Blinkers- och växel-spak

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
cicob
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 19 jun 2018 23:06
Ort: Zürich

Blinkers- och växel-spak

Inlägg av cicob »

Hej,
det är många ägare av MS/MX Facelift som är missnöjda med sin Yoke, men framförallt av att ha blivit av med sina blinkers- och växel-sparkar. Jag annulerade tom min leverans pga detta, efter att ha provkört en MX Plaid. Ovanan vid Yoke är bara en västanfläkt jmf med avsaknaden av spakar. En del ägare gillar ju tom Yoke, heter det iaf.

- När man kommer fram till en T-korsning med skymd sikt är det viktigt att snabbt kunna lägga i backen och "dra in nosen".
- Mitt i en rondell vill iaf jag (och kanske även lagen?) snabbt ändra blinkers och visa att jag är på väg ut.

Den vanliga ratten är tillbaka sen i vintras, och säljarna sa att de hoppas att spakarna ska komma tillbaka de med. Men nu är det augusti, och inte ett knyst har man hört om detta. Så min fråga är om det är någon i Europa som gör som entusiasten i USA; skruvar dit sina egna?

https://driveteslacanada.ca/model-s/tes ... dd-stalks/

Nya M3 Highland blir kanske en indikation på om Tesla fortsätter på den inslagna vägen eller ej. Det ryktas att även denna ska komma utan spakar.
MX Raven 2021, 7sits
Såld: MS 100D 2018, extra allt
SwedishAdvocate
Inlägg: 5666
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Blinkers- och växel-spak

Inlägg av SwedishAdvocate »

cicob skrev: 21 aug 2023 12:17
- När man kommer fram till en T-korsning med skymd sikt är det viktigt att snabbt kunna lägga i backen och "dra in nosen".
- Mitt i en rondell vill iaf jag (och kanske även lagen?) snabbt ändra blinkers och visa att jag är på väg ut.
Tycker det verkar som scenariot med T-korsningen kan gå att lösa med touch(?)-knapparna på mittkonsolen. Har dock inte testat själv...

Bild

https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... 9287D.html

Ser att du verkar bo i Schweiz... Har Schweiz (och resten av Europa) godkänt en lösning utan blinkersspak så får de väl acceptera att det inte alltid kommer att gå att trafiksäkert blinka ut ur en rondell. Samma lösning med knappar på ratten finns väl fortf. även på Ferraris bilar...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5666
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Blinkers- och växel-spak

Inlägg av SwedishAdvocate »

Forts.

Men i övrigt håller jag med om att det inte verkar vara så genomtänkt att ta bort blinkersspak samt växelspak. Det verkar vara ett ganska 'USA-centriskt' beslut...

Har dock inte testat den här lösningen för körriktningsval genom att dra på skärmen själv...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3910
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Blinkers- och växel-spak

Inlägg av AAKEE »

Jag har femhundra mil nu med yoke/utan vxl-spak.

Det är inget probem att få i backen när man rullar sakta framåt eller står still, jag gör det varje dag hemma innan jag backar in i garaget. Det går väcka nödknapparna på centerkonsollen med de ”sover” innan man trycker på dem. I låg fart eller stillastående är backraglaget framme på skärmen. Tar noll ”tid” extra jämfört med växelspak. Men man måste titta dit för att hitta den, växelspak kan man använda utan att titta vad man gör.
Hade gärna haft en växel för att ryggmärgen är så van. Men det är ingen issue, så för det är det ingen fara.

Blinkersspak: svårt hitta blinka ut ur en rondell med Teslas lösning = hål i huvudet hos Tesla som ju sparar någon krona eller USD på att göra bilen sämre.
Jag har monterat tryckkbapoar från S3XY buttons för blinkers på yokens baksida.

Tuta: svårt hitta utan att titta dit, på riktigt en trafiksäkerhetsfråga då det tar för långe att hitta tutan när man har bråttom.
Har lös det med en S3XY button under airbaken som borde vart tita. Hål i huvudet igen av tesla.

Hel och halvljustutan har jag ibte anvöbt nästan något än pga midnattssol men den är inte lätt att hitta än utan att detaljtitta på ratten. Man ska ju titta ut näran kör, inte vart reglagen är. Hål i….,igen.

Knappen för torkare och spolning går hyffsat
Används så ofta att det fungerar ok.

