Elbilsspaning i New York
Moderator: Redaktion
-
Elbilsspaning i New York
Var med familjen i New York över sportlovet och elbilsnörd som man är så var jag nyfiken på hur många elbilar man skulle se i staden. Eftersom New York tillhör de liberala delarna av USA och Demokraterna länge har haft flest röster så hade jag fått för mig att gatorna på Manhattan skulle krylla av elbilar. Så var dock inte fallet tyvärr. Visserligen såg jag en hel del Teslor, mest Model Y och Model 3, men övriga elbilar lyste med sin frånvaro. Såg t.ex inte en enda Lucid Air eller Rivian R1T/R1S, inte heller någon BMW iX, Mercedes EQE/EQS eller VW ID4. Dock såg jag en hel del exemplar av senaste modellen av Range Rover. Så många i New York verkar fortfarande välja fossibil när de köper nytt.
Problemet är troligen laddinfrastrukturen. Vi gick en hel del på Manhattan och jag såg inte en enda typ 2 laddare på gatunivå. Tittar man i Chargefinder så är de flesta laddare på Manhattan Tesla destinationsladdare i parkeringsgarage. Tycker det är intressant att USA, som i mångt och mycket har drivit på omställningen till elbilar genom Tesla och Rivian, inte har kommit längre med övergång till elbilar i storstäder. Också fascinerande att man i relativt trånga stadsmiljöer kör med stora pickuper och SUV:ar som Chevy Suburban. Hade på något sätt fått för mig att pickuper var mer en "redneck"-grej men de verkar populära även i New York.
Problemet är troligen laddinfrastrukturen. Vi gick en hel del på Manhattan och jag såg inte en enda typ 2 laddare på gatunivå. Tittar man i Chargefinder så är de flesta laddare på Manhattan Tesla destinationsladdare i parkeringsgarage. Tycker det är intressant att USA, som i mångt och mycket har drivit på omställningen till elbilar genom Tesla och Rivian, inte har kommit längre med övergång till elbilar i storstäder. Också fascinerande att man i relativt trånga stadsmiljöer kör med stora pickuper och SUV:ar som Chevy Suburban. Hade på något sätt fått för mig att pickuper var mer en "redneck"-grej men de verkar populära även i New York.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Elbilsspaning i New York
Dom har så sjuuuukt billig bensin i USA varför det säljs så många fler ICE-bilar.
MVH
MVH
-
Jo det är nog en anledning. Sedan verkar amerikanska regeringen ha ställt till det för sig genom CAFE lagarna, vilka har lägre krav på utsläpp för "light trucks". Vilket gör att tillverkarna prioriterar rambyggda pickuper med stora V8:or för att slippa tillverka bränslesnåla bilar. Tycker det är fascinerande att samma land som ligger i absoluta framkanten när det gäller elbilar, fortfarande håller fast vid uråldrig teknik som separat ram, bladfjädring och stötstångs V8:or.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Fast egentligen så är det väl inte hela landet som ligger långt fram när det gäller elbilar,
utan ett företag mest (Tesla) och i princip en delstat (Californien) som ligger i framkant… typ…
I övrigt så håller dom väl på att vakna upp nu ungefär…
Visst det snackas en hel del och riktade stöd används så lite mer kanske man hade väntat sig.
utan ett företag mest (Tesla) och i princip en delstat (Californien) som ligger i framkant… typ…
Visst det snackas en hel del och riktade stöd används så lite mer kanske man hade väntat sig.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Tänkte samma sak. Det är väl knappast hela USA som ligger i framkant, det bara en enda delstat som är modern. USA som helhet ser jag snarare som ett bakåtsträvande skräckexempel.Bjelke skrev: ↑07 mar 2023 06:45Fast egentligen så är det väl inte hela landet som ligger långt fram när det gäller elbilar,
Om något stort land kan anses ligga i framkant så är det tyvärr Kina.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag tänkte samma sak när jag var i Tyskland i sommar.
