Laddning i kyla
Moderator: Redaktion
Re: Laddning i kyla
Kör du värme i bilen samtidigt ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Laddning i kyla
Då vet jag inte min går lågt tom på - när jag laddar en fas och värme på
Smart preconditioning kanske på ?
Smart preconditioning kanske på ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Laddning i kyla
Vad är bilen inställd på 13A?
Den drar ner själv om V går ner så du inte drar mycket på säkringsgruppen eller nåt
Den drar ner själv om V går ner så du inte drar mycket på säkringsgruppen eller nåt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Laddning i kyla
Orkar den hålla batteriet varmt?
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 

Re: Laddning i kyla
Schuko har ej kraft nog för att hålla batt varmt det tar mer kraft att köra värme i bilen än vad den kan leverera
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Laddning i kyla
1A? Isf borde du få i typ 1km/h. Visst kan det vara så att mycket gör till uppvärmning av batterierna men låter ändå skumt.point1 skrev:Nja inte det heller för det är inte så att kupévärmare är igång (det hade jag ju sett), däremot så visar den i appen 1A, även fast den i början visar 9A så verkar den dra ned strömmen
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5877
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Laddning i kyla
Värmesystemet lär vara på 6 kW, så SHUKO med sina 2200 W (10A säkring) kan inte leverera vad som behövs för värmen ens. Blir inte mycket över till laddning...Bilen balanserar säkert det på nåt sätt, men det behövs mer ström...
/70D
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Laddning i kyla
Du får skaffa sovsäck till bilen så den kan behålla värmen längre 

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Laddning i kyla
Hade samma problem igår när det var -12 ute, laddningen började på 1 km/h(!) och gick sedan saaaakta upp till de vanliga 10-11 km/h med 220V enfas hemma.
Kommer att installera ett 16A-trefasuttag inom kort, hoppas det förbättrar stabiliteten...
Kommer att installera ett 16A-trefasuttag inom kort, hoppas det förbättrar stabiliteten...
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Laddning i kyla
Såg på nyheterna att det är ner mot -42 i norra Sverige just nu. Nån som vet hur Teslan beter sig då?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Laddning i kyla
Nej, men vore tokskoj att testa.HelectriC skrev:Såg på nyheterna att det är ner mot -42 i norra Sverige just nu. Nån som vet hur Teslan beter sig då?

Jag hade -7 i garaget igår och provade att starta laddningen från 50% till 70%. Tog låång tid (25 min?) innan schuckon tilläts börja ladda, efter det gick det hyfsat normalt vad jag såg. I appen Remote S stod det att det skulle ta 64 timmar först...

P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.
Sponsra min Roadster2! http://---
Sponsra min Roadster2! http://---
Re: Laddning i kyla
AnteF skrev:Nej, men vore tokskoj att testa.HelectriC skrev:Såg på nyheterna att det är ner mot -42 i norra Sverige just nu. Nån som vet hur Teslan beter sig då?
Jag hade -7 i garaget igår och provade att starta laddningen från 50% till 70%. Tog låång tid (25 min?) innan schuckon tilläts börja ladda, efter det gick det hyfsat normalt vad jag såg. I appen Remote S stod det att det skulle ta 64 timmar först...
Jag har -8 här och det är inga problem alls. Laddning startar alltid med en gång med schuko.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Laddning i kyla
Kör oxo schuko just nu utan problem, var -7 igår o den stoppa in somm den skulle.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Re: Laddning i kyla
Om man "stoppar in den" så fort man kommer hem med varm bil/batteri så borde ju batteriet inte behöva värmas så mkt. Däremot om man startar laddningen när allt är kallt känns det logiskt att det tar ett tag innan batteriet blir varmt.
Re: Laddning i kyla
Hettar det till i kupen behövs inte lika mycket värme nä... Tror detta kan tolkas på olika sätt...tib skrev:Om man "stoppar in den" så fort man kommer hem med varm bil/batteri så borde ju batteriet inte behöva värmas så mkt. Däremot om man startar laddningen när allt är kallt känns det logiskt att det tar ett tag innan batteriet blir varmt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Laddning i kyla
Jag gjorde så igår och den laddade ca 150-160km på 14 timmar, dvs 11 km/h. Bara lite mindre än vanliga 13 km/h. I morse var det -18. Kan ju hända att den toppade på kvällen och gick ner mer under natten men inte så långt. När jag slog på värmen i morse orkade den inte ladda batteriet alls. När kupé värmen tar all ström slås värmen till batteriet av då?tib skrev:Om man "stoppar in den" så fort man kommer hem med varm bil/batteri så borde ju batteriet inte behöva värmas så mkt. Däremot om man startar laddningen när allt är kallt känns det logiskt att det tar ett tag innan batteriet blir varmt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Laddning i kyla
Provade också SC med kallt batteri. 0 laddning i några minuter och sedan efter 50 minuter kom den upp i 100A. Det verkar vara svårt att värma batteriet.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Laddning i kyla
ja, slår du på förvärmning när den laddar och det är kallt ute, så går all ström till värmningen. Jag fick 24+ timmar till fullt batteri när jag startade värmningen häromdagen i -7 och batteriet var mitt i laddning på ca 50%Pontus skrev:Jag gjorde så igår och den laddade ca 150-160km på 14 timmar, dvs 11 km/h. Bara lite mindre än vanliga 13 km/h. I morse var det -18. Kan ju hända att den toppade på kvällen och gick ner mer under natten men inte så långt. När jag slog på värmen i morse orkade den inte ladda batteriet alls. När kupé värmen tar all ström slås värmen till batteriet av då?tib skrev:Om man "stoppar in den" så fort man kommer hem med varm bil/batteri så borde ju batteriet inte behöva värmas så mkt. Däremot om man startar laddningen när allt är kallt känns det logiskt att det tar ett tag innan batteriet blir varmt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Laddning i kyla
Min hade stått still i 6 dagar.HelectriC skrev:Jag har -8 här och det är inga problem alls. Laddning startar alltid med en gång med schuko.
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.
Sponsra min Roadster2! http://---
Sponsra min Roadster2! http://---
Re: Laddning i kyla
ok, det gör säkert en del skillnad.AnteF skrev:Min hade stått still i 6 dagar.HelectriC skrev:Jag har -8 här och det är inga problem alls. Laddning startar alltid med en gång med schuko.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Laddning i kyla
Märkte också imorse att laddningen är långsammare nu när det är kallt. Kollade ej hur många ampere den tog, men noterade att det stog 7km/h istället för det vanliga 9km/h. Batteriet var då laddat ca 50%.
När jag sedan slog på värmen (i ca 40 min) så tappade jag nästan 2 mil innan jag åkte.
Schuko inställd på 10A, spänning visade 209V.
Temp: -18
När jag sedan slog på värmen (i ca 40 min) så tappade jag nästan 2 mil innan jag åkte.

Schuko inställd på 10A, spänning visade 209V.
Temp: -18
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Re: Laddning i kyla
Tog 2 timmar innan jag fick någon km alls på Shuko i -25. Sen masade sig laddningen igång...
S70D Ocean blue
Re: Laddning i kyla
Laddade chademo i minus 25 och det var väldigt segt första halvtimman. Sen kom den upp i 170km/h lite drygt.
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1816
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Laddning i kyla
Någon mer än jag som tycker att det hade varit guld värt ifall man kunde speca ett klockslag när bilen skulle vara lagom laddad och uppvärmd till önskad temperatur? Gärna att funktionen tar hänsyn till väderprognosen också...
Driver sajten Car.info
Re: Laddning i kyla
MT TESLA appen planerar något sådant. Annars skicka önskemål till dem. Förutom väderprognosen då. Men som meteorolog hade jag ju gillat den ☺. Även i gps rutt beräkning...Franz skrev:Någon mer än jag som tycker att det hade varit guld värt ifall man kunde speca ett klockslag när bilen skulle vara lagom laddad och uppvärmd till önskad temperatur? Gärna att funktionen tar hänsyn till väderprognosen också...