Saknar möjlighet ladda hemma

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

azmir

Saknar möjlighet ladda hemma

Inlägg av azmir »

Just nu har inte föreningen lagt till laddstolpar för oss med elbilar i vårt garage. Jag brukar köra bilen mest under helgen sen ngn dag under vardagen.

Tänkte ladda min MYP en gg i veckan hos tesla super charger.

Hur har ni gjort som sitter i samma sits som mig eller varit?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Saknar möjlighet ladda hemma

Inlägg av Niklas Z »

Kolla på chargefinder.com för att se vad det finns för laddmöjligheter i ditt närområde.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Står bilen i varmgarage? Isf kommer det fungera ok sommar som vinter att vara utan laddstolpe. Om du däremot parkerar utomhus går det åt ganska mycket mer el på vintern eftersom batteriet behöver värmas upp, och det slösar ström. Även avfrostning drar lite. Så många korta resor vintertid är ganska drygt om man inte har tillgång till laddstolpe i ens omedelbara närhet. Ett annat problem är att du aldrig kan räkna med 100% laddning på långresa utan alltid måste starta med 100% minus de procent som går åt för att åka hem från laddaren igen.

Supercharger är inte optimalt eftersom det är ganska dyrt och dels kräver att batteriet värms upp ganska mycket för att det ska gå fort att ladda. Åker du dit direkt från garaget går laddningen även väldigt långsamt, så det kommer ta lång tid.

Även laddning på långsamladdare tar också lång tid (en halv arbetsdag iaf), bäst är att ha så pass nära till en rimligt prissatt långsamladdare att du kan parkera bilen där och sen promenera hem/till jobbet. Om långsamladdaren även kräver parkeringsavgift blir det en dyr lösning för att småladda. Är långsamladdaren långsammare än vad som uppges kan det ta en natt att ladda.

Så titta noga på vilka laddmöjligheter du har i närområdet. Kanske kan du hyra garageplats hos en grannförening som har laddboxar istället? Eller gå med i styrelsen eller skriv motion till stämman om att införa laddboxar inom en viss tidsgräns (tex ett år). Beslutar stämman att laddboxar ska installeras är det bara för styrelsen att lyda.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare

Inlägg av Liqwid78 »

Jag har en granne som har en LR 3 modell, 3 år nu. Vi har garage i föreningen men inte några laddplatser.
Han har laddat på SuC typ en gång i veckan när han hämtar maten.
Under dessa 20-30min läser han lite Mail och tidningen. Det funkar alldeles utmärkt.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Användarvisningsbild
TeslaKotte
Teslaägare

Inlägg av TeslaKotte »

Som flera sagt, undersök möjligheten att ladda på destinationsladdare under dagen/natten i närheten av ditt arbete eller boende. Kommer fungera utmärkt.

Vi har en MY som vi gatuparkerar i Stockholms innerstad utan tillgång till egna laddare i föreningen. Vi laddar i snitt var 10e dag (lite oftare på vintern än sommaren) oftast under natten eller över dagen och känns inte jobbigare än när man behöver flytta bilen för städdag på gatan.

Angående omöjligheten att parkera utan egen laddning vintertid håller jag inte med. Visst drar den mer (speciellt batteriuppvärmningen vid korta resor) men är man lite sparsmakad med förvärmningen går även det bra. Betalar själv slå på den när jag går ut genom dörren så får bilen 2-3 minuters försprång vilket gör att värmen kommer direkt när man sätter sig i bilen.

/TK
Model Y LR 2023
Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jan21228

Inlägg av IcePic »

TeslaKotte skrev: 10 mar 2023 07:52
Vi har en MY som vi gatuparkerar i Stockholms innerstad utan tillgång till egna laddare i föreningen. Vi laddar i snitt var 10e dag (lite oftare på vintern än sommaren) oftast under natten eller över dagen och känns inte jobbigare än när man behöver flytta bilen för städdag på gatan.
Angående omöjligheten att parkera utan egen laddning vintertid håller jag inte med. Visst drar den mer (speciellt batteriuppvärmningen vid korta resor) men är man lite sparsmakad med förvärmningen går även det bra. Betalar själv slå på den när jag går ut genom dörren så får bilen 2-3 minuters försprång vilket gör att värmen kommer direkt när man sätter sig i bilen.
Samma här, vi har en M3LR ute och ingen laddstolpe, men det funkar för oss. Vi kör inte väldigt långt, så vi passar på när vi kan att ladda på shopping-garaget, eller macken en hund-promenad bort om det behövs, det funkar oväntat bra att inte kunna ladda på natten, även om jag helst velat koppla in den på kvällen.
Tesla M3 LR..
wanyest