Jag såg mycket få rena elbilar på autobahn. Några få på en hel dag.
Inser har insett att Sveriges bilpark inte är som andra länders. Få länder ligger på 30% elbilsandel av nya bilar.
Jag såg mycket få rena elbilar på autobahn. Några få på en hel dag.
Inser har insett att Sveriges bilpark inte är som andra länders. Få länder ligger på 30% elbilsandel av nya bilar.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Nu finns ju ändå en del elbilar i Tyskland. Jag började mitt elbilsliv 2016. Då var jag ungefär lika udda i Tyskland som om jag hade kört med häst och vagn på motorvägen. 2017 blev jag till och med stoppad av polisen för en "rutinkontroll" som mest gick ut på att förhöra mig om Teslans tekniska detaljer.
Men visst är det fortfarande ovanligt med elbilar i Tyskland. Det finns ju en anledning varför just Tyskland som enda land (?) har röstat emot utfasningen av förbränningsmotorer inom EU.
Vi i Sverige har kanske en bild av verkligheten som är lite skev eftersom elbilar har på väldigt kort tid blivit Svensson-standard. Så är det nog inte i andra länder.
-
Ja tittar man på försäljningssiffror så verkar det vara så. Model Y var den tredje mest sålda bilen i Kina under 2022, medan den i USA kom på nionde plats. Det såldes dubbelt så många Model Y i Kina som i USA! Ska troligen åka till Kina i sommar och hälsa på min frus släktingar, så ska bli intressant att se hur många elbilar man ser där.
-
Även SD ville att Sverige skulle rösta emot. Ganska intressant inställning, när Volvo har bestämt sig för att satsa helhjärtat på elbilar. Även Mercedes och VW kommer ju överge förbränningsmotorn, så man undrar vilka företag som politikerna egentligen tror att de räddar?
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/wAx ... bilar-i-eu
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
När det gäller Tyskland måste jag säga att laddmöjligheterna är riktigt bra där, klart bättre än i Sverige.mati skrev: ↑07 mar 2023 09:31Nu finns ju ändå en del elbilar i Tyskland. Jag började mitt elbilsliv 2016. Då var jag ungefär lika udda i Tyskland som om jag hade kört med häst och vagn på motorvägen. 2017 blev jag till och med stoppad av polisen för en "rutinkontroll" som mest gick ut på att förhöra mig om Teslans tekniska detaljer.
Men visst är det fortfarande ovanligt med elbilar i Tyskland. Det finns ju en anledning varför just Tyskland som enda land (?) har röstat emot utfasningen av förbränningsmotorer inom EU.
Vi i Sverige har kanske en bild av verkligheten som är lite skev eftersom elbilar har på väldigt kort tid blivit Svensson-standard. Så är det nog inte i andra länder.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Det är inte så att elbilar är särskilt vanliga i Sverige heller. Ibland hajar man till när man ser 3-4 elbilar på kort tid. Att man samtidigt sett 50 fossilbilar glömmer man lätt bort för det är fortfarande normen.
-
Visst är det så, men jag upplever ändå att de flesta nya bilar är elbilar. Så var inte fallet i New York. Såg ett stort antal nya Mercedes S-klass och Range Rover där. I Sverige har jag inte sett ett enda exemplar av nya Range Rovern. Känns som att de kunderna kanske väljer BMW iX istället i Sverige.
Här på Bali har jag sett 3(!) elbilar på 4 månader.
En BYD(taxi), en classic Ioniq(taxi) och en Ioniq 5(mitt i djungeln, helt ny med klisterlapparna på…).
Laddutrustning är förstås helt obefintlig.
Läste att dom ska börja med incentives inom kort, och tydligen är det typ bara Hyundai som kommer få det.
En BYD(taxi), en classic Ioniq(taxi) och en Ioniq 5(mitt i djungeln, helt ny med klisterlapparna på…).
Laddutrustning är förstås helt obefintlig.
