Blinkers slår inte (alltid) av när jag kör ur rondell

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Fyrkant
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 jul 2023 13:22

Blinkers slår inte (alltid) av när jag kör ur rondell

Inlägg av Fyrkant »

Fick min MYLR för 2 veckor sedan och är än så länge nöjd med bilen.

Men en sak retar mig, när jag kör ur vissa rondeller vägrar högerblinkers att slå av när ratten går tillbaka till neutral och jag måste stänga av den "manuellt". Händer inte i alla rondeller, men i de rondeller det händer kan jag nästan alltid återskapa felet.

Är det här "normalt" Tesla/Model Y-beteende eller någon egenhet hos min bil som jag ska boka in service för? :)
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Blinkers slår inte (alltid) av när jag kör ur rondell

Inlägg av Freez »

Jag skulle säga att det är ett generellt problem bland flera fabrikat. Beror lite på hur du svänger. Hade samma fenomen hos min Passat.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Kronberg
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 28 jun 2018 15:03

Re: Blinkers slår inte (alltid) av när jag kör ur rondell

Inlägg av Kronberg »

Om du ställer in ”auto turn signal” till ”off” istället för ”auto cancel” så borde det fungera som på en vanlig bil. Med ”auto cancel” så blinkar det tills du har bytt fil eller svängt in på en ny väg enligt GPS positionen istället för att slå av när ratten står rakt. Men många(de flesta) rondeller verkar inte ha fil eller väginfo i kartdatan och då fortsätter det blinka. De har väl inte rondeller i Amerika. :lol:
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 18 maj 2020 08:12

Re: Blinkers slår inte (alltid) av när jag kör ur rondell

Inlägg av steffe68 »

Fyrkant skrev: 04 jul 2023 13:27
Fick min MYLR för 2 veckor sedan och är än så länge nöjd med bilen.

Men en sak retar mig, när jag kör ur vissa rondeller vägrar högerblinkers att slå av när ratten går tillbaka till neutral och jag måste stänga av den "manuellt". Händer inte i alla rondeller, men i de rondeller det händer kan jag nästan alltid återskapa felet.

Är det här "normalt" Tesla/Model Y-beteende eller någon egenhet hos min bil som jag ska boka in service för? :)
Kolla om du har blinkersautomatiken påslagen som dels gör att "dutt" för 3 blink inte fungerar, och dels fungerar lite titt som tätt som du beskriver. Jag stängde av den funktionen och det funkar bättre.
2023 M3P vit/vit
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 948
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Blinkers slår inte (alltid) av när jag kör ur rondell

Inlägg av agehall »

Kronberg skrev: 04 jul 2023 13:45
De har väl inte rondeller i Amerika. :lol:
Inte helt sant, men nästan. Det finns ca 9000 cirkulationsplatser i USA. I Sverige har vi runt 3000. Om man då betänker hur stort USA är, både till ytan och befolkning, så kan man nästan säga att de inte har några cirkulationsplatser alls.

Folk är även ganska konfunderade över hur de fungerar där de faktiskt finns och jag skulle nog säga att många inte blinkar alls, iallafall där jag varit.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Blinkers slår inte (alltid) av när jag kör ur rondell

Inlägg av bjelkeman »

Det är bra med få rondeller i USA… i Boston så ansågs det tidigare att det vara rätt att den som kör in i rondellen har förtur (även om lagen säger tvärtom). Lite överraskande första gången man upplever det. :D

Mer om rondeller i USA

Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Skriv svar