Inlägg av wanyest »

Kommer ha samma situation när min MYLR kommer till Göteborg. Men jag har 22kw laddare i närheten med billig parkering över natten, eller Ica med laddning, så det kommer gå utmärkt och ändå bli billigare än bensin.
Användarvisningsbild
Skatbo

Inlägg av Skatbo »

Jag har letat upp laddare på parkering nära jobbet, där kan den stå och ladda hela dagarna. Det skulle kanske du också kunna göra. Känns jobbigt att behöva åka till SuC för att sitta där och vänta på ladd.
MY LR RWD ”Juniper” -25
M3 SR+ RWD -21 (såld)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Jag hade inte orkat om jag inte haft laddmöjlighet hemma, undantaget om det fanns ett stort utbud av AC-laddning i närheten till rimligt pris.

Jag har faktiskt ett hotell nästgårds som just installerat 16 st 11kW ladduttag väldigt nära hemma. Men 6 kr/kWh som de tar är i överkant för vardagsladdningen.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
JR_4321

Inlägg av JR_4321 »

Jag inser givetvis att om man inte har tillgång till en ladd-stolpe hemma eller i närheten så kanske man inte heller har tillgång till ett 3-fas-uttag.....

Men vill ändå tipsa omatt det finns Portabla laddboxar (11kW) med 3-fas-uttag från t ex Ctek

Kräver som sagt att man har ett 3-fasuttag inom räckhåll.

Jag har en vanlig stationär laddbox hemma, men funderar på att skaffa en portabel då jag har 3-fas i sommarstugan.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

jonasl skrev: 10 mar 2023 10:15
Jag hade inte orkat om jag inte haft laddmöjlighet hemma, undantaget om det fanns ett stort utbud av AC-laddning i närheten till rimligt pris.

Jag har faktiskt ett hotell nästgårds som just installerat 16 st 11kW ladduttag väldigt nära hemma. Men 6 kr/kWh som de tar är i överkant för vardagsladdningen.
Låter som Mer på Scandic…? Lite synd att dom drog iväg i pris på AC-laddning, snudd på
tomt på platserna här i Bollnäs iaf, mest stora företag och organisationer som står där och
laddar numera (när dom är på konferenser typ).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
robegb

Inlägg av robegb »

Jag har typ samma problem, kommer får en m3 LR inom de två kommande veckorna och har inte fått upp laddstolpar i vår förening utan de kommer typ runt juli någon gång… jag har en eon laddare på 22kw 3kr/khw och ett gäng kommunala stolpar som kostar 2,5kr kwh.
Allt ligger 100 meter bort från där jag bor så rätt soft men orolig för att det kommer bli bökigt med långresor osv om man behöver dra dirr efter jobb eller liknande 😅
2023 Röd M3 AWD
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

JR_4321 skrev: 10 mar 2023 10:19
Jag inser givetvis att om man inte har tillgång till en ladd-stolpe hemma eller i närheten så kanske man inte heller har tillgång till ett 3-fas-uttag.....

Men vill ändå tipsa omatt det finns Portabla laddboxar (11kW) med 3-fas-uttag från t ex Ctek

Jag har en vanlig stationär laddbox hemma, men funderar på att skaffa en portabel då jag har 3-fas i sommarstugan.
Och en sån portabel 3-fas-box funkar bra som ”permanent” hemma också :)
Man kan även ha en fast box monterad i 3-fas-uttag också… har jag hört… :lol: :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Extremt få som behöver kapaciteten av 3-fas.
Det räcker oftast med medföljande UMC och schuko(dvs vanligt eluttag).
Står man över dagen/natten får man i 10-20 mil räckvidd. Väldigt få som kör mer än så varje dag.
robegb skrev: 10 mar 2023 10:22
men orolig för att det kommer bli bökigt med långresor osv om man behöver dra dirr efter jobb eller liknande 😅
Då svänger man förbi snabbladdare på vägen.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Jag har typ samma problem, kommer får en m3 LR inom de två kommande veckorna och har inte fått upp laddstolpar i vår förening utan de kommer typ runt juli någon gång… jag har en eon laddare på 22kw 3kr/khw och ett gäng kommunala stolpar som kostar 2,5kr kwh.
Allt ligger 100 meter bort från där jag bor så rätt soft men orolig för att det kommer bli bökigt med långresor osv om man behöver dra dirr efter jobb eller liknande 😅
Dom priserna är ju väldigt bra med dagens mått mätt :)
Håller med om att även 100 m bort kan bli lite drygt ibland, plus att egen parkering med
laddmöjlighet känns bättre och tryggare :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Bjelke skrev: 10 mar 2023 10:20
Låter som Mer på Scandic…? Lite synd att dom drog iväg i pris på AC-laddning, snudd på
tomt på platserna här i Bollnäs iaf, mest stora företag och organisationer som står där och
laddar numera (när dom är på konferenser typ).
Nej, det här är en "privat" installation: https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... 946952,16z

Ortens i särklass största laddplats, men jag har både laddning via BRF (som jag administrerar) och en extra parkering i anslutning till vår uteplats där jag kan ladda via mitt eget abonnemang :)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev: 10 mar 2023 10:24

Står man över dagen/natten får man i 10-20 mil räckvidd. Väldigt få som kör mer än så varje dag.
men orolig för att det kommer bli bökigt med långresor osv om man behöver dra dirr efter jobb eller liknande 😅
Då svänger man förbi snabbladdare på vägen.
Ja, nästan alla med Leaf laddar ju så tex (även jag i flera år och då med 10 mil till kunderna) :)
Och ännu bättre med en riktigt snål bil som model 3 eller Y :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Vintertid när det är kallt ute så är effektiviteten via 1-fas 10A (som är max jag tycker är vettigt via shuko) riktigt kass. Kan ibland ta flera timmar innan laddningen ens kommer igång.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Det är 250 meter till min närmaste (dubbel) stolpe och 400 meter till 4 andra. 3 kr/kWh. Helt ok pris, men man kan inte lita på att det finns lediga platser. Inte ens om de står som lediga i appen eftersom folk parkerar där utan att ladda. :evil:

Sedan finns det numera massor av laddboxar i Mall of Scandinavia. Dock 4 kr/kWh och max 4 timmars avgiftsfri parkering.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Jag kör med en metron-kabel ansluten till ett vanligt rött CEE trefasuttag när jag är i fjällstugan. Fördelen jämfört med schuko är att jag kan ställa ner laddströmmen, för 5A enfas är inte så roligt. I och med att huset har 16 A huvudsäkring så är det bättre, för 5A trefas ger tillräckligt.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Hemma har jag ingen laddmöjlighet, men det finns publika laddare i närområdet. Det fungerar tillräckligt bra och i och med att flera av dem är gratis har jag mycket låga kostnader för laddning. Vill jag så kan jag åka till SuC Uppsala, eller någon annan ≥150 kW laddstation och ladda, men det är sällan det är aktuellt. Dessutom blir ofta laddhastigheten låg eftersom batteriet inte hinner bli varmt på den korta körningen, speciellt vintertid.
robegb

Inlägg av robegb »

Bjelke skrev: 10 mar 2023 10:25
Dom priserna är ju väldigt bra med dagens mått mätt :)
Håller med om att även 100 m bort kan bli lite drygt ibland, plus att egen parkering med
laddmöjlighet känns bättre och tryggare :)

Ja, hade varit tryggt med en egen då jag gärna vill ha sentry mode igång för varit mycket stök med ungdomar i området det senaste.. men då drar ju sentry en del men kanske får bli många besök till den publika laddaren i början..
2023 Röd M3 AWD
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tony98579

Inlägg av Trean »

Jag sitter i samma situation som dig. Undersök via uppladdning.nu vilka publika laddare som finns i närheten. I mitt fall fanns det publika laddare i granngaraget så där hyr jag en natt/helg-parkering för att kunna ladda.
Användarvisningsbild
ironyh
Teslaägare

Inlägg av ironyh »

Niklas Z skrev: 10 mar 2023 11:06
Hemma har jag ingen laddmöjlighet, men det finns publika laddare i närområdet. Det fungerar tillräckligt bra och i och med att flera av dem är gratis har jag mycket låga kostnader för laddning. Vill jag så kan jag åka till SuC Uppsala, eller någon annan ≥150 kW laddstation och ladda, men det är sällan det är aktuellt. Dessutom blir ofta laddhastigheten låg eftersom batteriet inte hinner bli varmt på den korta körningen, speciellt vintertid.
Var befinner du dig? Det känns som om det inte alls finns så många här i Uppsala.. Nu ska jag ju hämta min bil i Malmö på onsdag.. Står i kö för att få p-plats på kvarngärdet, men verkar vara ont om laddning fram tills jag får platsen..
Modey Y LR Midnight Silver beställd 6 februari 2023.
azmir

Inlägg av azmir »

Bor sthlm och norra sidan.. Finns SuC i närheten där jag bor samt vanliga laddare 100-200m bort..

Men ska se vad som blir enklast.. Ngn skrev ju det går ju bra o ladda en gg i veckan med SuC, man får väl vänta där... Allt är billigare än bensinare just nu haha
Skriv svar