Funderar på finansieringen av MY LR.
De två alternativen jag jämför är antingen billån med restvärde genom DNB, eller Billån genom Handelsbanken. I båda fallen;
- Är effektiv ränta den samma
- Betalar jag samma 20% handpenning på bilen
- Är månadskostnaden inkl amortering, ränta och avgift i princip den samma
- Efter 36% har jag betalat av i princip lika mycket på bilen/lånet oavsett val.
Finns det ändå något skäl att välja den ena lösningen vs. den andra? Kan man säga något om DNBs rörliga ränta vs HB? Är ett billån med restvärde egentligen samma sak om ett billån genom HB förutom att resterande skuld måste lösas efter 36 månader med DNB?
Billån med restvärde vs Banklån
Moderator: Redaktion
Re: Billån med restvärde vs Banklån
Samma sak förutom att HB-lånet behöver du inte lösa efter 36 månader om du inte vill.
Hur deras rörliga räntor justeras och vad de baseras på känner jag inte till men det borde inte vara någon större skillnad.
Hur deras rörliga räntor justeras och vad de baseras på känner jag inte till men det borde inte vara någon större skillnad.
TM3 LR -24 Highland
Re: Billån med restvärde vs Banklån
Jag valde mellan DNB och Handelsbanken.
När jag pratade med Handelsbanken så var det max 84 månader och amorteringen ganska hård så för mig blev det:
DNB: 5800kr/mån, ränta 4,55%
Handelsbanken: 8000kr/mån, ränta 5-6%
När jag pratade med Handelsbanken så var det max 84 månader och amorteringen ganska hård så för mig blev det:
DNB: 5800kr/mån, ränta 4,55%
Handelsbanken: 8000kr/mån, ränta 5-6%