Hur få betalt för bil av privatperson?
Moderator: Redaktion
- emlan
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/emanuel192279
Hur få betalt för bil av privatperson?
Hej!
Hur får man enklast betalt för en bil (över 150 000 SEK) av privatperson på ett säkert sätt?
Det internetz har gett mig:
PayPal har jag hört man ska undvika då det "ska" finnas sätt att bluffa.
Banköverföring ska man ju se pengarna på sitt konto - många banker går det ju att stoppa överföringen från.
Payson? kostar 500SEK och betalas av köparen, inget maxbelopp
Rocker max 50 000SEK
Swish? olika banker verkar ha olika maxgräns, swedbank tex 150 000 SEK
Postväxel ska ju lösas in direkt så det torde väl vara samma som banköverföring
Cash, inte för mig.
Nån som har någon kunskap att bjuda på?
Hur får man enklast betalt för en bil (över 150 000 SEK) av privatperson på ett säkert sätt?
Banköverföring ska man ju se pengarna på sitt konto - många banker går det ju att stoppa överföringen från.
Rocker max 50 000SEK
Cash, inte för mig.
MY LR -23
Re: Hur få betalt för bil av privatperson?
Swish är enklast. Har man samma bank så är överföring bäst, det går direkt då.
Köpte en bil för 600k en gång och då fick min sambo och två syrror swisha samtidigt som mig.
Köpte en bil för 600k en gång och då fick min sambo och två syrror swisha samtidigt som mig.
För alla belopp under 250k är det ju enkelt, då är det bara att köra Swish eller banköverföring.
Med Teslor är det ju generellt jobbigare pga högre belopp då det då i praktiken bara finns två ganska dåliga alternativ:
1.) Flera familjemedlemmar går ihop och Swishar eller för över delbelopp.
2.) Post/Bank-växel där affären görs upp på banken.
Med Teslor är det ju generellt jobbigare pga högre belopp då det då i praktiken bara finns två ganska dåliga alternativ:
1.) Flera familjemedlemmar går ihop och Swishar eller för över delbelopp.
2.) Post/Bank-växel där affären görs upp på banken.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Blipp tar några hundra och då får du Swish direkt på ditt konto, kontrakt och köparen får lite försäkring. Rätt bra tjänst skulle jag säga
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Mmm bra tjänst men lite oskönt med kreditrisken. För visst går pengarna via dem? De gör väl fortfarande rejäl förlust...
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
När jag sålde min första Tesla så fick köparen Swish;a 3 ggr (150+150+100) sedan klart.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Sist gick vi in på köparens bankkontor och banktjänstemannen (en ung tjej) förde över pengarna till mitt konto.
Jag frågade om de fortfarande skrev checkar?
-Vad är en check? Fick jag till svar!
Jag frågade om de fortfarande skrev checkar?
-Vad är en check? Fick jag till svar!

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
”Papperspengar som används mest i USA” hade jag svarat

M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
"Istället för pengar"
Volvo PV 544 Special 1963
Riktigt, det en en kreditrisk en liten stund där, men mindre risk än att försöka på något eget tänker jag
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Är det stunden från köparen swishar önskat belopp till blipp, fram till blipp har swishat hela beloppet till köparen?
Det gick på 5 minuter när vi sålde en Tesla
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
- emlan
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/emanuel192279
Tack för tipsen!
Blipp var ett bra tips som jag inte kände till.
Blipp var ett bra tips som jag inte kände till.
MY LR -23
Absolut men om dom nu inte skickar pengarna direkt och sedan sätter bolaget i konkurs är du väldigt långt ner på listan av gäldenärerTellus skrev: ↑01 aug 2023 20:55Är det stunden från köparen swishar önskat belopp till blipp, fram till blipp har swishat hela beloppet till köparen?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Jag använde Blockets kontrakt där man kunde skriva både summa vid kontraktsskrivning och summa vid leverans. Sen kunde köparen dela upp det i 3 överföringar och ingen av oss tog någon särskild risk kändes det som med tanke på kontraktet.
Borde det inte hamna på ett klientmedelskonto eller liknande som - tvärtom - borde vara bra skyddat vid en konkurs?Remuz skrev: ↑01 aug 2023 22:19Absolut men om dom nu inte skickar pengarna direkt och sedan sätter bolaget i konkurs är du väldigt långt ner på listan av gäldenärerTellus skrev: ↑01 aug 2023 20:55Är det stunden från köparen swishar önskat belopp till blipp, fram till blipp har swishat hela beloppet till köparen?
-
Postväxel är säkrast anser jag om ni bara ses.emlan skrev: ↑01 aug 2023 11:35Hej!
Rocker max 50 000SEK
Cash, inte för mig.
Annars är det bäst att ni går in på ett bankkontor, om det går.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Men då kanske det blir köparen som blir drabbad? Dealen är väl att lämna bilen när man ser pengarna.Remuz skrev: ↑01 aug 2023 22:19Absolut men om dom nu inte skickar pengarna direkt och sedan sätter bolaget i konkurs är du väldigt långt ner på listan av gäldenärerTellus skrev: ↑01 aug 2023 20:55Är det stunden från köparen swishar önskat belopp till blipp, fram till blipp har swishat hela beloppet till köparen?
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
När jag sålde min MY hade jag och köparen olika banker.
Min bankman gav rådet att använda någon slags gammaldags manuellt system. Det gick då till så att jag på förhand kontaktade min bankkontakt och gav info om köparens bank, kontraktsumma tid för överlämning etc. Köparen gjorde samma med sin bankkontakt. När vi sedan sågs på plats och skrivit kontrakt ringde köparen sin bankkontakt och gav grönt ljus. Några minuter senare meddelade min bankkontakt att han haft kontakt med köparens bank och såg pengarna på kontot. Allt gott.
