Model 3 - 10 000 mil erfarenheter +/-
Moderator: Redaktion
Model 3 - 10 000 mil erfarenheter +/-
Många M3 har vid det här laget gått mer än 10 000 mil. Vilka är erfarenheterna +/-?
-
- Inlägg: 5629
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Model 3 - 10 000 mil erfarenheter +/-
Inte så mkt erfarenheter, men generellt så är det låga luftmotståndet och den långa räckvidden i högre hastigheter ett +.
-
Kolla försäkringskostnad. Finns tips om hur man kan få ner den i befintliga trådar.
Finns saker att fundera över om privatimport.
Är inte drag monterat från fabrik är det nog svårt att eftermontera för att dra lagligt. Kanske tom omöjligt.
Finns mer info här:
viewtopic.php?t=32241&sid=90cd9ca18e2d7 ... 7e4ec6cc1e
Där finns även info om söktips. Finns en hel del info i befintliga trådar.
Har du fler specifika frågor är det bara att återkomma.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Model 3 - 10 000 mil erfarenheter +/-
Tack SwedishAdvocate.
På plussidan måste väl batteriet finnas med. Verkar som väldigt få M3-batterier kraschat. Dessutom degradering som verkar helt ok för de flesta bilar med lång kösträcka.
Blir spännande se hur länge batteriet kommer att hålla.
flr M3. Många Model S verkar ju rulla på efter 10 år.
Däremot minus för 12v batteriet som verkar kunna lägga av utan förvarning med stillastående bil som följd.
Länkärmar, kondens i lycktorna och lite annat strul verkar hamna inom 3 års garantin.
Håller med om försäkringen efter tre år. Inte rimliga kostnader. Vad gör försäkringsbolagen?
På plussidan måste väl batteriet finnas med. Verkar som väldigt få M3-batterier kraschat. Dessutom degradering som verkar helt ok för de flesta bilar med lång kösträcka.
Blir spännande se hur länge batteriet kommer att hålla.
flr M3. Många Model S verkar ju rulla på efter 10 år.
Däremot minus för 12v batteriet som verkar kunna lägga av utan förvarning med stillastående bil som följd.
Länkärmar, kondens i lycktorna och lite annat strul verkar hamna inom 3 års garantin.
Håller med om försäkringen efter tre år. Inte rimliga kostnader. Vad gör försäkringsbolagen?
-
- Inlägg: 5629
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Model 3 - 10 000 mil erfarenheter +/-
Varsågod.Oryd skrev: ↑09 jul 2023 14:39Tack SwedishAdvocate.
På plussidan måste väl batteriet finnas med. Verkar som väldigt få M3-batterier kraschat. Dessutom degradering som verkar helt ok för de flesta bilar med lång kösträcka.
Blir spännande se hur länge batteriet kommer att hålla.
flr M3. Många Model S verkar ju rulla på efter 10 år.
Däremot minus för 12v batteriet som verkar kunna lägga av utan förvarning med stillastående bil som följd.
Länkärmar, kondens i lycktorna och lite annat strul verkar hamna inom 3 års garantin.
Håller med om försäkringen efter tre år. Inte rimliga kostnader. Vad gör försäkringsbolagen?
Är ingen expert, men det är även min bild att det är få M3-batterier som kraschat, samt att även degradering är helt ok. Finns befintliga trådar om degradering. Se inlägg av medlemmen AAKEE som verkar mkt kunnig i det här ämnet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Model 3 - 10 000 mil erfarenheter +/-
Min M3 SR+ 2019 har nu gått +11 000 mil.
Batteriet har tappat kanske 20-30 km i räckvidd sedan ny.
Bytt bakruta två gånger under garantin. Fel på effekten till slingan i bakrutan var orsaken.
Blivit stående en gång med bärgning som följd. En kabel som hade gått sönder.
Ej garantiåtgärd, kostade 6 000 kr.
I övrigt går den snålt, 155 Wh/km under denna tid.
Jag är mycket nöjd med bilen och skulle lätt köpa en likadan igen.
Batteriet har tappat kanske 20-30 km i räckvidd sedan ny.
Bytt bakruta två gånger under garantin. Fel på effekten till slingan i bakrutan var orsaken.
Blivit stående en gång med bärgning som följd. En kabel som hade gått sönder.
Ej garantiåtgärd, kostade 6 000 kr.
I övrigt går den snålt, 155 Wh/km under denna tid.
Jag är mycket nöjd med bilen och skulle lätt köpa en likadan igen.
Blå TM3 SR+ med dragkrok, 2019
Re: Model 3 - 10 000 mil erfarenheter +/-
Har en 2021a som gått som taxi med dryga 22k mil på mätaren.
Inga reparationer. Inte ens bromsbelägg eller skivor bytta. Servad en gång vid 18000 mil...
Degradering ca 8%!
