Två år med en Tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Två år med en Tesla

Inlägg av hybris »

Har märkt att jag känner avgaser på ett helt annat sätt numera. Sjukt att man hade blivit van med dessa dofter innan... Någon mer som märkt samma sak?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Två år med en Tesla

Inlägg av ovelundkvist »

Definitivt! Redan efter ett halvår kändes det oförståeligt hur jag tidigare stått ut på tex parkeringen efter liftarnas stängning vid fjällanläggningar.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3196
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Två år med en Tesla

Inlägg av Leo »

Japp!
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Två år med en Tesla

Inlägg av Tars »

Jag skäms varje gång jag måste starta min skåpbil..... Och ja, man blir väldigt uppmärksam. Har best kort så jag kan börja tanka ecopar i Uppsala som tröst.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Två år med en Tesla

Inlägg av JonasH »

Det känns faktiskt riktigt bra när man en kall morgon i kön ser alla bolmande bilar, och vet att man inte längre bidrar till detta vansinne som eldning av olika petroleumprodukter faktiskt är...

Rent samvete, och renare miljö känns bra.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Två år med en Tesla

Inlägg av Larofo »

Ja, det hela är rätt märkligt faktiskt, utan att vara trädkramare för fem öre så har man
numer blivit väldigt känslig för både avgaser och ljud från fossilare och tänker mer
och mer på att vi för tillfället bara har en planet vi kan bo på.
Att bli med elbil gör nåt med en. :D
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Två år med en Tesla

Inlägg av hybris »

Intressant att det inte bara är jag... Inte heller en trädkramare men börjat fundera på,hälsan att andas in denna skit varje dag. Varför så mycket cancer och skit kan man ju klura på... Vi har vant oss vid doften av avgaser. Rätt skumt att man inte känt det innan. Bussar och lastbilar blir jag tvungen att stänga av tillluften nör jag passerar i köer.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4355
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Två år med en Tesla

Inlägg av dstr »

Larofo skrev:
Ja, det hela är rätt märkligt faktiskt, utan att vara trädkramare för fem öre så har man
numer blivit väldigt känslig för både avgaser och ljud från fossilare och tänker mer
och mer på att vi för tillfället bara har en planet vi kan bo på.
Att bli med elbil gör nåt med en. :D
Samma här. Jag fastnade för Teslan för utlovad prestanda och autopiloten.

Först några veckor efter leverans väcktes miljömuppen i mig.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Två år med en Tesla

Inlägg av Bjelke »

Kan bara hålla med. Många situationer man reagerar annorlunda på nu (eller slipper helt som tex det mesta man förr gjorde på macken).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Två år med en Tesla

Inlägg av Oppfinnarn »

Det jag själv mest tänker på är hur mycket det bolmar kring andra bilar. Syns väldigt tydligt kalla vintermorgnar, t.ex. Är ju rätt lustigt att man anno 2016 fortfarande måste "elda i spisen" för att få bilarna att gå framåt .....
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14623
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Två år med en Tesla

Inlägg av taliz »

Nu har jag ingen Tesla, men det räcker med att vara "på landet" över sommaren och sen komma tillbaks till stan för att inse hur fruktansvärt det är.
Bor på Östermalm i Stockholm, och Öland på sommaren, och jag har skrivit en hel del insändare om hur tokigt det är att folk får köra bil precis hur dom vill, när dom gott och väl kunnat gå/cykla 500m till affären istället.
Redan efter 5 års boende i innerstan fick jag förövrigt astma... och jag är tyvärr långt ifrån ensam, undersökningar visar på att olika lung och hjärtsjukdomar drabbar betydligt fler innerstadsboende, särskilt barn, än de som bor på landet.

Min åsikt är att staden omgående bör införa en miljözon, och helt enkelt inte tillåta fossildrivna fordon i innerstaden(möjligtvis med undantag initialt för olika leverans/servicefordon etc).
Vi har ju faktiskt förbjudit rökning nästan överallt numera, varför skall det vara så svårt att förbjuda bilars rök/avgaser?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
ekenman
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 16 nov 2015 17:37
Ort: Stockholm

Re: Två år med en Tesla

Inlägg av ekenman »

Hörni vad glad jag blir när jag hör era diskussioner. Själv har jag beställt en Tesla mest för miljöns skull (utan att kalla mig själv trädkramare). Men hade inte gjort det utan prestanda och autopilot.
Levererad 10 mars 2016
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Re: Två år med en Tesla

Inlägg av Ferro94 »

hybris skrev:
Intressant att det inte bara är jag... Inte heller en trädkramare men börjat fundera på,hälsan att andas in denna skit varje dag. Varför så mycket cancer och skit kan man ju klura på... Vi har vant oss vid doften av avgaser. Rätt skumt att man inte känt det innan. Bussar och lastbilar blir jag tvungen att stänga av tillluften nör jag passerar i köer.
Tog mig en månad bakom ratten på en Tesla, men idag hände det även mig. Hamnade bakom en stor skåpbil och jä--- vad störd jag blev på avgaserna. Typ outhärdligt! Tilluft av, så blev man människa igen :D
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Två år med en Tesla

Inlägg av Bjelke »

Tror faktiskt att jag skulle kunna beställa en Model X bara för luftfiltrens skull, som många påpekat så stör man sig ju numera på avgaser från andra och
antar att det knappast kommer att märkas med model X-filtren :)
(annars är jag inte intr. av just Model X, utan föredrar S-modellen)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Två år med en Tesla

Inlägg av far1far2 »

taliz skrev:
Nu har jag ingen Tesla, men det räcker med att vara "på landet" över sommaren och sen komma tillbaks till stan för att inse hur fruktansvärt det är.
Bor på Östermalm i Stockholm, och Öland på sommaren, och jag har skrivit en hel del insändare om hur tokigt det är att folk får köra bil precis hur dom vill, när dom gott och väl kunnat gå/cykla 500m till affären istället.
Redan efter 5 års boende i innerstan fick jag förövrigt astma... och jag är tyvärr långt ifrån ensam, undersökningar visar på att olika lung och hjärtsjukdomar drabbar betydligt fler innerstadsboende, särskilt barn, än de som bor på landet.

Min åsikt är att staden omgående bör införa en miljözon, och helt enkelt inte tillåta fossildrivna fordon i innerstaden(möjligtvis med undantag initialt för olika leverans/servicefordon etc).
Vi har ju faktiskt förbjudit rökning nästan överallt numera, varför skall det vara så svårt att förbjuda bilars rök/avgaser?
Bodde själv uppe i Fjollträsk i många år och hälsar ibland på ätteläggarna ute i Spånga då och då, med någon tunnelbanetur in till gettot runt Sergels torg.
Flugit runt i världen och sett trafiktraumat i dom alla. Ofattbart att NÅGON vill bo och arbeta i sådan människofientlig miljö.
Jodå, visst gammal surgubbe ska behålla såna fånigheter för sej själv-jag vet. Men ibland börjar lösgommen fladdra liasom av sej själv.
Några hundratusen eller miljoner Teslor om 50 -100 årkommer att göra skillnad. Jag gör vad jag kan nere i lilla Ronneby.
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Två år med en Tesla

Inlägg av JonasH »

Det tråkiga är ju att det i Sverige 2016 inte finns några incitament alls till att köra elbil i innerstan istället för fossilbil. Helt otroligt med miljöpartiet i regeringsställning. Eller kanske inte...

Sverige borde titta lite mer på Norge där, så kanske elbilsförsäljningen skulle ta fart på riktigt.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Två år med en Tesla

Inlägg av Martinen »

Har inte haft min i 2 år, men märker det framförallt nu på vintern när man ser att smog runt köerna på morgonen.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Två år med en Tesla

Inlägg av bylund »

Men det är väl framförallt kondenserande vatten man ser så här års? Men det är ju en bra påminnelse. Det är ju mycket vi inte ser som kommer ut också...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Två år med en Tesla

Inlägg av Larofo »

Bjelke skrev:
Tror faktiskt att jag skulle kunna beställa en Model X bara för luftfiltrens skull, som många påpekat så stör man sig ju numera på avgaser från andra och
antar att det knappast kommer att märkas med model X-filtren :)
(annars är jag inte intr. av just Model X, utan föredrar S-modellen)
Dom gigantiska filtren, om dom nu lever upp till det som sades på
Model X-eventet, ligger ju bara så rätt i tiden!
Gillar dom skarpt och hoppas att dom dyker upp i alla Teslor framöver.
Att sedan kalla det för bioweapon defense mode gör ju inte saken sämre.
Bra trådstart hybris, men detta kan visa sig bli ett allt större
problem för oss.
Vi stör oss mer och mer på fossilarna, vi lägger mer och mer av vår tid
åt att tänka på problemet. Vår mentala hälsa är i farozonen!! :D
Tack för det hybris! :D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Två år med en Tesla

Inlägg av Jerker »

Intressant att så många här använder trädkramare mer eller mindre som ett skällsord... ;)

Jag har haft elbil 4 dagar och det känns bara bra! 8-) Men jag har sedan länge varit fullt medveten om att vi inte kan leva som vi gör och i det privata har jag sedan många år sopsorterat både hemma och på jobbet, handlat mer och mer miljömedvetet, dvs. närodlat och -uppfött, undvika mat med tillsatser, inte köpa antibiotikastinnt kött (dvs. jag väljer alltid svenskt och så långt det går handlar på gårdsbutiker där jag vet hur de föder upp sina djur).

Det som fattades i mitt liv för att jag skulle kunna känna att jag hade ett så gott samvete som möjligt var just bilen. Så för mig var det kronan på verket att köpa en elbil. Jag betalar ett par tusen mer i månaden för förmånen att få köra elbil eftersom jag aldrig tidigare köpt en ny bil. Jag har ägt gamla skrothögar som jag servat själv och därför har jag inte haft nån egentlig kapitalkostnad på dessa. Jag har köpt bilar till en kostnad som jag nu betalar i leasing- och batterihyresavgift för varje månad.

Så därför är jag antagligen att betrakta som en trädkramare och miljömupp som väljer att frivilligt öka min månadskostnad med nånstans runt 2000:- för förmånen att få köra elbil! Och dyrare lär det bli om tre år när jag ska försöka köpa en Tesla 3! :?

Känns det bra! Oooooo ja! :D
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Två år med en Tesla

Inlägg av chpaulin »

hybris skrev:
Intressant att det inte bara är jag... Inte heller en trädkramare men börjat fundera på,hälsan att andas in denna skit varje dag. Varför så mycket cancer och skit kan man ju klura på... Vi har vant oss vid doften av avgaser. Rätt skumt att man inte känt det innan. Bussar och lastbilar blir jag tvungen att stänga av tillluften nör jag passerar i köer.
Låter som du behöver en Model X med bio defense mode :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Skriv svar