Utan att ha använt Herr X eminenta Tidsmaskin (barnen älskar den) gjorde jag idag ett besök i forntiden. Då frugan tagit Teslan var jag tvungen att göra ett ärende med en V70 (231hk, Aut) idag. För så sent som ett halvår sedan tyckte jag att detta var en trevlig och pigg bil.
Till att börja med var bilen kall. Iskall. Rutorna hade någon konstig beläggning som inte försvann förrän efter en bra stund. Medans motorn hostade igång och började spy ut ett cancerogent rökmoln nära en lekplats fick jag syn på en ilsk gul lampa. Fyll på bränsle. Fan, jag hade glömt av hur det var att inte starta varje tur hemifrån med energi för ca 30-40mils körning (min Tesla är nog både effektivare och laddar bättre än Dan:s).
Jag fick börja med att åka en rejäl omväg till en bensinstation. Rätt gott om varningsskyltar för explosiva och cancerogena ämnen där. Efter att ha frusit rejält (-4 i Göteborg känns som -40 i Idre) konstaterade jag att jag blivit 866kr fattigare. Av dessa 866kr kan ca 200kr gå direkt till stater österut, eller i mellanöstern. Jag gynnar hellre lokalt “producerad” energi. Dessutom dstr så fick jag inte bara vrida på tanklocket utan även alldeles själv stänga tankluckan.
Till slut kom jag iväg dit jag skulle, och kupén började bli varm. Rejält varm faktiskt. Nästan så att man undrade om inte detta var ett energislöseri? Motortemperaturen var i det gröna området, och det var dags att återuppleva den där rappa känslan jag haft av denna bil då man trycker ner gaspedalen. Öhhh, det hände ingenting. Ingenting alls faktiskt. Eller jo vänta, hela bilen skakade, ryckte och morrade samtidigt som jag iallafall kan se att hastighetsmätaren ökar lite. Det kändes dock mest obehagligt. Det provar jag inte igen.
Väl framme stänger jag av motorn och lämnar bilen. Men vänta, jag glömde ju att låsa bilen. Suck, bara att gå tillbaka och göra detta. När jag väl shoppat klart på Webhallen och skall backa ut med den återigen iskalla bilen saknas något. Var är backkameran? Var är 360-graders ultraljudssensorerna? Nåväl, med nackspärr är det åtminstone skönt med massage.
Trots att jag fick både styra, bromsa och gasa själv kom jag till slut hem igen. Nu tänker jag inte gå ut igen förrän imorgon då min efterlängtade fru kommer hem. V70:n skall till kvd.
PS: Det visade sig även att spolarvätskan var slut.
DS.
Ett fruktansvärt återbesök i forntiden
Moderator: Redaktion
- Elektrokungen
- Teslaägare
Ett fruktansvärt återbesök i forntiden
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Re: Ett fruktansvärt återbesök i forntiden
Oftast tycker jag det är skönt att Teslan inte sprutar spolarvätska på framlysena.
min föra bil kändes det som det kom 50 mm på rutan och 5 liter på framlysena.
10 gånger så fick man fylla på spolarvätska.
Nu har jag kört Teslan i över 1 månad. Lysena har aldrig varit smutsiga trots att de inte får någon spolarvätska på sig.
Har inte behövt fylla på spolarvätska heller
min föra bil kändes det som det kom 50 mm på rutan och 5 liter på framlysena.
10 gånger så fick man fylla på spolarvätska.
Nu har jag kört Teslan i över 1 månad. Lysena har aldrig varit smutsiga trots att de inte får någon spolarvätska på sig.
Har inte behövt fylla på spolarvätska heller
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Ett fruktansvärt återbesök i forntiden
Ja, spolarvätska beror nog helt på väglaget. Vid min senaste norrlandsresa förbrukade jag en 1,5L-dunk på vägen upp till Åre. Och cirka 1L på väg tillbaka till Sthlm. Sen var lyktorna rejält skitiga också...
Men, då var det asmycket slask och massvis av stänkande bilar såklart...
Men, då var det asmycket slask och massvis av stänkande bilar såklart...