Yoken i sig var jag emot först, tyckte det var ett barnsligt tilltag som var mycket sämre än en rund ratt, men nu gillar jag den.
Har vant mig till 100% och för tillfället vill jag inte byta.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1158
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Blinkers- och växel-spak

Inlägg av bjornnilsson »

(Edit 1: Felaktig info, se de två inläggen närmast nedan.)

Touch-knapparna nere på mittkonsolen finns inte längre. Min Plaid som är uthämtad i Maj har dom i alla fall inte. Enbart "knappen" för varningstriangeln finns kvar.

(Edit 2: Ska tillägga att även jag är Pro-Yoke. För mig tog det några månader innan jag kände mig hemma. Blinka lär man sig göra. Funkar för mig oftast, men har ibland varit med om att blinkerknappen är "död" och inte ger respons och då spelar det ingen roll hur eller var den sitter när den inte fungerar att trycka på... Ska felanmäla till Tesla.)
Senast redigerad av bjornnilsson, redigerad totalt 2 gång.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Blinkers- och växel-spak

Inlägg av taliz »

bjornnilsson skrev: 21 aug 2023 15:25
Touch-knapparna nere på mittkonsolen finns inte längre. Min Plaid som är uthämtad i Maj har dom i alla fall inte. Enbart "knappen" för varningstriangeln finns kvar.
Har du provat trycka på dom? De är väl släckta normalt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1158
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Blinkers- och växel-spak

Inlägg av bjornnilsson »

taliz skrev: 21 aug 2023 15:28

Har du provat trycka på dom? De är väl släckta normalt.
Sprang ut och testade. Visst är det så, hade ingen aning! De lyste upp när man petade några gånger bredvid varningstriangeln. Då går bilen även att köra med död skärm.. har funderat hur det skulle gå till men då vet jag.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2205
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Blinkers- och växel-spak

Inlägg av jpetters »

bjornnilsson skrev:
taliz skrev: 21 aug 2023 15:28

Har du provat trycka på dom? De är väl släckta normalt.
Sprang ut och testade. Visst är det så, hade ingen aning! De lyste upp när man petade några gånger bredvid varningstriangeln. Då går bilen även att köra med död skärm.. har funderat hur det skulle gå till men då vet jag.
Jag har råkat ut för att skärmen botat om under körning och då tändes dessa automatiskt.
Aktiveras är när man slår på Valet Mode.

Däremot är de lite sega i respons när jag testat och inget direkt för snabba byten av körriktning.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
cicob
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 19 jun 2018 23:06
Ort: Zürich

Re: Blinkers- och växel-spak

Inlägg av cicob »

Tackar för intressanta bidrag så långt!
SwedishAdvocate skrev: 21 aug 2023 14:20
Ser att du verkar bo i Schweiz... Har Schweiz (och resten av Europa) godkänt en lösning utan blinkersspak så får de väl acceptera att det inte alltid kommer att gå att trafiksäkert blinka ut ur en rondell. Samma lösning med knappar på ratten finns väl fortf. även på Ferraris bilar...
Ja, det är väl en av sakerna som har överraskat mig: att alla myndigheter vinkar igenom detta, när andra saker som man kan uppleva som en "skitsak" blir stoppat (har inget konkret exempel på rak arm).


AAKEE skrev: 21 aug 2023 14:39
Hade gärna haft en växel för att ryggmärgen är så van. Men det är ingen issue, så för det är det ingen fara.

Blinkersspak: svårt hitta blinka ut ur en rondell med Teslas lösning = hål i huvudet hos Tesla som ju sparar någon krona eller USD på att göra bilen sämre.
Jag har monterat tryckkbapoar från S3XY buttons för blinkers på yokens baksida.

Tuta: svårt hitta utan att titta dit, på riktigt en trafiksäkerhetsfråga då det tar för långe att hitta tutan när man har bråttom.
Har lös det med en S3XY button under airbaken som borde vart tita. Hål i huvudet igen av tesla.
Wow, S3XY buttons kände jag inte till. Tack för tipset!
(Iofs helt sjukt att betala extra för att kompensera för dumheter som tillverkaren ställt till med.)

https://www.xn--tssla-gra.se/21-model-s ... -model-s-x


Är tutan fortfarande bara en fjantig liten knapp? Jösses. Trodde naivt att den hade vandrat tillbaka till mitten ovanpå airbagen.
MX Raven 2021, 7sits
Såld: MS 100D 2018, extra allt
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3910
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Blinkers- och växel-spak

