Kvalitet svart resp vit lack från Berlin?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
sockip77
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 06 apr 2023 04:38

Kvalitet svart resp vit lack från Berlin?

Inlägg av sockip77 »

Är det någon av er med Model Y från Berlin som fått en uppfattning om kvaliteten i den svarta resp vita lacken efter en tids användning?

Sitter och funderar själv om jag ska beställa vit eller svart och känner att kvaliteten blir viktig givet bristande intresse för bilvård 😁
Tesla Model Y LR '23
MG ZS EV ’21
Nissan Leaf ’17
Toyota Prius Plug-in ’13
Användarvisningsbild
Transportsoren
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 23 jan 2022 17:31
Referralkod: ts.la/daniel119539

Re: Kvalitet svart resp vit lack från Berlin?

Inlägg av Transportsoren »

Gillar du inte att tvätta och polera skulle jag alldrig välja svart bil!
Vit är betydligt mycket lättare att tvätta ren!
Med en bra lackbehandling är tvätt väldigt enkelt.

Stenskott syns bättre på en vit bil så du ser de utan problem i tid för att bara behöva lägga i och inte göra så omfattande förarbete.
OvePaHornet
Inlägg: 225
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Kvalitet svart resp vit lack från Berlin?

Inlägg av OvePaHornet »

Transportsoren skrev: 15 apr 2023 08:05
Stenskott syns bättre på en vit bil så du ser de utan problem i tid för att bara behöva lägga i och inte göra så omfattande förarbete.
Beror på färgen på grundlacken. Oftast är grundfärgen vit(aktig) på en svart bil, vilket gör att stenskott syns otroligt bra.
Vit (gärna solid) är den ”bästa” färgen för att lura ögat när det kommer till repor och bucklor. Den är dock också en av dom sämre när det kommer till att framhäva bilens linjer/karossformer.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5755
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Kvalitet svart resp vit lack från Berlin?

Inlägg av SwedishAdvocate »

OvePaHornet skrev: 15 apr 2023 08:30
Transportsoren skrev: 15 apr 2023 08:05
Stenskott syns bättre på en vit bil så du ser de utan problem i tid för att bara behöva lägga i och inte göra så omfattande förarbete.
Beror på färgen på grundlacken. Oftast är grundfärgen vit(aktig) på en svart bil, vilket gör att stenskott syns otroligt bra.
Vit (gärna solid) är den ”bästa” färgen för att lura ögat när det kommer till repor och bucklor. Den är dock också en av dom sämre när det kommer till att framhäva bilens linjer/karossformer.
Fast Teslas vita är ju inte solid. Den är väl någon slags pärlvitmetallic...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 14 dec 2019 10:06

Re: Kvalitet svart resp vit lack från Berlin?

Inlägg av OscarA »

sockip77 skrev: 15 apr 2023 06:51
Är det någon av er med Model Y från Berlin som fått en uppfattning om kvaliteten i den svarta resp vita lacken efter en tids användning?

Sitter och funderar själv om jag ska beställa vit eller svart och känner att kvaliteten blir viktig givet bristande intresse för bilvård 😁
Den vita är väldigt förlåtande, och kostar inget extra.
Flygrost och asfaltsprickar syns ju väldigt tydligt. Känns renare längre!

Den svarta är grymt snygg nytvättad, men kommer man nära så ser man alla mikrorepor direkt. Damm och torkat vatten syns nästan direkt efter tvätt..

Trotts detta så valde jag svart på min S som kommer snart! Älskar en nytvättad svart bil. Kommer lämna in bilen på cermamisk lackbehandling direkt!
OvePaHornet
Inlägg: 225
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Kvalitet svart resp vit lack från Berlin?

Inlägg av OvePaHornet »

SwedishAdvocate skrev: 15 apr 2023 08:35
OvePaHornet skrev: 15 apr 2023 08:30
Transportsoren skrev: 15 apr 2023 08:05
Stenskott syns bättre på en vit bil så du ser de utan problem i tid för att bara behöva lägga i och inte göra så omfattande förarbete.
Beror på färgen på grundlacken. Oftast är grundfärgen vit(aktig) på en svart bil, vilket gör att stenskott syns otroligt bra.
Vit (gärna solid) är den ”bästa” färgen för att lura ögat när det kommer till repor och bucklor. Den är dock också en av dom sämre när det kommer till att framhäva bilens linjer/karossformer.
Fast Teslas vita är ju inte solid. Den är väl någon slags pärlvitmetallic...
Jag har ingen aning, menade generellt. Min EV6a är också pärlemorvit (hade gärna haft solid). Även fast den inte är solidvit så döljs skavanker väldigt bra.
Användarvisningsbild
sockip77
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 06 apr 2023 04:38

Re: Kvalitet svart resp vit lack från Berlin?