Läste att dom ska börja med incentives inom kort, och tydligen är det typ bara Hyundai som kommer få det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Ja, de har faktiskt betydligt större ambitioner än Sverige. Det ska till exempel aldrig vara längre än x-antal kilometer (eller minuter?) till närmaste laddare. Det har gjorts en hel del för laddinfrastrukturen från statens sida. Här hos oss förlitar man sig ju i princip helt och hållet på att marknaden ska lösa det åt oss. Och det funkar väl sådär.
- Niklas Z
- Teslaägare
Ja, det är både gott om DC-laddare med mer än 100 kW laddeffekt (vanligen minst 150 W) och AC-laddare (11 eller 22 kW) på lämpliga platser i städerna är mycket vanliga.Hyfsat ofta hittar man även 50+ kW DC-laddare inne i städer. Dessutom har jag klarat mig utmärkt med en app i hela Tyskland (även om jag använt både Mobility+ och EinfachStromLaden så hade en av dem räckt i 99 % av fallen).mati skrev: ↑07 mar 2023 15:22Ja, de har faktiskt betydligt större ambitioner än Sverige. Det ska till exempel aldrig vara längre än x-antal kilometer (eller minuter?) till närmaste laddare. Det har gjorts en hel del för laddinfrastrukturen från statens sida. Här hos oss förlitar man sig ju i princip helt och hållet på att marknaden ska lösa det åt oss. Och det funkar väl sådär.
Det har en regel i Tyskland. Man får inget statligt stöd för att bygga laddare om man inte ser till att det går att betala på ett enkelt sätt.Niklas Z skrev: ↑07 mar 2023 16:30Ja, det är både gott om DC-laddare med mer än 100 kW laddeffekt (vanligen minst 150 W) och AC-laddare (11 eller 22 kW) på lämpliga platser i städerna är mycket vanliga.Hyfsat ofta hittar man även 50+ kW DC-laddare inne i städer. Dessutom har jag klarat mig utmärkt med en app i hela Tyskland (även om jag använt både Mobility+ och EinfachStromLaden så hade en av dem räckt i 99 % av fallen).
-
Hur många i de här delarna av USA känner till följande:tesla newbie skrev: ↑06 mar 2023 10:30...] Tycker det är intressant att USA, som i mångt och mycket har drivit på omställningen till elbilar genom Tesla och Rivian, inte har kommit längre med övergång till elbilar i storstäder. Också fascinerande att man i relativt trånga stadsmiljöer kör med stora pickuper och SUV:ar som Chevy Suburban. Hade på något sätt fått för mig att pickuper var mer en "redneck"-grej men de verkar populära även i New York.
1) Sambandet mellan växthusgasutsläpp/Man-Made Global Warming och avsmältningen av Thwaites Glacier vilket i sin tur för med sig en en långt ifrån försumbar risk för att den här glaciären 'släpper' från sitt nuvarande läge och till slut 'hamnar' i det omgivande havet...
2) Vad som kommer hända med den glaciäris som finns bakom Thwaites Glacier ifall Thwaites Glacier 'hamnar' i det omgivande havet...
3) Vad 1+2 ovan skulle innebära för geografiska platser som vi idag kallar för New York, Washington DC. Miami, Shanghai, London, Nederländerna, Bangladesh, Calcutta... Samt massvis med andra områden...
Så?... Hur många i de här delarna av USA känner till det här? Mindre än 1%? Hur många känner till det i Sverige? Mindre än 5%?...
Källor:
https://ss2.climatecentral.org/#12/40.7 ... &pois=hide
https://edition.cnn.com/2023/02/15/worl ... index.html
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/7433846/
EDIT: Har kompletterat den ursprungliga texten.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 5 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Som jag förstår det så är det i praktiken den saudiske diktatorn som äger ca 61% av Lucid Motors... Hur jag än vänder och vrider på det så skulle jag omöjligt kunna köpa en bil av en biltillverkare med den ägarstrukturen. Således har jag en 'viss förståelse' för varför den bilen 'lyser med sin frånvaro' i de delarna av USA...tesla newbie skrev: ↑06 mar 2023 10:30Var med familjen i New York över sportlovet och elbilsnörd som man är så var jag nyfiken på hur många elbilar man skulle se i staden. [...] Visserligen såg jag en hel del Teslor, mest Model Y och Model 3, men övriga elbilar lyste med sin frånvaro. Såg t.ex inte en enda Lucid Air [Min fetstil.] [...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Med kontanter då med andra ordmati skrev: ↑07 mar 2023 18:14Det har en regel i Tyskland. Man får inget statligt stöd för att bygga laddare om man inte ser till att det går att betala på ett enkelt sätt.Niklas Z skrev: ↑07 mar 2023 16:30Ja, det är både gott om DC-laddare med mer än 100 kW laddeffekt (vanligen minst 150 W) och AC-laddare (11 eller 22 kW) på lämpliga platser i städerna är mycket vanliga.Hyfsat ofta hittar man även 50+ kW DC-laddare inne i städer. Dessutom har jag klarat mig utmärkt med en app i hela Tyskland (även om jag använt både Mobility+ och EinfachStromLaden så hade en av dem räckt i 99 % av fallen).

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Niklas Z
- Teslaägare
Möjlighet till kontant betalning har jag inte sett på någon laddare ännu i Tyskland. Kreditkort eller app har jag använt. Finns antagligen möjlighet till betalning med tag eller RFID-bricka också, men det har jag inte funderat över.Bjelke skrev: ↑07 mar 2023 19:03Med kontanter då med andra ordmati skrev: ↑07 mar 2023 18:14Det har en regel i Tyskland. Man får inget statligt stöd för att bygga laddare om man inte ser till att det går att betala på ett enkelt sätt.Niklas Z skrev: ↑07 mar 2023 16:30Ja, det är både gott om DC-laddare med mer än 100 kW laddeffekt (vanligen minst 150 W) och AC-laddare (11 eller 22 kW) på lämpliga platser i städerna är mycket vanliga.Hyfsat ofta hittar man även 50+ kW DC-laddare inne i städer. Dessutom har jag klarat mig utmärkt med en app i hela Tyskland (även om jag använt både Mobility+ och EinfachStromLaden så hade en av dem räckt i 99 % av fallen).![]()
Sedan pandemin har kreditkort blivit normalt i Tyskland. Jag har varit där ett halvdussin gånger sedan 2020 och i princip allt har kunnat betalas med kort. Undantagen har varit någon enstaka parkeringsautomat, någon toalett som krävt mynt, och liknande.
Det var väldans. Har de blivit moderna nu menar du? Intressant. Jag har inte varit i Tyskland sedan innan corona.Niklas Z skrev: ↑07 mar 2023 19:14Möjlighet till kontant betalning har jag inte sett på någon laddare ännu i Tyskland. Kreditkort eller app har jag använt. Finns antagligen möjlighet till betalning med tag eller RFID-bricka också, men det har jag inte funderat över.Bjelke skrev: ↑07 mar 2023 19:03Med kontanter då med andra ordmati skrev: ↑07 mar 2023 18:14Det har en regel i Tyskland. Man får inget statligt stöd för att bygga laddare om man inte ser till att det går att betala på ett enkelt sätt.Niklas Z skrev: ↑07 mar 2023 16:30Ja, det är både gott om DC-laddare med mer än 100 kW laddeffekt (vanligen minst 150 W) och AC-laddare (11 eller 22 kW) på lämpliga platser i städerna är mycket vanliga.Hyfsat ofta hittar man även 50+ kW DC-laddare inne i städer. Dessutom har jag klarat mig utmärkt med en app i hela Tyskland (även om jag använt både Mobility+ och EinfachStromLaden så hade en av dem räckt i 99 % av fallen).![]()
Sedan pandemin har kreditkort blivit normalt i Tyskland. Jag har varit där ett halvdussin gånger sedan 2020 och i princip allt har kunnat betalas med kort. Undantagen har varit någon enstaka parkeringsautomat, någon toalett som krävt mynt, och liknande.
