för varningstriangeln finns kvar.
(Edit 2: Ska tillägga att även jag är Pro-Yoke. För mig tog det några månader innan jag kände mig hemma. Blinka lär man sig göra. Funkar för mig oftast, men har ibland varit med om att blinkerknappen är "död" och inte ger respons och då spelar det ingen roll hur eller var den sitter när den inte fungerar att trycka på... Ska felanmäla till Tesla.)
Senast redigerad av bjornnilsson, redigerad totalt 2 gång.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Blinkers- och växel-spak
Har du provat trycka på dom? De är väl släckta normalt.bjornnilsson skrev: ↑21 aug 2023 15:25Touch-knapparna nere på mittkonsolen finns inte längre. Min Plaid som är uthämtad i Maj har dom i alla fall inte. Enbart "knappen" för varningstriangeln finns kvar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1158
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Blinkers- och växel-spak
Sprang ut och testade. Visst är det så, hade ingen aning! De lyste upp när man petade några gånger bredvid varningstriangeln. Då går bilen även att köra med död skärm.. har funderat hur det skulle gå till men då vet jag.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Blinkers- och växel-spak
Jag har råkat ut för att skärmen botat om under körning och då tändes dessa automatiskt.bjornnilsson skrev:Sprang ut och testade. Visst är det så, hade ingen aning! De lyste upp när man petade några gånger bredvid varningstriangeln. Då går bilen även att köra med död skärm.. har funderat hur det skulle gå till men då vet jag.
Aktiveras är när man slår på Valet Mode.
Däremot är de lite sega i respons när jag testat och inget direkt för snabba byten av körriktning.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Blinkers- och växel-spak
Tackar för intressanta bidrag så långt!
(Iofs helt sjukt att betala extra för att kompensera för dumheter som tillverkaren ställt till med.)
https://www.xn--tssla-gra.se/21-model-s ... -model-s-x
Är tutan fortfarande bara en fjantig liten knapp? Jösses. Trodde naivt att den hade vandrat tillbaka till mitten ovanpå airbagen.
Ja, det är väl en av sakerna som har överraskat mig: att alla myndigheter vinkar igenom detta, när andra saker som man kan uppleva som en "skitsak" blir stoppat (har inget konkret exempel på rak arm).SwedishAdvocate skrev: ↑21 aug 2023 14:20Ser att du verkar bo i Schweiz... Har Schweiz (och resten av Europa) godkänt en lösning utan blinkersspak så får de väl acceptera att det inte alltid kommer att gå att trafiksäkert blinka ut ur en rondell. Samma lösning med knappar på ratten finns väl fortf. även på Ferraris bilar...
Wow, S3XY buttons kände jag inte till. Tack för tipset!AAKEE skrev: ↑21 aug 2023 14:39Hade gärna haft en växel för att ryggmärgen är så van. Men det är ingen issue, så för det är det ingen fara.
Blinkersspak: svårt hitta blinka ut ur en rondell med Teslas lösning = hål i huvudet hos Tesla som ju sparar någon krona eller USD på att göra bilen sämre.
Jag har monterat tryckkbapoar från S3XY buttons för blinkers på yokens baksida.
Tuta: svårt hitta utan att titta dit, på riktigt en trafiksäkerhetsfråga då det tar för långe att hitta tutan när man har bråttom.
Har lös det med en S3XY button under airbaken som borde vart tita. Hål i huvudet igen av tesla.
(Iofs helt sjukt att betala extra för att kompensera för dumheter som tillverkaren ställt till med.)
https://www.xn--tssla-gra.se/21-model-s ... -model-s-x
Är tutan fortfarande bara en fjantig liten knapp? Jösses. Trodde naivt att den hade vandrat tillbaka till mitten ovanpå airbagen.
MX Raven 2021, 7sits
Såld: MS 100D 2018, extra allt
Såld: MS 100D 2018, extra allt
Re: Blinkers- och växel-spak
Ja, tutan är bara en touchknapp i raden. Måste titta för att träffa.cicob skrev: ↑21 aug 2023 16:09Tackar för intressanta bidrag så långt!