Inlägg av AAKEE »

cicob skrev: 21 aug 2023 16:09
Tackar för intressanta bidrag så långt!
SwedishAdvocate skrev: 21 aug 2023 14:20
Ser att du verkar bo i Schweiz... Har Schweiz (och resten av Europa) godkänt en lösning utan blinkersspak så får de väl acceptera att det inte alltid kommer att gå att trafiksäkert blinka ut ur en rondell. Samma lösning med knappar på ratten finns väl fortf. även på Ferraris bilar...
Ja, det är väl en av sakerna som har överraskat mig: att alla myndigheter vinkar igenom detta, när andra saker som man kan uppleva som en "skitsak" blir stoppat (har inget konkret exempel på rak arm).


AAKEE skrev: 21 aug 2023 14:39
Hade gärna haft en växel för att ryggmärgen är så van. Men det är ingen issue, så för det är det ingen fara.

Blinkersspak: svårt hitta blinka ut ur en rondell med Teslas lösning = hål i huvudet hos Tesla som ju sparar någon krona eller USD på att göra bilen sämre.
Jag har monterat tryckkbapoar från S3XY buttons för blinkers på yokens baksida.

Tuta: svårt hitta utan att titta dit, på riktigt en trafiksäkerhetsfråga då det tar för långe att hitta tutan när man har bråttom.
Har lös det med en S3XY button under airbaken som borde vart tita. Hål i huvudet igen av tesla.
Wow, S3XY buttons kände jag inte till. Tack för tipset!
(Iofs helt sjukt att betala extra för att kompensera för dumheter som tillverkaren ställt till med.)

https://www.xn--tssla-gra.se/21-model-s ... -model-s-x


Är tutan fortfarande bara en fjantig liten knapp? Jösses. Trodde naivt att den hade vandrat tillbaka till mitten ovanpå airbagen.
Ja, tutan är bara en touchknapp i raden. Måste titta för att träffa.

Men en S3XY button löser det.

De två bakom ratten blir ungefär som växelpaddlar så det hittar man alltid utan att titta, även om ratten är uppochned. Nästan ett måste och det är givet att det är så Yoken borde vart byggd.

Man kan köpa S3XY Buttons direkt från enhance:
https://enhauto.com/s3xy-buttons
Skickas från inom EU, så ingen moms tillkommer.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7701
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Blinkers- och växel-spak

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 21 aug 2023 17:17
cicob skrev: 21 aug 2023 16:09
Tackar för intressanta bidrag så långt!
SwedishAdvocate skrev: 21 aug 2023 14:20
Ser att du verkar bo i Schweiz... Har Schweiz (och resten av Europa) godkänt en lösning utan blinkersspak så får de väl acceptera att det inte alltid kommer att gå att trafiksäkert blinka ut ur en rondell. Samma lösning med knappar på ratten finns väl fortf. även på Ferraris bilar...
Ja, det är väl en av sakerna som har överraskat mig: att alla myndigheter vinkar igenom detta, när andra saker som man kan uppleva som en "skitsak" blir stoppat (har inget konkret exempel på rak arm).


AAKEE skrev: 21 aug 2023 14:39
Hade gärna haft en växel för att ryggmärgen är så van. Men det är ingen issue, så för det är det ingen fara.

Blinkersspak: svårt hitta blinka ut ur en rondell med Teslas lösning = hål i huvudet hos Tesla som ju sparar någon krona eller USD på att göra bilen sämre.
Jag har monterat tryckkbapoar från S3XY buttons för blinkers på yokens baksida.

Tuta: svårt hitta utan att titta dit, på riktigt en trafiksäkerhetsfråga då det tar för långe att hitta tutan när man har bråttom.
Har lös det med en S3XY button under airbaken som borde vart tita. Hål i huvudet igen av tesla.
Wow, S3XY buttons kände jag inte till. Tack för tipset!
(Iofs helt sjukt att betala extra för att kompensera för dumheter som tillverkaren ställt till med.)

https://www.xn--tssla-gra.se/21-model-s ... -model-s-x


Är tutan fortfarande bara en fjantig liten knapp? Jösses. Trodde naivt att den hade vandrat tillbaka till mitten ovanpå airbagen.
Ja, tutan är bara en touchknapp i raden. Måste titta för att träffa.

