PPF-skada som inte ingår i försäkring?
Moderator: Redaktion
-
PPF-skada som inte ingår i försäkring?
Hej,
En granne (ses på sentryfilm) har skadat min PPF och måste alltså byta ut den panelen. Ser inte ut som att det blev en lackskada. PPF ingick inte i bilen och därför inte heller i min försäkring (har frågat Trygghansa tidigare om detta). Hur går jag tillväga nu för att få någon ersättning?
Ska jag ändå anmäla detta till Trygghansa?
Se bild nedan:
https://ibb.co/8Dr7GG8
En granne (ses på sentryfilm) har skadat min PPF och måste alltså byta ut den panelen. Ser inte ut som att det blev en lackskada. PPF ingick inte i bilen och därför inte heller i min försäkring (har frågat Trygghansa tidigare om detta). Hur går jag tillväga nu för att få någon ersättning?
Ska jag ändå anmäla detta till Trygghansa?
Se bild nedan:
https://ibb.co/8Dr7GG8
Senast redigerad av galnagunnar, redigerad totalt 1 gånger.
Re: PPF-skada som inte ingår i försäkring?
Prata med grannen?
Ska ju gå via deras försäkringsbolag.
Ska ju gå via deras försäkringsbolag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
Tack för svaret, även om PPFen inte ingår i min försäkring? Ska jag också anmäla till Trygghansa i samma veva?
Bör gå på grannens trafikförsäkring och du borde inte behöva anmäla till ditt bolag. Grannen måste däremot anmäla och gör han inte det är det ju smitning
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
-
Ok, tack. Jag ska tala med grannen. Om hon anmäler så borde det komma något svar från mitt f-bolag inom 2 veckor antar jag?
-
Grannen säger nu att jag inte har tillåtelse att filma hen?! Hon säger att hon inte skadat min bil?! Även när jag visat henne videon där hon slår i med sin dörr, herregud. Ska istället anmäla till försäkringsbolaget och berätta att personen i fråga inte vill anmäla till sitt försäkringsbolag?
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Klart du har rätt att filma henne när hon närmar sig din bil och dessutom rör den. Helt naturligt att bilen spelar in då den registrerar både rörelse och om bilen körs på. Är det en dryg granne så får det väl bli en polisanmälan eftersom hon vägrar erkänna.galnagunnar skrev: ↑21 jan 2023 16:04Grannen säger nu att jag inte har tillåtelse att filma hen?! Hon säger att hon inte skadat min bil?! Även när jag visat henne videon där hon slår i med sin dörr, herregud. Ska istället anmäla till försäkringsbolaget och berätta att personen i fråga inte vill anmäla till sitt försäkringsbolag?
Möjligtvis kan du ta det via ditt försäkringsbolag som tar striden med hennes bolag. Du har väl både regnummer och namn på grannen?
Trött man blir på människor som inte kan göra rätt för sig.
Skitsamma vad grannen säger. Du har det på film och hon måste betala om försäkringsbolaget ej täcker.
Inte nog med att hon har åsamkat skada, hon har underlåtit att säga till dig också. (smitit)
Och nu är hon beredd att bli polisanmäld och lagförd.
Vilket stolpskott. Jag hade en som backade in i mig och stack. sen gjorde han sig otillgänglig, för jag tänkte ge han chansen.
men nej, det blev polisanmälan, både polis och försäkringsbolag var glada över filmen.
Slutade med att marodören hörde av sig och försökte köpslå. Han hade fått en böter på runt 18.000;- som han ville köpa sig ur genom att ge mig hälften.
Dessutom fick han kostnader för sin försäkring mm.
En del är så dumma så klockorna stannar.
Inte nog med att hon har åsamkat skada, hon har underlåtit att säga till dig också. (smitit)
Och nu är hon beredd att bli polisanmäld och lagförd.
Vilket stolpskott. Jag hade en som backade in i mig och stack. sen gjorde han sig otillgänglig, för jag tänkte ge han chansen.
men nej, det blev polisanmälan, både polis och försäkringsbolag var glada över filmen.
Slutade med att marodören hörde av sig och försökte köpslå. Han hade fått en böter på runt 18.000;- som han ville köpa sig ur genom att ge mig hälften.
Dessutom fick han kostnader för sin försäkring mm.
En del är så dumma så klockorna stannar.
Nej du har nog inte laglig rätt att filma om det inte är på din tomt och att det är informationen om att det finns kameraövervakning, men försäkringsbolag och polis lär kunna överse detta om det är ett brott som skett.NEO skrev: ↑21 jan 2023 16:10Klart du har rätt att filma henne när hon närmar sig din bil och dessutom rör den. Helt naturligt att bilen spelar in då den registrerar både rörelse och om bilen körs på. Är det en dryg granne så får det väl bli en polisanmälan eftersom hon vägrar erkänna.galnagunnar skrev: ↑21 jan 2023 16:04Grannen säger nu att jag inte har tillåtelse att filma hen?! Hon säger att hon inte skadat min bil?! Även när jag visat henne videon där hon slår i med sin dörr, herregud. Ska istället anmäla till försäkringsbolaget och berätta att personen i fråga inte vill anmäla till sitt försäkringsbolag?
