Få bort snön från taket utan att skada lacken?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Ni som är jätteförsiktiga med er lack, hur gör ni för att få bort snön från bilen när det snöat?

Att pre-heat:a bilen får ju inte bort snön på motorhuven och taket.

Borste? Handske? Hårfön?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Varmgarage
Annars är det risk för repor framför allt där det hunnit smälta lite och blivit is
Deicer till glas bör funka liksom spolatvätska
Enklast är nog att köra in i gds hall och spola av bilen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Re: Få bort snön från taket utan att skada lacken?

Inlägg av Martinen »

Jag låter den vara.
Är det jättemycket, så tar jag bort bulken för hand men låter lite vara kvar som får tina själv i garage eller liknande.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Man sopar självklart av all snö! och försöker få bort is om det även är sånt.. det är nästan ännu viktigare. Att lämna is och snö på taket och bege sig ut i trafiken är dumheter.

Sopar man försiktigt behöver det inte bli repor heller.. Inte värre än att man lätt får bort allt när man vårpolerar bilen.

Sånna som utsätter andra i trafiken för sånt här borde åka buss:
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare

Inlägg av stefan007 »

joel80 skrev:
Man sopar självklart av all snö! och försöker få bort is om det även är sånt.. det är nästan ännu viktigare. Att lämna is och snö på taket och bege sig ut i trafiken är dumheter.

Sopar man försiktigt behöver det inte bli repor heller.. Inte värre än att man lätt får bort allt när man vårpolerar bilen.

Sånna som utsätter andra i trafiken för sånt här borde åka buss:
+1
Borsta bort det med en mjuk borste. Så ömtålig är inte lacken att det skulle finnas någon ursäkt att låta bli...
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Ett tips är att ta fram den elektriska lövblåsaren nu när det är kallt och pudersnö. I morse hade vi fått minst 10 centimeter nysnö. Tog mig max 30 sekunder att blåsa bort all snö på bilen. Annars är det borste som gäller.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

+46 skrev:
Ett tips är att ta fram den elektriska lövblåsaren nu när det är kallt och pudersnö. I morse hade vi fått minst 10 centimeter nysnö. Tog mig max 30 sekunder att blåsa bort all snö på bilen. Annars är det borste som gäller.
Fast problemet uppstår inte om det är pudersnö då räcker det med att åka 50m så är allt borta, snarare när det ligger runt 0an som det börjar bli problematiskt, och då räcker inte lövblåsen!

Men det är en vacker tanke Bild
Användarvisningsbild
Dan Persson
Teslaägare

Inlägg av Dan Persson »

Det är ju för f-n inte sant, det är en värld där 20 % dör av svält, dom nedprutar oss med Chemtrails och man undrar hur går tar bort snön på taket på sin miljoninvestering ( SEB)
Men som sagt väntar man på laddningen någonstans i Transylvanien ( vet någon om det finns S.CH. , så kan vem som helst bli knäpp!
Då håll er hemma - bjud våra nya gäster på rulltårta och kaffe och säga Välkomna till Sverige - vi är ett fritt land och tror på tomten och t.o.m. Tesla.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

+46 skrev:
Så har jag också gjort. Men om man tar pre-heat innan så går det inte att få bort allt från rutorna.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

+46 skrev:
Ja, använder också lövblås till den lätta snön nu. Även bra till att torka bilen efter tvätt.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Var det inte nån snubbe som även använde lövblåsaren till att torka bilen på sommaren efter tvätt för att slippa torka med beröring? Då har man ju plötsligt ökat utnyttjandegraden markant, inte bara under lövhösten :D

Edit: inte så långt man behöver leta för att hitta nån som torkar bilen med den, typ bara att läsa föregående inlägg :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare

Inlägg av Bjorn »

Det känns bra att lövblåsen får ett andra liv. Jag blåser nämligen aldrig löv med den längre. De får gräsklipparen klippa sönder innan jag tar in den för säsongen. :)
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Lustigt, pratade här om just lövblås häromdagen för att fixa typ pudersnö isf slungan :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

OCH blåsa ren bilen med såklart (OT igen) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare

Inlägg av Bjorn »

För övrigt så fick jag tipset att torka bilen med lövblås från Junkmans skola i biltvätt del 4.
Tänkte jag kan lika gärna ta till mig det som inte kräver nån större extra insats. Som t.ex. 2 hinkar. Det tar ju bara tiden att fylla upp en till med vatten.

Tipset att blåsa bort snön fick jag av grannen idag som blåste hela sin gång och trappa. Rätt effektivt till både trappan och taket på Teslan där man inte riktigt kommer upp med snöslungan. Tror dock att man får ha en annan metod om det är blötsnö.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Lövblås tillagt på "måste köpa"-lista... har tidigare inte känt att jag haft något behov då robotgräsklipparen effektivt tar hand om alla löv.. Men som biltork eller att blåsa av lätt snö är den ju given! Att man inte tänkt på det! Tack! :)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar