Tesla på vintern
Moderator: Redaktion
Tesla på vintern
Tänkte att vi kanske har nya ägare på forumet.
Det viktigaste att tänka på:
* starta coupevärmen med appen i telefonen på morgonen. Det värmer coupen vilket ger bättre räckvidd och komfort men även batteriet! Enda sättet att förvärma batteri är via appen!
* koppla alltid in bilen till laddning om den står ute vid minusgrader en längre tid. Speciellt om det är riktigt kallt. Du kan förvärma och på det sättet spara energi. Bilen startar bättre ön bensinbilar på vintern etc. Detta tips mest för att få max räckvidd. Är det riktigt kallt -20-30 så är det viktigt att koppla in så inte batterier etc fryser om du långtidsparkerar. Några timmar inga som helst problem såklart.
* för bakhjulsdrivna bilar. Stäng av max regen. För dualdrive känns det som strunt samma. Bilen gör det automatiskt vid lägre tempersturer har jag märkt.
* kör,inte alltid luftfjädringen i low. På sommaren givna valet för snyggast. Men på vintern ändra den såmdet inte är always low. När de plogat dåligt etc är perfekt att kunna höja bilen. Sedan bör man motionera luftfjädringen lite också.
* sätesvärmen drav minimalt med energi vs tex högre temperstur i coupen.
* som vanligt är lägre hastighet som spar mest energi.
* imma på rutorna? Autoinställningen från Tesla har bara luften mot benen. Klicka i mot fönstren också så slipper du imman. Vet inte varför denna korkade defaultinställning.
Personligen kör jag bilen exakt som på sommaren. Det enda jag gör är förvärmer via appen. Märker inte att jag tappar räckvidd men pendlar bara Uppsala-Stockholm så ligger aldrig på gränsen personligen. Tipsen ovan viktigare om man behöver ta ut max mil per körning.
Det viktigaste att tänka på:
* starta coupevärmen med appen i telefonen på morgonen. Det värmer coupen vilket ger bättre räckvidd och komfort men även batteriet! Enda sättet att förvärma batteri är via appen!
* koppla alltid in bilen till laddning om den står ute vid minusgrader en längre tid. Speciellt om det är riktigt kallt. Du kan förvärma och på det sättet spara energi. Bilen startar bättre ön bensinbilar på vintern etc. Detta tips mest för att få max räckvidd. Är det riktigt kallt -20-30 så är det viktigt att koppla in så inte batterier etc fryser om du långtidsparkerar. Några timmar inga som helst problem såklart.
* för bakhjulsdrivna bilar. Stäng av max regen. För dualdrive känns det som strunt samma. Bilen gör det automatiskt vid lägre tempersturer har jag märkt.
* kör,inte alltid luftfjädringen i low. På sommaren givna valet för snyggast. Men på vintern ändra den såmdet inte är always low. När de plogat dåligt etc är perfekt att kunna höja bilen. Sedan bör man motionera luftfjädringen lite också.
* sätesvärmen drav minimalt med energi vs tex högre temperstur i coupen.
* som vanligt är lägre hastighet som spar mest energi.
* imma på rutorna? Autoinställningen från Tesla har bara luften mot benen. Klicka i mot fönstren också så slipper du imman. Vet inte varför denna korkade defaultinställning.
Personligen kör jag bilen exakt som på sommaren. Det enda jag gör är förvärmer via appen. Märker inte att jag tappar räckvidd men pendlar bara Uppsala-Stockholm så ligger aldrig på gränsen personligen. Tipsen ovan viktigare om man behöver ta ut max mil per körning.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Tesla på vintern
varför detta? är inte det avgörande om man har range mode på eller inte? regenererar gör den ändå inte innan batteriet har nåt rätt temperatur. Eller menar du att den tar mer energi från batteriet för att värma batteriet, så att man kan regenerera? Och om man i så fall har låg regen, så kommer bilen inte anstränga sig lika mycket för att temperera batteriet dvs sparar mer energi?hybris skrev:Tänkte att vi kanske har nya ägare på forumet.
