Semi-snabbladdare

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare

Semi-snabbladdare

Inlägg av Reddy »

Jag retar mig lite på begreppet "Semi-snabbladdare", det man oftast menar med det är mode 3 type 2 med 22 kW effekt.

I teorin kan man ladda ungefär 100 km/timma på en sådan, men i praktiken, vilka bilmodeller förutom Tesla Model S med dubbla laddare kan utnyttja dessa?
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
100procent
Teslaägare

Re: Semi-snabbladdare

Inlägg av 100procent »

Reddy skrev:
Jag retar mig lite på begreppet "Semi-snabbladdare", det man oftast menar med det är mode 3 type 2 med 22 kW effekt.

I teorin kan man ladda ungefär 100 km/timma på en sådan, men i praktiken, vilka bilmodeller förutom Tesla Model S med dubbla laddare kan utnyttja dessa?
Har för mig att Renault Zoe kan ta emot 22kw laddning. Sen så är det väl ändå bra att det byggs ut 22kw AC laddningsstolpar för att säkra upp sig mot nyare modeller av elbilar i framtiden.
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare

Inlägg av Reddy »

Givetvis är det bra att det sätts upp 22kW AC laddare, det jag tycker är synd är att de benämns som "snabbladare", speciellt om det bara är en bilmodell (utöver Tesla med dubbelladdare) som kan utnyttja detta.

Hur kan Renault Zoe ta emot upp till 43 kW AC när alla andra ligger mellan 3.7 och 11 kW?
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Zoen använder bilens "regler/effektelektronik" på något sätt. (Dvs samma enhet som omvandlar batteriströmmen DC till Motorström AC tror jag)

Ungefär som om Tesla skulle använda sin Inverter (den andra runda klumpen mittemot som är ungefär lika stor som motorn) som sitter ihop med motorn i DU-enheten istället för en/två separata laddare under baksätet.

Chamelon-laddare tror jag Renault kallar den och den är ansedd som en väldigt smart och enkel och billig lösning för att kunna ladda med hög effekt. Har för mig att den kunde matas/hantera 10A 3fas om jag inte minns fel

Däremot har de gjort någon förändring nyligen om den inte är standard längre eller om den har lite mindre kapacitet eller liknande har jag för mig.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Egentligen borde bara DC uttag få kallas laddare, det andra är ju bara ett eluttag.
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare

Inlägg av Reddy »

Renault har helt klart gjort något smart som ingen annan tänkt på eller finns det kanske ett patent som hindrar andra?

Verkar finnas en del begränsningar, tex. såg jag något om att enfasladdning i praktiken var begränsad till 4 ampere någon som äger än Zoe som kan berätta mer?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

LarsL skrev:
Egentligen borde bara DC uttag få kallas laddare, det andra är ju bara ett eluttag.
+1000

Jag retar mig också mig enormt på begreppet semi-snabbladdare eller semi-snabbstolpe. Det blir semi-oanvändbart.

Antingen har jag gott om tid för långsamladdning hemma eller iväg över natten eller dagen.

Eller så är jag på väg och vill snabbladda så snabbt som möjligt.

Väldigt sällan jag har semi-bråttom.

Speciellt semi-bråttom framför nån kommunhus eller liknande där de oftast sitter :roll:
JFAH

Inlägg av JFAH »

Reddy skrev:
Renault har helt klart gjort något smart som ingen annan tänkt på eller finns det kanske ett patent som hindrar andra?

Verkar finnas en del begränsningar, tex. såg jag något om att enfasladdning i praktiken var begränsad till 4 ampere någon som äger än Zoe som kan berätta mer?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja det är så vitt jag känner till patentskyddat. Och såvitt jag förståt det använder man sig av elmotorn som aktiv del i samband med ac-dc konverteringen. I nya zoe komme rman att downgrada systemet till 22 kw eftersom det finns så får stolpar som klarar 43kw output. Det är inte känt om man kompletterar med reguljär DC laddning, men tja, det är renault vi pratar om. Det är fullt möjligt man anser att 2kw är perfekt i sammahanget. Man har ju inte börjat prata om att uppdatera batteripacket ex.
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Inlägg av Stefan T »

Som roadster ägare så är en 22 kw rätt snabb med 42 km/h då utnyttjar man 1 fas bara 32A
Dock lite tråkig det är bättre med 43 kW där man kan ladda 13 kw och 80 km/h (detta är rena superchargern) då kan få i 4mil medans man tar hamburgare
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Den förra modellen Zoe, med q210-motorn, kunde ladda med 43 kW. Den nya, som levereras sedan i somras och har Renaults nya egentillverkade motor r240 kan bara ta emot 22 kW. Har inte lyckats få nån vettig förklaring, men nån har påstått att de hade vattenkylning av batterierna i den förra varianten men nu är det luftkylning (av kostnadsskäl) och därför maximerat till 22 kW. Vet inte om detta är sant.

Det är sant att de använder själva motorn som laddare.

Man kan ladda upp till 32A på 3-fas med en "portabel laddare", dvs CEE-don i ena änden och typ-2 i andra och styrelektronik i en box på sladden el.dyl. På 230V kan man ladda max 16A.

Att ladda hemma på 3-fas 16A ger full laddning på runt 3 timmar. Zoen har 22 kWh.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Allt som är AC borde typ räknas som långsam. Och dc som snabb. Om några år kommer kanske alla bilar är stödja 43kw ac och 150kw dc eller nåt sånt.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

apkungen skrev:
Allt som är AC borde typ räknas som långsam. Och dc som snabb. Om några år kommer kanske alla bilar är stödja 43kw ac och 150kw dc eller nåt sånt.
Nej, man måste ju gå på effekten. Det finns chademoer som inte levererar mer än 30 kW, och växelströmsladdare som levererar 43 kW. Det blir orimligt att kalla en lågeffektschademo för snabb bara för att den är likström.

Sedan tror jag inte att det är så intressant att släpa omkring på stora likriktare i bilarna så att det kan ta kraftigare växelström. Det är nog bättre att ha dem i de stationära laddstationerna istället. Vad väger laddaren i Teslan? Det torde väl vara ungefär det dubbla om man har dubbelladdare?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag vill nästan ta bort min kommentar. Så dum var den. Klart man måste kolla på effekten. Jag tror på charmeleon som zoe har haft iaf. Verkar vara billig, inte ta nån direkt extraplats och lägger indirekt en del av kostnaden för laddstationen på bilen och inte på laddaren. En ac43kw skulle man kunna köpa för typ en tiondel av Chademoladdare
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare

Inlägg av Reddy »

apkungen skrev:
Jag vill nästan ta bort min kommentar. Så dum var den. Klart man måste kolla på effekten. Jag tror på charmeleon som zoe har haft iaf. Verkar vara billig, inte ta nån direkt extraplats och lägger indirekt en del av kostnaden för laddstationen på bilen och inte på laddaren. En ac43kw skulle man kunna köpa för typ en tiondel av Chademoladdare
Tyvärr har Renault patenterat "Chameleon":

http://www.google.com/patents/US20120286740

Här är ett annat patent jag tror är framtiden:

https://www.google.com/patents/WO201414 ... l=en&hl=sv

;-)
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Registrerades det där patentet den 1a april eller? :p
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Alla laddare under 25-30 kW borde kallas destinationsladdare. Dessa är användbara när man nått destinationen och ska stanna från några timmar och uppåt. Snabbare laddare skulle kunna kallas snabbladdare men sedan bör kanske en ny kategori typ supersnabbladdare finnas från 100kW och uppåt.

48 kW AC är egentligen inte särskilt intressant med tanke på hur få sådana uttag som finns och att det bara är att glömma att installera ett sådant uttag i ett vanligt hem. Typ 2-kontakt från Mennekes och även vanliga 3-faskontakter har stöd för minst 90 kW AC under förutsättning att kabel m.m. har rätt specifikationer så 48kW AC är inget konstigt egentligen förutom att dessa uttag är väldigt ovanliga.

Dubbelladdare i Tesla Model S väger visserligen dubbelt så mycket eftersom det är två stycken enkelladdare på 16A men en 32A-laddare behöver inte väga mer och i amerikanska Model X går det att välja en "dubbelladdare" som ger nästan dubbla effekten mot den vanliga laddaren (72A istället för 40A) men som inte är direkt större eller tyngre än vanliga laddaren som den ersätter. Det skulle vara möjligt att sätta i en AC-laddare i Model S/Model X som har en effekt på kring 48 kW men det skulle inte vara till mycket nytta för de allra flesta eftersom i princip inga laddare finns där man kan nyttja hela effekten. Redan 22kW AC är det rätt ont om som man ändå skulle kunna sätta upp i en del vanliga hem även ifall man troligen behöver öka på huvudsäkringen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
48 kW AC är egentligen inte särskilt intressant med tanke på hur få sådana uttag som finns och att det bara är att glömma att installera ett sådant uttag i ett vanligt hem. Typ 2-kontakt från Mennekes och även vanliga 3-faskontakter har stöd för minst 90 kW AC under förutsättning att kabel m.m. har rätt specifikationer så 48kW AC är inget konstigt egentligen förutom att dessa uttag är väldigt ovanliga.
Clever, som är det största kommersiella laddnätverket i Sverige (jag vet inte exakt hur många laddare de har, men bara under 2015 installerade de 35 st), levererar 50 kW DC i samtliga sina laddstolpar.