Det går undan. Det var ju inte länge sedan kort var ett rent komplement till kontanter i Tyskland. Jag reparerade bilen på märkesverkstad som inte accepterade någon form av kort. Bara kontanter. Det var sommaren 2018.mati skrev: ↑07 mar 2023 20:56Det var väldans. Har de blivit moderna nu menar du? Intressant. Jag har inte varit i Tyskland sedan innan corona.Niklas Z skrev: ↑07 mar 2023 19:14Möjlighet till kontant betalning har jag inte sett på någon laddare ännu i Tyskland. Kreditkort eller app har jag använt. Finns antagligen möjlighet till betalning med tag eller RFID-bricka också, men det har jag inte funderat över.Bjelke skrev: ↑07 mar 2023 19:03Med kontanter då med andra ordmati skrev: ↑07 mar 2023 18:14Det har en regel i Tyskland. Man får inget statligt stöd för att bygga laddare om man inte ser till att det går att betala på ett enkelt sätt.Niklas Z skrev: ↑07 mar 2023 16:30Ja, det är både gott om DC-laddare med mer än 100 kW laddeffekt (vanligen minst 150 W) och AC-laddare (11 eller 22 kW) på lämpliga platser i städerna är mycket vanliga.Hyfsat ofta hittar man även 50+ kW DC-laddare inne i städer. Dessutom har jag klarat mig utmärkt med en app i hela Tyskland (även om jag använt både Mobility+ och EinfachStromLaden så hade en av dem räckt i 99 % av fallen).![]()
Dom ville inte heller reparera utan att jag visade registreringsbeviset.
- Niklas Z
- Teslaägare
Ja, nuförtiden krävs det lite ansträngning för att bli av med kontanter. Men ska du handla en glass på torget är det nog bäst med Bargeld.mati skrev: ↑07 mar 2023 20:56Det var väldans. Har de blivit moderna nu menar du? Intressant. Jag har inte varit i Tyskland sedan innan corona.Niklas Z skrev: ↑07 mar 2023 19:14Möjlighet till kontant betalning har jag inte sett på någon laddare ännu i Tyskland. Kreditkort eller app har jag använt. Finns antagligen möjlighet till betalning med tag eller RFID-bricka också, men det har jag inte funderat över.Bjelke skrev: ↑07 mar 2023 19:03Med kontanter då med andra ordmati skrev: ↑07 mar 2023 18:14Det har en regel i Tyskland. Man får inget statligt stöd för att bygga laddare om man inte ser till att det går att betala på ett enkelt sätt.Niklas Z skrev: ↑07 mar 2023 16:30Ja, det är både gott om DC-laddare med mer än 100 kW laddeffekt (vanligen minst 150 W) och AC-laddare (11 eller 22 kW) på lämpliga platser i städerna är mycket vanliga.Hyfsat ofta hittar man även 50+ kW DC-laddare inne i städer. Dessutom har jag klarat mig utmärkt med en app i hela Tyskland (även om jag använt både Mobility+ och EinfachStromLaden så hade en av dem räckt i 99 % av fallen).![]()
Där ser man. Jag har iofs inga planer att åka till Tyskland igen. Men intressant att det verkar ha skett en attitydförändring i den punkten.
- Niklas Z
- Teslaägare
Jag ska till Tyskland vecka 14. Lite kontanter tänker jag ta med mig, men det är just för småköp på ställen som inte är så etablerade. Hotell, restauranger, vanliga matvaruaffärer, muséer, m m räknar jag kallt med att betala med kort. Det har funkat hur bra som helst förra och förförra året.
Lite skillnad mot för 20 år sedan, när jag hade med mig 27000 Euro i kontanter för att köpa en bil.