Ja, det är väl en av sakerna som har överraskat mig: att alla myndigheter vinkar igenom detta, när andra saker som man kan uppleva som en "skitsak" blir stoppat (har inget konkret exempel på rak arm).SwedishAdvocate skrev: ↑21 aug 2023 14:20Ser att du verkar bo i Schweiz... Har Schweiz (och resten av Europa) godkänt en lösning utan blinkersspak så får de väl acceptera att det inte alltid kommer att gå att trafiksäkert blinka ut ur en rondell. Samma lösning med knappar på ratten finns väl fortf. även på Ferraris bilar...
Wow, S3XY buttons kände jag inte till. Tack för tipset!AAKEE skrev: ↑21 aug 2023 14:39Hade gärna haft en växel för att ryggmärgen är så van. Men det är ingen issue, så för det är det ingen fara.
Blinkersspak: svårt hitta blinka ut ur en rondell med Teslas lösning = hål i huvudet hos Tesla som ju sparar någon krona eller USD på att göra bilen sämre.
Jag har monterat tryckkbapoar från S3XY buttons för blinkers på yokens baksida.
Tuta: svårt hitta utan att titta dit, på riktigt en trafiksäkerhetsfråga då det tar för långe att hitta tutan när man har bråttom.
Har lös det med en S3XY button under airbaken som borde vart tita. Hål i huvudet igen av tesla.
(Iofs helt sjukt att betala extra för att kompensera för dumheter som tillverkaren ställt till med.)
https://www.xn--tssla-gra.se/21-model-s ... -model-s-x
Är tutan fortfarande bara en fjantig liten knapp? Jösses. Trodde naivt att den hade vandrat tillbaka till mitten ovanpå airbagen.
Men en S3XY button löser det.
De två bakom ratten blir ungefär som växelpaddlar så det hittar man alltid utan att titta, även om ratten är uppochned. Nästan ett måste och det är givet att det är så Yoken borde vart byggd.
Man kan köpa S3XY Buttons direkt från enhance:
https://enhauto.com/s3xy-buttons
Skickas från inom EU, så ingen moms tillkommer.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7701
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Blinkers- och växel-spak
Zürich är utanför EU.AAKEE skrev: ↑21 aug 2023 17:17Ja, tutan är bara en touchknapp i raden. Måste titta för att träffa.cicob skrev: ↑21 aug 2023 16:09Tackar för intressanta bidrag så långt!
Ja, det är väl en av sakerna som har överraskat mig: att alla myndigheter vinkar igenom detta, när andra saker som man kan uppleva som en "skitsak" blir stoppat (har inget konkret exempel på rak arm).SwedishAdvocate skrev: ↑21 aug 2023 14:20Ser att du verkar bo i Schweiz... Har Schweiz (och resten av Europa) godkänt en lösning utan blinkersspak så får de väl acceptera att det inte alltid kommer att gå att trafiksäkert blinka ut ur en rondell. Samma lösning med knappar på ratten finns väl fortf. även på Ferraris bilar...
Wow, S3XY buttons kände jag inte till. Tack för tipset!AAKEE skrev: ↑21 aug 2023 14:39Hade gärna haft en växel för att ryggmärgen är så van. Men det är ingen issue, så för det är det ingen fara.
Blinkersspak: svårt hitta blinka ut ur en rondell med Teslas lösning = hål i huvudet hos Tesla som ju sparar någon krona eller USD på att göra bilen sämre.
Jag har monterat tryckkbapoar från S3XY buttons för blinkers på yokens baksida.
Tuta: svårt hitta utan att titta dit, på riktigt en trafiksäkerhetsfråga då det tar för långe att hitta tutan när man har bråttom.
Har lös det med en S3XY button under airbaken som borde vart tita. Hål i huvudet igen av tesla.
(Iofs helt sjukt att betala extra för att kompensera för dumheter som tillverkaren ställt till med.)
https://www.xn--tssla-gra.se/21-model-s ... -model-s-x
Är tutan fortfarande bara en fjantig liten knapp? Jösses. Trodde naivt att den hade vandrat tillbaka till mitten ovanpå airbagen.
