Volvos snabba "kinesifiering"
Moderator: Redaktion
Volvos snabba "kinesifiering"
Verkar vara många som tror att Volvo fortfarande i mångt och mycket är svenskt, trots kinesiskt ägande i ett decennium.
En stor del av såväl tillverkning som utveckling sker numera i Kina.
Faktum är att de senaste plattformarna verkar vara så gott som 100% utvecklade i Kina.
SEA-plattformen som nu kommer i EX30, PS4 mfl är mer eller mindre en Geely med Volvo/Polestar-märke.
Chefsingenjören för plattformen var visserligen svensk, men han satt i Kina och hade 1000 kinesiska ingenjörer under sig.
Läs mer på https://wiki.saabveteranernatrollhattan ... t_Bovellan
I samband med övergången till elbilar går man alltså också över till kinesiska plattformar.
En stor del av såväl tillverkning som utveckling sker numera i Kina.
Faktum är att de senaste plattformarna verkar vara så gott som 100% utvecklade i Kina.
SEA-plattformen som nu kommer i EX30, PS4 mfl är mer eller mindre en Geely med Volvo/Polestar-märke.
Chefsingenjören för plattformen var visserligen svensk, men han satt i Kina och hade 1000 kinesiska ingenjörer under sig.
Läs mer på https://wiki.saabveteranernatrollhattan ... t_Bovellan
I samband med övergången till elbilar går man alltså också över till kinesiska plattformar.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Volvos snabba "kinesifiering"
Mmm, visst är det en naturlig utveckling i en koncern - att plattformar, teknik och mjukvara sprids mellan koncernbolagen.
Å andra sidan ligger en stor del av utvecklingen för tämligen väsentliga delar kvar i Sverige. Jag tror t ex att Volvo PV och Polestar är absolut största skattebetalare till Sverige (kommunal och statlig skatt) av bilfabrikaten. Det har också en betydelse i sammanhanget - hur stor andel av köpeskillingen stannar kvar i riket? Den andelen finansierar nationens gemensamma kostnader.
Så ägande, komponentval, betalningsflöden och resurser är alla saker att begrunda inför sitt bilval och utifrån personliga värderingar, prioriteringar och finansiella situation. Mina 2p
Å andra sidan ligger en stor del av utvecklingen för tämligen väsentliga delar kvar i Sverige. Jag tror t ex att Volvo PV och Polestar är absolut största skattebetalare till Sverige (kommunal och statlig skatt) av bilfabrikaten. Det har också en betydelse i sammanhanget - hur stor andel av köpeskillingen stannar kvar i riket? Den andelen finansierar nationens gemensamma kostnader.
Så ägande, komponentval, betalningsflöden och resurser är alla saker att begrunda inför sitt bilval och utifrån personliga värderingar, prioriteringar och finansiella situation. Mina 2p
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Volvos snabba "kinesifiering"
SEA-teamet(från länken ovan):
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 7448
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Volvos snabba "kinesifiering"
Finns lite om ägandet i Geely/Volvo PV/Polestar i det här inlägget (från en annan tråd):
viewtopic.php?p=699237#p699237
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Volvos snabba "kinesifiering"
Mmm, har sett det. Tyvärr tillför det inte mycket fakta, mer spekulation av typen ”jag har inteSwedishAdvocate skrev: ↑27 maj 2023 12:08Finns lite om ägandet i Geely/Volvo PV/Polestar i det här inlägget (från en annan tråd):
viewtopic.php?p=699237#p699237
lyckats Googla mig till något annat så därför måste SEA vara 100% kinesiskt”. De få av oss som verkligen VET något om andelen kanske antyder något i tråden men avstår från att skriva?
Nåväl - min personliga uppfattning är fortsatt att det handlar om att värdera en helhet där det inte är minst intressant för mig personligen hur stor andel av köpeskillingen som stannar kvar inom rikets gränser. På ena eller andra sättet (d v s skatter, löner eller för all del koncernbidrag och vinstmedel…).