Men en S3XY button löser det.

De två bakom ratten blir ungefär som växelpaddlar så det hittar man alltid utan att titta, även om ratten är uppochned. Nästan ett måste och det är givet att det är så Yoken borde vart byggd.

Man kan köpa S3XY Buttons direkt från enhance:
https://enhauto.com/s3xy-buttons
Skickas från inom EU, så ingen moms tillkommer.
Zürich är utanför EU. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3910
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Blinkers- och växel-spak

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 21 aug 2023 19:28
AAKEE skrev: 21 aug 2023 17:17

Man kan köpa S3XY Buttons direkt från enhance:
https://enhauto.com/s3xy-buttons
Skickas från inom EU, så ingen moms tillkommer.
Zürich är utanför EU. ;)
Nice. Det är det många städer som är 😂

De skickar från Bulgarien, tror jag det var.
(De är med i EU)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7701
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Blinkers- och växel-spak

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 21 aug 2023 19:36
mikebike skrev: 21 aug 2023 19:28
AAKEE skrev: 21 aug 2023 17:17

Man kan köpa S3XY Buttons direkt från enhance:
https://enhauto.com/s3xy-buttons
Skickas från inom EU, så ingen moms tillkommer.
Zürich är utanför EU. ;)
Nice. Det är det många städer som är 😂

De skickar från Bulgarien, tror jag det var.
(De är med i EU)
cicob bor i Zürich.....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3910
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Blinkers- och växel-spak

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 21 aug 2023 20:07
cicob bor i Zürich.....
Ajj! 😅

Men det är väl rätt låg moms i Schweiz? 8%?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2205
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Blinkers- och växel-spak

Inlägg av jpetters »

AAKEE skrev:
mikebike skrev: 21 aug 2023 20:07
cicob bor i Zürich.....
Ajj! Bild

Men det är väl rätt låg moms i Schweiz? 8%?
7.7% för att vara exakt. Knappast några problem att beställa hit (bor också i Schweiz).
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Rimlig
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 09 aug 2022 08:51

Re: Blinkers- och växel-spak

Inlägg av Rimlig »

Håller med om att det går att vänja sig hyffsat med blinkers och växlandet på skärmen (nu kört 1600 mil med Plaiden), men det är fortfarande sjukt mkt sämre än spakar. Skulle betala en bra slant för att få spakar om det gick att köpa.
Yoken är nice vid fis-körning och motorväg, men all form av aktiv körning blir kass med Yoken. Jag har nu beställt en (nästan) rund tredjepartsratt då jag är rädd att Teslas ersättningsratt är lika obekvämt hård och kass som Yoken.

Ni som köpt S3XY buttons, hur många behöver man? Tänkte beställa ett kit.
En eller två för blinkers?
Kan man sätta en på laddsladdenför att släppa laddsladd när man ska iväg för att slippa krångla med appen?

Funkar det att ställa ner regen även på Plaid med en S3XY-knapp? (för övningskörning)
Annat?
Lika bra att köra 6-packet och klistra knappar överallt?
Model S 85D -15
Model 3 Performance -21
Model S Ludicrous Performance -20
Model S Plaid, röd
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10487
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Blinkers- och växel-spak

Inlägg av Legato »

AAKEE skrev: 21 aug 2023 14:39
Jag har femhundra mil nu med yoke/utan vxl-spak.

Det är inget probem att få i backen när man rullar sakta framåt eller står still, jag gör det varje dag hemma innan jag backar in i garaget. Det går väcka nödknapparna på centerkonsollen med de ”sover” innan man trycker på dem. I låg fart eller stillastående är backraglaget framme på skärmen. Tar noll ”tid” extra jämfört med växelspak. Men man måste titta dit för att hitta den, växelspak kan man använda utan att titta vad man gör.
Hade gärna haft en växel för att ryggmärgen är så van. Men det är ingen issue, så för det är det ingen fara.

Blinkersspak: svårt hitta blinka ut ur en rondell med Teslas lösning = hål i huvudet hos Tesla som ju sparar någon krona eller USD på att göra bilen sämre.
Jag har monterat tryckkbapoar från S3XY buttons för blinkers på yokens baksida.

Tuta: svårt hitta utan att titta dit, på riktigt en trafiksäkerhetsfråga då det tar för långe att hitta tutan när man har bråttom.
Har lös det med en S3XY button under airbaken som borde vart tita. Hål i huvudet igen av tesla.

