Polisen får nya regler för elfordon

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 864
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Polisen får nya regler för elfordon

Inlägg av loftux »

https://www.svtplay.se/sverige-idag
Inslag onsdag den 22 februari, 1 minut in.

Rikstäckande regler tydligen, poliserna verkar tycka det är det läskigaste som finns på vägen. MSB häpnar och undrar varför polisen inte förstått något
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 575
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Polisen får nya regler för elfordon

Inlägg av Elmil »

loftux skrev: 22 feb 2023 17:41
https://www.svtplay.se/sverige-idag
Inslag onsdag den 22 februari, 1 minut in.

Rikstäckande regler tydligen, poliserna verkar tycka det är det läskigaste som finns på vägen. MSB häpnar och undrar varför polisen inte förstått något
100m säkerhetsavstånd.. Men det gäller väl bara poliserna, inte allmänheten. :)
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Polisen får nya regler för elfordon

Inlägg av Trevlig »

Fasen vad bra för kriminella, jagad av en polis med knark i bilen, bara köra ner i diket och hoppas bevisen brinner upp :lol: :lol: :lol:
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 864
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Polisen får nya regler för elfordon

Inlägg av loftux »

Trevlig skrev:
Fasen vad bra för kriminella, jagad av en polis med knark i bilen, bara köra ner i diket och hoppas bevisen brinner upp :lol: :lol: :lol:
Till skillnad vad polisens skyddsombud tror så är det nog en högst osäker metod förstöra bevis då man lär behöva krascha ganska rejält. Men man kan ju står 100 m bort och resonera vad som finns eller inte finns i bilen.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Polisen får nya regler för elfordon

Inlägg av Trevlig »

loftux skrev: 22 feb 2023 19:24
Trevlig skrev:
Fasen vad bra för kriminella, jagad av en polis med knark i bilen, bara köra ner i diket och hoppas bevisen brinner upp :lol: :lol: :lol:
Till skillnad vad polisens skyddsombud tror så är det nog en högst osäker metod förstöra bevis då man lär behöva krascha ganska rejält. Men man kan ju står 100 m bort och resonera vad som finns eller inte finns i bilen.
De får ha något bra sätt att säkert tända eld på bilen.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Polisen får nya regler för elfordon

Inlägg av Bengt-re »

Trevlig skrev: 22 feb 2023 19:40
loftux skrev: 22 feb 2023 19:24
Trevlig skrev:
Fasen vad bra för kriminella, jagad av en polis med knark i bilen, bara köra ner i diket och hoppas bevisen brinner upp :lol: :lol: :lol:
Till skillnad vad polisens skyddsombud tror så är det nog en högst osäker metod förstöra bevis då man lär behöva krascha ganska rejält. Men man kan ju står 100 m bort och resonera vad som finns eller inte finns i bilen.
De får ha något bra sätt att säkert tända eld på bilen.
Får ha med sig en femlitersdunk med bensin och en tändare...
Användarvisningsbild
intrest3
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 16 mar 2022 20:33

Re: Polisen får nya regler för elfordon

Inlägg av intrest3 »

Jag blev verkligen förvånad när jag såg detta i morse. Vet inte om jag missade något… varför? Vad baserar de detta på?
MYP -24
MYP -22
BYD atto 3
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Polisen får nya regler för elfordon

Inlägg av Jerker »

intrest3 skrev:
Jag blev verkligen förvånad när jag såg detta i morse. Vet inte om jag missade något… varför? Vad baserar de detta på?
Fördomar.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4219
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Polisen får nya regler för elfordon

Inlägg av nek0 »

Jag vet inte hur de gör när en avgasbil brinner, men jag skulle inte stå nära en prejad bil som brinner oavsett vad det är för drivmedel i den. Tänk om det är något explosivt i bilen.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Polisen får nya regler för elfordon

Inlägg av Walker »

nek0 skrev: 23 feb 2023 05:03
Jag vet inte hur de gör när en avgasbil brinner, men jag skulle inte stå nära en prejad bil som brinner oavsett vad det är för drivmedel i den. Tänk om det är något explosivt i bilen.
”Explosivt”?? I en avgasbil?? :roll: Vad skulle det vara??? 12V batteriet? :lol: :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 575
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Polisen får nya regler för elfordon

Inlägg av Elmil »

Walker skrev: 23 feb 2023 06:50
nek0 skrev: 23 feb 2023 05:03
Jag vet inte hur de gör när en avgasbil brinner, men jag skulle inte stå nära en prejad bil som brinner oavsett vad det är för drivmedel i den. Tänk om det är något explosivt i bilen.
”Explosivt”?? I en avgasbil?? :roll: Vad skulle det vara??? 12V batteriet? :lol: :lol:
Nuförtiden är det väl inte orimligt att en prejad, brinnande bil (oavsett driv med el) skulle kunna innehålla t.ex. en kvarlämnad handgranat..
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 864
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Polisen får nya regler för elfordon

Inlägg av loftux »

Fundera lite mer kring detta, och man kan skoja om det, men hur polisen tänker kring detta påverkar allmänhetens kunnande och onödig rädsla kring elfordon. Så tänkte skriva och fråga polisens registratur enligt nedan, tar gärna input innan.

Hej,

Noterade i ett nyhetsinslag (SVT Play, Sverige idag, onsdag den 22 februari, 1 minut in) att polisen inför nya riktlinjer för elfordon. Av inslaget framgår att polisen infört dessa regler trots annan myndighets (MSB) kommunikation om kunskapsläget att så strikta regler inte skulle behövas. Självklart kan och bör polisen göra egna analyser, och säkerheten för polisens personal är av yttersta vikt, och som medborgare är jag tacksam för det i många fall ytterst tuffa Job poliser gör för vårt samhälles bästa.

I detta fall menar jag att polisen genom sina riktlinjer till allmänheten riskera kommunicera en obefogad rädsla, och önskar därför ta del av dessa riktlinjer i skriftlig form. Vill också ta del av det beslutsunderlag som tagit fram för riktlinjerna.

I det fall det inte framgår av begärda handlingar ovan önskar jag svar på dessa frågor också:
Riktlinjerna verkar handla om att bilen riskerar bli strömförande. Har polisen kännedom om sådana fall nationellt eller internationellt?
Om bilen skulle vara strömförande, hur har polisen kommit fram till att marken också skulle vara det och på så stort avstånd som upp till 100m?

Har polisen tagit ställning kring och gäller dessa riktlinjer även ladd-hybrider? Om inte, finns en gräns för hur stort ett batteri skall vara för att bilen skall anses vara en risk? Finns en analys kring kombinationen batteri och brandfarlig vätska?

I inslaget framgår inte om riktlinjerna gäller även risken för brand. Det cirkulerar mycket felaktig information kring elfordon och bränder, med den kunskap som finns idag så kan konstateras att elfordon brinner mindre ofta. Ett fordon som framdrivs av brandfarlig vätska riskerar en mer plötslig brand och explosion i tanken. Har polisen tagit fram riktlinjer även för dessa typer av fordon, om inte, varför har det inte ansetts behövas när det behövs särskilda riktlinjer för elfordon?
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Polisen får nya regler för elfordon

Inlägg av Jerker »

Bra initiativ. Eftersom du efterfrågar synpunkter så låter jag språkpolisen i mig göra några påpekanden:
loftux skrev: 23 feb 2023 07:43
Fundera lite mer kring detta, och man kan skoja om det, men hur polisen tänker kring detta påverkar allmänhetens kunnande och onödig rädsla kring elfordon. Så tänkte skriva och fråga polisens registratur enligt nedan, tar gärna input innan.

Hej,

Noterade i ett nyhetsinslag (SVT Play, Sverige idag, onsdag den 22 februari, 1 minut in) att polisen inför nya riktlinjer för elfordon. Av inslaget framgår att polisen infört dessa regler trots annan myndighets (MSB) kommunikation om kunskapsläget att så strikta regler inte skulle behövas. Självklart kan och bör polisen göra egna analyser, och säkerheten för polisens personal är av yttersta vikt, och som medborgare är jag tacksam för det i många fall ytterst tuffa Job jobb poliser gör för vårt samhälles bästa.

I detta fall menar jag att polisen genom sina riktlinjer till allmänheten riskera kommunicera en obefogad rädsla, och önskar därför ta del av dessa riktlinjer i skriftlig form. Vill också ta del av det beslutsunderlag som tagits fram för riktlinjerna.

I det fall det inte framgår av begärda handlingar ovan önskar jag svar på dessa frågor också:
Riktlinjerna verkar handla om att bilen riskerar bli strömförande. Har polisen kännedom om sådana fall nationellt eller internationellt?
Om bilen skulle vara strömförande, hur har polisen kommit fram till att marken också skulle vara det och på så stort avstånd som upp till 100m?

Har polisen tagit ställning kring och gäller dessa riktlinjer även ladd-hybrider laddhybrider? Om inte, finns en gräns för hur stort ett batteri skall vara för att bilen skall anses vara en risk? Finns en analys kring kombinationen batteri och brandfarlig vätska?

