Sida 1 av 1
Volvos snabba "kinesifiering"
Postat: 27 maj 2023 11:09
av taliz
Verkar vara många som tror att Volvo fortfarande i mångt och mycket är svenskt, trots kinesiskt ägande i ett decennium.
En stor del av såväl tillverkning som utveckling sker numera i Kina.
Faktum är att de senaste plattformarna verkar vara så gott som 100% utvecklade i Kina.
SEA-plattformen som nu kommer i EX30, PS4 mfl är mer eller mindre en Geely med Volvo/Polestar-märke.
Chefsingenjören för plattformen var visserligen svensk, men han satt i Kina och hade 1000 kinesiska ingenjörer under sig.
Läs mer på
https://wiki.saabveteranernatrollhattan ... t_Bovellan
I samband med övergången till elbilar går man alltså också över till kinesiska plattformar.
Re: Volvos snabba "kinesifiering"
Postat: 27 maj 2023 11:26
av roffe_s
Mmm, visst är det en naturlig utveckling i en koncern - att plattformar, teknik och mjukvara sprids mellan koncernbolagen.
Å andra sidan ligger en stor del av utvecklingen för tämligen väsentliga delar kvar i Sverige. Jag tror t ex att Volvo PV och Polestar är absolut största skattebetalare till Sverige (kommunal och statlig skatt) av bilfabrikaten. Det har också en betydelse i sammanhanget - hur stor andel av köpeskillingen stannar kvar i riket? Den andelen finansierar nationens gemensamma kostnader.
Så ägande, komponentval, betalningsflöden och resurser är alla saker att begrunda inför sitt bilval och utifrån personliga värderingar, prioriteringar och finansiella situation. Mina 2p
Re: Volvos snabba "kinesifiering"
Postat: 27 maj 2023 11:36
av taliz
SEA-teamet(från länken ovan):
Re: Volvos snabba "kinesifiering"
Postat: 27 maj 2023 12:08
av SwedishAdvocate
roffe_s skrev: ↑27 maj 2023 11:26
...] Så ägande, komponentval, betalningsflöden och resurser är alla saker att begrunda inför sitt bilval och utifrån personliga värderingar, prioriteringar och finansiella situation. Mina 2p
Finns lite om ägandet i Geely/Volvo PV/Polestar i det här inlägget (från en annan tråd):
viewtopic.php?p=699237#p699237
Re: Volvos snabba "kinesifiering"
Postat: 27 maj 2023 12:18
av roffe_s
SwedishAdvocate skrev: ↑27 maj 2023 12:08
roffe_s skrev: ↑27 maj 2023 11:26
...] Så ägande, komponentval, betalningsflöden och resurser är alla saker att begrunda inför sitt bilval och utifrån personliga värderingar, prioriteringar och finansiella situation. Mina 2p
Finns lite om ägandet i Geely/Volvo PV/Polestar i det här inlägget (från en annan tråd):
viewtopic.php?p=699237#p699237
Mmm, har sett det. Tyvärr tillför det inte mycket fakta, mer spekulation av typen ”jag har inte
lyckats Googla mig till något annat så därför måste SEA vara 100% kinesiskt”. De få av oss som verkligen VET något om andelen kanske antyder något i tråden men avstår från att skriva?
Nåväl - min personliga uppfattning är fortsatt att det handlar om att värdera en helhet där det inte är minst intressant för mig personligen hur stor andel av köpeskillingen som stannar kvar inom rikets gränser. På ena eller andra sättet (d v s skatter, löner eller för all del koncernbidrag och vinstmedel…).
Re: Volvos snabba "kinesifiering"
Postat: 27 maj 2023 12:25
av martinot
roffe_s skrev: ↑27 maj 2023 12:18
Nåväl - min personliga uppfattning är fortsatt att det handlar om att värdera en helhet där det inte är minst intressant för mig personligen hur stor andel av köpeskillingen som stannar kvar inom rikets gränser. På ena eller andra sättet (d v s skatter, löner eller för all del koncernbidrag och vinstmedel…).
För mig handlar det inte om att
jag vill köpa svenskt (det har jag ändå inte gjort på 25 år, då det blivit tyskt och amerikanskt gällande bilar), utan att jag
inte vill köpa ifrån brutala diktaturer om jag har möjlighet att undvika det och det finns vettiga alternativ.
Re: Volvos snabba "kinesifiering"
Postat: 27 maj 2023 12:30
av taliz
roffe_s skrev: ↑27 maj 2023 12:18
Mmm, har sett det. Tyvärr tillför det inte mycket fakta, mer spekulation av typen ”jag har inte
lyckats Googla mig till något annat så därför måste SEA vara 100% kinesiskt”. De få av oss som verkligen VET något om andelen kanske antyder något i tråden men avstår från att skriva?
Halmgubbe-argument.
I första inlägget i tråden länkas till en presentation av chefsingenjören för SEA. Om du påstår att det är fel får du underbygga det med fakta som visar på motsatsen.
Vad finns det förövrigt för anledning till att ni som "VET" inte vill skriva?
Re: Volvos snabba "kinesifiering"
Postat: 27 maj 2023 13:47
av roffe_s
taliz skrev: ↑27 maj 2023 12:30
roffe_s skrev: ↑27 maj 2023 12:18
Mmm, har sett det. Tyvärr tillför det inte mycket fakta, mer spekulation av typen ”jag har inte
lyckats Googla mig till något annat så därför måste SEA vara 100% kinesiskt”. De få av oss som verkligen VET något om andelen kanske antyder något i tråden men avstår från att skriva?
Halmgubbe-argument.
I första inlägget i tråden länkas till en presentation av chefsingenjören för SEA. Om du påstår att det är fel får du underbygga det med fakta som visar på motsatsen.
Vad finns det förövrigt för anledning till att ni som "VET" inte vill skriva?
Nej, det argument jag pekar ut utgör mer ett bevisbördefel - Argumentum ad ignorantiam.
Det finns säkerligen människor med god insyn i Volvo PV och dess systerföretag på detta forum, lika säkert har de vare sig anledning, skyldighet eller befogenhet att klarlägga den typen av påståenden.
Re: Volvos snabba "kinesifiering"
Postat: 27 maj 2023 13:54
av SwedishAdvocate
roffe_s skrev: ↑27 maj 2023 13:47
taliz skrev: ↑27 maj 2023 12:30
roffe_s skrev: ↑27 maj 2023 12:18
Mmm, har sett det. Tyvärr tillför det inte mycket fakta, mer spekulation av typen ”jag har inte
lyckats Googla mig till något annat så därför måste SEA vara 100% kinesiskt”. De få av oss som verkligen VET något om andelen kanske antyder något i tråden men avstår från att skriva?
Halmgubbe-argument.
I första inlägget i tråden länkas till en presentation av chefsingenjören för SEA. Om du påstår att det är fel får du underbygga det med fakta som visar på motsatsen.
Vad finns det förövrigt för anledning till att ni som "VET" inte vill skriva?
Nej, det argument jag pekar ut utgör mer ett bevisbördefel - Argumentum ad ignorantiam. [...
Hur då?
Det finns ju bevis för vem det var som betalade för Volvo PV när Ford sålde. Mer än 87% av pengarna kom från banker direktägda av den kinesiska militärdiktaturen. Allt enligt uppgifter i Svenska Dagbladet. Dessa uppgifter finns refererade här:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ost-332554
Sen dess har vissa andelar i Volvo PV och Polestar sålts via börsnoteringar. Men dessa andelsförsäljningar har ju inte påverkat vem som är majoritetsägare. Eller?
Re: Volvos snabba "kinesifiering"
Postat: 27 maj 2023 14:11
av SwedishAdvocate
Forts.
Artiklarna i SvD som det länkas till i det här inlägget på det amerikanska forumet har sen X år tillbaka hamnat bakom betalvägg. Men jag antar att de procentsiffror som anges på det amerikanska forumet fortfarande finns kvar i artiklarna på SvD. Vill man dubbelkolla det här så är det ju bara att betala för att få läsa på SvD.
Re: Volvos snabba "kinesifiering"
Postat: 27 maj 2023 14:14
av chaffis75
De går alltid att diskutera hur stora delar av vad som gör i Sverige/Europa vs kina. Oavett tycker jag de är både tråkigt och olyckligt kina äger Volvo. Vi låter kina köpa vad de vill i Europa men vi får inte köpa hur som helst i Kina. Jag tycker vi alltför länge varit för naiva med Kina, de har väl börjat ändras , kanske mer i usa men även i Europa.
Re: Volvos snabba "kinesifiering"
Postat: 27 maj 2023 14:15
av roffe_s
SwedishAdvocate skrev: ↑27 maj 2023 13:54
roffe_s skrev: ↑27 maj 2023 13:47
taliz skrev: ↑27 maj 2023 12:30
roffe_s skrev: ↑27 maj 2023 12:18
Mmm, har sett det. Tyvärr tillför det inte mycket fakta, mer spekulation av typen ”jag har inte
lyckats Googla mig till något annat så därför måste SEA vara 100% kinesiskt”. De få av oss som verkligen VET något om andelen kanske antyder något i tråden men avstår från att skriva?
Halmgubbe-argument.
I första inlägget i tråden länkas till en presentation av chefsingenjören för SEA. Om du påstår att det är fel får du underbygga det med fakta som visar på motsatsen.
Vad finns det förövrigt för anledning till att ni som "VET" inte vill skriva?
Nej, det argument jag pekar ut utgör mer ett bevisbördefel - Argumentum ad ignorantiam. [...
Hur då?
Det finns ju bevis för vem det var som betalade för Volvo PV när Ford sålde. Mer än 87% av pengarna kom från banker direktägda av den kinesiska militärdiktaturen. Allt enligt uppgifter i Svenska Dagbladet. Dessa uppgifter finns refererade här:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ost-332554
Sen dess har vissa andelar i Volvo PV och Polestar sålts via börsnoteringar. Men dessa andelsförsäljningar har ju inte påverkat vem som är majoritetsägare. Eller?
Du missförstår. SEA är en plattform - inte ett bolag eller en bolagsgrupp och är vad som kommenteras.
Ägarfrågan i Geely en helt annan. Och enligt mig personligen - en parameter bland andra när ett köp ska utvärderas. De andra parametrarna är redovisade i mitt första inlägg.
Re: Volvos snabba "kinesifiering"
Postat: 27 maj 2023 16:51
av Hertsh
Oavsett ägarskap tycker jag det är tråkigt att så många slänger "kinastämpel" på Volvo Cars. De är - tillsammans med AB Volvo - Sveriges största arbetsgivare med cirka 21-22k anställda. De underhåller ytterligare 150-200k arbeten i landet.
De är börsnoterade i Sverige och investerar kraftigt i ny produktion i Sverige.
Ja, de har en majoritetsägare med mycket hög ägarandel som är kinesisk och hans bolag har stort inflytande.
Ja, de samarbetar mycket inom Geely och mycket av det arbetet sker i Kina.
Jag är inte glad att VC har så stort kinesiskt inflytande och jag är mycket negativ till Kinas politiska ledning. Jag är rädd att Kina får för stort inflytande i världen.
MEN vi gynnar inte Sverige eller svenska arbetstillfällen eller svensk välfärd när vi slentrianmässigt sätter en kinastämpel på VC.
Jag vore glad om det kunde vara lite mer balanserat i diskussionen.
Re: Volvos snabba
Postat: 27 maj 2023 19:22
av taliz
Hertsh skrev: ↑27 maj 2023 16:51
Oavsett ägarskap tycker jag det är tråkigt att så många slänger "kinastämpel" på Volvo Cars. De är - tillsammans med AB Volvo - Sveriges största arbetsgivare med cirka 21-22k anställda. De underhåller ytterligare 150-200k arbeten i landet.
De är börsnoterade i Sverige och investerar kraftigt i ny produktion i Sverige.
Ja, de har en majoritetsägare med mycket hög ägarandel som är kinesisk och hans bolag har stort inflytande.
Ja, de samarbetar mycket inom Geely och mycket av det arbetet sker i Kina.
Jag är inte glad att VC har så stort kinesiskt inflytande och jag är mycket negativ till Kinas politiska ledning. Jag är rädd att Kina får för stort inflytande i världen.
MEN vi gynnar inte Sverige eller svenska arbetstillfällen eller svensk välfärd när vi slentrianmässigt sätter en kinastämpel på VC.
Jag vore glad om det kunde vara lite mer balanserat i diskussionen.
Huawei har(hade?) också tusentals anställda i Sverige.
Finns massvis med bolag med utländskt ägande som rakar in miljarder i Sverige.
Bara för att de bidrar med skatteintäkter betyder inte det att de nödvändigtvis är bra för Sverige(eller världen i stort).
Re: Volvos snabba
Postat: 28 maj 2023 00:54
av martinot
taliz skrev: ↑27 maj 2023 19:22
Hertsh skrev: ↑27 maj 2023 16:51
Oavsett ägarskap tycker jag det är tråkigt att så många slänger "kinastämpel" på Volvo Cars. De är - tillsammans med AB Volvo - Sveriges största arbetsgivare med cirka 21-22k anställda. De underhåller ytterligare 150-200k arbeten i landet.
De är börsnoterade i Sverige och investerar kraftigt i ny produktion i Sverige.
Ja, de har en majoritetsägare med mycket hög ägarandel som är kinesisk och hans bolag har stort inflytande.
Ja, de samarbetar mycket inom Geely och mycket av det arbetet sker i Kina.
Jag är inte glad att VC har så stort kinesiskt inflytande och jag är mycket negativ till Kinas politiska ledning. Jag är rädd att Kina får för stort inflytande i världen.
MEN vi gynnar inte Sverige eller svenska arbetstillfällen eller svensk välfärd när vi slentrianmässigt sätter en kinastämpel på VC.
Jag vore glad om det kunde vara lite mer balanserat i diskussionen.
Huawei har(hade?) också tusentals anställda i Sverige.
Finns massvis med bolag med utländskt ägande som rakar in miljarder i Sverige.
Bara för att de bidrar med skatteintäkter betyder inte det att de nödvändigtvis är bra för Sverige(eller världen i stort).
Exakt. Ser det snarare som en stor varningsklocka när en brutal diktatur äger en av Sveriges största och viktigaste arbetsgivare. Inget bra den dagen vi hamnar i konflikt med Kina. Detta innebär att de har en stor hållhake på våra svenska politiker.
Är ju bara att ersätta Ryssland med Kina för att förstå vad som kan hända. Tycker många svenskar tyvärr har en allt för naiv och aningslös inställning till Kina och andra diktaturer.