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Volvos snabba "kinesifiering"
För mig handlar det inte om att jag vill köpa svenskt (det har jag ändå inte gjort på 25 år, då det blivit tyskt och amerikanskt gällande bilar), utan att jag inte vill köpa ifrån brutala diktaturer om jag har möjlighet att undvika det och det finns vettiga alternativ.roffe_s skrev: ↑27 maj 2023 12:18Nåväl - min personliga uppfattning är fortsatt att det handlar om att värdera en helhet där det inte är minst intressant för mig personligen hur stor andel av köpeskillingen som stannar kvar inom rikets gränser. På ena eller andra sättet (d v s skatter, löner eller för all del koncernbidrag och vinstmedel…).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Volvos snabba "kinesifiering"
Halmgubbe-argument.roffe_s skrev: ↑27 maj 2023 12:18Mmm, har sett det. Tyvärr tillför det inte mycket fakta, mer spekulation av typen ”jag har inte
lyckats Googla mig till något annat så därför måste SEA vara 100% kinesiskt”. De få av oss som verkligen VET något om andelen kanske antyder något i tråden men avstår från att skriva?
I första inlägget i tråden länkas till en presentation av chefsingenjören för SEA. Om du påstår att det är fel får du underbygga det med fakta som visar på motsatsen.
Vad finns det förövrigt för anledning till att ni som "VET" inte vill skriva?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Volvos snabba "kinesifiering"
Nej, det argument jag pekar ut utgör mer ett bevisbördefel - Argumentum ad ignorantiam.taliz skrev: ↑27 maj 2023 12:30Halmgubbe-argument.roffe_s skrev: ↑27 maj 2023 12:18Mmm, har sett det. Tyvärr tillför det inte mycket fakta, mer spekulation av typen ”jag har inte
lyckats Googla mig till något annat så därför måste SEA vara 100% kinesiskt”. De få av oss som verkligen VET något om andelen kanske antyder något i tråden men avstår från att skriva?
I första inlägget i tråden länkas till en presentation av chefsingenjören för SEA. Om du påstår att det är fel får du underbygga det med fakta som visar på motsatsen.
Vad finns det förövrigt för anledning till att ni som "VET" inte vill skriva?
Det finns säkerligen människor med god insyn i Volvo PV och dess systerföretag på detta forum, lika säkert har de vare sig anledning, skyldighet eller befogenhet att klarlägga den typen av påståenden.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
-
- Inlägg: 7448
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Volvos snabba "kinesifiering"
Hur då?roffe_s skrev: ↑27 maj 2023 13:47Nej, det argument jag pekar ut utgör mer ett bevisbördefel - Argumentum ad ignorantiam. [...taliz skrev: ↑27 maj 2023 12:30Halmgubbe-argument.roffe_s skrev: ↑27 maj 2023 12:18Mmm, har sett det. Tyvärr tillför det inte mycket fakta, mer spekulation av typen ”jag har inte
lyckats Googla mig till något annat så därför måste SEA vara 100% kinesiskt”. De få av oss som verkligen VET något om andelen kanske antyder något i tråden men avstår från att skriva?
I första inlägget i tråden länkas till en presentation av chefsingenjören för SEA. Om du påstår att det är fel får du underbygga det med fakta som visar på motsatsen.
Vad finns det förövrigt för anledning till att ni som "VET" inte vill skriva?
Det finns ju bevis för vem det var som betalade för Volvo PV när Ford sålde. Mer än 87% av pengarna kom från banker direktägda av den kinesiska militärdiktaturen. Allt enligt uppgifter i Svenska Dagbladet. Dessa uppgifter finns refererade här:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ost-332554
Sen dess har vissa andelar i Volvo PV och Polestar sålts via börsnoteringar. Men dessa andelsförsäljningar har ju inte påverkat vem som är majoritetsägare. Eller?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 7448
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Volvos snabba "kinesifiering"
Forts.
Artiklarna i SvD som det länkas till i det här inlägget på det amerikanska forumet har sen X år tillbaka hamnat bakom betalvägg. Men jag antar att de procentsiffror som anges på det amerikanska forumet fortfarande finns kvar i artiklarna på SvD. Vill man dubbelkolla det här så är det ju bara att betala för att få läsa på SvD.
Artiklarna i SvD som det länkas till i det här inlägget på det amerikanska forumet har sen X år tillbaka hamnat bakom betalvägg. Men jag antar att de procentsiffror som anges på det amerikanska forumet fortfarande finns kvar i artiklarna på SvD. Vill man dubbelkolla det här så är det ju bara att betala för att få läsa på SvD.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Volvos snabba "kinesifiering"
De går alltid att diskutera hur stora delar av vad som gör i Sverige/Europa vs kina. Oavett tycker jag de är både tråkigt och olyckligt kina äger Volvo. Vi låter kina köpa vad de vill i Europa men vi får inte köpa hur som helst i Kina. Jag tycker vi alltför länge varit för naiva med Kina, de har väl börjat ändras , kanske mer i usa men även i Europa.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Volvos snabba "kinesifiering"
Du missförstår. SEA är en plattform - inte ett bolag eller en bolagsgrupp och är vad som kommenteras.SwedishAdvocate skrev: ↑27 maj 2023 13:54Hur då?roffe_s skrev: ↑27 maj 2023 13:47Nej, det argument jag pekar ut utgör mer ett bevisbördefel - Argumentum ad ignorantiam. [...taliz skrev: ↑27 maj 2023 12:30Halmgubbe-argument.roffe_s skrev: ↑27 maj 2023 12:18Mmm, har sett det. Tyvärr tillför det inte mycket fakta, mer spekulation av typen ”jag har inte
lyckats Googla mig till något annat så därför måste SEA vara 100% kinesiskt”. De få av oss som verkligen VET något om andelen kanske antyder något i tråden men avstår från att skriva?
I första inlägget i tråden länkas till en presentation av chefsingenjören för SEA. Om du påstår att det är fel får du underbygga det med fakta som visar på motsatsen.
Vad finns det förövrigt för anledning till att ni som "VET" inte vill skriva?
Det finns ju bevis för vem det var som betalade för Volvo PV när Ford sålde. Mer än 87% av pengarna kom från banker direktägda av den kinesiska militärdiktaturen. Allt enligt uppgifter i Svenska Dagbladet. Dessa uppgifter finns refererade här:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ost-332554
Sen dess har vissa andelar i Volvo PV och Polestar sålts via börsnoteringar. Men dessa andelsförsäljningar har ju inte påverkat vem som är majoritetsägare. Eller?
Ägarfrågan i Geely en helt annan. Och enligt mig personligen - en parameter bland andra när ett köp ska utvärderas. De andra parametrarna är redovisade i mitt första inlägg.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Volvos snabba "kinesifiering"
Oavsett ägarskap tycker jag det är tråkigt att så många slänger "kinastämpel" på Volvo Cars. De är - tillsammans med AB Volvo - Sveriges största arbetsgivare med cirka 21-22k anställda. De underhåller ytterligare 150-200k arbeten i landet.
De är börsnoterade i Sverige och investerar kraftigt i ny produktion i Sverige.
Ja, de har en majoritetsägare med mycket hög ägarandel som är kinesisk och hans bolag har stort inflytande.
Ja, de samarbetar mycket inom Geely och mycket av det arbetet sker i Kina.
Jag är inte glad att VC har så stort kinesiskt inflytande och jag är mycket negativ till Kinas politiska ledning. Jag är rädd att Kina får för stort inflytande i världen.
MEN vi gynnar inte Sverige eller svenska arbetstillfällen eller svensk välfärd när vi slentrianmässigt sätter en kinastämpel på VC.
Jag vore glad om det kunde vara lite mer balanserat i diskussionen.
De är börsnoterade i Sverige och investerar kraftigt i ny produktion i Sverige.
Ja, de har en majoritetsägare med mycket hög ägarandel som är kinesisk och hans bolag har stort inflytande.
Ja, de samarbetar mycket inom Geely och mycket av det arbetet sker i Kina.
Jag är inte glad att VC har så stort kinesiskt inflytande och jag är mycket negativ till Kinas politiska ledning. Jag är rädd att Kina får för stort inflytande i världen.
MEN vi gynnar inte Sverige eller svenska arbetstillfällen eller svensk välfärd när vi slentrianmässigt sätter en kinastämpel på VC.
Jag vore glad om det kunde vara lite mer balanserat i diskussionen.
Glad för att jag sålt min Tesla
Re: Volvos snabba
Huawei har(hade?) också tusentals anställda i Sverige.Hertsh skrev: ↑27 maj 2023 16:51Oavsett ägarskap tycker jag det är tråkigt att så många slänger "kinastämpel" på Volvo Cars. De är - tillsammans med AB Volvo - Sveriges största arbetsgivare med cirka 21-22k anställda. De underhåller ytterligare 150-200k arbeten i landet.
De är börsnoterade i Sverige och investerar kraftigt i ny produktion i Sverige.
Ja, de har en majoritetsägare med mycket hög ägarandel som är kinesisk och hans bolag har stort inflytande.
Ja, de samarbetar mycket inom Geely och mycket av det arbetet sker i Kina.
Jag är inte glad att VC har så stort kinesiskt inflytande och jag är mycket negativ till Kinas politiska ledning. Jag är rädd att Kina får för stort inflytande i världen.
MEN vi gynnar inte Sverige eller svenska arbetstillfällen eller svensk välfärd när vi slentrianmässigt sätter en kinastämpel på VC.
Jag vore glad om det kunde vara lite mer balanserat i diskussionen.
Finns massvis med bolag med utländskt ägande som rakar in miljarder i Sverige.
Bara för att de bidrar med skatteintäkter betyder inte det att de nödvändigtvis är bra för Sverige(eller världen i stort).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Volvos snabba
Exakt. Ser det snarare som en stor varningsklocka när en brutal diktatur äger en av Sveriges största och viktigaste arbetsgivare. Inget bra den dagen vi hamnar i konflikt med Kina. Detta innebär att de har en stor hållhake på våra svenska politiker.taliz skrev: ↑27 maj 2023 19:22Huawei har(hade?) också tusentals anställda i Sverige.Hertsh skrev: ↑27 maj 2023 16:51Oavsett ägarskap tycker jag det är tråkigt att så många slänger "kinastämpel" på Volvo Cars. De är - tillsammans med AB Volvo - Sveriges största arbetsgivare med cirka 21-22k anställda. De underhåller ytterligare 150-200k arbeten i landet.
De är börsnoterade i Sverige och investerar kraftigt i ny produktion i Sverige.
Ja, de har en majoritetsägare med mycket hög ägarandel som är kinesisk och hans bolag har stort inflytande.
Ja, de samarbetar mycket inom Geely och mycket av det arbetet sker i Kina.
Jag är inte glad att VC har så stort kinesiskt inflytande och jag är mycket negativ till Kinas politiska ledning. Jag är rädd att Kina får för stort inflytande i världen.
MEN vi gynnar inte Sverige eller svenska arbetstillfällen eller svensk välfärd när vi slentrianmässigt sätter en kinastämpel på VC.
Jag vore glad om det kunde vara lite mer balanserat i diskussionen.
Finns massvis med bolag med utländskt ägande som rakar in miljarder i Sverige.
Bara för att de bidrar med skatteintäkter betyder inte det att de nödvändigtvis är bra för Sverige(eller världen i stort).
Är ju bara att ersätta Ryssland med Kina för att förstå vad som kan hända. Tycker många svenskar tyvärr har en allt för naiv och aningslös inställning till Kina och andra diktaturer.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/