rostskydd och lackskador
Moderator: Redaktion
- George_Westinghouse
- Teslaägare
- Inlägg: 90
- Blev medlem: 04 mar 2023 15:23
rostskydd och lackskador
Hej.
Funderar på att byta bort en av familjens fossil bilar mot en modell y rwd, är dock lite fundersam då man läser i forum om lackproblem och rost.
Är det någon som har erfarenheter att dela med sig av?
Funderar på att byta bort en av familjens fossil bilar mot en modell y rwd, är dock lite fundersam då man läser i forum om lackproblem och rost.
Är det någon som har erfarenheter att dela med sig av?
My rwd
beställd 230325
beställd 230325
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3698
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: rostskydd och lackskador
Har du läst om Model 3 eller Y? Har inte hört talas om några större problem med Y - de delar som blästrades på trean är plast på Y eller har skyddsfim från fabrik. Bilarna är också byggda i Kina eller Tyskland till skillnad från tidiga 3 som byggdes i USA. Markant bättre byggda (det är säkert nyare bilar från USA också?).
Körde tidigare en Model 3 byggd i USA och Y från Kina som vi har nu är ett riktigt steg upp i kvalitetskänsla. Hade dock inga problem alls med trean vad gäller lack eller rost - hade dock bara gått runt 4000 mil när vi bytte.
Körde tidigare en Model 3 byggd i USA och Y från Kina som vi har nu är ett riktigt steg upp i kvalitetskänsla. Hade dock inga problem alls med trean vad gäller lack eller rost - hade dock bara gått runt 4000 mil när vi bytte.
Model Y LR AWD 2022
- George_Westinghouse
- Teslaägare
- Inlägg: 90
- Blev medlem: 04 mar 2023 15:23
-
- Inlägg: 79
- Blev medlem: 30 jan 2019 07:33
Re: rostskydd och lackskador
Tittar man på nätet så är den full av massor med negativa artiklar om just Tesla. Man undrar om det kanske inte finns sanning i alla, många sponsras av Big Auto.
Tråkigt tycker jag. Har haft två stycken M3LR, den första från fremont men ett garantiärende med knastrande fjädring. En till LR som inte hade några problem. Ingen rost på någon av dessa förutom vissa skruvar.
Tråkigt tycker jag. Har haft två stycken M3LR, den första från fremont men ett garantiärende med knastrande fjädring. En till LR som inte hade några problem. Ingen rost på någon av dessa förutom vissa skruvar.
-
- Inlägg: 5657
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: rostskydd och lackskador
Som jag minns det:
Ingen av de Model 3 som finns på bild med rost på det här forumet hade några stänkskydd bakom framhjulen. De första Model 3 som såldes i Sverige hade inte några stänkskydd där... Om de hade PPF (Paint Protection Film) på några delar av karossen minns jag inte. Men det tog dock inte särskilt länge förrän de fick stänkskydd bakom framhjulen som standard från fabrik. Tror de fick PPF på vissa delar av karossen också som även det var standard från fabrik. Sen de första stänkskydden kom vet jag inte om man har sett något om det här på forumet. Mycket (eller allt) av det som skrivits på forumet verkar avse de första exemplaren av Model 3 som inte hade stänkskydd bakom framhjulen som standard från fabrik...
Ingen av de Model 3 som finns på bild med rost på det här forumet hade några stänkskydd bakom framhjulen. De första Model 3 som såldes i Sverige hade inte några stänkskydd där... Om de hade PPF (Paint Protection Film) på några delar av karossen minns jag inte. Men det tog dock inte särskilt länge förrän de fick stänkskydd bakom framhjulen som standard från fabrik. Tror de fick PPF på vissa delar av karossen också som även det var standard från fabrik. Sen de första stänkskydden kom vet jag inte om man har sett något om det här på forumet. Mycket (eller allt) av det som skrivits på forumet verkar avse de första exemplaren av Model 3 som inte hade stänkskydd bakom framhjulen som standard från fabrik...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3698
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: rostskydd och lackskador
Original stänkskydden var dock ingen superkonstruktion på trean. Det trycktes in rätt mkt mellan själva stänkskyddet och karossen ovanifrån. Vår Model 3 hade inte någon skyddsfilm heller men var å andra sidan bakhjulsdriven så det blir kanske inte lika mycket sprut på karossidorna då.
Men som sagt, de här problemen känns inte relevanta för Model Y. Vår bil har dock bara rullat 1500 mil sen i somras..
Men som sagt, de här problemen känns inte relevanta för Model Y. Vår bil har dock bara rullat 1500 mil sen i somras..
Model Y LR AWD 2022
- George_Westinghouse
- Teslaägare
- Inlägg: 90
- Blev medlem: 04 mar 2023 15:23
Re: rostskydd och lackskador
Så då finns det ingen anledning att kosta på rostskydds behandling och lack film?