Men en S3XY button löser det.
De två bakom ratten blir ungefär som växelpaddlar så det hittar man alltid utan att titta, även om ratten är uppochned. Nästan ett måste och det är givet att det är så Yoken borde vart byggd.
Man kan köpa S3XY Buttons direkt från enhance:
https://enhauto.com/s3xy-buttons
Skickas från inom EU, så ingen moms tillkommer.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Blinkers- och växel-spak
Nice. Det är det många städer som ärmikebike skrev: ↑21 aug 2023 19:28Zürich är utanför EU.AAKEE skrev: ↑21 aug 2023 17:17
Man kan köpa S3XY Buttons direkt från enhance:
https://enhauto.com/s3xy-buttons
Skickas från inom EU, så ingen moms tillkommer.
De skickar från Bulgarien, tror jag det var.
(De är med i EU)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7701
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Blinkers- och växel-spak
cicob bor i Zürich.....AAKEE skrev: ↑21 aug 2023 19:36Nice. Det är det många städer som ärmikebike skrev: ↑21 aug 2023 19:28Zürich är utanför EU.AAKEE skrev: ↑21 aug 2023 17:17
Man kan köpa S3XY Buttons direkt från enhance:
https://enhauto.com/s3xy-buttons
Skickas från inom EU, så ingen moms tillkommer.
De skickar från Bulgarien, tror jag det var.
(De är med i EU)
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Blinkers- och växel-spak
Ajj!
Men det är väl rätt låg moms i Schweiz? 8%?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Blinkers- och växel-spak
7.7% för att vara exakt. Knappast några problem att beställa hit (bor också i Schweiz).
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Blinkers- och växel-spak
Håller med om att det går att vänja sig hyffsat med blinkers och växlandet på skärmen (nu kört 1600 mil med Plaiden), men det är fortfarande sjukt mkt sämre än spakar. Skulle betala en bra slant för att få spakar om det gick att köpa.
Yoken är nice vid fis-körning och motorväg, men all form av aktiv körning blir kass med Yoken. Jag har nu beställt en (nästan) rund tredjepartsratt då jag är rädd att Teslas ersättningsratt är lika obekvämt hård och kass som Yoken.
Ni som köpt S3XY buttons, hur många behöver man? Tänkte beställa ett kit.
En eller två för blinkers?
Kan man sätta en på laddsladdenför att släppa laddsladd när man ska iväg för att slippa krångla med appen?
Funkar det att ställa ner regen även på Plaid med en S3XY-knapp? (för övningskörning)
Annat?
Lika bra att köra 6-packet och klistra knappar överallt?
Yoken är nice vid fis-körning och motorväg, men all form av aktiv körning blir kass med Yoken. Jag har nu beställt en (nästan) rund tredjepartsratt då jag är rädd att Teslas ersättningsratt är lika obekvämt hård och kass som Yoken.
Ni som köpt S3XY buttons, hur många behöver man? Tänkte beställa ett kit.
En eller två för blinkers?
Kan man sätta en på laddsladdenför att släppa laddsladd när man ska iväg för att slippa krångla med appen?
Funkar det att ställa ner regen även på Plaid med en S3XY-knapp? (för övningskörning)
Annat?
Lika bra att köra 6-packet och klistra knappar överallt?
Model 3 Performance -21
Model S Plaid, röd
Re: Blinkers- och växel-spak
Enig i precis allt AAKEE skrev om denna sak!AAKEE skrev: ↑21 aug 2023 14:39Jag har femhundra mil nu med yoke/utan vxl-spak.
Det är inget probem att få i backen när man rullar sakta framåt eller står still, jag gör det varje dag hemma innan jag backar in i garaget. Det går väcka nödknapparna på centerkonsollen med de ”sover” innan man trycker på dem. I låg fart eller stillastående är backraglaget framme på skärmen. Tar noll ”tid” extra jämfört med växelspak. Men man måste titta dit för att hitta den, växelspak kan man använda utan att titta vad man gör.
Hade gärna haft en växel för att ryggmärgen är så van. Men det är ingen issue, så för det är det ingen fara.
