marcusm skrev: ↑28 apr 2023 08:05
Hej allesammans,
Jag fick nöjet att provköra X Plaid igår. Detta genom nya Remote Test Drive i Örebro. Nu när jag tänker efter blev jag först i hela Europa att provköra en X på detta vis :
Mina reflektioner
+ Otroligt drag, gäller att akta nacken
+ Väldigt smidig med öppning av dörr och automatisk stängning av densamma
+ Den automatiska växlingen är väldigt trevlig
+ Väldigt häftig känsla med glaset som går ovanför huvudet.
+ Skön fjädring med flera inställningsmöjligheter
+ Stora utrymmen, både frunk, bagage och under bagaget
- Ljudnivån. Trots aktiv ”noice cancellation” var det en hög ljudnivå. Detsamma när jag åkte på en 70-väg och gruset skvätta upp i hjulhusen, lät som ihåliga tunnor och verkade sakna all form av ljudisolering
-Sätena. De är sköna men fler inställningsmöjligheter, förlängning för lår osv förväntas.
Sammantaget en väldigt trevlig bil men utifrån prislappen om 1,5MKr är de två sista en riktig besvikelse jämfört med andra bilar i samma segment.
Tankar? Reflektioner? Era upplevelser?
Plaid passar ju inte alla om man förväntar sig extrem lyxkvalitet. Men för mig är följande boxar tickade med S Plaid:
1. Världens absolut snyggaste sedan, tyckt så sedan lanseringen 2013 i Norge, plaid varianten är finast av alla modeller, bredden är så mums. Får gamla S att se lite mormor ut sjukt nog.
2. Jag kan åka till tippen, köra stora släp och ha med barnens cyklar på semester.
3. Jag kan åka ifrån 99/100 bilar när jag vill hur jag vill. Fullastad X Plaid med sex pers och du möter upp en Porsche 991 Turbo S? Ingen fara, du piskar den också.
4. Mjukvaran och responsiviteten 10/10.
5. Ägandekostnad, ja den var dyr. Men i drift? 498kr/mån i försäkring och då är jag runt 30 och bor en av Sveriges 5 största städer. 360kr/år i skatt, ingen service, byter filter och torkarblad en gång per år själv. Laddning några hundralappar. Motsvarande supersportbil hade kostat minst 30000 i månaden i driftkostnad om man bakar in service/reparationer och dyr försäkring samt bränsle.
6. Skärmen bak räddar mig med två barn, knäpptyst under resan.
7. Bra räckvidd, har en reell räckvidd på 450km vintertid med full packning i temperaturer runt 0 samt motorvägsfart. Jag har dock lyxen att starta i varmgarage med golvvärme så batteriet är alltid runt 20-25 grader oavsett årstid.
Punkt 2-6 gäller X plaid. Håller med om att sätena är dåliga. Däremot är min S knäpptyst.