Inga reparationer. Inte ens bromsbelägg eller skivor bytta. Servad en gång vid 18000 mil...
Degradering ca 8%!
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model 3 - 10 000 mil erfarenheter +/-
+1 på den!Antti V skrev:Min M3 SR+ 2019 har nu gått +11 000 mil.
Batteriet har tappat kanske 20-30 km i räckvidd sedan ny.
Bytt bakruta två gånger under garantin. Fel på effekten till slingan i bakrutan var orsaken.
Blivit stående en gång med bärgning som följd. En kabel som hade gått sönder.
Ej garantiåtgärd, kostade 6 000 kr.
I övrigt går den snålt, 155 Wh/km under denna tid.
Jag är mycket nöjd med bilen och skulle lätt köpa en likadan igen.
Nästa exakt samma erfarenhet.
11k mil, 2 rutor, 6k kr reparation efter garantin...
Har dock klarat mig ifrån bärgning. (Ta i trä..)
Helnöjd med bilen också.
/J
Skickat från min CPH2399 via Tapatalk
Tesla Model 3 LR, AWD, HW3.0, EAP (FSD) sedan 4 Mars 2019.
Re: Model 3 - 10 000 mil erfarenheter +/-
Tack för att ni delar med er av erfarenheter. Slutsats:
Model 3 med många mil (efter garantin 8000 mil) håller bra. 12v och kablar dock större problemen
som leder till bärgning.
Försäkringskostnaden måste också ned.
Model 3 med många mil (efter garantin 8000 mil) håller bra. 12v och kablar dock större problemen
som leder till bärgning.
Försäkringskostnaden måste också ned.
Re: Model 3 - 10 000 mil erfarenheter +/-
Det är nog fel slutsats att dra. Om du tittar på hur många svar du har fått jämfört med hur många som kör M3 här, så är nog slutsatsen snarare att det är en ganska problemfri bil.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Model 3 - 10 000 mil erfarenheter +/-
8000 mil, 2019 LR AWD. Länkarmar bytta, värmeslingan i bakrutan, på garantin. Foliet (eller vad man kallar det) runt dörrhandtagen, fram höger började flaga av, just när garantin gick ut. 3000 kr och en ranger senare så var det fixat. Folierad front och bakre delen framför bakhjulen, vilket det var värt. Tycker lacken är lite skör. Ligger på 6-7% degradering. Bytt två framrutor som spruckit. Fått ett stenskott på taket som tur nog gick att laga. Har legat runt 168 Wh/km efter 3000 mil eller så. Tycker den drar lite om man inte buskör.
Om jag skulle köpa en ny bil idag, blev det nog en Model 3 igen, helt folierad. Jag gillar bilen.
Om jag skulle köpa en ny bil idag, blev det nog en Model 3 igen, helt folierad. Jag gillar bilen.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Model 3 - 10 000 mil erfarenheter +/-
Kvalar inte in till 10000 men kört 7200 mil på två år.
Bytt bakluckemotor och kablage från ladduttaget allt på garanti
Lacken är känslig fått en del skavanker framförallt hundbenen. Skulle ppfat mer om man får vara efterklok. Snittförbrukning 1;61 kWh/mil. När jag laddade den till 100% för två veckor sedan visade den 572km.
Mycket nöjd med bilen.
Bytt bakluckemotor och kablage från ladduttaget allt på garanti
Lacken är känslig fått en del skavanker framförallt hundbenen. Skulle ppfat mer om man får vara efterklok. Snittförbrukning 1;61 kWh/mil. När jag laddade den till 100% för två veckor sedan visade den 572km.
Mycket nöjd med bilen.
Model 3 lr 2021 82 kWh
Re: Model 3 - 10 000 mil erfarenheter +/-
Tack Lillolle och bjelkeman
Tolkar som klara +
Ett litet minus får läggas på bilprovningen som
anmärker på ljusen
Tolkar som klara +
Ett litet minus får läggas på bilprovningen som
anmärker på ljusen
Re: Model 3 - 10 000 mil erfarenheter +/-
Skrev en artikel här när vi sålde vår 2019 i fjol där jag tog upp allt. Den hade gått 14600 mil då. https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... 4-600-mil/
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Model 3 - 10 000 mil erfarenheter +/-
Kvalar heller inte in på 10 000 mil, men haft en av de första SR+ från 2019 som rullar ca 4000 mil.
Inte haft ett ända fel (nja fel inställda dimljus på besiktningen vilket vart enkelt avhjälpt), ingen service, genomsnittlig förbrukning på hela tiden 1,64 och då har den mest rullat antingen korta sträckor hemma kring samt jobbpendling på motorväg. Vi har vart väldigt nöjda med bilen.
Men nu när de sålde ut lager M3P kunde jag inte låta bli utan det blev en uppgradering. En av anledningarna vart att jag inte är säker på att jag vill äga en äldre tesla om den börjar krångla.