Blinkersspak: svårt hitta blinka ut ur en rondell med Teslas lösning = hål i huvudet hos Tesla som ju sparar någon krona eller USD på att göra bilen sämre.
Jag har monterat tryckkbapoar från S3XY buttons för blinkers på yokens baksida.
Tuta: svårt hitta utan att titta dit, på riktigt en trafiksäkerhetsfråga då det tar för långe att hitta tutan när man har bråttom.
Har lös det med en S3XY button under airbaken som borde vart tita. Hål i huvudet igen av tesla.
Hel och halvljustutan har jag ibte anvöbt nästan något än pga midnattssol men den är inte lätt att hitta än utan att detaljtitta på ratten. Man ska ju titta ut näran kör, inte vart reglagen är. Hål i….,igen.
Knappen för torkare och spolning går hyffsat
Används så ofta att det fungerar ok.
Yoken i sig var jag emot först, tyckte det var ett barnsligt tilltag som var mycket sämre än en rund ratt, men nu gillar jag den.
Har vant mig till 100% och för tillfället vill jag inte byta.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Blinkers- och växel-spak
Jag köpte 6st, men har tre som är riktigt i bruk: Höger/Vänster blinkers och tuta.
De andra tre:
-Snabbt få på Plaid Mode
-Wipers auto off -on
-Testat Autopilot hands on, fungerar inte i EU.
Varje knapp kan ha dubbla funktioner så det går få 16 olika händelsen på 8 knappar.
Det finns en lista på möjliga funktioner på enhance per bilmodel:
https://enhauto.com/button-functions
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Blinkers- och växel-spak
Med tanke på vad man kan åstadkomma med S3XY buttons och det faktum att spökar från 3/Y passar rakt av enligt tidigare länkad artikel så bord det finnas möjlighet att lösa, iaf blinkers.
Kan man styra D/N/R/P via S3XY buttons?
Kan man styra D/N/R/P via S3XY buttons?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Blinkers- och växel-spak
Ja, det är lugnt att beställa från EU till oss här i CH.
Nu anar jag lite ljus i tunneln!
Hoppas dessa (eller någon annan) går från prototyp till färdig lösning. Jag kommer att stå längst fram i kön.
Nu anar jag lite ljus i tunneln!
Hoppas dessa (eller någon annan) går från prototyp till färdig lösning. Jag kommer att stå längst fram i kön.
MX Raven 2021, 7sits
Såld: MS 100D 2018, extra allt
Såld: MS 100D 2018, extra allt
Re: Blinkers- och växel-spak
Grattis till Enhance, de lär sälja ett gäng.cicob skrev:Ja, det är lugnt att beställa från EU till oss här i CH.
Nu anar jag lite ljus i tunneln!
Hoppas dessa (eller någon annan) går från prototyp till färdig lösning. Jag kommer att stå längst fram i kön.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7701
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Blinkers- och växel-spak
Det dröjde inte länge.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Blinkers- och växel-spak
Blir det nästa grej många kommer köpa men aldrig montera?
Som skärm framför ratten, runt ratt etc. Många som tänker att "det måste man ha" och beställer innan bilen levererats. Sen upptäcker de att det funkar tillräckligt bra utan.
Som skärm framför ratten, runt ratt etc. Många som tänker att "det måste man ha" och beställer innan bilen levererats. Sen upptäcker de att det funkar tillräckligt bra utan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Blinkers- och växel-spak
Du menar som regnsensor, USS och 360-kamera och annat fullständigt onödigt? Att skratta åt människor som faktiskt vill ha funktioner som ses som standard i stort sett alla världens moderna bilar visar inte direkt på förståelse för olika behov.taliz skrev:Blir det nästa grej många kommer köpa men aldrig montera?
Som skärm framför ratten, runt ratt etc. Många som tänker att "det måste man ha" och beställer innan bilen levererats. Sen upptäcker de att det funkar tillräckligt bra utan.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Blinkers- och växel-spak
Regnsensor är det många, men inte alla bilar som har. USS har vi bara bak på vår Mini (inte fram). 360-vy har vi inte på någon av våra bilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik