Hur gick det sen?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10931
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Hur gick det sen?

Inlägg av Jerker »

Vi har väl pratat om det, men gjordes det någonsin nån tråd om det? Alltså att spara vad branschfolk säger om elbilar och annat i anslutning till det för att vi skulle kunna gå tillbaka och se om de fick rätt.

Jag börjar med denna artikel från carup.se om att det kommer nya förnyelsebara bränslen som kommer låta förbränningsmotorn leva kvar:

https://carup.se/renault-bossen-darfor- ... 0-ar-till/
Publicerat 15/07/2023 av Maths Nilsson
Renault-bossen: Därför lever förbränningsmotorn 70 år till

Renault har precis ingått ett samarbete med Geely och ska satsa 82 miljarder kronor på förbränningsmotorer. Nu tror Renaults styrelserordförande på en lång framtid för förbränningsmotorer – innovationer om 3-4 år kan förändra allt.
– Jag tror, vare sig vi vill det eller inte, att förbrännningsmotorn kommer att fortsätta leva över hela världen i minst 70 år, säger Jean-Dominique Senard till La Tribune.

Geely och Renault går ihop om Volvo Cars tidigare förbränningsmotorbolag. Tillsammans investerar de 82 miljarder i förbränningsmotorer och hybridteknik. I Göteborg finns 500 anställda ingenjörer på Lindholmen och 1300 anställda vid monteringsfabriken i Skövde. Bolaget kommer totalt att ha 19 000 anställda vid 17 fabriker och fem centrum för forskning.

Nu tar Renaults styrelseordförande Jean-Dominique Senard bladet från munnen om förbränningsmotorns framtid i en intervju med franska tidningen La Tribune. Enligt Renault-bossen kommer förbränningsmotorer att leva kvar i många år. Senard hävdar att det kommer att komma klimatneutrala e-bränslen som kostar 11-16 kronor liter inom 3-4 år.

– Vi går mot slutet med beslutsamhet: du vet, Renault kommer att vara elektrisk 2030, vi vet hur man gör det. Vad vi också gör är att vi också behåller förbränningsbilar, för jag tror, vare sig vi vill det eller inte, att förbränningsmotorn kommer att fortsätta leva över hela världen i minst 70 år, vi vill behålla kapaciteten att försörja denna marknad under bästa möjliga miljöförhållanden, säger Jean-Dominique Senard.

Styrelseordföranden för Renault-gruppen uppger att företaget inlett forskning och utveckling om alternativa bränslen som till exempel vätgas tillsammans med partners. Den stora utmaningen nu är att få fram klimatneutrala bränslen till ett rimligt pris. Enligt Renaults ordförande är vi inte mogna för total övergång till elbilar, då ett råvarukrig med Kina är att vänta.

– Teknologiskt vet vi mycket väl att framsteg kommer. Frågan är till vilket pris? Segern blir att kunna sänka priset på alternativt bränsle till motsvarande 1 euro, 1,50 euro per liter. De stora experterna som följer med oss säger att det är möjligt. Det kommer att hända snabbare än du tror: om fyra, fem, sex år kanske vi är där, säger Senard.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur gick det sen?

Inlägg av bjelkeman »

De stora experterna som följer med oss säger att det är möjligt.
Vore intressant att se vilka ”experter” det är som säger detta. Vilken energikälla ska detta bränsle komma ifrån för 11-16 kr litern.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Fredrik j
Inlägg: 10953
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur gick det sen?

Inlägg av Fredrik j »

bjelkeman skrev: 17 jul 2023 00:14
De stora experterna som följer med oss säger att det är möjligt.
Vore intressant att se vilka ”experter” det är som säger detta. Vilken energikälla ska detta bränsle komma ifrån för 11-16 kr litern.
Jag tror inte heller på e-bränslen i stor skala utan mer för entusiastbilar.
Men energikällan är ju elektrisk ström.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur gick det sen?

Inlägg av bjelkeman »

Fredrik j skrev: 17 jul 2023 00:43
bjelkeman skrev: 17 jul 2023 00:14
De stora experterna som följer med oss säger att det är möjligt.
Vore intressant att se vilka ”experter” det är som säger detta. Vilken energikälla ska detta bränsle komma ifrån för 11-16 kr litern.
Jag tror inte heller på e-bränslen i stor skala utan mer för entusiastbilar.
Men energikällan är ju elektrisk ström.
El är väl en energibärare. Energikällan är sol (vind, solel, vattenkraft, vågor, biobränsle), månen (tidvatten), ”fossil” sol (olja, gas, kol) eller uran/torium (kärnkraft).

E-bränsle måste ta all energi från någon av dessa för att kunna produceras. Men min förståelse är att det är mycket svårt att få till den processen att skapa ett e-bränsle som motsvarar nuvarande flytande bränslen till det priset.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Fredrik j
Inlägg: 10953
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur gick det sen?

Inlägg av Fredrik j »

bjelkeman skrev: 17 jul 2023 18:03
Fredrik j skrev: 17 jul 2023 00:43
bjelkeman skrev: 17 jul 2023 00:14
De stora experterna som följer med oss säger att det är möjligt.
Vore intressant att se vilka ”experter” det är som säger detta. Vilken energikälla ska detta bränsle komma ifrån för 11-16 kr litern.
Jag tror inte heller på e-bränslen i stor skala utan mer för entusiastbilar.
Men energikällan är ju elektrisk ström.
El är väl en energibärare. Energikällan är sol (vind, solel, vattenkraft, vågor, biobränsle), månen (tidvatten), ”fossil” sol (olja, gas, kol) eller uran/torium (kärnkraft).