I inslaget framgår inte om riktlinjerna gäller även risken för brand. Det cirkulerar mycket felaktig information kring elfordon och bränder, med den kunskap som finns idag så kan konstateras att elfordon brinner mindre ofta. Ett fordon som framdrivs av brandfarlig vätska riskerar en mer plötslig brand och explosion i tanken. Har polisen tagit fram riktlinjer även för dessa typer av fordon, om inte, varför har det inte ansetts behövas när det behövs särskilda riktlinjer för elfordon?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Polisen får nya regler för elfordon

Inlägg av Jerker »

Jag fick en del spydiga kommentarer på jobbet idag angående detta. Tyvärr hade jag inte sett inslaget då och visste inte hur upprörd personen på MSB var över riktlinjerna. Hade varit skönt att kunna slänga tillbaka det i deras hånfulla ansikten. Jag fick nöja mig med att besvara det med att polisen överdriver och att de borde vara mer bekymrade över brandfaran i en bensinbil. Jag hade ingen aning om detta häpnadsväckande uttalande om faran att bilen skulle bli strömförande utan utgick ifrån att det gällde brandfaran.

En bekant har en Zoe som rullade över en kant och blev stående och vippade på underredet. Den bogserades in för observation. De ställde bilen med ett säkerhetsavstånd på 10 meter från andra bilar för att man skulle kunna vänta några dagar och se om det skett nåt med batteriet som skulle kunna starta en brand i det.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4219
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Polisen får nya regler för elfordon

Inlägg av nek0 »

Walker skrev: 23 feb 2023 06:50
nek0 skrev: 23 feb 2023 05:03
Jag vet inte hur de gör när en avgasbil brinner, men jag skulle inte stå nära en prejad bil som brinner oavsett vad det är för drivmedel i den. Tänk om det är något explosivt i bilen.
”Explosivt”?? I en avgasbil?? :roll: Vad skulle det vara??? 12V batteriet? :lol: :lol:
Det kan vara ett batteri på 12,8 kWh som i min bil. :P Bra att polisen ska hålla sig borta från min bil :lol: .
Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
Ort: Norrköping (nästan)

Re: Polisen får nya regler för elfordon

Inlägg av Skogslasse »

Skrämmande när myndigheter inta lyssnar/samarbetar med varandra.
Undrar var ljushuvudet hos polisen funnit fakta för detta direktiv
TMS 2020 nov
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Polisen får nya regler för elfordon

Inlägg av Dafro »

Så 0m man blir stoppad för fortkörning så är det bara säga att man tycker att det luktar lite bränt så håller dom sig borta.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 260
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Polisen får nya regler för elfordon

Inlägg av sven-labil »

Det finns kanske folie med bucklor som man kan sätta på trösklarna?
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 864
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Polisen får nya regler för elfordon

Inlägg av loftux »

Tack Jerker för feedback, har nu skickat till registrator hos polisen. Får se vad det blir för svar, kan dröja ett tag innan de återkommer.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Polisen får nya regler för elfordon

Inlägg av Bjelke »

Det här kommer att slå tillbaka mot dom när fakta och rimlighet kommer fram…
Pinsamt dåligt hanterat. Och väldigt onödigt, det luktar personliga åsikter och
fördomar (och annat närliggande) som pyser ut på helt fel sätt.
Eller vill Polisen inte ha elbilar och gör vad kan för att fördröja det hela? Lite påhejade
av någon lokal biltillverkare som halkat på efterkälken i elbilsrejset kanske?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Erxon
elbilist
Inlägg: 416
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Polisen får nya regler för elfordon

Inlägg av Erxon »

Undrar om detta bara gäller när de är i tjänst?
Annars tror jag mina grannar som är poliser kommer få problem med att komma i närheten av deras elbil…
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polisen får nya regler för elfordon

Inlägg av martinot »

Erxon skrev: 23 feb 2023 21:05
Undrar om detta bara gäller när de är i tjänst?
Annars tror jag mina grannar som är poliser kommer få problem med att komma i närheten av deras elbil…
:D

Det borde gå fint, då hela denna saken drivits av fackföreningarna. Fritiden torde inte vara något problem vad poliserna gör privat för polisfacken.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Polisen får nya regler för elfordon

Inlägg av Bengt-re »

Skogslasse skrev: 23 feb 2023 09:53
Skrämmande när myndigheter inta lyssnar/samarbetar med varandra.
Undrar var ljushuvudet hos polisen funnit fakta för detta direktiv
Du vet...