Det viktigaste att tänka på:
* * för bakhjulsdrivna bilar. Stäng av max regen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Tesla på vintern
Också ett nyttigt tips: knappen för att rikta luft mot rutorna har två lägen. Tryck en gång så drar den varmluft mot rutorna på ett ganska diskret sätt, men tryck två gånger så kör den temperaturen till "HI" och maxfläkt mot rutorna. Det första läget är bra för att ta bort mindre mängder imma eller bara undvika att det immar från början, medan det andra läget är bra när det immat till rejält och man måste rensa.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Tesla på vintern
är det riktigt kallt kan det vara smart att deaktivera automatisk infällning av yttre speglar också.
sen är det smart att ta lite silikon runt gummilister vid dörrar om man inte gillar fastfrusna rutor som slits sönder av automatiskdörröppningssänkning av fönster
värt att tänka på är även att beläggningen som sitter i hjulhusen har en förmåga att "suga" till sig packad snö pga sina materialegenskaper. kan vara bra att plocka bort ibland.
sen är det smart att ta lite silikon runt gummilister vid dörrar om man inte gillar fastfrusna rutor som slits sönder av automatiskdörröppningssänkning av fönster

värt att tänka på är även att beläggningen som sitter i hjulhusen har en förmåga att "suga" till sig packad snö pga sina materialegenskaper. kan vara bra att plocka bort ibland.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Tesla på vintern
Jag tror att det var o göra med att regen kan låsa hjulen när det är halt.HelectriC skrev:varför detta? är inte det avgörande om man har range mode på eller inte? regenererar gör den ändå inte innan batteriet har nåt rätt temperatur. Eller menar du att den tar mer energi från batteriet för att värma batteriet, så att man kan regenerera? Och om man i så fall har låg regen, så kommer bilen inte anstränga sig lika mycket för att temperera batteriet dvs sparar mer energi?hybris skrev:Tänkte att vi kanske har nya ägare på forumet.
Det viktigaste att tänka på:
* * för bakhjulsdrivna bilar. Stäng av max regen.
Re: Tesla på vintern
Bra grej att tänka på är att man får mindre extra av att köra långsammare på vintern eftersom räckvidden totalt är lägre och man då kör längre tid med lägre hastighet och det går då åt mer värme till uppvärmning. Kanske 60km/10km/h på sommaren och 35km/10km/h på vintern.
Re: Tesla på vintern
Är osäkert om jag kommer kunna få till laddning hemma eller inte (Framförallt inte till leverans).hybris skrev:T
* koppla alltid in bilen till laddning om den står ute vid minusgrader en längre tid. Speciellt om det är riktigt kallt. Du kan förvärma och på det sättet spara energi. Bilen startar bättre ön bensinbilar på vintern etc. Detta tips mest för att få max räckvidd. Är det riktigt kallt -20-30 så är det viktigt att koppla in så inte batterier etc fryser om du långtidsparkerar. Några timmar inga som helst problem såklart.
Kommer bilen "må illa" av att stå utan laddning över natten? (När det är, som idag -15 till -20)
På jobbet finns tillgång till både laddning och varmgarage om det behövs.
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Tesla på vintern
Detta var bra. Har ju inte kört mer än ca 80 mil.
Jag har gjort lite erfarenheter av förbrukning, förvämning, regen mm. Nu på morgonen i -16 fick jag imma på min sida och funderade just på man tacklar det.
Inlärningskurvan är brant och sådana här tips är värdefulla!
Jag har gjort lite erfarenheter av förbrukning, förvämning, regen mm. Nu på morgonen i -16 fick jag imma på min sida och funderade just på man tacklar det.
Inlärningskurvan är brant och sådana här tips är värdefulla!
Model S P85D,
Re: Tesla på vintern
absolut inga problem att parkera utan laddning över natten. Enda nackdelen är att du kommer använda mer av batteriet för att få bilen/batteriet varmt. Men bilen ska tydligen inte står i extrem kyla (kallare än -30) i över 24 timmar.Jocce skrev:Är osäkert om jag kommer kunna få till laddning hemma eller inte (Framförallt inte till leverans).hybris skrev:T
* koppla alltid in bilen till laddning om den står ute vid minusgrader en längre tid. Speciellt om det är riktigt kallt. Du kan förvärma och på det sättet spara energi. Bilen startar bättre ön bensinbilar på vintern etc. Detta tips mest för att få max räckvidd. Är det riktigt kallt -20-30 så är det viktigt att koppla in så inte batterier etc fryser om du långtidsparkerar. Några timmar inga som helst problem såklart.
Kommer bilen "må illa" av att stå utan laddning över natten? (När det är, som idag -15 till -20)
På jobbet finns tillgång till både laddning och varmgarage om det behövs.
/Jocce
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Tesla på vintern
HelectriC skrev:absolut inga problem att parkera utan laddning över natten. Enda nackdelen är att du kommer använda mer av batteriet för att få bilen/batteriet varmt. Men bilen ska tydligen inte står i extrem kyla (kallare än -30) i över 24 timmar.Jocce skrev:Är osäkert om jag kommer kunna få till laddning hemma eller inte (Framförallt inte till leverans).hybris skrev:T
* koppla alltid in bilen till laddning om den står ute vid minusgrader en längre tid. Speciellt om det är riktigt kallt. Du kan förvärma och på det sättet spara energi. Bilen startar bättre ön bensinbilar på vintern etc. Detta tips mest för att få max räckvidd. Är det riktigt kallt -20-30 så är det viktigt att koppla in så inte batterier etc fryser om du långtidsparkerar. Några timmar inga som helst problem såklart.
Kommer bilen "må illa" av att stå utan laddning över natten? (När det är, som idag -15 till -20)
På jobbet finns tillgång till både laddning och varmgarage om det behövs.
/Jocce
Men det går att förvärma (iallafall kupén) utan att ha sladden i utgår jag ifrån?
Ja, -30 är väl sällan man har här i Stockholm...och framförallt under så långa perioder!
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Tesla på vintern
Ja det går, om man inte har för lite laddning. Jag kommer inte ihåg exakt hur lite, men jag har fått ett felmeddelande att jag hade för lite laddning för att förvärma.Jocce skrev:
Men det går att förvärma (iallafall kupén) utan att ha sladden i utgår jag ifrån?
Ja, -30 är väl sällan man har här i Stockholm...och framförallt under så långa perioder!
/Jocce
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Tesla på vintern
bullen skrev:Mao måste du börja jobba helg
Ha ha, ja får börja med det, iallafall på vintern då

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Tesla på vintern
Lättare att få sladd / släng på bilen. Inget annat som jag tänkte på men var nog inte tydlig...HelectriC skrev:varför detta? är inte det avgörande om man har range mode på eller inte? regenererar gör den ändå inte innan batteriet har nåt rätt temperatur. Eller menar du att den tar mer energi från batteriet för att värma batteriet, så att man kan regenerera? Och om man i så fall har låg regen, så kommer bilen inte anstränga sig lika mycket för att temperera batteriet dvs sparar mer energi?hybris skrev:Tänkte att vi kanske har nya ägare på forumet.
Det viktigaste att tänka på:
* * för bakhjulsdrivna bilar. Stäng av max regen.

Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Tesla på vintern
Jag vet att Teslas garanti på batteriet inte gäller om du lämnar bilen vid -30 eller lägre i 24h eller mer och det blir problem. Notera utan laddkabel kopplad alltså. Inte hört talas om någon som lyckats förfrysa batteriet. Dessutom kollade jag historik och det är svårt att hitta en dag historiskt där temperaturen varit så låg i 24h eller med i Sverige. Inte ens i Norra Sverige...Jocce skrev:Är osäkert om jag kommer kunna få till laddning hemma eller inte (Framförallt inte till leverans).hybris skrev:T
* koppla alltid in bilen till laddning om den står ute vid minusgrader en längre tid. Speciellt om det är riktigt kallt. Du kan förvärma och på det sättet spara energi. Bilen startar bättre ön bensinbilar på vintern etc. Detta tips mest för att få max räckvidd. Är det riktigt kallt -20-30 så är det viktigt att koppla in så inte batterier etc fryser om du långtidsparkerar. Några timmar inga som helst problem såklart.
Kommer bilen "må illa" av att stå utan laddning över natten? (När det är, som idag -15 till -20)
På jobbet finns tillgång till både laddning och varmgarage om det behövs.