Möjligtvis kan du ta det via ditt försäkringsbolag som tar striden med hennes bolag. Du har väl både regnummer och namn på grannen?
Hmm, vad tänker folk med, anmäl och visa filmen men för grannsämjans skull så skulle jag informerat grannen först. TYDLIGT!
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Enligt principen med fri bevispröving så får illegalt framställda bevis användas - dock så kan den regelvidrigt framställda filmen leda till fällande dom emot målsägaren för brott emot kameraövervakningslagen. Fällande dom medför sanktionsavgift och eventullt skadestånd.Dafro skrev: ↑21 jan 2023 16:55Nej du har nog inte laglig rätt att filma om det inte är på din tomt och att det är informationen om att det finns kameraövervakning, men försäkringsbolag och polis lär kunna överse detta om det är ett brott som skett.NEO skrev: ↑21 jan 2023 16:10Klart du har rätt att filma henne när hon närmar sig din bil och dessutom rör den. Helt naturligt att bilen spelar in då den registrerar både rörelse och om bilen körs på. Är det en dryg granne så får det väl bli en polisanmälan eftersom hon vägrar erkänna.galnagunnar skrev: ↑21 jan 2023 16:04Grannen säger nu att jag inte har tillåtelse att filma hen?! Hon säger att hon inte skadat min bil?! Även när jag visat henne videon där hon slår i med sin dörr, herregud. Ska istället anmäla till försäkringsbolaget och berätta att personen i fråga inte vill anmäla till sitt försäkringsbolag?
Hmm, vad tänker folk med, anmäl och visa filmen men för grannsämjans skull så skulle jag informerat grannen först. TYDLIGT!
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Det gäller väl bara kontinuerlig inspelning, inte tillfällig inspelning vid en skada?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Bokat Cybertruck
Den spelar väl alltid in, inte bara när det blir någon skada. Är rätt säker på att det bara är ok på egen tomt. Och kräver information.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Är du inte i bilen och den inte står på din tomt så åker du dit. Kör du eller sitter i bilen eller bilen står på egen tomt och inte filmar allmän plats så är du säker.
Hur är det lagligt för människor som filmar på en allmän plats med sin mobil på andra utan att man ger medgivande till det? Vad skiljer det mot att en bil spelar in när man närmar sig bilen?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
- kenjon
- Teslaägare
Precis det jag menar, det gäller bara kontinuerlig inspelning, inte intermittent.
Bokat Cybertruck
Bokat Cybertruck
- kenjon
- Teslaägare
Min spelar bara in när någon går nära. När den är parkerad.
Bokat Cybertruck
Bokat Cybertruck
Jag mena alltid när någon är nära, inte alltid.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Det är inte heller lagligt. Man måste informera om det.
https://www.imy.se/privatperson/kamerab ... erabevaka/
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
-
Ja alltså den spelar bara in när någon är nära. Parkeringsplatsen (stort garage) tillhör BRF och jag betalar för den platsen, vilket borde betyda att den är min, tekniskt sett? Det här blev ju krångligt.
Måste jag nu ha en ha en skylt där det stå: Varning, bilen spelar in om du är nårgången?
Måste jag nu ha en ha en skylt där det stå: Varning, bilen spelar in om du är nårgången?
Använt mina filmer 2ggr utan problem
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Om du ska uppfylla lagen ja, men verkar inte var så petigt med det.galnagunnar skrev: ↑21 jan 2023 20:44Ja alltså den spelar bara in när någon är nära. Parkeringsplatsen (stort garage) tillhör BRF och jag betalar för den platsen, vilket borde betyda att den är min, tekniskt sett? Det här blev ju krångligt.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Tur att polisen och försäkringsbolag ser annorlunda på det. Har skickat två filmer och blivit ersatt båda gångerna.Dafro skrev: ↑21 jan 2023 20:07Det är inte heller lagligt. Man måste informera om det.
https://www.imy.se/privatperson/kamerab ... erabevaka/
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
-
Jag börjar med att anmäla skada till mitt försäkringsbolag, då grannen vägrar anmäla till sitt. Får se sedan vad försäkringsbolaget säger. Även om skadan är relativt banal, så kan man fråga sig, vilket lackskada som man hade fått utan PPF.
Tack för alla svar!
Tack för alla svar!
Det är ju inte själva filmandet med mobilen i handen som är olagligt utan det du gör med filmen.
Oj, jag får förtydliga det. Alla sociala medier kryllar av dessa filmer. I bakgrunden filmas massa folk som inte har lämnat medgivande till att de ska delas. På vilket sätt är de lagliga?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23