Inlägg av sockip77 »

OscarA skrev: 15 apr 2023 08:48
Den vita är väldigt förlåtande, och kostar inget extra.
Flygrost och asfaltsprickar syns ju väldigt tydligt. Känns renare längre!

Den svarta är grymt snygg nytvättad, men kommer man nära så ser man alla mikrorepor direkt. Damm och torkat vatten syns nästan direkt efter tvätt..

Trotts detta så valde jag svart på min S som kommer snart! Älskar en nytvättad svart bil. Kommer lämna in bilen på cermamisk lackbehandling direkt!
Tack för snabbt svar! Förstår att den vita håller bättre och är enklare att underhålla. Dock är jag också nyfiken på hur bra den svarta lacken från Berlin håller samman givet tidigare års utmaningar med lack kvalitet..?
Tesla Model Y LR '23
MG ZS EV ’21
Nissan Leaf ’17
Toyota Prius Plug-in ’13
Tobbo
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 apr 2023 17:52

Re: Kvalitet svart resp vit lack från Berlin?

Inlägg av Tobbo »

Det är väldigt tunn lack jmf andra bilar. Grundlack är alltid motsatt så vid stenskott på vit blir serven svart prick o tvärtom - detta pga kontrastmålning (alla gör så).

Rekommenderar du lämnar in bil för stenskottskydd (PPF), brukar kosta 4000-5000kr för fronten. Lägg till lackskydd för 4000kr så får du en bil du lätt kan underhålla - om du då har en snabbvax o sprejar på efter tvätt håller skyddet länge. (Turtlewax Rinse and Shine för 60kr räcker några år)

Gällande microrepor etc stämmer det att svart kommer visa sånt mest, följt efter blå. Röd nästbäst o vitt inte alls typ. Men vita visar flygrost o asfalt mer än svart.

Så jag skulle säga att svart eller blå är vad du vill ha för slippa ta bort prickar. De ser rena ut bäst ;)
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Kvalitet svart resp vit lack från Berlin?

Inlägg av Dafro »

Tobbo skrev: 16 apr 2023 18:03
Det är väldigt tunn lack jmf andra bilar. Grundlack är alltid motsatt så vid stenskott på vit blir serven svart prick o tvärtom - detta pga kontrastmålning (alla gör så).

Rekommenderar du lämnar in bil för stenskottskydd (PPF), brukar kosta 4000-5000kr för fronten. Lägg till lackskydd för 4000kr så får du en bil du lätt kan underhålla - om du då har en snabbvax o sprejar på efter tvätt håller skyddet länge. (Turtlewax Rinse and Shine för 60kr räcker några år)

Gällande microrepor etc stämmer det att svart kommer visa sånt mest, följt efter blå. Röd nästbäst o vitt inte alls typ. Men vita visar flygrost o asfalt mer än svart.

Så jag skulle säga att svart eller blå är vad du vill ha för slippa ta bort prickar. De ser rena ut bäst ;)
Vad är fronten? På min bil (e-tron) så kosta huv och främre stötfångaren 19 000.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Alex-H
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 30 mar 2022 22:38
Ort: NV Skåne

Re: Kvalitet svart resp vit lack från Berlin?

Inlägg av Alex-H »

Dafro skrev: 16 apr 2023 19:55
Tobbo skrev: 16 apr 2023 18:03
Det är väldigt tunn lack jmf andra bilar. Grundlack är alltid motsatt så vid stenskott på vit blir serven svart prick o tvärtom - detta pga kontrastmålning (alla gör så).

Rekommenderar du lämnar in bil för stenskottskydd (PPF), brukar kosta 4000-5000kr för fronten. Lägg till lackskydd för 4000kr så får du en bil du lätt kan underhålla - om du då har en snabbvax o sprejar på efter tvätt håller skyddet länge. (Turtlewax Rinse and Shine för 60kr räcker några år)

Gällande microrepor etc stämmer det att svart kommer visa sånt mest, följt efter blå. Röd nästbäst o vitt inte alls typ. Men vita visar flygrost o asfalt mer än svart.

Så jag skulle säga att svart eller blå är vad du vill ha för slippa ta bort prickar. De ser rena ut bäst ;)
Vad är fronten? På min bil (e-tron) så kosta huv och främre stötfångaren 19 000.
Till min Y kostade front, skärmar, huv, 4x dörrar och halva glastaket 18000 kr när jag gjorde det (Hexis).
Skriv svar