/Jocce
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Tesla på vintern
Jag har inte märkt av något problem med sladd, det verkar antisladdsystemet fånga rätt bra. Däremot kör jag gärna på låg regen på vintern för att bromsa bort beläggningar från bromsarna. Det blir lite skitigare väglag oftast.hybris skrev:Lättare att få sladd / släng på bilen. Inget annat som jag tänkte på men var nog inte tydlig...HelectriC skrev:varför detta? är inte det avgörande om man har range mode på eller inte? regenererar gör den ändå inte innan batteriet har nåt rätt temperatur. Eller menar du att den tar mer energi från batteriet för att värma batteriet, så att man kan regenerera? Och om man i så fall har låg regen, så kommer bilen inte anstränga sig lika mycket för att temperera batteriet dvs sparar mer energi?hybris skrev:Tänkte att vi kanske har nya ägare på forumet.
Det viktigaste att tänka på:
* * för bakhjulsdrivna bilar. Stäng av max regen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Tesla på vintern
Jag har märkat att model S numera verka stänga av high regen automagiskt. Ingen fakta men verkar som det går på hur kallt det är, dvs risken för att kraftig regenbromsning leder till sladd är kanske minimal med detta. Fler som märkt att regen numera går till den mindre aggressiva oavsett vad jag ställt in? Någon som vet när den ändrar sig?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Tesla på vintern
Jag har upplevt det. Och det verkar va 20% som är gränsenbylund skrev:Ja det går, om man inte har för lite laddning. Jag kommer inte ihåg exakt hur lite, men jag har fått ett felmeddelande att jag hade för lite laddning för att förvärma.Jocce skrev:
Men det går att förvärma (iallafall kupén) utan att ha sladden i utgår jag ifrån?
Ja, -30 är väl sällan man har här i Stockholm...och framförallt under så långa perioder!
/Jocce
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla på vintern
Verkar bara vara batteriets temperatur som avgör regen-nivån. Min går iaf på max effekt om jag kört några mil även om det är som nu typ -25 grader.hybris skrev:Jag har märkat att model S numera verka stänga av high regen automagiskt. Ingen fakta men verkar som det går på hur kallt det är, dvs risken för att kraftig regenbromsning leder till sladd är kanske minimal med detta. Fler som märkt att regen numera går till den mindre aggressiva oavsett vad jag ställt in? Någon som vet när den ändrar sig?
Däremot känns det som att antisladd systemet kontrollerar regen oxo, åtminstone till viss del.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tesla på vintern
Så upplever jag det inte. Förvärmer alltid batterierna och har inga gula linjer. Men märker att high regen verkar avstängd när det är kallt... Även efter 5-7 mil körda
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla på vintern
Va skumt, dom borde ju bete sig ungefär lika, även om jag bara har en vanlig S85 (rwd mao.)
Jag hade def full regen idag efter några mil iaf (körde förvärmning och hade då typ halva gula strecken i början och då ganska klen regen)
Jag hade def full regen idag efter några mil iaf (körde förvärmning och hade då typ halva gula strecken i början och då ganska klen regen)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tesla på vintern
Jag har också reagerat på detta. Men jag upplevde det även innan det blev minusgrader.hybris skrev:Så upplever jag det inte. Förvärmer alltid batterierna och har inga gula linjer. Men märker att high regen verkar avstängd när det är kallt... Även efter 5-7 mil körda
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Tesla på vintern
Jag har gula linjer oavsett om jag förvärmer eller inte och om UMC är inkopplad vid förvärmning eller inte. Har väl haft ca -3-0 den senaste tiden
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Tesla på vintern
För att förstärka de intrycken kan jag säga att när jag lämnat varmgaraget på morgonen har jag full regen, men den försvinner efter en stund och regen begränsas. Jag har svårt att tänka mig att det är batteriet som hinner kylas så fort.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Tesla på vintern
Får du då gula linjer som visar begränsningen, eller känner du bara att den minkar?danni skrev:För att förstärka de intrycken kan jag säga att när jag lämnat varmgaraget på morgonen har jag full regen, men den försvinner efter en stund och regen begränsas. Jag har svårt att tänka mig att det är batteriet som hinner kylas så fort.