Hel och halvljustutan har jag ibte anvöbt nästan något än pga midnattssol men den är inte lätt att hitta än utan att detaljtitta på ratten. Man ska ju titta ut näran kör, inte vart reglagen är. Hål i….,igen.

Knappen för torkare och spolning går hyffsat
Används så ofta att det fungerar ok.

Yoken i sig var jag emot först, tyckte det var ett barnsligt tilltag som var mycket sämre än en rund ratt, men nu gillar jag den.
Har vant mig till 100% och för tillfället vill jag inte byta.
Enig i precis allt AAKEE skrev om denna sak!
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3910
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Blinkers- och växel-spak

Inlägg av AAKEE »

Rimlig skrev: 22 aug 2023 08:11

Ni som köpt S3XY buttons, hur många behöver man? Tänkte beställa ett kit.
En eller två för blinkers?
Jag köpte 6st, men har tre som är riktigt i bruk: Höger/Vänster blinkers och tuta.

De andra tre:
-Snabbt få på Plaid Mode
-Wipers auto off -on
-Testat Autopilot hands on, fungerar inte i EU.

Varje knapp kan ha dubbla funktioner så det går få 16 olika händelsen på 8 knappar.

Det finns en lista på möjliga funktioner på enhance per bilmodel:
https://enhauto.com/button-functions
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2205
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Blinkers- och växel-spak

Inlägg av jpetters »

Med tanke på vad man kan åstadkomma med S3XY buttons och det faktum att spökar från 3/Y passar rakt av enligt tidigare länkad artikel så bord det finnas möjlighet att lösa, iaf blinkers.

Kan man styra D/N/R/P via S3XY buttons?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
cicob
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 19 jun 2018 23:06
Ort: Zürich

Re: Blinkers- och växel-spak

Inlägg av cicob »

Ja, det är lugnt att beställa från EU till oss här i CH.

Nu anar jag lite ljus i tunneln!
Hoppas dessa (eller någon annan) går från prototyp till färdig lösning. Jag kommer att stå längst fram i kön.

MX Raven 2021, 7sits
Såld: MS 100D 2018, extra allt
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2205
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Blinkers- och växel-spak

Inlägg av jpetters »

cicob skrev:
Ja, det är lugnt att beställa från EU till oss här i CH.

Nu anar jag lite ljus i tunneln!
Hoppas dessa (eller någon annan) går från prototyp till färdig lösning. Jag kommer att stå längst fram i kön.

Grattis till Enhance, de lär sälja ett gäng. Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7701
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Blinkers- och växel-spak

Inlägg av mikebike »

cicob skrev: 06 sep 2023 15:48
Ja, det är lugnt att beställa från EU till oss här i CH.

Nu anar jag lite ljus i tunneln!
Hoppas dessa (eller någon annan) går från prototyp till färdig lösning. Jag kommer att stå längst fram i kön.

Det dröjde inte länge.😁
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Blinkers- och växel-spak

Inlägg av taliz »

Blir det nästa grej många kommer köpa men aldrig montera? :lol:
Som skärm framför ratten, runt ratt etc. Många som tänker att "det måste man ha" och beställer innan bilen levererats. Sen upptäcker de att det funkar tillräckligt bra utan. :D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Blinkers- och växel-spak

Inlägg av themax »

taliz skrev:
Blir det nästa grej många kommer köpa men aldrig montera? :lol:
Som skärm framför ratten, runt ratt etc. Många som tänker att "det måste man ha" och beställer innan bilen levererats. Sen upptäcker de att det funkar tillräckligt bra utan. :D
Du menar som regnsensor, USS och 360-kamera och annat fullständigt onödigt? Att skratta åt människor som faktiskt vill ha funktioner som ses som standard i stort sett alla världens moderna bilar visar inte direkt på förståelse för olika behov.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Blinkers- och växel-spak

Inlägg av martinot »

themax skrev: 06 sep 2023 17:29
Du menar som regnsensor, USS och 360-kamera och annat fullständigt onödigt? Att skratta åt människor som faktiskt vill ha funktioner som ses som standard i stort sett alla världens moderna bilar visar inte direkt på förståelse för olika behov.
Regnsensor är det många, men inte alla bilar som har. USS har vi bara bak på vår Mini (inte fram). 360-vy har vi inte på någon av våra bilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar