Saknar möjlighet ladda hemma
Moderator: Redaktion
Saknar möjlighet ladda hemma
Just nu har inte föreningen lagt till laddstolpar för oss med elbilar i vårt garage. Jag brukar köra bilen mest under helgen sen ngn dag under vardagen.
Tänkte ladda min MYP en gg i veckan hos tesla super charger.
Hur har ni gjort som sitter i samma sits som mig eller varit?
Tänkte ladda min MYP en gg i veckan hos tesla super charger.
Hur har ni gjort som sitter i samma sits som mig eller varit?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Saknar möjlighet ladda hemma
Kolla på chargefinder.com för att se vad det finns för laddmöjligheter i ditt närområde.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Står bilen i varmgarage? Isf kommer det fungera ok sommar som vinter att vara utan laddstolpe. Om du däremot parkerar utomhus går det åt ganska mycket mer el på vintern eftersom batteriet behöver värmas upp, och det slösar ström. Även avfrostning drar lite. Så många korta resor vintertid är ganska drygt om man inte har tillgång till laddstolpe i ens omedelbara närhet. Ett annat problem är att du aldrig kan räkna med 100% laddning på långresa utan alltid måste starta med 100% minus de procent som går åt för att åka hem från laddaren igen.
Supercharger är inte optimalt eftersom det är ganska dyrt och dels kräver att batteriet värms upp ganska mycket för att det ska gå fort att ladda. Åker du dit direkt från garaget går laddningen även väldigt långsamt, så det kommer ta lång tid.
Även laddning på långsamladdare tar också lång tid (en halv arbetsdag iaf), bäst är att ha så pass nära till en rimligt prissatt långsamladdare att du kan parkera bilen där och sen promenera hem/till jobbet. Om långsamladdaren även kräver parkeringsavgift blir det en dyr lösning för att småladda. Är långsamladdaren långsammare än vad som uppges kan det ta en natt att ladda.
Så titta noga på vilka laddmöjligheter du har i närområdet. Kanske kan du hyra garageplats hos en grannförening som har laddboxar istället? Eller gå med i styrelsen eller skriv motion till stämman om att införa laddboxar inom en viss tidsgräns (tex ett år). Beslutar stämman att laddboxar ska installeras är det bara för styrelsen att lyda.
Supercharger är inte optimalt eftersom det är ganska dyrt och dels kräver att batteriet värms upp ganska mycket för att det ska gå fort att ladda. Åker du dit direkt från garaget går laddningen även väldigt långsamt, så det kommer ta lång tid.
Även laddning på långsamladdare tar också lång tid (en halv arbetsdag iaf), bäst är att ha så pass nära till en rimligt prissatt långsamladdare att du kan parkera bilen där och sen promenera hem/till jobbet. Om långsamladdaren även kräver parkeringsavgift blir det en dyr lösning för att småladda. Är långsamladdaren långsammare än vad som uppges kan det ta en natt att ladda.
Så titta noga på vilka laddmöjligheter du har i närområdet. Kanske kan du hyra garageplats hos en grannförening som har laddboxar istället? Eller gå med i styrelsen eller skriv motion till stämman om att införa laddboxar inom en viss tidsgräns (tex ett år). Beslutar stämman att laddboxar ska installeras är det bara för styrelsen att lyda.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Jag har en granne som har en LR 3 modell, 3 år nu. Vi har garage i föreningen men inte några laddplatser.
Han har laddat på SuC typ en gång i veckan när han hämtar maten.
Under dessa 20-30min läser han lite Mail och tidningen. Det funkar alldeles utmärkt.
Han har laddat på SuC typ en gång i veckan när han hämtar maten.
Under dessa 20-30min läser han lite Mail och tidningen. Det funkar alldeles utmärkt.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
- TeslaKotte
- Teslaägare
Som flera sagt, undersök möjligheten att ladda på destinationsladdare under dagen/natten i närheten av ditt arbete eller boende. Kommer fungera utmärkt.
Vi har en MY som vi gatuparkerar i Stockholms innerstad utan tillgång till egna laddare i föreningen. Vi laddar i snitt var 10e dag (lite oftare på vintern än sommaren) oftast under natten eller över dagen och känns inte jobbigare än när man behöver flytta bilen för städdag på gatan.
Angående omöjligheten att parkera utan egen laddning vintertid håller jag inte med. Visst drar den mer (speciellt batteriuppvärmningen vid korta resor) men är man lite sparsmakad med förvärmningen går även det bra. Betalar själv slå på den när jag går ut genom dörren så får bilen 2-3 minuters försprång vilket gör att värmen kommer direkt när man sätter sig i bilen.
/TK
Vi har en MY som vi gatuparkerar i Stockholms innerstad utan tillgång till egna laddare i föreningen. Vi laddar i snitt var 10e dag (lite oftare på vintern än sommaren) oftast under natten eller över dagen och känns inte jobbigare än när man behöver flytta bilen för städdag på gatan.
Angående omöjligheten att parkera utan egen laddning vintertid håller jag inte med. Visst drar den mer (speciellt batteriuppvärmningen vid korta resor) men är man lite sparsmakad med förvärmningen går även det bra. Betalar själv slå på den när jag går ut genom dörren så får bilen 2-3 minuters försprång vilket gör att värmen kommer direkt när man sätter sig i bilen.
/TK
Model Y LR 2023
Model Y LR 2022
Samma här, vi har en M3LR ute och ingen laddstolpe, men det funkar för oss. Vi kör inte väldigt långt, så vi passar på när vi kan att ladda på shopping-garaget, eller macken en hund-promenad bort om det behövs, det funkar oväntat bra att inte kunna ladda på natten, även om jag helst velat koppla in den på kvällen.TeslaKotte skrev: ↑10 mar 2023 07:52Vi har en MY som vi gatuparkerar i Stockholms innerstad utan tillgång till egna laddare i föreningen. Vi laddar i snitt var 10e dag (lite oftare på vintern än sommaren) oftast under natten eller över dagen och känns inte jobbigare än när man behöver flytta bilen för städdag på gatan.
Tesla M3 LR..
Kommer ha samma situation när min MYLR kommer till Göteborg. Men jag har 22kw laddare i närheten med billig parkering över natten, eller Ica med laddning, så det kommer gå utmärkt och ändå bli billigare än bensin.
Jag har letat upp laddare på parkering nära jobbet, där kan den stå och ladda hela dagarna. Det skulle kanske du också kunna göra. Känns jobbigt att behöva åka till SuC för att sitta där och vänta på ladd.
MY LR RWD ”Juniper” -25
M3 SR+ RWD -21 (såld)
M3 SR+ RWD -21 (såld)
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Jag hade inte orkat om jag inte haft laddmöjlighet hemma, undantaget om det fanns ett stort utbud av AC-laddning i närheten till rimligt pris.
Jag har faktiskt ett hotell nästgårds som just installerat 16 st 11kW ladduttag väldigt nära hemma. Men 6 kr/kWh som de tar är i överkant för vardagsladdningen.
Jag har faktiskt ett hotell nästgårds som just installerat 16 st 11kW ladduttag väldigt nära hemma. Men 6 kr/kWh som de tar är i överkant för vardagsladdningen.
Model Y LR AWD 2022
Jag inser givetvis att om man inte har tillgång till en ladd-stolpe hemma eller i närheten så kanske man inte heller har tillgång till ett 3-fas-uttag.....
Men vill ändå tipsa omatt det finns Portabla laddboxar (11kW) med 3-fas-uttag från t ex Ctek
Kräver som sagt att man har ett 3-fasuttag inom räckhåll.
Jag har en vanlig stationär laddbox hemma, men funderar på att skaffa en portabel då jag har 3-fas i sommarstugan.
Men vill ändå tipsa omatt det finns Portabla laddboxar (11kW) med 3-fas-uttag från t ex Ctek
Jag har en vanlig stationär laddbox hemma, men funderar på att skaffa en portabel då jag har 3-fas i sommarstugan.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Låter som Mer på Scandic…? Lite synd att dom drog iväg i pris på AC-laddning, snudd påjonasl skrev: ↑10 mar 2023 10:15Jag hade inte orkat om jag inte haft laddmöjlighet hemma, undantaget om det fanns ett stort utbud av AC-laddning i närheten till rimligt pris.
tomt på platserna här i Bollnäs iaf, mest stora företag och organisationer som står där och
laddar numera (när dom är på konferenser typ).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag har typ samma problem, kommer får en m3 LR inom de två kommande veckorna och har inte fått upp laddstolpar i vår förening utan de kommer typ runt juli någon gång… jag har en eon laddare på 22kw 3kr/khw och ett gäng kommunala stolpar som kostar 2,5kr kwh.
Allt ligger 100 meter bort från där jag bor så rätt soft men orolig för att det kommer bli bökigt med långresor osv om man behöver dra dirr efter jobb eller liknande
Allt ligger 100 meter bort från där jag bor så rätt soft men orolig för att det kommer bli bökigt med långresor osv om man behöver dra dirr efter jobb eller liknande
2023 Röd M3 AWD
- Bjelke
- Teslaägare
Och en sån portabel 3-fas-box funkar bra som ”permanent” hemma ocksåJR_4321 skrev: ↑10 mar 2023 10:19Jag inser givetvis att om man inte har tillgång till en ladd-stolpe hemma eller i närheten så kanske man inte heller har tillgång till ett 3-fas-uttag.....

Man kan även ha en fast box monterad i 3-fas-uttag också… har jag hört…

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Extremt få som behöver kapaciteten av 3-fas.JR_4321 skrev: ↑10 mar 2023 10:19Jag inser givetvis att om man inte har tillgång till en ladd-stolpe hemma eller i närheten så kanske man inte heller har tillgång till ett 3-fas-uttag.....
Det räcker oftast med medföljande UMC och schuko(dvs vanligt eluttag).
Står man över dagen/natten får man i 10-20 mil räckvidd. Väldigt få som kör mer än så varje dag.
Då svänger man förbi snabbladdare på vägen.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
Dom priserna är ju väldigt bra med dagens mått mättrobegb skrev: ↑10 mar 2023 10:22Jag har typ samma problem, kommer får en m3 LR inom de två kommande veckorna och har inte fått upp laddstolpar i vår förening utan de kommer typ runt juli någon gång… jag har en eon laddare på 22kw 3kr/khw och ett gäng kommunala stolpar som kostar 2,5kr kwh.
Allt ligger 100 meter bort från där jag bor så rätt soft men orolig för att det kommer bli bökigt med långresor osv om man behöver dra dirr efter jobb eller liknande![]()

Håller med om att även 100 m bort kan bli lite drygt ibland, plus att egen parkering med
laddmöjlighet känns bättre och tryggare

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- jonasl
- Teslaägare
Nej, det här är en "privat" installation: https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... 946952,16z
Ortens i särklass största laddplats, men jag har både laddning via BRF (som jag administrerar) och en extra parkering i anslutning till vår uteplats där jag kan ladda via mitt eget abonnemang

Model Y LR AWD 2022
- Bjelke
- Teslaägare
Ja, nästan alla med Leaf laddar ju så tex (även jag i flera år och då med 10 mil till kunderna)taliz skrev: ↑10 mar 2023 10:24Extremt få som behöver kapaciteten av 3-fas.JR_4321 skrev: ↑10 mar 2023 10:19Jag inser givetvis att om man inte har tillgång till en ladd-stolpe hemma eller i närheten så kanske man inte heller har tillgång till ett 3-fas-uttag.....
Det räcker oftast med medföljande UMC och schuko(dvs vanligt eluttag).
Står man över dagen/natten får man i 10-20 mil räckvidd. Väldigt få som kör mer än så varje dag.
Då svänger man förbi snabbladdare på vägen.

Och ännu bättre med en riktigt snål bil som model 3 eller Y

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- jonasl
- Teslaägare
Vintertid när det är kallt ute så är effektiviteten via 1-fas 10A (som är max jag tycker är vettigt via shuko) riktigt kass. Kan ibland ta flera timmar innan laddningen ens kommer igång.
Model Y LR AWD 2022
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det är 250 meter till min närmaste (dubbel) stolpe och 400 meter till 4 andra. 3 kr/kWh. Helt ok pris, men man kan inte lita på att det finns lediga platser. Inte ens om de står som lediga i appen eftersom folk parkerar där utan att ladda.robegb skrev: ↑10 mar 2023 10:22Jag har typ samma problem, kommer får en m3 LR inom de två kommande veckorna och har inte fått upp laddstolpar i vår förening utan de kommer typ runt juli någon gång… jag har en eon laddare på 22kw 3kr/khw och ett gäng kommunala stolpar som kostar 2,5kr kwh.
Allt ligger 100 meter bort från där jag bor så rätt soft men orolig för att det kommer bli bökigt med långresor osv om man behöver dra dirr efter jobb eller liknande![]()

Sedan finns det numera massor av laddboxar i Mall of Scandinavia. Dock 4 kr/kWh och max 4 timmars avgiftsfri parkering.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Niklas Z
- Teslaägare
Jag kör med en metron-kabel ansluten till ett vanligt rött CEE trefasuttag när jag är i fjällstugan. Fördelen jämfört med schuko är att jag kan ställa ner laddströmmen, för 5A enfas är inte så roligt. I och med att huset har 16 A huvudsäkring så är det bättre, för 5A trefas ger tillräckligt.
- Niklas Z
- Teslaägare
Hemma har jag ingen laddmöjlighet, men det finns publika laddare i närområdet. Det fungerar tillräckligt bra och i och med att flera av dem är gratis har jag mycket låga kostnader för laddning. Vill jag så kan jag åka till SuC Uppsala, eller någon annan ≥150 kW laddstation och ladda, men det är sällan det är aktuellt. Dessutom blir ofta laddhastigheten låg eftersom batteriet inte hinner bli varmt på den korta körningen, speciellt vintertid.
Bjelke skrev: ↑10 mar 2023 10:25Dom priserna är ju väldigt bra med dagens mått mättrobegb skrev: ↑10 mar 2023 10:22Jag har typ samma problem, kommer får en m3 LR inom de två kommande veckorna och har inte fått upp laddstolpar i vår förening utan de kommer typ runt juli någon gång… jag har en eon laddare på 22kw 3kr/khw och ett gäng kommunala stolpar som kostar 2,5kr kwh.
![]()
Håller med om att även 100 m bort kan bli lite drygt ibland, plus att egen parkering med
laddmöjlighet känns bättre och tryggare![]()
Ja, hade varit tryggt med en egen då jag gärna vill ha sentry mode igång för varit mycket stök med ungdomar i området det senaste.. men då drar ju sentry en del men kanske får bli många besök till den publika laddaren i början..
2023 Röd M3 AWD
- Trean
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tony98579
Jag sitter i samma situation som dig. Undersök via uppladdning.nu vilka publika laddare som finns i närheten. I mitt fall fanns det publika laddare i granngaraget så där hyr jag en natt/helg-parkering för att kunna ladda.
Var befinner du dig? Det känns som om det inte alls finns så många här i Uppsala.. Nu ska jag ju hämta min bil i Malmö på onsdag.. Står i kö för att få p-plats på kvarngärdet, men verkar vara ont om laddning fram tills jag får platsen..Niklas Z skrev: ↑10 mar 2023 11:06Hemma har jag ingen laddmöjlighet, men det finns publika laddare i närområdet. Det fungerar tillräckligt bra och i och med att flera av dem är gratis har jag mycket låga kostnader för laddning. Vill jag så kan jag åka till SuC Uppsala, eller någon annan ≥150 kW laddstation och ladda, men det är sällan det är aktuellt. Dessutom blir ofta laddhastigheten låg eftersom batteriet inte hinner bli varmt på den korta körningen, speciellt vintertid.
Modey Y LR Midnight Silver beställd 6 februari 2023.
Bor sthlm och norra sidan.. Finns SuC i närheten där jag bor samt vanliga laddare 100-200m bort..
Men ska se vad som blir enklast.. Ngn skrev ju det går ju bra o ladda en gg i veckan med SuC, man får väl vänta där... Allt är billigare än bensinare just nu haha
Men ska se vad som blir enklast.. Ngn skrev ju det går ju bra o ladda en gg i veckan med SuC, man får väl vänta där... Allt är billigare än bensinare just nu haha