Otroligt bökigt med tanke på hur enkelt det borde kunna vara i dessa dagar men det funkade bra och kändes väldigt säkert. Osäker på om det kostade någonting. I så fall några hundringar.
Min bankman gav rådet att använda någon slags gammaldags manuellt system. Det gick då till så att jag på förhand kontaktade min bankkontakt och gav info om köparens bank, kontraktsumma tid för överlämning etc. Köparen gjorde samma med sin bankkontakt. När vi sedan sågs på plats och skrivit kontrakt ringde köparen sin bankkontakt och gav grönt ljus. Några minuter senare meddelade min bankkontakt att han haft kontakt med köparens bank och såg pengarna på kontot. Allt gott.
Otroligt bökigt med tanke på hur enkelt det borde kunna vara i dessa dagar men det funkade bra och kändes väldigt säkert. Osäker på om det kostade någonting. I så fall några hundringar.
2023 - S Plaid
2022 - Y LR - Såld
2022 - Y LR - Såld
Har man redan kommit överens och har ngn dag på sig kan man ju kolla vilken bank köparen har. Inte supersvårt att öppna ett konto i samma bank. Då kommer pengarna direkt vid överföringen. Av olika anledningar har jag konton i alla storbankerna så det brukar räcka men sålt en bil till ngn med LF Bank. Då blev det besök på deras kontor för överföring. Smådrygt då det inte dräller av sådana kontor.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Ja, jag vet att om man gör en överföring på internetbanken så kan man gå in efteråt och ta bort den.
Men rätta mig om jag har fel - om man går till banken och gör en överföring över disk, så ska den inte gå att stoppa efteråt eftersom den utförs direkt. Sedan kan det självklart ta 1-2 bankdagar innan pengarna är framme, men transaktionen går inte att stoppa iaf.
Men rätta mig om jag har fel - om man går till banken och gör en överföring över disk, så ska den inte gå att stoppa efteråt eftersom den utförs direkt. Sedan kan det självklart ta 1-2 bankdagar innan pengarna är framme, men transaktionen går inte att stoppa iaf.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Rimligtvis. Det är ju inte företagets pengar.Bankiren skrev: ↑02 aug 2023 00:30Borde det inte hamna på ett klientmedelskonto eller liknande som - tvärtom - borde vara bra skyddat vid en konkurs?Remuz skrev: ↑01 aug 2023 22:19Absolut men om dom nu inte skickar pengarna direkt och sedan sätter bolaget i konkurs är du väldigt långt ner på listan av gäldenärer
Är högst tveksam till det.EnTraktor skrev: ↑03 aug 2023 10:26Ja, jag vet att om man gör en överföring på internetbanken så kan man gå in efteråt och ta bort den.
Jag tror det är extremt svårt att reversera en faktisk transaktion oavsett om den gjorts via internet eller på kontor. Har aldrig hört talas om bedrägerier där pengarna faktiskt nått kontot och sedan dragits tillbaka.
Det som brukar varnas för är ju situationer där någon påstår (med eller utan förfalskade underlag) att överföring gjorts fast den egentligen inte har det.
Gällande tex PayPal är det däremot en påtaglig risk att en faktisk betalning kan rullas tillbaka.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Det är inte en bank vi pratar om.Fredrik j skrev: ↑03 aug 2023 10:35Rimligtvis. Det är ju inte företagets pengar.Bankiren skrev: ↑02 aug 2023 00:30Borde det inte hamna på ett klientmedelskonto eller liknande som - tvärtom - borde vara bra skyddat vid en konkurs?
Jag tror inte Blipp är en tjänst som är reglerad med krav på klientmedelskonto. Hade det varit det så tror jag de hade gjort det väldigt tydligt på sin hemsida.
Sen ska man såklart ha en j-la otur för att drabbas, men jag tror risken definitivt existerar.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Vad man kan göra är att lägga överföring i internetbanken någon dag framåt, godkänna den och sedan ta bort den. Tex skylla på att det är bankdag först efter helgen och överföring mellan banker inte går under helgen. Det går inte att ta bort en överföring gjord över disk.Legato skrev: ↑03 aug 2023 12:22Är högst tveksam till det.EnTraktor skrev: ↑03 aug 2023 10:26Ja, jag vet att om man gör en överföring på internetbanken så kan man gå in efteråt och ta bort den.
Jag tror det är extremt svårt att reversera en faktisk transaktion oavsett om den gjorts via internet eller på kontor. Har aldrig hört talas om bedrägerier där pengarna faktiskt nått kontot och sedan dragits tillbaka.
Det som brukar varnas för är ju situationer där någon påstår (med eller utan förfalskade underlag) att överföring gjorts fast den egentligen inte har det.
Gällande tex PayPal är det däremot en påtaglig risk att en faktisk betalning kan rullas tillbaka.
Elbilist sedan 2014
Ja det är klart du kan göra, men då har inga pengar dykt upp på säljarens konto.Klintan skrev: ↑03 aug 2023 12:52Vad man kan göra är att lägga överföring i internetbanken någon dag framåt, godkänna den och sedan ta bort den. Tex skylla på att det är bankdag först efter helgen och överföring mellan banker inte går under helgen. Det går inte att ta bort en överföring gjord över disk.Legato skrev: ↑03 aug 2023 12:22Är högst tveksam till det.EnTraktor skrev: ↑03 aug 2023 10:26Ja, jag vet att om man gör en överföring på internetbanken så kan man gå in efteråt och ta bort den.
Tror iofs man kan göra det över disk också, dvs lägga ett betalningsuppdrag framåt i tiden och sedan ta bort det.
Det jag syftar på är alltså en redan gjord överföring. Där tror jag inte det finns någon skillnad om den gjorts online eller via kontor.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021