https://sverigesradio.se/artikel/begavn ... ankts-igen
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 864
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Polisen får nya regler för elfordon

Inlägg av loftux »

Fick efter påminnelse ett svar, svaren i kursiv stil.
Ska inte besvära polisen mer, de har nog bättre saker att göra. Säkerhetsavståndet som jag tar upp kom från inslaget, men det har personen som svarade inte noterat. Den branschstandard som hen hänvisar till säger väldigt lite (snabb genomläsning) om hantering av skadat fordon, om ens något. Bättre vore ju om en myndighet faktiskt kontaktar en annan myndighet som har som uppdrag att utvärdera risker, och inte en branschorganisation som MRF.
Noterade i ett nyhetsinslag (SVT Play, Sverige idag, onsdag den 22 februari, 1 minut in) att polisen inför nya riktlinjer för elfordon. Av inslaget framgår att polisen infört dessa regler trots annan myndighets (MSB) kommunikation om kunskapsläget att så strikta regler inte skulle behövas. Självklart kan och bör polisen göra egna analyser, och säkerheten för polisens personal är av yttersta vikt, och som medborgare är jag tacksam för det i många fall ytterst tuffa jobb poliser gör för vårt samhälles bästa.

I detta fall menar jag att polisen genom sina riktlinjer till allmänheten riskera kommunicera en obefogad rädsla, och önskar därför ta del av dessa riktlinjer i skriftlig form. Vill också ta del av det beslutsunderlag som tagits fram för riktlinjerna.

Syftet med Polisens nuvarande rutin är att skapa förutsättningar för en säker arbetsmiljö för Polisens personal. Se bifogat underlag som MSB och RiSE publicerat samt verkstadsindustrins branschstandard som du hittar via länken https://www.mrf.se/elbilsstandard/

I det fall det inte framgår av begärda handlingar ovan önskar jag svar på dessa frågor också:
Riktlinjerna verkar handla om att bilen riskerar bli strömförande. Har polisen kännedom om sådana fall nationellt eller internationellt?

Se ovan.

Om bilen skulle vara strömförande, hur har polisen kommit fram till att marken också skulle vara det och på så stort avstånd som upp till 100m?
Jag känner inte till att Polisen kommit med något sådan slutsats. Om du i din fråga syftar på det säkerhetsavstånd som finns angivet i rutinen så har det inte baserats på att marken ev. skulle kunna bli strömförande.

När det kommer till säkerhetsavståndet i den nuvarande rutinen så baseras den på försiktighetsprincipen och det stämmer att det är 100m som gäller idag. Vi följer noga utvecklingen i vår omvärld och arbetar löpande med frågan så det är fullt möjligt att säkerhetsavståndet justeras framöver.

Har polisen tagit ställning kring och gäller dessa riktlinjer även laddhybrider? Om inte, finns en gräns för hur stort ett batteri skall vara för att bilen skall anses vara en risk? Finns en analys kring kombinationen batteri och brandfarlig vätska?
Se bifogad rutin.

I inslaget framgår inte om riktlinjerna gäller även risken för brand. Det cirkulerar mycket felaktig information kring elfordon och bränder, med den kunskap som finns idag så kan konstateras att elfordon brinner mindre ofta. Ett fordon som framdrivs av brandfarlig vätska riskerar en mer plötslig brand och explosion i tanken. Har polisen tagit fram riktlinjer även för dessa typer av fordon, om inte, varför har det inte ansetts behövas när det behövs särskilda riktlinjer för elfordon?

Alla fordonsbränder medför precis som du påpekar risker för personer som befinner sig i eller vid det brinnande fordonet. Räddningstjänsten och Polisen tillämpar idag en zonindelning (dvs riskavstånd/riskområden) som baseras på de rådande omständigheterna vid olyckan, detta gäller oavsett drivmedel (se MSB beräkningsunderlag)
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 939
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Polisen får nya regler för elfordon

Inlägg av Arctic Drifter »

martinot skrev: 23 feb 2023 21:08
Erxon skrev: 23 feb 2023 21:05
Undrar om detta bara gäller när de är i tjänst?
Annars tror jag mina grannar som är poliser kommer få problem med att komma i närheten av deras elbil…
:D

Det borde gå fint, då hela denna saken drivits av fackföreningarna. Fritiden torde inte vara något problem vad poliserna gör privat för polisfacken.
Exakt, tydligen inget problem med anställningen heller om man både super och åker fast på fritiden:
https://sverigesradio.se/artikel/polis- ... la-jobbet
Tesla Model Y Performance
Skriv svar