Bilden här är inte rättvisande eftersom det dyker upp fler laddare om man zoomar in, men deras utbredning syns. De har också ett antal laddare i Jämtland, eftersom de samarbetar med Jämtkraft.
Clever.JPG
I Danmark har de en gedigen täckning (dock är inte alla snabbladdare):
CleverDK.JPG
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Clever, som är det största kommersiella laddnätverket i Sverige (jag vet inte exakt hur många laddare de har, men bara under 2015 installerade de 35 st), levererar 50 kW DC i samtliga sina laddstolpar.

Bilden här är inte rättvisande eftersom det dyker upp fler laddare om man zoomar in, men deras utbredning syns. De har också ett antal laddare i Jämtland, eftersom de samarbetar med Jämtkraft.
Clever.JPG
I Danmark har de en gedigen täckning (dock är inte alla snabbladdare):
CleverDK.JPG
Det jag pratar om är snabba AC-laddare vilket Clever också visserligen erbjuder. Det är mycket positivt men med tanke på att det finns tusentals 11 eller 22 kW AC-kontakter i landet med tanke på alla trefasuttag som finns så är det inte så många snabba AC-laddare även ifall det håller på att bli bättre. På alla ställen där det finns snabb (alltså mer än 25-30 kW) AC-laddare finns det ju också DC-laddare som är minst lika snabb eller snabbare. DC-laddare har också fördelen att inte begränsas av bilen. Att i marknadsföring säga att man har 48 kW AC-laddare betyder inte så mycket om det inte är en äldre Renault du äger, de flesta bilar kan ändå inte plocka ut mer än 11 kW från dessa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Det jag pratar om är snabba AC-laddare vilket Clever också visserligen erbjuder. Det är mycket positivt men med tanke på att det finns tusentals 11 eller 22 kW AC-kontakter i landet med tanke på alla trefasuttag som finns så är det inte så många snabba AC-laddare även ifall det håller på att bli bättre. På alla ställen där det finns snabb (alltså mer än 25-30 kW) AC-laddare finns det ju också DC-laddare som är minst lika snabb eller snabbare. DC-laddare har också fördelen att inte begränsas av bilen. Att i marknadsföring säga att man har 48 kW AC-laddare betyder inte så mycket om det inte är en äldre Renault du äger, de flesta bilar kan ändå inte plocka ut mer än 11 kW från dessa.
OK, jag läste fel i ditt inlägg! Men hur som helst är väl en 50kW DC-laddare intressantare för en Teslaägare än en 48 kW AC?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Svenssons skrev:
OK, jag läste fel i ditt inlägg! Men hur som helst är väl en 50kW DC-laddare intressantare för en Teslaägare än en 48 kW AC?
Helt klart! Krävs visserligen en adapter men med tanke på fyra gånger så hög hastighet så är priset för den inget större bekymmer när man kör lite längre.

Jag skulle vilja föreslå följande indelning på laddare:

Destinationsladdare: 2-25/30 kW
Snabbladdare: 25/30-99 kW
Supersnabbladdare/Ultrasnabbladdare: 100 kW - 200 kW

Spelar egentligen ingen roll om det är AC eller DC men om det är AC så måste man vara medveten om bilens begränsning att ta emot effekten samt. Det samma kanske kommer till DC också då de flesta av dagens elbilar utom Tesla antagligen är begränsade till 50-60 kW vid DC-laddning på grund av begränsningar på dagens Chademo- och CCS-laddare.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:
Svenssons skrev:
ja, det måste det ju vara. Teslan klarar väl bara att hämta ut 11kW (22kW med dubbelladdare) från AC, men samtliga 50kW från DC?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Jag har inte fått ut mer än 43 kW med CHAdeMO adaptern på 50 kW laddare. De CHAdeMO jag testat jag samtliga varit från ABB och det är möjligt att andra laddare ger mer.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

jpetters skrev:
Jag har inte fått ut mer än 43 kW med CHAdeMO adaptern på 50 kW laddare. De CHAdeMO jag testat jag samtliga varit från ABB och det är möjligt att andra laddare ger mer.
Tvärtom, är min erfarenhet. De från ABB är de som ger bäst kräm. Andra CHAdeMO ger ofta mindre, 33 eller 22 kW. Den här fick jag häromdagen på en Fortum-laddare, ingen aning om varför:

Bild
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

danni skrev:
jpetters skrev:
Tvärtom, är min erfarenhet. De från ABB är de som ger bäst kräm. Andra CHAdeMO ger ofta mindre, 33 eller 22 kW. Den här fick jag häromdagen på en Fortum-laddare, ingen aning om varför:

Bild
Har du fått ut mer än 43 kW på någon 50 kW CHAdeMO?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Nope. Har inte tankat CHAdeMO jättemånga gånger, dock, bara ett fåtal. Här finns dock en del om säger sig ha fått ut 46 kW: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=1303
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar