Tar gärna tips på sevärdheter, hotell och restauranger längs vägen.
Blev ett spontanbeslut att göra resan tillsammans med min 14-åriga son, så även tips på aktiviteter som passar längs vägen tas tacksamt emot

Moderator: Redaktion
Kör du runt Bottenviken så kan ja rekommendera en avstickare till Övertorneå och övernattning på Lappland View Lodge på Luppioberget. Fantastiskt fina stugor och utsikt samt bra mat och laddmöjlighet. Annars bara från Haparanda upp till Kukkolaforsen, se på sikhåvning och äta gott (går även att övernatta)Legato skrev: ↑21 jun 2023 09:58Ska i sommar köra "landvägen" från Seinäjoki i norra Finland hem till Stockholm.
Blev ett spontanbeslut att göra resan tillsammans med min 14-åriga son, så även tips på aktiviteter som passar längs vägen tas tacksamt emot![]()
Power Park ligger 6 mil från Seinäjoki:Legato skrev: ↑21 jun 2023 09:58Ska i sommar köra "landvägen" från Seinäjoki i norra Finland hem till Stockholm.
Blev ett spontanbeslut att göra resan tillsammans med min 14-åriga son, så även tips på aktiviteter som passar längs vägen tas tacksamt emot![]()
Ice & light är riktigt trevligt! Jag har bott där en vinternatt och rekommenderas starkt, perfekt avkoppling och bra sätt att njuta av Norrland.bjornnilsson skrev: ↑21 jun 2023 11:15Är inte riktigt med på resvägen men om du kommer norrifrån genom Sverige och därmed passerar Kalix så: https://ice-and-light.com/sv/
Egentligen är detta kanske ett vinterresemål (ballt att bo i glas-iglos mitt i vintern..) som står på tur för oss nästa vinter men det kan säkert även vara värt ett sommarbesök om det finns plats över.
Mitt ut i ingemansland finns Power Park likt ett Las Vegas. Det är riktigt bra nöjesfält där man inte tror att det ska finnas något annat än lantbruk, dessutom ofta utan långa köer. Det finns även en stor inomhus gokartbana där man kan känna sig som en F1-förare. En ännu större utomhusgokartbana finns dessutom bredvid.Mats E skrev: ↑22 jun 2023 07:46Power Park ligger 6 mil från Seinäjoki:
https://www.powerpark.fi/sv/
Har bland annat en gokartbana som är designat av Mika Salo.
Jag har inte varit där själv, men min finska kollega i Vasa säger den ska vara riktigt rolig och mycket populär.
Ja runt bottenviken är planen så Kalix är definitivt längs vägen. Tack för många tips, ska utvärderas!bjornnilsson skrev: ↑21 jun 2023 11:15Är inte riktigt med på resvägen men om du kommer norrifrån genom Sverige och därmed passerar Kalix så: https://ice-and-light.com/sv/
Egentligen är detta kanske ett vinterresemål (ballt att bo i glas-iglos mitt i vintern..) som står på tur för oss nästa vinter men det kan säkert även vara värt ett sommarbesök om det finns plats över.
Därefter kanske Pite Havsbad ifall solen lyser.
När ni sedan närmar er höga kusten är det dags att besöka (ej i kronologisk ordning):
Skuleberget för lite utsikt. Orkar ni inte vandra så kan ni ta linbanan.
Har ni lite tid över så rekommenderas ett besök ut på Högbonden. Oklart vad din 14-åring tycker om det men jag gillar stället, speciellt att sova över och äta fantastiskt god mat. Svårt att få plats på hotellet dock, men kan gå.
Alternativt kanske en sväng med färjan ut till Ulvön över dagen och kika runt där. Fint om solen lyser.
Ett rätt så ballt ställe som är enkelt att besöka är annars Mannaminne. Rekommenderas för er båda och det finns väldigt mycket att upptäcka. Mina favoriter är t-banevagnen och gripen-planet som står uppställt intill, men finns även massor med annat knasig som inte borde finnas just där.
Lite tips på finska sidan om du kör längs kusten:Legato skrev: ↑21 jun 2023 09:58Ska i sommar köra "landvägen" från Seinäjoki i norra Finland hem till Stockholm.