Då är största hindret frugan
Citat från: Den ofrivillige golfaren
Det svåraste i den här sporten är att komma förbi kärringen.
Då är största hindret frugan
Citat från: Den ofrivillige golfaren
Det svåraste i den här sporten är att komma förbi kärringen.
My rwd
beställd 230325
beställd 230325
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 14 dec 2021 21:23
Re: rostskydd och lackskador
Åker på att lacka om hela vänster framskärm pga lacksläpp ända in i plåten. Efter 3000 mil. Tesla anser att det är normalt. Stenskott …… Får bekosta det själv. Men höger skärm är bra. Varför har inte stenskotten massakerat även den sidan ?
Har haft diskussioner med dem i minst ett halvår men jag ger nu upp och betalar reparationen för att sedan sälja bilen. Så många turer kring detta och jag åker på 6500kr för en bil som är 18 månader gammal. Återgår till beprövade Premiummärken. Man lär sig, varit ett riktigt Teslafan men det är slut mellan oss nu. Och när bilen var ny kostade jag på en lackskyddsbehandling samt foliering på vissa partier för ca 12500kr. Modell 3, uttagen 202112.
Har haft diskussioner med dem i minst ett halvår men jag ger nu upp och betalar reparationen för att sedan sälja bilen. Så många turer kring detta och jag åker på 6500kr för en bil som är 18 månader gammal. Återgår till beprövade Premiummärken. Man lär sig, varit ett riktigt Teslafan men det är slut mellan oss nu. Och när bilen var ny kostade jag på en lackskyddsbehandling samt foliering på vissa partier för ca 12500kr. Modell 3, uttagen 202112.
Re: rostskydd och lackskador
Så otroligt dåligt. Vilken färg har bilen?Teslabybon skrev: ↑11 aug 2023 22:52Åker på att lacka om hela vänster framskärm pga lacksläpp ända in i plåten. Efter 3000 mil. Tesla anser att det är normalt. Stenskott …… Får bekosta det själv. Men höger skärm är bra. Varför har inte stenskotten massakerat även den sidan ?
Har haft diskussioner med dem i minst ett halvår men jag ger nu upp och betalar reparationen för att sedan sälja bilen. Så många turer kring detta och jag åker på 6500kr för en bil som är 18 månader gammal. Återgår till beprövade Premiummärken. Man lär sig, varit ett riktigt Teslafan men det är slut mellan oss nu. Och när bilen var ny kostade jag på en lackskyddsbehandling samt foliering på vissa partier för ca 12500kr. Modell 3, uttagen 202112.
Re: rostskydd och lackskador
Eftersom bara vänster framskärm har stenskott,ligger svaret tråkigt nog i körstilen.
Vanligt att vänsters sida tar mer stryk gällande det mesta på en bil.
Vanligt att vänsters sida tar mer stryk gällande det mesta på en bil.
Re: rostskydd och lackskador
Färg?Teslabybon skrev: ↑11 aug 2023 22:52Åker på att lacka om hela vänster framskärm pga lacksläpp ända in i plåten. Efter 3000 mil. Tesla anser att det är normalt. Stenskott …… Får bekosta det själv. Men höger skärm är bra. Varför har inte stenskotten massakerat även den sidan ?
Har haft diskussioner med dem i minst ett halvår men jag ger nu upp och betalar reparationen för att sedan sälja bilen. Så många turer kring detta och jag åker på 6500kr för en bil som är 18 månader gammal. Återgår till beprövade Premiummärken. Man lär sig, varit ett riktigt Teslafan men det är slut mellan oss nu. Och när bilen var ny kostade jag på en lackskyddsbehandling samt foliering på vissa partier för ca 12500kr. Modell 3, uttagen 202112.
Freemont?
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1981
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: rostskydd och lackskador
Tråden var ang Y. och du hade en 3:a Men hursomhelst så undrar jag om andra bilmärken tar stenskottsskador.
Om man får ett stenskott så måste man i med färg direkt. Det är lika på alla märken.
Har haft många märken i mina dagar och väldigt många bilar. Allra sämst lack utan tvekan har mina Mercedes haft.
Det var riktig katastrof på E-classen som kom efter W124. hade flera såna, de åts upp av rost trots att man skötte dem
Sen hade jag en S500L-00. Efter 4 år var bilen totalt totalt slut i lacken.
De lackade i och för sig på goodwill för 100.000kr (20år sen nästan) upp till listerna samt baklucka. Men herregud. den kostade 1,1 och var ett skämt.
Med teslorna har jag dock inte haft några problems. Treorna är ju dock väldigt oskyddade i vårt väglag som sagt. Man får hålla efter.
Om man får ett stenskott så måste man i med färg direkt. Det är lika på alla märken.
Har haft många märken i mina dagar och väldigt många bilar. Allra sämst lack utan tvekan har mina Mercedes haft.
Det var riktig katastrof på E-classen som kom efter W124. hade flera såna, de åts upp av rost trots att man skötte dem
Sen hade jag en S500L-00. Efter 4 år var bilen totalt totalt slut i lacken.
De lackade i och för sig på goodwill för 100.000kr (20år sen nästan) upp till listerna samt baklucka. Men herregud. den kostade 1,1 och var ett skämt.
Med teslorna har jag dock inte haft några problems. Treorna är ju dock väldigt oskyddade i vårt väglag som sagt. Man får hålla efter.
Haft alla 3/Y
-
- Inlägg: 49
- Blev medlem: 05 jun 2022 17:36
- Ort: Gbg
- Referralkod: ts.la/mattias431869
Re: rostskydd och lackskador
Kan inte svara för andra, men har haft min model Y i ett drygt år ca 2500 mil och vill inte påstå att mina erfarenheter gällande lackkvalite är annorlunda än mina tidigare erfarenheter (mestadels volvo och BMW).
Vad gäller rost så verkar teslan bättre än volvon vad gäller rost i hjulupphängninar osv. DÄr rostade volvon så fort den lämnade ÅF
Vad gäller rost så verkar teslan bättre än volvon vad gäller rost i hjulupphängninar osv. DÄr rostade volvon så fort den lämnade ÅF
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7687
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: rostskydd och lackskador
Den stora skillnaden är bromsskivorna. På mina Volvo rostade de ögonblickligen vid minsta fukt.Gunnergard1337 skrev: ↑14 aug 2023 08:41Kan inte svara för andra, men har haft min model Y i ett drygt år ca 2500 mil och vill inte påstå att mina erfarenheter gällande lackkvalite är annorlunda än mina tidigare erfarenheter (mestadels volvo och BMW).
Vad gäller rost så verkar teslan bättre än volvon vad gäller rost i hjulupphängninar osv. DÄr rostade volvon så fort den lämnade ÅF
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: rostskydd och lackskador
Om det är något ställe rost inte gör ngt så är det ju på skivorna.mikebike skrev: ↑14 aug 2023 09:11Den stora skillnaden är bromsskivorna. På mina Volvo rostade de ögonblickligen vid minsta fukt.Gunnergard1337 skrev: ↑14 aug 2023 08:41Kan inte svara för andra, men har haft min model Y i ett drygt år ca 2500 mil och vill inte påstå att mina erfarenheter gällande lackkvalite är annorlunda än mina tidigare erfarenheter (mestadels volvo och BMW).
Vad gäller rost så verkar teslan bättre än volvon vad gäller rost i hjulupphängninar osv. DÄr rostade volvon så fort den lämnade ÅF
Tar ju 2 sekunder att åtgärda liksom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7687
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: rostskydd och lackskador
Nä, det är mest kosmetiskt, men man vill ju att bilen skall vara fin. Nytvättad med rostiga skivor...taliz skrev: ↑14 aug 2023 17:36Om det är något ställe rost inte gör ngt så är det ju på skivorna.mikebike skrev: ↑14 aug 2023 09:11Den stora skillnaden är bromsskivorna. På mina Volvo rostade de ögonblickligen vid minsta fukt.Gunnergard1337 skrev: ↑14 aug 2023 08:41Kan inte svara för andra, men har haft min model Y i ett drygt år ca 2500 mil och vill inte påstå att mina erfarenheter gällande lackkvalite är annorlunda än mina tidigare erfarenheter (mestadels volvo och BMW).
Vad gäller rost så verkar teslan bättre än volvon vad gäller rost i hjulupphängninar osv. DÄr rostade volvon så fort den lämnade ÅF
Tar ju 2 sekunder att åtgärda liksom.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: rostskydd och lackskador
Är en y på ingång och funderar på rostskydd. Bör man lyfta bort all plast under bilen och köra på ett lager på underrede/hjulhus och tunnflytande i balkar?
Såg nåt klipp där det var en hel del skit bakom plasten och damm/grus som drar in i plåtveck=rost efter ett tag
Blir ju tystare som en bonus
Såg nåt klipp där det var en hel del skit bakom plasten och damm/grus som drar in i plåtveck=rost efter ett tag
Blir ju tystare som en bonus
Re: rostskydd och lackskador
Dubbelkolla så inte rostgarantin ryker om du gör ett sånt ingrepp.Thed75 skrev: ↑14 aug 2023 18:41Är en y på ingång och funderar på rostskydd. Bör man lyfta bort all plast under bilen och köra på ett lager på underrede/hjulhus och tunnflytande i balkar?
Såg nåt klipp där det var en hel del skit bakom plasten och damm/grus som drar in i plåtveck=rost efter ett tag
Blir ju tystare som en bonus
Re: rostskydd och lackskador
Dock så är ju generellt rostskyddsgarantier värda otroligt lite med tanke på vilka angrepp de täcker. Typiskt genomrostning som börjar inifrån osv. Alltså har du angrepp som börjat utifrån och inte gått helt igenom så täcks det inte. Rekommendationer från rostskyddsexperter i Vi Bilägare mm brukar vara att det är bättre att behanda än att oroa sig för om rostskyddsgarantin gäller eller inte.TeslaM3 skrev: ↑14 aug 2023 21:50Dubbelkolla så inte rostgarantin ryker om du gör ett sånt ingrepp.Thed75 skrev: ↑14 aug 2023 18:41Är en y på ingång och funderar på rostskydd. Bör man lyfta bort all plast under bilen och köra på ett lager på underrede/hjulhus och tunnflytande i balkar?
Såg nåt klipp där det var en hel del skit bakom plasten och damm/grus som drar in i plåtveck=rost efter ett tag
Blir ju tystare som en bonus
Re: rostskydd och lackskador
Funderar på om man ska börja lyfta av allt plast runt hjulen årligen eller vartannat år eller så. Men det krävs att man vet att de går att få tillbaka utan att lätt göra sönder dem. Har haft min Y i snart två år och vet med mig att det kommer ut lite småskit när man spolar extra noga vid plasten runt hjulen.
Någon med erfarenhet?
Någon med erfarenhet?
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Re: rostskydd och lackskador
Kanske kan vara för att körbanan alltid lutar från mitten och utåt för att regnvattnet ska rinna av.
"Körbanor (raksträcka) ≥ ≤ 2% - 4% Normalt: 2.5%"
Detta gör att däcket på höger sida normalt slits något fortare pga att man får styra emot någon grad mot lutningen för att bilen ska gå rakt. Ingen aning om det är så, men kan kanske vara att både denna lutning utåt och att man behöver styra emot något gör att grussprutet från vänster däck träffar karossen medans att dessa få grader i lutning och hjulvridning gör att sprutet från höger däck hamnar i diket.
"Körbanor (raksträcka) ≥ ≤ 2% - 4% Normalt: 2.5%"
Detta gör att däcket på höger sida normalt slits något fortare pga att man får styra emot någon grad mot lutningen för att bilen ska gå rakt. Ingen aning om det är så, men kan kanske vara att både denna lutning utåt och att man behöver styra emot något gör att grussprutet från vänster däck träffar karossen medans att dessa få grader i lutning och hjulvridning gör att sprutet från höger däck hamnar i diket.
Teslabybon skrev: ↑11 aug 2023 22:52Åker på att lacka om hela vänster framskärm pga lacksläpp ända in i plåten. Efter 3000 mil. Tesla anser att det är normalt. Stenskott …… Får bekosta det själv. Men höger skärm är bra. Varför har inte stenskotten massakerat även den sidan ?
Har haft diskussioner med dem i minst ett halvår men jag ger nu upp och betalar reparationen för att sedan sälja bilen. Så många turer kring detta och jag åker på 6500kr för en bil som är 18 månader gammal. Återgår till beprövade Premiummärken. Man lär sig, varit ett riktigt Teslafan men det är slut mellan oss nu. Och när bilen var ny kostade jag på en lackskyddsbehandling samt foliering på vissa partier för ca 12500kr. Modell 3, uttagen 202112.
Re: rostskydd och lackskador
Vid hjulhusen där innerskärm inte täcker körde vi på specialtejp på "plastkant till innerskärm" utöver rostskydd. Kommer att betyda mycket för att undvika rost då det inte kan spruta in salt och smågrus/damm i plåtvecken.
Plastsjoken under bil måste man lossa minst en gång per år enligt mig om man kör på grusväg/saltslask ibland, bygger på många kg med sand och grus pga att det är så öppet i hjulhusen.
Kablagen och elanslutningar är ganska oskyddade på vissa ställen så där vevade vi på vulktejp
Designed in kalifornia men undrar om det inte är bättre fuktskyddat än tidiga teslamodeller. Ser ut så. Men fortfarande mycket dåliga lösningar med plåtveck och exponerad plåt samt platser där det kan ansamlas fukt/smuts. Det går att bygga bort riskområden mha underredsmassa
Plastsjoken under bil måste man lossa minst en gång per år enligt mig om man kör på grusväg/saltslask ibland, bygger på många kg med sand och grus pga att det är så öppet i hjulhusen.
Kablagen och elanslutningar är ganska oskyddade på vissa ställen så där vevade vi på vulktejp
Designed in kalifornia men undrar om det inte är bättre fuktskyddat än tidiga teslamodeller. Ser ut så. Men fortfarande mycket dåliga lösningar med plåtveck och exponerad plåt samt platser där det kan ansamlas fukt/smuts. Det går att bygga bort riskområden mha underredsmassa