Så en vit 3a bytes till en annan vit 3a för den utomstående är det bara andra fälgar och nytt regnr.
Men sicken skillnad på bil, den nya är avsevärt tystare, komfortablare (trots 20” mot 18”), känslan när dörrarna stänger är mer premium. Måste säga att jag vart positivt överraskad hur mycket tesla tagit bilen framåt
Inte haft ett ända fel (nja fel inställda dimljus på besiktningen vilket vart enkelt avhjälpt), ingen service, genomsnittlig förbrukning på hela tiden 1,64 och då har den mest rullat antingen korta sträckor hemma kring samt jobbpendling på motorväg. Vi har vart väldigt nöjda med bilen.
Men nu när de sålde ut lager M3P kunde jag inte låta bli utan det blev en uppgradering. En av anledningarna vart att jag inte är säker på att jag vill äga en äldre tesla om den börjar krångla.
Så en vit 3a bytes till en annan vit 3a för den utomstående är det bara andra fälgar och nytt regnr.
Men sicken skillnad på bil, den nya är avsevärt tystare, komfortablare (trots 20” mot 18”), känslan när dörrarna stänger är mer premium. Måste säga att jag vart positivt överraskad hur mycket tesla tagit bilen framåt
Re: Model 3 - 10 000 mil erfarenheter +/-
2019 SR+, 11300 mil. Höger länkarm på garantin, fick pröjsa för att byta värmepaketet utanför garantin och nu ska jag byta vänster länkarm själv.
Kör mycket med släp, så snittförbrukning 186.
Kör mycket med släp, så snittförbrukning 186.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Model 3 - 10 000 mil erfarenheter +/-
2019-03 M3P drygt 8000 mil.
Länkarmar(verkstad), fukt bakljus(ranger), lite lös spoiler i en kant(ranger), stolsvärme förare(ranger)
Allt på garanti.
Ett verkstadsbesök på 4,5 år !
Bytt friskluftfilter och torkarblad själv, drygt 1000 kr i total servicekostnad.
Däck aldrig bytta, original 20" sommar och 20" vinterhjul med ca 4 mm kvar, Michelin.
Helt otroligt bra.
Länkarmar(verkstad), fukt bakljus(ranger), lite lös spoiler i en kant(ranger), stolsvärme förare(ranger)
Allt på garanti.
Ett verkstadsbesök på 4,5 år !
Bytt friskluftfilter och torkarblad själv, drygt 1000 kr i total servicekostnad.
Däck aldrig bytta, original 20" sommar och 20" vinterhjul med ca 4 mm kvar, Michelin.
Helt otroligt bra.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Model 3 - 10 000 mil erfarenheter +/-
2021-03 M3P 11500mil
Garantiärenden
- Omlackning av halva bilen (båda sidor) pga lacksläpp tröskel och vid hundbenet samt bakdörr som sticker ut.
- Vänster kamera utbytt pga den dog.
- Höger framlykta pga ledljuset blev gult.
- Spoiler utbytt fem gånger pga att limmet släpper på kanterna.
Servicekostnader
- Kupefilter bytt 2022-07. Kostnad runt 300kr.
- Nu övre länkarm ska bytas. Gissar på 2000kr i materialkostnad.
- Ett par bakre sommardäck har jag bytt ut. Nya gick på 4000kr.
Klarar mig precis på 20kr/mil inkl elbilsbonus, värdeminskning, försäkringskostnader, el och servicekostnader.
Garantiärenden
- Omlackning av halva bilen (båda sidor) pga lacksläpp tröskel och vid hundbenet samt bakdörr som sticker ut.
- Vänster kamera utbytt pga den dog.
- Höger framlykta pga ledljuset blev gult.
- Spoiler utbytt fem gånger pga att limmet släpper på kanterna.
Servicekostnader
- Kupefilter bytt 2022-07. Kostnad runt 300kr.
- Nu övre länkarm ska bytas. Gissar på 2000kr i materialkostnad.
- Ett par bakre sommardäck har jag bytt ut. Nya gick på 4000kr.
Klarar mig precis på 20kr/mil inkl elbilsbonus, värdeminskning, försäkringskostnader, el och servicekostnader.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2429
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Model 3 - 10 000 mil erfarenheter +/-
Underbar bil!
Kört ca 16000mil med vår Model 3 LR AWD från 2019.
Finns hur många plus somhelst (teknik, prestanda för kronorna). Billigaste bilen jag ägt per mil med ca 20sek/TCO per mil (mycket pga nästan obefintlig service samt billig laddning).
-knarrande framvagn (fixas enkelt för under tusenlappen med lite saker från Biltema om man kollar på youtube (upper Control arm Noise)). Stänkskydd behövs då det annars lätt kan bli lite märken under dörrar.
