Någon som under vintern kört sin Model Y (RWD) på 18" ?
ser ut som att man kan spara både lite pengar och räckvidd ...

Moderator: Redaktion
Arctic Drifter skrev: ↑08 mar 2023 08:54Jo, finns i den del trådar.
Våran har rullat 1400 mil nu på 18", känns dock inte som att jag sparat så mycket. Kanske förlorat mindre bara![]()
Räckviddsmässigt vet jag inte då jag inte har något annat att jämföra med. För mig var anledningen till 18" möjligheten till smalare däck. Tror inte diametern är den stora grejen utan mer att få ner vikten och reducera motståndet (rull + vind) är det som ger effekt!
ZAX Gforce från Megahjul.se, dimension 18x8,0" samt Nokian Hakka 10 i 225/60-18.
Däcken passar definitivt inte.
Lång tråd på ämnet på Tesla Motors club nedan. Finns folk som använder dem, jag är lite sugen själv på samma lösning av komfortskäl. Man får dock lite utmaning med belastningen. Någon som har bättre koll än mig får gärna utveckla resonemanget
Vilka fälgar kommer du köra dem på?Cederloken skrev: ↑09 jun 2023 10:34Jag dök i det här ämnet för att försöka kunna få längre range på vintern.
Nu kan man inte mäta energiförbrukning som NICK gör i youtubeklippet. Man måste göra flera mätningar OCH ha två likadana fordon OCH byta däcken mellan fordonen OCH köra betydligt längre för att kunna säga om det blir bättre eller ej.
Tesla björn har gjort mer omfattande tester på detta med 18", 19", 20", 21" Men det har varit olika rullmotstånd på däcken så det har inte varit entydigt där heller. även om det pekar åt att 18-19" är bättre.
Förökte få ut något om detta av däcknasarna i sverige och de var ingen av de jag pratade med som fattade frågan.Blev rekommenderad däck med mjuka sidor, dåligt rullmotstånd osv.
Så jag ringde till norge och hörde runt då de jobbat betydligt mer med elbilar och tesla där.
Svaret blev 18" med 235/55-18 med den bästa rullmotståndsklassen.
Jag köpte 18" med nokian Hakka R5 SUV 235/55-18 (B-klassade). Ska bli intressan att se till hösten hur de faktiskt presterar.
18" Turbine. Samma som jag har 19" sommarsulorna påDanne888 skrev: ↑09 jun 2023 10:39Vilka fälgar kommer du köra dem på?Cederloken skrev: ↑09 jun 2023 10:34Jag dök i det här ämnet för att försöka kunna få längre range på vintern.
Nu kan man inte mäta energiförbrukning som NICK gör i youtubeklippet. Man måste göra flera mätningar OCH ha två likadana fordon OCH byta däcken mellan fordonen OCH köra betydligt längre för att kunna säga om det blir bättre eller ej.
Tesla björn har gjort mer omfattande tester på detta med 18", 19", 20", 21" Men det har varit olika rullmotstånd på däcken så det har inte varit entydigt där heller. även om det pekar åt att 18-19" är bättre.
Förökte få ut något om detta av däcknasarna i sverige och de var ingen av de jag pratade med som fattade frågan.Blev rekommenderad däck med mjuka sidor, dåligt rullmotstånd osv.
Så jag ringde till norge och hörde runt då de jobbat betydligt mer med elbilar och tesla där.
Svaret blev 18" med 235/55-18 med den bästa rullmotståndsklassen.
Jag köpte 18" med nokian Hakka R5 SUV 235/55-18 (B-klassade). Ska bli intressan att se till hösten hur de faktiskt presterar.
Nedan? har de inte för låg lastvikt?Cederloken skrev: ↑09 jun 2023 10:5218" Turbine. Samma som jag har 19" sommarsulorna påDanne888 skrev: ↑09 jun 2023 10:39Vilka fälgar kommer du köra dem på?Cederloken skrev: ↑09 jun 2023 10:34Jag dök i det här ämnet för att försöka kunna få längre range på vintern.
Nu kan man inte mäta energiförbrukning som NICK gör i youtubeklippet. Man måste göra flera mätningar OCH ha två likadana fordon OCH byta däcken mellan fordonen OCH köra betydligt längre för att kunna säga om det blir bättre eller ej.
Tesla björn har gjort mer omfattande tester på detta med 18", 19", 20", 21" Men det har varit olika rullmotstånd på däcken så det har inte varit entydigt där heller. även om det pekar åt att 18-19" är bättre.
Förökte få ut något om detta av däcknasarna i sverige och de var ingen av de jag pratade med som fattade frågan.Blev rekommenderad däck med mjuka sidor, dåligt rullmotstånd osv.
Så jag ringde till norge och hörde runt då de jobbat betydligt mer med elbilar och tesla där.
Svaret blev 18" med 235/55-18 med den bästa rullmotståndsklassen.
Jag köpte 18" med nokian Hakka R5 SUV 235/55-18 (B-klassade). Ska bli intressan att se till hösten hur de faktiskt presterar.
167720_67MM9V7085_big.jpg
Den här varianten klarar ju 900 kg, så det är ju helt ok:Danne888 skrev: ↑09 jun 2023 13:16Nedan? har de inte för låg lastvikt?Cederloken skrev: ↑09 jun 2023 10:5218" Turbine. Samma som jag har 19" sommarsulorna på
167720_67MM9V7085_big.jpg
https://www.dekk24.no/?CMD=Product&PID= ... iameter=18
Var köpte du dom?Cederloken skrev: ↑09 jun 2023 10:5218" Turbine. Samma som jag har 19" sommarsulorna påDanne888 skrev: ↑09 jun 2023 10:39Vilka fälgar kommer du köra dem på?Cederloken skrev: ↑09 jun 2023 10:34Jag dök i det här ämnet för att försöka kunna få längre range på vintern.
Nu kan man inte mäta energiförbrukning som NICK gör i youtubeklippet. Man måste göra flera mätningar OCH ha två likadana fordon OCH byta däcken mellan fordonen OCH köra betydligt längre för att kunna säga om det blir bättre eller ej.
Tesla björn har gjort mer omfattande tester på detta med 18", 19", 20", 21" Men det har varit olika rullmotstånd på däcken så det har inte varit entydigt där heller. även om det pekar åt att 18-19" är bättre.
Förökte få ut något om detta av däcknasarna i sverige och de var ingen av de jag pratade med som fattade frågan.Blev rekommenderad däck med mjuka sidor, dåligt rullmotstånd osv.
Så jag ringde till norge och hörde runt då de jobbat betydligt mer med elbilar och tesla där.
Svaret blev 18" med 235/55-18 med den bästa rullmotståndsklassen.
Jag köpte 18" med nokian Hakka R5 SUV 235/55-18 (B-klassade). Ska bli intressan att se till hösten hur de faktiskt presterar.
167720_67MM9V7085_big.jpg