Första leveransupplevelsen i Sverige

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
aamohr
Teslaägare

Första leveransupplevelsen i Sverige

Inlägg av aamohr »

Hallå -

Förlåt det obekväma svenska språket, eftersom jag är amerikan och använder Google translate.

Vi flyttade nyligen till Malmö från Kalifornien, och efter sex månader utan bil och endast med kollektivtrafik bestämde vi oss för att lägga till bekvämligheten med en bil till våra liv.

Jag hade en 2020 Model 3 Performance i USA och gillade det verkligen. Även om bilkvaliteten och "hantverket" inte var i närheten av vår andra bil (en Audi Q5 PHEV), var tekniken betydligt mer avancerad, och den var väldigt rolig att köra.

När vi kom till Sverige och bestämde oss för att köpa en bil upptäckte vi att nästan alla elbilar hade väldigt långa väntetider. Förutom Tesla. Och så såg jag att den nya Quicksilver-färgen var tillgänglig här.

Så vi hyrde en MY RWD för helgen och tog den till Båstad för helgen. Min fru och jag gillade båda kvaliteten och prestandan och köpte den direkt på telefonen. Vi valde LR eftersom jag älskade att ha den dubbla motorn och premiumfunktionerna, men missade inte 20-tumshjulens ojämnhet, så vi valde 19".

Köpprocessen var smidig (vi använde samma Tesla-konto som i USA), om inte lite konstigt för oss, att vara ny på hela processen att skaffa försäkring och så vidare. Men bilen var tillgänglig inom ca 2 veckor. Det var en försening på 4 dagar innan leverans. Inte dåligt.

På leveransdagen var vårt faktiska mottagande av bilen ett par timmar försenat. De rullade ut många, många vita modeller men vi såg inte vår förrän cirka 10 minuter efter att arbetarna skrivit av för dagen. Det var lite nervkittlande. Då fick vi det.

Att kolla upp det var enkelt. Jag gick igenom en förkortad lista med föremål. Det enda jag såg som märktes var ett litet "wobbling" av bakluckan när den kopplar in/ur. Det är förmodligen felinriktat med ca 2-3 mm. Det ser ut och fungerar ok, men jag är känslig för alla problem med paneljustering med Teslas. Men allt annat var bra. Mina vinterdäck blev försenade och kommer att levereras om ett par veckor. Bilen laddades bara till cirka 40% men de gav mig en kredit på 150 km på Superchargers.

Körningen är av någon anledning inte så smidig som jag minns med uthyrningen MY RWD. Kanske är det för att jag nu är ägaren och detta tar fram alla mina OCD-problem. Svenska vägar är i mycket bra skick, men på vissa mindre landsvägar verkar det som att jag kan känna alla gupp.

Jag märkte också en något hörbar "svängning" vid vissa hastigheter. Det är ganska subtilt och märks inte alls när radion spelar. Jag förstår att andra har klagat på detta. Det är ingen stor grej och jag förväntar mig att det försvinner när jag utvecklas från "new owner syndrome".

Pekskärmen är mycket mer flytande och avancerad jämfört med min M3P. Den övergripande kvaliteten förbättrades också. Färgen ser mycket mer motståndskraftig ut (och jag hade några färgproblem i USA så jag lade till PPF och keramisk beläggning ganska snabbt, vilket är mycket vanligt att få i Kalifornien)

Sammantaget är körningen långt ifrån lika smidig som vår Audi, och den är jämförbar med vår M3P. Jag hade förväntat mig att det skulle vara lite bättre, eftersom jag har 19" hjulen och MY har en uppgraderad fjädring.

I allmänhet tycker jag att Sverige är lite mindre "serviceorienterat" än USA, men Tesla-representanterna var mycket hjälpsamma. Det var en bra upplevelse och så mycket bättre än den typiska bilhandlaren.

Hur som helst, detta är en amerikans erfarenhet av sin nya Model Y LR i Sverige! :D
Geesy

Re: Första leveransupplevelsen i Sverige

Inlägg av Geesy »

Tack för att du delar med dig och välkommen till Sverige :)
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Ofta lämnar Tesla ut sina bilar med för högt lufttryck i däcken, det kan vara bra att justera.
(Check the tyre air pressure)
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Ingensoppa

Inlägg av Ingensoppa »

Justera lufttrycket. Har själv kört på det som levererades, ca 3.3 bar och upplevde under lång tid en enormt stötig bil. Nästan skrattretande ibland.

Sen sänkte jag nyligen till 2.9 och upplevde en väldigt stor skillnad. Mjukare över gupp och håligheter. Jga har även laborerat ner till 2.8 och 2.7, och för varje hopp blir komforten märkbart bättre, fast då på bekostnad av en ny upplevd gungighet när man svänger.

Återgått till 2.9 eftersom jag absolut inte vill ha en gungande bil
Skriv svar