I övrigt inte mycket att anmärka på då bilen är en slitvarg.
Aldrig ägt en bil så länge som denna så det är ett bra betyg då detta är min åttonde bil i ordningen.
Blir nog en till Model 3 vid nästa bilbyte (om det då inte finns något bättre på marknaden (vilket jag saknar idag)) samt MVH
Kört ca 16000mil med vår Model 3 LR AWD från 2019.
Finns hur många plus somhelst (teknik, prestanda för kronorna). Billigaste bilen jag ägt per mil med ca 20sek/TCO per mil (mycket pga nästan obefintlig service samt billig laddning).
-knarrande framvagn (fixas enkelt för under tusenlappen med lite saker från Biltema om man kollar på youtube (upper Control arm Noise)). Stänkskydd behövs då det annars lätt kan bli lite märken under dörrar.
I övrigt inte mycket att anmärka på då bilen är en slitvarg.
Aldrig ägt en bil så länge som denna så det är ett bra betyg då detta är min åttonde bil i ordningen.
Blir nog en till Model 3 vid nästa bilbyte (om det då inte finns något bättre på marknaden (vilket jag saknar idag)) samt MVH
Re: Model 3 - 10 000 mil erfarenheter +/-
Hej
Ny på forumet och kanske skriver jag i fel ”tråd”, i så fall sorry för detta.
En trevlig handlare lät oss idag, för 24tim, låna en Model 3 LR fr 2020 som rullat 11300mil. Imorgon ska den lämnas tillbaka.
Min tanke var att få en uppfattning om batteriets degradering. Har kikat i andra trådar hur man skulle kunna räkna ut detta. Tyvärr finns ingen historia om förbrukning tillgänglig i bilens system som jag kan se.
Vi har idag kört 330km blandad körning och det är 26% kvar, eller 120 km.
Kan man med dessa uppgifter få en grov uppfattning om batteriets kondition?
Handlaren är inte expert på Tesla och kunde inte föreslå en test som jag var villig att betala.
Alla synpunkter välkomnas!
Tack på förhand!
Patrik
Ny på forumet och kanske skriver jag i fel ”tråd”, i så fall sorry för detta.
En trevlig handlare lät oss idag, för 24tim, låna en Model 3 LR fr 2020 som rullat 11300mil. Imorgon ska den lämnas tillbaka.
Min tanke var att få en uppfattning om batteriets degradering. Har kikat i andra trådar hur man skulle kunna räkna ut detta. Tyvärr finns ingen historia om förbrukning tillgänglig i bilens system som jag kan se.
Vi har idag kört 330km blandad körning och det är 26% kvar, eller 120 km.
Kan man med dessa uppgifter få en grov uppfattning om batteriets kondition?
Handlaren är inte expert på Tesla och kunde inte föreslå en test som jag var villig att betala.
Alla synpunkter välkomnas!
Tack på förhand!
Patrik
Re: Model 3 - 10 000 mil erfarenheter +/-
Har en LR 2020 som snart har gått 10000 mil. Känns fortfarande fräsch, inga stora saker som har behövt fixas. Tappat ca 5% av batterikapaciteten men det hände rätt snabbt och sedan har den i stort sett stått stilla. Bra bil
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: Model 3 - 10 000 mil erfarenheter +/-
Tack för input! Förbrukningen som vi hade idag låg på 160wh. Om jag förstår det rätt så var max räckvidd då bilen var ny 560km. Om det är så antyder vår test idag att batteriet har tappat 19% av ursprunglig kapacitet.
Tänker jag fel?
Tänker jag fel?
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 768
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: Model 3 - 10 000 mil erfarenheter +/-
Du tänker fel, det är wltp.
Går att köra ett batteri test i service läget. Men är ni nöjda med bilen så köp och använd den.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Model 3 - 10 000 mil erfarenheter +/-
Ni körde 33 mil och använde 74% av batteriet med en snittförbrukning på 160Wh ?
33/0,74= 44,6 mil om ni hade använt "hela batteriet" ner till 0km
44,6 x 1,6kWh/mil = 71,35kWh batterikapacitet exklusive buffer under 0km på ca 3,3kWh
Total batterikapacitet blir då 74,65 inklusive buffer. Bilen hade i bästa fall 77,8kWh ny. Då blir degraderingen 4% vilket är mycket bra förutsatt att 33mil/74%/160Wh är korrekt.
Men
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
-
- Inlägg: 5629
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Model 3 - 10 000 mil erfarenheter +/-
Genomsnittshastigheten i WLTP är 53,5 km/h...
https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide ... re#Class_3
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Model 3 - 10 000 mil erfarenheter +/-
Ladda fullt och läs av räckvidden vid batterisymbolen.
Vi kan räkna ut batterikapaciteten utifrån fulladdad range.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5