E-bränsle måste ta all energi från någon av dessa för att kunna produceras. Men min förståelse är att det är mycket svårt att få till den processen att skapa ett e-bränsle som motsvarar nuvarande flytande bränslen till det priset.
Det går åt mycket elenergi helt enkelt. Vind eller sol när efterfrågan är liten blir det ju billigt.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7676
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hur gick det sen?

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev: 17 jul 2023 19:03
bjelkeman skrev: 17 jul 2023 18:03
Fredrik j skrev: 17 jul 2023 00:43
bjelkeman skrev: 17 jul 2023 00:14
De stora experterna som följer med oss säger att det är möjligt.
Vore intressant att se vilka ”experter” det är som säger detta. Vilken energikälla ska detta bränsle komma ifrån för 11-16 kr litern.
Jag tror inte heller på e-bränslen i stor skala utan mer för entusiastbilar.
Men energikällan är ju elektrisk ström.
El är väl en energibärare. Energikällan är sol (vind, solel, vattenkraft, vågor, biobränsle), månen (tidvatten), ”fossil” sol (olja, gas, kol) eller uran/torium (kärnkraft).

E-bränsle måste ta all energi från någon av dessa för att kunna produceras. Men min förståelse är att det är mycket svårt att få till den processen att skapa ett e-bränsle som motsvarar nuvarande flytande bränslen till det priset.
Det går åt mycket elenergi helt enkelt. Vind eller sol när efterfrågan är liten blir det ju billigt.
Så man skall producera alla syntetiska bränslen, inklusive vätgas, under en vecka i juli?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
Inlägg: 10953
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur gick det sen?

Inlägg av Fredrik j »

mikebike skrev: 17 jul 2023 20:10
Fredrik j skrev: 17 jul 2023 19:03
bjelkeman skrev: 17 jul 2023 18:03
Fredrik j skrev: 17 jul 2023 00:43
bjelkeman skrev: 17 jul 2023 00:14


Vore intressant att se vilka ”experter” det är som säger detta. Vilken energikälla ska detta bränsle komma ifrån för 11-16 kr litern.
Jag tror inte heller på e-bränslen i stor skala utan mer för entusiastbilar.
Men energikällan är ju elektrisk ström.
El är väl en energibärare. Energikällan är sol (vind, solel, vattenkraft, vågor, biobränsle), månen (tidvatten), ”fossil” sol (olja, gas, kol) eller uran/torium (kärnkraft).

E-bränsle måste ta all energi från någon av dessa för att kunna produceras. Men min förståelse är att det är mycket svårt att få till den processen att skapa ett e-bränsle som motsvarar nuvarande flytande bränslen till det priset.
Det går åt mycket elenergi helt enkelt. Vind eller sol när efterfrågan är liten blir det ju billigt.
Så man skall producera alla syntetiska bränslen, inklusive vätgas, under en vecka i juli?
Nog fan blåser det lite oftare…
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7676
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hur gick det sen?

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev: 17 jul 2023 21:16
mikebike skrev: 17 jul 2023 20:10
Fredrik j skrev: 17 jul 2023 19:03
bjelkeman skrev: 17 jul 2023 18:03
Fredrik j skrev: 17 jul 2023 00:43


Jag tror inte heller på e-bränslen i stor skala utan mer för entusiastbilar.
Men energikällan är ju elektrisk ström.
El är väl en energibärare. Energikällan är sol (vind, solel, vattenkraft, vågor, biobränsle), månen (tidvatten), ”fossil” sol (olja, gas, kol) eller uran/torium (kärnkraft).

E-bränsle måste ta all energi från någon av dessa för att kunna produceras. Men min förståelse är att det är mycket svårt att få till den processen att skapa ett e-bränsle som motsvarar nuvarande flytande bränslen till det priset.
Det går åt mycket elenergi helt enkelt. Vind eller sol när efterfrågan är liten blir det ju billigt.
Så man skall producera alla syntetiska bränslen, inklusive vätgas, under en vecka i juli?
Nog fan blåser det lite oftare…
Ja, men extremt låga elpriser är det inte speciellt många dagar per år. Särskilt inte på vinterhalvåret när solen lyser med sin frånvaro.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
Inlägg: 10953
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur gick det sen?

Inlägg av Fredrik j »

mikebike skrev: 18 jul 2023 14:52
Fredrik j skrev: 17 jul 2023 21:16
mikebike skrev: 17 jul 2023 20:10
Fredrik j skrev: 17 jul 2023 19:03
bjelkeman skrev: 17 jul 2023 18:03


El är väl en energibärare. Energikällan är sol (vind, solel, vattenkraft, vågor, biobränsle), månen (tidvatten), ”fossil” sol (olja, gas, kol) eller uran/torium (kärnkraft).

E-bränsle måste ta all energi från någon av dessa för att kunna produceras. Men min förståelse är att det är mycket svårt att få till den processen att skapa ett e-bränsle som motsvarar nuvarande flytande bränslen till det priset.
Det går åt mycket elenergi helt enkelt. Vind eller sol när efterfrågan är liten blir det ju billigt.
Så man skall producera alla syntetiska bränslen, inklusive vätgas, under en vecka i juli?
Nog fan blåser det lite oftare…
Ja, men extremt låga elpriser är det inte speciellt många dagar per år. Särskilt inte på vinterhalvåret när solen lyser med sin frånvaro.
Vindkraft Mike. Det blåser även när solen inte skiner. Men mitt i vintern lönar det sig säkert att sälja istället.
Skriv svar