I dagens artikel skriver Tibor att FSD klarar 19/20 körningar utan att föraren måste ta över (källa Fsd Community Tracker). Det är fel.
FSD klarar ungefär varannan körning utan disengagement om man inte räknar ”interventioner” med gaspedal eller hastighetsändringar. Inte 95%. Däremot är 95% av resorna utan disengagement på grund av att bilen skulle göra ett allvarligt fel (critical disengagement- orsaka en olycka, köra mot rött, missa en stoppskylt köra på fel sida vägen t ex).
Räknar man ”interventioner” av föraren så skulle success rate vara nära 0 av 20 körningar.
Ingressen ”Tänk dig att du sätter dig i din bil, trycker på en knapp och dikterar in vart du vill åka. Sedan kör dig bilen dit alldeles själv, utan att du behöver göra något.” är helt fel och i det närmaste propaganda tagen från Tesla.
Man behöver:
- övervaka bilen konstant (som en körskolelärare gör)
- reglera hastighet när bilen gör fel och ”trycka ut” bilen i korsningar och i andra situationer där den tvekar
Artikel: Självkörande Teslor – i USA
Moderator: Redaktion